Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Moroo
Olisiko täällä tietoa/arvauksia ongelman aiheuttajasta:
Otsikon kampe vuotaa polttoainetta pakoputkestaan, vaikkei ole päällä. Huomasin vuodon keväällä ja vaihdoin tiivisteet palopesään ja hehkuun + hehkun sihdin. (Tällöin luulin vuodon tulevan vain lämmitintä käytettäessä.) Asensin lämmittimen takaisin autoon ja testasin toiminnan eikä näyttänyt vuotavan. Ajoin pidemmän matkan ja pysähtyessä ilmestyi lätäkkö auton alle -> lämmitin oli vuotanut pakoputkestaan naftaa vaikkei ollut päällä matkan aikana. Irrotin Eeperin pistokkeen ja myös tällöin vuotoa esiintyi ajon aikana (tai ainakin heti pysähtyessä).

Eberi on kiinni allekirjoituksen w124 E250DT:ssä, imusarjan vieressä. Polttoainepumppu on samassa paketissa lämmittimen kanssa. Polttoainelinja lämmittimelle on haaroitettu auton omasta tankilta tulevasta linjasta hieman ennen karkeasuodatinta. Tiedustelin asiaa lämmittimiä myyvästä/huoltavasta firmasta, mutta eivät osannet sanoa missä vika olisi. Ehdottivat, että tekisin lämmittimelle oman linjan tankilta. Ihan asiallinen ehdotus, mutta Eberi on toiminut ainakin yli 4 vuotta tuolla polttainelinjalla. Samallla paikalla oli lämmitin (Eberspächer Hydronic D4WSC) jo kun auton ostin ja samalle paikalle tuo uusi asennettiin (2017), samalla polttoainelinjalla.
Paine voisi aiheuttaa vuodon. Pumpussa on solenoidi/kuula, mutta paineen alla päästäisi naftan läpi. Mutta miten tuossa linjassa voisi olla painetta, kun se on ennen siirtopumppua? Tankin huohotus tukossa? Aiheuttaisi ehkä ongelmia auton toimintaankin?

Eberi toimii muuten ihan oikein eikä anna mitään vikakoodia.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Omaan autoon laitoin vuosi sitten eberin ja paketissa oli oma pilli polttoainetankkiin. Letku olisi hyvä asentaa asennusohjeen mukaan niin, että se nousee sen tankin yläpuolelle ja sieltä laskeutuu sitten eberin polttoainepumpulle. Pumppu on kallellaan ja nousujohteisesti pilli menee sinne eberille.

Netissä on eberin omalla sivulla muistakseen asennusohje ja suosittelen tekemään sen mukaan. En missään tapauksessa menisi saksimaan auton omaa polttoainelinjaa.

Oikein asennettuna tuskin vuotaa.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Eikös auton oma polttoainepumppu siirtopumppu vai mikä onkaan nimeltään ole siellä tankissa. Minulla w212:ssä se on takaistuimen alla ja siellä luukusta käsin pääsi laittamaan eberin polttoainelinjan.

Luultavasti se auton oma polttoainepumppu aiheuttaa painetta myös eberin polttoainelinjaan. Selvitin muuten vakuutusyhtiöltä saako itse asentaa ja korvataanko autopalo jos niin huonosti käy. Vastaus oli että saan asentaa, mutta asenusohjetta pitää noudattaa.

Siispä jos huonosti käy, niin pahimmassa tapauksessa saattaa korvauksia evätä, mikäli autosta jää edes todistusaineistoa mahdollisesta eiohjeen mukaisesta asennuksesta.

Suosittelen myös sitä omaa pilliä sinne eberille, sen jälkeen täys mahdottomuus tuo polttoaineen valuminen.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kiitos vastauksesta.
Siirtopumppu on tässä W124 mallissa ruiskutuspumpun kyljessä. Eberin polttoaineen otto on ennen tätä, ei siis painepuolella. Voi olla, että omalla linjalla ei vuotaisi, mutta kun tällä asetuksella on toiminut ainakin yli 4 vuotta ja 100tkm. Ja tässä oli Eberi jo kun ostin auton 2016, se piti uusia kun vanhasta oli ohjainkortti rikki eikä uutta ollut enää saatavilla. En tiedä, kuka ja missä tuon ensimmäisen lämmittimen on tähän asentanut, mutta tuolla tavalla polttoaineen otto tässä oli.
Vuonna 2017 uuden lämmittimen asensi alan ammattilainen ja sanoi, että tässä mallissa tuo polttoainelinja toimii.
En toki anna tuon vuotaa yhtään vaan vika selvitetään ja korjataan.

Onko ideoita, miksi tuossa linjassa olisi paine?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
RouvaA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 18.08.2021 15:41
Paikkakunta: Pirkanmaa etelä

Re: Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja RouvaA »

Meillä on noita Eberin Hydronicejä, 4 ja 5 kW, ollut kymmenkunta kpl vm. -00--11 autoissa, VW, Fiat/Citroen, Ford. Kolme vuotta pelittää ellei muista kesällä välillä käyttää, muutoin 5 v. on about raja kun ei enää kunnon pakkasessa käynnistykään. Siinä vaiheessa ei huoltokaan auta kuin keskinkertaiseen toimintaan. Naftavuotoja ei ole ollut, mutta kaikissa on Eberin pumppu imenyt suoraan tankista. Asennusohjeen mukaan tulopuolella ei saa olla painetta. En siis ihmettelisi jos 2017 asennetussa olisi jo tullut ns. "aika täyteen".
W639 111CDI - Pirkanmaa etelä
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Paine imulinjassa:
- Missä kohdassa se Eberi on polttoaineen pintaan nähden, korkeussuunnassa siis? Täydellä tankilla se on kuitenkin aika korkeallakin se pinta siellä.
- Itselläkin on joskus niin, että korkin kun avaa, niin sieltä sihahtaa ilmaa johonkin päin. Olen aina kuvitellut, että sen on oltava alipaine, joka on tankissa, kun kerran siellä aine vähenee ja ilmaa pitäisi saada tilalle. Mutta en sitten tiedä, voiko jollain ihmeen tavalla sinne tulla ylipainetta. Ehkä niin, että siellä polttoaine ja ilma lämpenevät ja sen myötä laajenevat nopeammin kuin mitä tavaraa poistuu moottoriin. Paluulinjasta tietysti tulee polttoainetta tankkiin, mutta ei kai se voi ylipainetta tehdä, kun paluupuolelta väkisinkin tulee tavaraa takaisin vähemmän kuin mitä sitä imulinjasta meni pois. Mulla ainakin joskus kun sen tankin irrotin, niin huohotusventtiili oli tankin pohjassa ja tuli esiin auton lattian alta. En kyllä mitenkään muista, että oliko se takaiskuventtiili, joka päästää vain korvausilmaa tankkiin (mikä mahdollistaisi ylipaineen) vai onko se ihan avoin. Semmoinen kumitötterö se siinä oli, vissiinkin paluulinjan vieressä. Oletettavasti siinä on joku suodatin tai sihti siinä auton ulkopuolelle jäävässä osassa. Tuossa kuvassa se huohotinläpivienti lienee kaiken järjen mukaan tuo oikeanpuoleinen:
Kuva

Itsellä saman mallin Eberspächer on tehty vastaavalla polttoainelinjalla, eikä se ole koskaan vuotanut läpi. Se nyt ei toki ole suuri uutinen, kun kerran tämä nyt puheena olevakaan ei aiemmin ole vuotanut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

RouvaA kirjoitti:Meillä on noita Eberin Hydronicejä, 4 ja 5 kW, ollut kymmenkunta kpl vm. -00--11 autoissa, VW, Fiat/Citroen, Ford. Kolme vuotta pelittää ellei muista kesällä välillä käyttää, muutoin 5 v. on about raja kun ei enää kunnon pakkasessa käynnistykään. Siinä vaiheessa ei huoltokaan auta kuin keskinkertaiseen toimintaan. Naftavuotoja ei ole ollut, mutta kaikissa on Eberin pumppu imenyt suoraan tankista. Asennusohjeen mukaan tulopuolella ei saa olla painetta. En siis ihmettelisi jos 2017 asennetussa olisi jo tullut ns. "aika täyteen".
Joo ikää alkaa olla, mutta vuotoa lukuunottamatta toiminyt vielä hyvin. Ihan siistin näköinen oli kun purin lämmittimen.

Nozki kirjoitti: To 26.08.2021 00:52 Paine imulinjassa:
- Missä kohdassa se Eberi on polttoaineen pintaan nähden, korkeussuunnassa siis? Täydellä tankilla se on kuitenkin aika korkeallakin se pinta siellä.
Imusarjan vieressä, eli aikalailla niin ylhäällä kun voi. Paikka ei ole muuttunut
Ehkä niin, että siellä polttoaine ja ilma lämpenevät ja sen myötä laajenevat nopeammin kuin mitä tavaraa poistuu moottoriin
Näin minäkin uskon, että ylipainetta voisi tulla ja jos huohotin on tukossa sitä vosi tulla liikaa? Löysin tuollaisen tiedoston, jonka mukaan korkki päästää 100-300mbar ylipaineen pois. Huohotin toimiessaan rajottaisi ylipaineen 30-50mbar:iin.
http://www.w124performance.com/service/ ... 7-0030.pdf

Täytyy kontata auton alle ja etsiä tuo huohotin...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Viimein pääsin ryömimään auton alle ja paikkallistamaan tankin huohottimen. Irrotin huohottimen ja totesin ehjäksi; ei ollut likainen/tukossa. Puhaltamalla ilma kulki poispäin tankista ja imemällä tankkiin päin. Ei ollut mahdollisuutta mitata avaamiseen tarvittavaa painetta (30-50mbar kaavion mukaan).
Tankki oli nyt aikalailla täynnä, joten kytkin pa-linjan lämmittineen kiinni ja laitoin astian pakoputken alle. Auto sammuksissa ei astiaan ilmestynyt dieseliä, vaikka linjasta tulikin ainetta pa-liitännän korkeudella.
Käynnistin auton ja noin puolen tunnin tyhjäkäynnin aikana muutama tippa ilmestyi kippoon ja lämmittimen pakoputki oli hieman dieselistä kostea.
Mina ei ummarra... :shifty: :eh:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Purin Eberin polttoainepumpun ja tarkastin/putsasin takaiskut. Sekä imu -että painepuolella on kuula+jousi, joka estää polttoaineen vapaan valumisen. Pistin pelkän pa-pumpun autoon kiinni, imupuoli omasta liitännästään ja painepuolen ohjasin purkkiin. Tyhjäkäynnillä ei heti vuotanut, mutta 30km matkalla oli astiassa dieseliä.

Laitoin sitten painemittarin (ahtopainemittari joka näyttää ali ja ylipaineen) tuohon lämmittimen polttoaineen imuletkuun, joka on siis myös siirtopumpun imulinja. Tyhjäkäynnillä paine heilui nopeaan tasaiseen tahtiin -0,2bar...+0,2bar. Kun kierroksia lähti nostamaan, heilunta pieneni kunnes isoilla kierroksilla viisari asettui aavistuksen alipaineen puolelle. Mutta jos tuohon mittaukseen on luottaminen, painetta tekee eberille joka sitten hiljalleen päästää polttoainetta läpi.
Minkälainen pumppu tuo siirtopumppu on? Mäntäpumppu? Kalvopumppu? Luulisi siinäkin jonkun takaiskun olevan, joka estäisi paineen toiseen suuntaan? Vai onko siirtopumpun normaali ilmiö tuollainen "sykäyksittäinen" imu pienillä kierroksilla?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberspächer Hydronic D5WSC vuotaa polttoainetta

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Siirtopumppu on mäntäpumppu. Imee sysäyksittäin ja polttoaineen "pysähtyminen" saa aikaan paineen lähellä siirtopumppua johtuen pitkästä linjasta (kiitos naapurifoorumille tiedosta)

Päädyin lopulta kokeilemaan takaiskuventtiiliä Eberin imulinjassa. Avautumispaine 0,15-0,2bar. Tämähän ei varsinaisesti estä polttaineen pääsyä lämmittimelle, mutta ajattelin kokeilla jos se vaimentaisi riittävästi. Kun takaiskun laittoi mahdollisimman lähelle Eberin imupumppua, jaksoi lämmitin imeä polttoaineen eikä vuotoa esiintynyt ajaessa.
Nyt kuitenkin ilmojen viilettyä lämmitin sammuu polttoaineen puutteen vuoksi muutaman minuutin käynnin jälkeen. Takaisku poistamalla käy ja kukkuu normaalisti. Ei siis hyvä ratkaisu tuokaan.
Pitänee ostaa uusi pumppu tuohon lämmittimeen, en keksi muutakaan syyllistä. Toki myös erillinen linja tankkiin varmasti toimisi.
Tai sitten hana tuohon imulinjaan :D Varmasti muistaisi aina avata ja sulkea hanan :lol:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin