Om642 pakopaineet korkeallako
Om642 pakopaineet korkeallako
Moi,
Taustaa.
Chrysler 300c om642
Ohjelmallisesti poistettu egr ja läppäservo. Fyysisesti oon poistanut läpät.
Ei vikakoodeja
Käytän Launch crieder lukijaa, jolla näkee anturitiedot moottorista.
Nyt metsästän syytä sen ihmeelliseen toimintaan. Esimerkki. Kierrokset noin 1800rpm. Ajonopeus 100kmh cruise päällä, tasainen käynti eikä merkittäviä maantieteellisiä korkeuseroja. Imusarjan paine pysyy melko vakiona, mutta pakopaine heittelee 260-490 kpa, välillä. Eikös tuo ole liikaa? Dpf on puhdas.
Veikkaus toki voi olla, että turbo vaihtoon, mutta en vielä tältä istumalta sitä vaihda, vaan tahtotila on tarkistaa tuleeko oikeaa ohjausdataa antureilta.
Mitä anturitietoa tulisi nyt lukea ja millä rajaarvoilla anturit toimii?
Kiitokset jo tässä vaiheessa.
Taustaa.
Chrysler 300c om642
Ohjelmallisesti poistettu egr ja läppäservo. Fyysisesti oon poistanut läpät.
Ei vikakoodeja
Käytän Launch crieder lukijaa, jolla näkee anturitiedot moottorista.
Nyt metsästän syytä sen ihmeelliseen toimintaan. Esimerkki. Kierrokset noin 1800rpm. Ajonopeus 100kmh cruise päällä, tasainen käynti eikä merkittäviä maantieteellisiä korkeuseroja. Imusarjan paine pysyy melko vakiona, mutta pakopaine heittelee 260-490 kpa, välillä. Eikös tuo ole liikaa? Dpf on puhdas.
Veikkaus toki voi olla, että turbo vaihtoon, mutta en vielä tältä istumalta sitä vaihda, vaan tahtotila on tarkistaa tuleeko oikeaa ohjausdataa antureilta.
Mitä anturitietoa tulisi nyt lukea ja millä rajaarvoilla anturit toimii?
Kiitokset jo tässä vaiheessa.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
https://workshop-manuals.com/mercedesbe ... page_7423/
On paljon mahdollista että pakopaineanturi on rikki.
Kannattaa koittaa tarkistaa anturit ihan moottori pysähdyksissä. Silloinhan kaikki pitäisi näyttää normaalia ilmanpainetta n. 100kPa +- pieni heitto.
On paljon mahdollista että pakopaineanturi on rikki.
Kannattaa koittaa tarkistaa anturit ihan moottori pysähdyksissä. Silloinhan kaikki pitäisi näyttää normaalia ilmanpainetta n. 100kPa +- pieni heitto.
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Kiitoksia manuaalista Anturit on ok tuon painearvon tarkastelussa. Turkitaanpa manuskaa ja mittaillaan.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Millä perusteella turbo vaihtoon?
Pakopaine muuttuu kuormituksen mukaan enemmän kuin ahtopaine. Ja jos kaikki toimii en olisi huolissani tuosta pakopaineesta.
Vikakoodeja tullut, veto puuttuu, muita oireita?
Jos se ei ole rikki älä korjaa!
Läpät poistettu ja ecu yrittää kompensoida virtausta mikä läppien tehtävänä oli, en ihmettele jos pakopaine heittelee.
Pakopaine muuttuu kuormituksen mukaan enemmän kuin ahtopaine. Ja jos kaikki toimii en olisi huolissani tuosta pakopaineesta.
Vikakoodeja tullut, veto puuttuu, muita oireita?
Jos se ei ole rikki älä korjaa!
Läpät poistettu ja ecu yrittää kompensoida virtausta mikä läppien tehtävänä oli, en ihmettele jos pakopaine heittelee.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 494
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
se pakopaineanturi on pakoaukkojen ja turbon välissä. joten painetta löytyy vaikka pakoputkea ei olisi ollenkaan.
W212 E350cdi
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Moi, Tuo turbon vaihto nousee esiin vaan siitä, että jos ei mitään muuta järkevää vastausta tähän löydy, mutta en sitä turboa ole vielä tässä kohtaa vaihtamassakaan. Selvitellään nyt ensin.MJPfin kirjoitti: ↑Ti 14.09.2021 08:07 Millä perusteella turbo vaihtoon?
Pakopaine muuttuu kuormituksen mukaan enemmän kuin ahtopaine. Ja jos kaikki toimii en olisi huolissani tuosta pakopaineesta.
Vikakoodeja tullut, veto puuttuu, muita oireita?
Jos se ei ole rikki älä korjaa!
Läpät poistettu ja ecu yrittää kompensoida virtausta mikä läppien tehtävänä oli, en ihmettele jos pakopaine heittelee.
Merkittävä muutos on siinä, että kulutus on noussut merkittävästi. Matkaa takana yli 300km. Normisti kulutus 7-8 L/100 ja nyt 10L luokkaa.
Ajotapa on vastaava, eli cruise päällä ajellaan.
Mutta yritän päästä nyt kärryille mitä koneelta pyydetään ja mitä kone tarjoaa.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Kulutus noussut läppien poiston jälkeen? Jos näin niin ajat sopivasti sillä alueella millä läppien suurin hyöty on ollut, ne tekee pyörrettä sylinteriin osakaasulla ja näin tehostaa polttoaineen palamista sen sekoittuessa ruiskutuksen aikana sylinterissä pyörivään virtaukseen.
Läpät pois ja virtausnopeus vähenee, huonompi hyötysuhde osakaasulla.
Läpät pois ja virtausnopeus vähenee, huonompi hyötysuhde osakaasulla.
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Kyllä, kulutus on noussut. Moottoriin tuli vika läppä-egr kenttään ja tämän seurauksena poistin läpät. Mutta vaikuttaa siltä. Läpissä ei merkittävää vikaa ollut niitä poistaessa, joten koneessa on jotain muuta vikaa.
Ahdin ahtaa sen noin 280kpa, eli 180 ilmanpaineen päälle reippaasti kiihdyttäessä. Kun polkasee tallan pohjaan alkaa auton reipas rykiminen siinä 2000-3000 alueella ja kärry ei tiedä kiihtyäkkö vaiko ei. Vaikka talla on pohjassa auto heijaa kierroksia ylös alas useita kertoja kunnes alkaa jälkeen kiihtymään. Aivan kuin tehot häviää ja palaa ja häviää ja taas palaa. Tämän testin jälkeen vikakoodi p0046 tallentui.
Eli mun insinööri ajattelun mukaan moottori tavoittaa "laki"pisteen esim. pakopaineissa tai jossain ja tiputtaa tehot pois ja kytkee ne taas takas.
Ahdin ahtaa sen noin 280kpa, eli 180 ilmanpaineen päälle reippaasti kiihdyttäessä. Kun polkasee tallan pohjaan alkaa auton reipas rykiminen siinä 2000-3000 alueella ja kärry ei tiedä kiihtyäkkö vaiko ei. Vaikka talla on pohjassa auto heijaa kierroksia ylös alas useita kertoja kunnes alkaa jälkeen kiihtymään. Aivan kuin tehot häviää ja palaa ja häviää ja taas palaa. Tämän testin jälkeen vikakoodi p0046 tallentui.
Eli mun insinööri ajattelun mukaan moottori tavoittaa "laki"pisteen esim. pakopaineissa tai jossain ja tiputtaa tehot pois ja kytkee ne taas takas.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Moi, mulla oli vastaavia ongelmia eli tasakaasulta kun polkaisi, niin kovaa nykimistä ja pakopaineesta vikakoodia. Korjaantui turbon vaihdolla. Polttoaineen kulutus oli kuitenkin normaali kokoajan.
-Markus
-Markus
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Ok. Ennätitkö mittaamaan ahdot ennen vaihtoa? Ja tuntuiko kuitenkin, että tehot oli tallella?
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Näin turbon vaihdon jälkeen hieman reippaammin tuntuisi liikkuvan, mutta ei varsinaisesti hoksannut että tehoja olisi puuttunut. Aika yhtäkkiä alkoi tuota vikakoodia ja nykimistä esiintymään.
-Markus
-Markus
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Moi,
Nyt tarkasteluun turbo. Mulla kärry ahtaa tyhjäkäynnillä 0,5 kiloa, eli 150 kpa ilmanpaineenkanssa. Ahtaako liikaa? Jälleen mun järjen mukaan ei tulisi ahtaa.
Mitkä raja-arvot tulee olla ilmamassa-anturilla? Tarkistaisin sen toimintarajat.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Moi taas, Pää tässä räjähtää otin launchin mittarilla tällaiset arvot ilmamassamittarilta.
Osaako joku sanoa onko setpoint oikea?
Osaako joku sanoa onko setpoint oikea?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
No mä en nyt oikein usko, että ahtaa tyhjäkäynnillä 0.5 bar ylipainetta. Se ahtamisen energia tulee pakopaineesta, mistä tuollainen energiamäärä tulee tyhjäkäynnillä? Mitä pakopaine näyttää tyhjäkäynnillä? Normaali ahto tyhjäkäynnillä olisi jotain 20-30 mbar.
Ilmamassaan en ota kantaa minkään muun kuin starin ilmoittamana.
Kauhean vaikea uskoa lukemia jonkun XX-testerin ilmoittamana, varsinkaan kun ne on jostain toiselta planeetalta.
Ilmamassaan en ota kantaa minkään muun kuin starin ilmoittamana.
Kauhean vaikea uskoa lukemia jonkun XX-testerin ilmoittamana, varsinkaan kun ne on jostain toiselta planeetalta.
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Oot oikeessa. Tarkastin paineet ja ahto on 103 kpa tyhjäkäynnillä. Nyt lienee vaan sellanen juttu, että star ei taida lukea tätä härveliä, vai oonko ymmärtäny ihan väärin?TPLtre kirjoitti: ↑Ke 15.09.2021 20:24 No mä en nyt oikein usko, että ahtaa tyhjäkäynnillä 0.5 bar ylipainetta. Se ahtamisen energia tulee pakopaineesta, mistä tuollainen energiamäärä tulee tyhjäkäynnillä? Mitä pakopaine näyttää tyhjäkäynnillä? Normaali ahto tyhjäkäynnillä olisi jotain 20-30 mbar.
Ilmamassaan en ota kantaa minkään muun kuin starin ilmoittamana.
Kauhean vaikea uskoa lukemia jonkun XX-testerin ilmoittamana, varsinkaan kun ne on jostain toiselta planeetalta.
Mutta ne jotka tämän ohjauskesta jotainnenemmän tietää, niin mikä tieto ohjaa syöttöä suuremmalle?
Tai mitkä ilmamassa-arvot ovat normaalisti?
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Ai niin, sori. Meni jo ohi että Chrysler. Eipä näytä löytyvän Xentryn avausvalikosta.
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
.
Tässä moottorissa tarvitaan pakopainetietoa ahtopaineen säätöön.
Pakopaineanturin pohjassa on tykytyskanava, jota pitkin pakopainetieto tulee anturille.
-> puhdistus
Moottorin ohjaus menee sekaisin, jos pakopainetietoa ei tule.
Onko läpät imusarjassa poistettu, vai käännettty auki, onko varmasti auki.
Ahtopaine, pakopaine ja ilmanpaine = sama, kun moottori ei käy.
Ja suunnilleen samat vielä tyhjäkäynnilläkin, kun mutaman minuutin odottaa, että egr sulkeutuu.
Onko auto ohjelmoitu, ehken dpf poistettu ?
Onko ahdinta käytetty poikkeen, onko ahtimen säätömoottoria vaihdettu.
Jos ahdin olisi rikki, se yleensä ääntää rumasti.
Kunnossa oleva maffi näyttää tyhjäkäynnillä noin 500mg/isku, muttei se ole niin nöpön nuukaa, kun mersu moottori on paineohjattu.
Tässä moottorissa tarvitaan pakopainetietoa ahtopaineen säätöön.
Pakopaineanturin pohjassa on tykytyskanava, jota pitkin pakopainetieto tulee anturille.
-> puhdistus
Moottorin ohjaus menee sekaisin, jos pakopainetietoa ei tule.
Onko läpät imusarjassa poistettu, vai käännettty auki, onko varmasti auki.
Ahtopaine, pakopaine ja ilmanpaine = sama, kun moottori ei käy.
Ja suunnilleen samat vielä tyhjäkäynnilläkin, kun mutaman minuutin odottaa, että egr sulkeutuu.
Onko auto ohjelmoitu, ehken dpf poistettu ?
Onko ahdinta käytetty poikkeen, onko ahtimen säätömoottoria vaihdettu.
Jos ahdin olisi rikki, se yleensä ääntää rumasti.
Kunnossa oleva maffi näyttää tyhjäkäynnillä noin 500mg/isku, muttei se ole niin nöpön nuukaa, kun mersu moottori on paineohjattu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Moi,tuikku kirjoitti: ↑To 16.09.2021 07:06 .
Tässä moottorissa tarvitaan pakopainetietoa ahtopaineen säätöön.
Pakopaineanturin pohjassa on tykytyskanava, jota pitkin pakopainetieto tulee anturille.
-> puhdistus
Moottorin ohjaus menee sekaisin, jos pakopainetietoa ei tule.
Onko läpät imusarjassa poistettu, vai käännettty auki, onko varmasti auki.
Ahtopaine, pakopaine ja ilmanpaine = sama, kun moottori ei käy.
Ja suunnilleen samat vielä tyhjäkäynnilläkin, kun mutaman minuutin odottaa, että egr sulkeutuu.
Onko auto ohjelmoitu, ehken dpf poistettu ?
Onko ahdinta käytetty poikkeen, onko ahtimen säätömoottoria vaihdettu.
Jos ahdin olisi rikki, se yleensä ääntää rumasti.
Kunnossa oleva maffi näyttää tyhjäkäynnillä noin 500mg/isku, muttei se ole niin nöpön nuukaa, kun mersu moottori on paineohjattu.
No nyt päästiin asian äärelle. Tässä pirsissä onkin sun softa, joka meni paikalleen Turbotehon Akin toimesta. Vikoja Akin kanssa myös tutkittiinkin ja taisi jopa sulle soitella myös.
Pakopainekanava on auki.
Turbon servo vaihdettu ja kokeiltu vielä toisella toimintavarmalla. Säätää kyllä.
Ahtopaine, pakopaine ja ilmanpaine on sama. Tarkistan vielä uudelleen pidemmän tyhjäkäynnin kanssa.
Läpät pois kokonaan.
Egr putki tulpattu imusarjalta, Egr piuha irti.
Dpf puhdas, kävi dpf proolla, tietääkseni ei ohjelmoitu pois.
Vasen pakosarja on ollut halki pitkään. Nyt vaihdoin myös sen. Turbo ei käynyt auki, mutta mitään erikoista ei havaittu kun oli pöydällä läppiä poistaessa.
Kiitos Tuikku yhteydenotosta.
Lisää dataa.
Ilmanpaine, Turbon paine, pakopaine ja imuilma on ok auto sammutettuna 100-102kpa. Boosti nousee 101,6 kpasta 103 kpan tyhjäkäynnillä.
Nyt kun auto ollut ajossa niin p0471stored ja p0473active vikakoodit.
Pakopaine tyhjäkäynnillä 135-140 kpa
Koeajossa, jossa kiihdytin voimakkaasti alkoi auto nykimään sen 2000 rpm kiemuroilla. Pakopaine hyppäs 560kpan ja tällöin moottori jää kuormituksessa seilaamaan. Pakopaineet tipahtaa 250kpa tasolle ja auto alkaa kiihtymään.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
.
Ahtimen servomoottori on erilainen käytännössä kaikissa malleissa => kannattaa vaihtaa vaan uuteen samanlaiseen .
Eivät siis käy ristiin.
Vaan seuraa kummallista käytöstä.
Kokeile alkuperäisellä servolla, korjuuta vaikka, jos ei pelitä.
Ahtimen servomoottori on erilainen käytännössä kaikissa malleissa => kannattaa vaihtaa vaan uuteen samanlaiseen .
Eivät siis käy ristiin.
Vaan seuraa kummallista käytöstä.
Kokeile alkuperäisellä servolla, korjuuta vaikka, jos ei pelitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Kiitoksia
Missä arvossa pakopaineet tulee olla tyhjäkäynnillä?
Vaihdoin vanhan servon.
Tyhjäkäynnillä pakop. 155kpa
Paikallaan kaasuttelu, servo säätää.
Koeajo
Pakopaineet nousi 560kpa jonka jälkeen vikatilaan "vaikka vikavaloja ei syty" tehot pois ja pakopaineet 506kpa. Servo menee äärilaitaan ylös vikatilassaan.
Vikakoodit p0046 ja P0473
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Laitappa selitykset koodeille niin voi joku vastatakkin niihin liittyen. Itseä ei ainakaan innosta hakea koodin selitystä netistä, ei niitä kukaan ulkoa muista.
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
'
Reilu puoli kiloa pakopainetta jo tyhjäkäynnillä tuntuu aika paljolta.
Onkohan ahtimen siipien asento nyt kokoajan liian kiinni.
Säätö tapahtuu komprakotelon kantta kääntämällä.
Kun autoon laitetaan virrat päälle, vetäisee säätömottori siivet "kiinni"
Kinnitystä löysäämällä ja kääntämällä koteloa säätömoottorin liikettä vastaa, saadaan kiinni-asento tulemaan aikaisemmin ja siivikko jää enemmän auki.
Pakopaineet laskee ja ahtimen käytös rauhoittuu.
Reilu puoli kiloa pakopainetta jo tyhjäkäynnillä tuntuu aika paljolta.
Onkohan ahtimen siipien asento nyt kokoajan liian kiinni.
Säätö tapahtuu komprakotelon kantta kääntämällä.
Kun autoon laitetaan virrat päälle, vetäisee säätömottori siivet "kiinni"
Kinnitystä löysäämällä ja kääntämällä koteloa säätömoottorin liikettä vastaa, saadaan kiinni-asento tulemaan aikaisemmin ja siivikko jää enemmän auki.
Pakopaineet laskee ja ahtimen käytös rauhoittuu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Vähän tuntuisi kuin olisi katin sisuskalut irti jos paineet noin nousee, ja välillä helppaa sitten?
Ei tietysti jos tekee säännöllisesti samalla tavalla mutta joku siellä ahdistaa aika tavalla. Ahdin vai joku muu.
Ei tietysti jos tekee säännöllisesti samalla tavalla mutta joku siellä ahdistaa aika tavalla. Ahdin vai joku muu.
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Sitä pohdin myös, mutta pakopaineet rippuu tietyn toiminnan yhteydessä samlla tavalla. Ja Turbon läppiä käsin säätäessä saa pakopaineen tippuman 150kpasra sinne 100 nurkille.
Turbo pitää ottaa jokatapauksessa pöydälle jos läppien asentoa haluu muuttaa ni kyl kai mä kurkkaan sinne pakopesään samalla. Sen vasemman pakosarjan halkeamisen mukana on pakosti menny jotain turboonkin.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
No siis se nyt on ihan tunnettu asia, että OM642:n pakosarjoista voi irrota jotain turbon syötäväksi sopimatonta. Isommat kappaleet menee läpi kun ne on jauhaantuneet tarpeeksi pieniksi, ja/tai tehneet tilaa turbossa.
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
No se selittäisi jos siivikko saanut kipeää ja jää jumin kiinni asentoon, tarpeeksi pakopainetta / lämpöä ja helppaa sen auki.
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Joko en sitten hiffannu tutkia niin tarkkaan turboa ekalla kerralla, mutta tuollaisen havainnon tein. Tuo kirkas tavata tuolla on malmista jalostettua tavaraa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
No eihän tuossa ole mitään hävittävää, ota pakopesä auki ja katso miltä turbiininsiipi ja siivikko näyttää. Ihan vaan mielenkiinnosta.
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Mites tuon pesän saa kätevimmin auki? Kaasulla punahehkuun ja lekaa?
Oon turboja kyllä pyöritelly, ja tämä turbo on inasen nahee. Eli ei pyöri ns vapaasti kuin hyrrä.
Mitäs tästä dignoosista tuumaatte?
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Re: Om642 pakopaineet korkeallako
Sanoisin että joko ei ole ollut öljyä just välissä kun olet pyöritellyt tai karstas yms akselille palanut kiinni.
Jos siivistä puuttuu paloja alkaa se hissukseen syömään laakereita ja sitä siipeä. Se pahenee aikansa ja joko tasapainottaa itsensä kotelon seinää vasten tai rämähtää kappaleiksi.
Jos siivistä puuttuu paloja alkaa se hissukseen syömään laakereita ja sitä siipeä. Se pahenee aikansa ja joko tasapainottaa itsensä kotelon seinää vasten tai rämähtää kappaleiksi.