om642 sinistä savua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Joopajoo2015
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 30.12.2015 17:03

om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja Joopajoo2015 »

Juu,kyseessä on 2008 173 kW moottori,kysymys kuuluu:
Sinistä öljy savua tulee kuormalla ei tyhjäkäynillä,seuraavat toimenpiteet suoritettu
-Turbo uusissa puissa,uusi keskiosa yms toimenpiteet suoritettu
-Huohotin uusi...ei huohota
-pakosarjat puhtaat kummankin puolen ja oikean väriset
-Öljyn paluu turbolta kunnossa
-sen verran ajattu ja käytetty ettei enää pitäsi olla öljyä pakoputkessa
Mutta silti sinistä tulee,loppuu ideat kesken,onko arvon raadilla ollut vastaavaa vaivaa
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Cooleri tyhjennetty öljystä, hoohottimen kalvo ehjä, dpf ehjä. Kaikki pöntöt pesty?
Uutta garret osaa käytetty? Vai kiinan osia?
Kaikki männät ehjiä? Eli puristukset ok?
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

lähdettiinkö noihin turbon vaihtoihin saman savutuksen takia, vai tuliko ongelma vasta huollon seurauksena.
W212 E350cdi
Joopajoo2015
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 30.12.2015 17:03

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja Joopajoo2015 »

Nurmituomas kirjoitti: Ti 14.09.2021 08:30 lähdettiinkö noihin turbon vaihtoihin saman savutuksen takia, vai tuliko ongelma vasta huollon seurauksena.
Kun noin tuota kysyit,niin projekti lähti liikkeelle vuotavista lauhduttimen tiivisteistä ja samalla huollettiin tuo turbo koska pakokaasussa öljyn hajua,ei ole käytetty kiinan osia ahtimessa,tuon jälkeen savuutus lisääntynyt,turbo irroitettu uudelleen,pakopuolella öljyä,testi penkissä ajettu...kestää öljyn paineen ja kaikki käppyrät kohdallaan
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pakopuolella vai pakokanavissa? Onko pakosarjat öljyiset?
Lauhduttimen tiivisteistä, ilmastointi? Ei tuolla muita lauhduttimia ole.
Joopajoo2015
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 30.12.2015 17:03

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja Joopajoo2015 »

MJPfin kirjoitti: Ti 14.09.2021 15:44 Pakopuolella vai pakokanavissa? Onko pakosarjat öljyiset?
Lauhduttimen tiivisteistä, ilmastointi? Ei tuolla muita lauhduttimia ole.
Pakosarjat puhtaat ja oikean väriset kuten alkuperäisessä kerroin,ja onhan siellä öljyn lauhdutin vai miksi sitä pitäisi nimetä
os62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 23.02.2016 09:17

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja os62 »

Öljynjäähdyttimeksi. Lauhdutin tekee kaasusta nestettä.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Jos ihan tarkkoja ollaan niin ei kaasusta, vaan höyrystä. Ja mehän ollaan, eikö vaan? :D
os62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 23.02.2016 09:17

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja os62 »

Thanks :)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No niin, siis pakopesään vuotaa öljyä, kaksi vaihtoehtoa, tai kolme mut niistä kaksi tarkoittaa samaa eli turbo paskana.
Eka vaihtoehto on kampikammion huohotus ja sitä kautta öljyn paluu ongelma, eli ahtimesta ei pääse öljy pois joten se painaa sen akselin männänrengas tiivisteiden välistä pesiin =savua.
Tai joku on unohtanut paluupuolen tulpan laipan päähän kun laitettu paikoilleen, tämäkin on nähty. = paljon savua.

Sitten se toinen ikävämpi vaihtoehto, ahdin on joko kasattu paskasti ja turbiinin tiivisterengas on poikki tai puuttuu. Tai tasapainoitettu huonosti ja rengas on saanut kyytiä päittäis liikkeiden takia. Molemmat on virheitä ahtimen huollossa.

Noista sitten valitsemaan miksi öljyä päätyy koteloihin.
Joopajoo2015
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 30.12.2015 17:03

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja Joopajoo2015 »

MJPfin kirjoitti: Ti 14.09.2021 23:04 No niin, siis pakopesään vuotaa öljyä, kaksi vaihtoehtoa, tai kolme mut niistä kaksi tarkoittaa samaa eli turbo paskana.
Eka vaihtoehto on kampikammion huohotus ja sitä kautta öljyn paluu ongelma, eli ahtimesta ei pääse öljy pois joten se painaa sen akselin männänrengas tiivisteiden välistä pesiin =savua.
Tai joku on unohtanut paluupuolen tulpan laipan päähän kun laitettu paikoilleen, tämäkin on nähty. = paljon savua.

Sitten se toinen ikävämpi vaihtoehto, ahdin on joko kasattu paskasti ja turbiinin tiivisterengas on poikki tai puuttuu. Tai tasapainoitettu huonosti ja rengas on saanut kyytiä päittäis liikkeiden takia. Molemmat on virheitä ahtimen huollossa.

Noista sitten valitsemaan miksi öljyä päätyy koteloihin.
juu,ahdin avattu uudelleen,tarkastettu ja ajettu penkissä,kestää öljyn paineen lämpösellä sekä kylmällä öljyllä,tasapainoitus yms asiat kunnossa,ei huohota ainakaan tyhjäkäynillä,toki mahdollista että kieroksilla huohottaisi,entryn mukaan puristukset kunnossa,kone käy kuin kello,eli sylinterien kautta tuleva huohotus mielestäni epätodennäköistä?!,mistäs sitten kaiveltaisiin?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mäntä halki ja painetta kampikammioon ja öljyn paluu ei toimi, jos se työntää turbiinipesään öljyä.
Vai onko dpf ja katti poistettu jolloin pakopaine liian pieni ja ahdin työntää öljyä pesään kun pakopaine tippuu, korjauksena joutuu laittamaan tupla urat akseliin ja kaksi männänrengasta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Luinko oikein, ettei huohota - kaikki ahdetut dieseit huohottaa, kaikki.
Jos moottori ei pääse huohottamaan oikealla tavalla, niin öljyä tulee "läpi" mitä ihmellisemmistä paikoista.
Esim ahtimesta, kun se ei pääse tyhjenemään öljystä oikealla tavalla kampikammion paineen painaessa öljyä takaisin
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joopajoo2015
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 30.12.2015 17:03

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja Joopajoo2015 »

tuikku kirjoitti: To 16.09.2021 07:25 .
Luinko oikein, ettei huohota - kaikki ahdetut dieseit huohottaa, kaikki.
Jos moottori ei pääse huohottamaan oikealla tavalla, niin öljyä tulee "läpi" mitä ihmellisemmistä paikoista.
Esim ahtimesta, kun se ei pääse tyhjenemään öljystä oikealla tavalla kampikammion paineen painaessa öljyä takaisin
Kyllä tavallaan luit oikein,huohotuksella tarkotin tällä kohtaa että ei puske painetta esim öljy korkille niin paljon että lentää kattoon
Joopajoo2015
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 30.12.2015 17:03

Re: om642 sinistä savua

Viesti Kirjoittaja Joopajoo2015 »

Joopajoo2015 kirjoitti: Ma 13.09.2021 16:15 Juu,kyseessä on 2008 173 kW moottori,kysymys kuuluu:
Sinistä öljy savua tulee kuormalla ei tyhjäkäynillä,seuraavat toimenpiteet suoritettu
-Turbo uusissa puissa,uusi keskiosa yms toimenpiteet suoritettu
-Huohotin uusi...ei huohota
-pakosarjat puhtaat kummankin puolen ja oikean väriset
-Öljyn paluu turbolta kunnossa
-sen verran ajattu ja käytetty ettei enää pitäsi olla öljyä pakoputkessa
Mutta silti sinistä tulee,loppuu ideat kesken,onko arvon raadilla ollut vastaavaa vaivaa
No niin vika selvillä ja korjattu….turbon remontointi ei sitten ollut onnistunut kaikesta huolimatta,nyt ahdin vaihdettu toiseen ja homma pelittää,kiitos mukana olleille hyvistä neuvoista
Vastaa Viestiin