Clk 270 cdi letkulämmittimen asennuspaikka hakusessa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ehkämese
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 15.09.2021 10:08

Clk 270 cdi letkulämmittimen asennuspaikka hakusessa!

Viesti Kirjoittaja Ehkämese »

Moro.
Uutena jäsenenä/meisselin omistajana kyselisin mihin tohon 270 CDI 2006 (c209) OM 612 koneeseen pitäisi/voisi asentaa kiertovesipumpullisen TT-thermon?
Kokeilin jo asennusta siihen paisarin vieressä olevan lämppärin sähköisen kv pumpun (onko tämä joku taukolämpö pumppu ja jos on, niin mitä virkaa sillä yleensäkin on? Lähinnä onko siis tarpeellinen ollenkaan?) perään silleen, että sähköpumpun yläosasta letkulla ttthermon alaosaan ja sen ttthermon yläosaan kiinni se sähkösessä kv pumpussa ollut letku joka menee mekaaniselle vesipumpulle. Näin asennettuna herkesi lämmöt tulemasta kabiiniin ja asennukset purkuun. Onko sen kiertosuunta niinkin oudosti, että sähköinen kv pumppu imee nestettä lohkolta päin mekaanisen vesipumpun vierestä ja puskee sitä paisarin alla olevan t-haaran kautta lämppärin kennolle? Silloinhan asennuksessani olisi periaatteessa vain ttthermon kiertosuunta väärinpäin? Tällöinhän varmaan ttthermon voisi kai asentaa siihen letkuun, joka on paisarin ja tulipellin välissä, mutta onko virtaussuunta siinä siis hyttiin vai paisarille päin. Moottorin lämmöt koko ajan normaalit ( reilu 90 astetta) ja purettuani asennuksen lämppäri toimii taas normaalisti. Lisäksi pitäisi viedä vielä sisätilalämmittimelle haarotus konttorin puolelle, niin mistähän sitä kannattaisi alkaa ujuttamaan sisälle? Joku on varmasti tehnyt jo saman jumpan, niin olisin kiitollinen neuvoista/kuvista ym.tiedoista asiaan liittyen.

Eikö tähän tosiaankaan saa täältä mitään apuja, kun kohta on jo lumetkin maassa? Vai onko tämä aivan väärä foorumi, tuliko kenties vaihdettua merkkiä pas..mpaan saksalaiseen, johon jostain kumman syystä ei lämmitintä voi asentaa, vai mikä? Ei viittis kaikkia mahdollisia asennuspaikkoja alkaa kokeilee, kun ei tiedä mikä ottaa itteensä, jos vikapaikkaan tällään ton kiertovesipumpullisen lämmittimen.

Nonii, kun ei vinkkejä kuulunu, niin kokeilinpa sitten. Niinhän se siis olikin, että kierto toimikin lohkolta tulipellille päin. Eli ttthermon kiertosuunta toisinpäin ja rupes toimimaan. Edelleen toi sähkönen kv-punppu on ihan turha kapistus siinä välissä. Nopeuttaa vaan talvella koneen jäähtymistä, vaikka kopissa oliskin pikkuhetken mukavampaa istuskella parkissa.

Vastaa Viestiin