om601-03 laatikot, kardaani ja perät sopivuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rantis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 14.09.2021 20:20

om601-03 laatikot, kardaani ja perät sopivuus

Viesti Kirjoittaja Rantis »

Mulla on 200d 5v-manuaalilla, haluaisin laittaa siihen om603 manuaalilla.

Käykö esim om603 moottori, om603 perässä olevalla laatikolla suoraan tolle kokoonpanolle? om603 omilla korvakkeilla. Kardaani sama? Kasvaako moottoripaketti pituutta vaan eteenpäin?

Tarkotus tehä swappi mahollisimman helpolla, mutta kuullu ettei tuo 200d laatikko olis niin kestävä.

Tuhannesti kiitoksia jos joku viitsii vastata! Alkaa menemään jo hermot, kun ei pärjää paikallisbusseille edes valoista lähtiessä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om601-03 laatikot, kardaani ja perät sopivuus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

603:n käsittääkseni käy mutta kardaanin pituudesta en osaa sanoa muuttuisiko? Automaatin kardaani käsittääkseni on eripituinen vs manuaalin. Jäähdyttimen tuulitunnelin se vaatii ja jäähdyttimenkin 603:sta sillä ilman nuita lämmöt ei pysy kurissa kesällä. 2satkun tunneli ei sovi alkuunkaan olemaan ja jäähdytinkin on pieni.

Moottoritukikumit siitä 603:sta. Nii joo pakoputki muuttuu myös kokonaan toiseksi ja putkenkannatin askin seutuvilta. Jos 603 mosa on ahtamaton niin kunhan ei kytkimellä repäise liikkeelle lähtiessä eikä vaihteenvaihtokohdissa ni luulen sama aski kestää? Välitykset tosin ei taida olla ihan samat mutta onko tuolla sit sanottavaa merkitystä ni en tiedä? Samoin perävälitys voi olla turhan tiheä varsinkin jos päätät laittaa 4 vaihteisen askin siihen? Jos askia vaihdat ni silloin voi joutua vaihtamaan myös vaihteensiirtäjätankoja?

Mutta ,,,, Ennen kun alat swäppiä tekemään ni käy ajamassa sitä 603:sta meinaan jos vapareita molemmat ni muutos 200:stä on niin pieni etten ainakaan itte lähtisi tuohon hommaan.
Rantis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 14.09.2021 20:20

Re: om601-03 laatikot, kardaani ja perät sopivuus

Viesti Kirjoittaja Rantis »

Tarkotus ois vapari 603 ja laitettu pumppu tai 7mm pumpulla tulevaisuutta varten jos joskus innostuu turbojuttuja touhuamaan. Eli on kai siinä melko huomattava ero 200deehen. Välitykset ei itseä niinkään haittaa, kunhan vaan osat käyvät yhteen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: om601-03 laatikot, kardaani ja perät sopivuus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Toki 300D ero 200D:hen on huomattava, mutta 200D välityksillä ei kannata kuutosta keulille laittaa.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om601-03 laatikot, kardaani ja perät sopivuus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OK luulin alkuun et ihan tehdassäätöisellä pumpulla olevan laitat. Tuo muuttaa tilanteen kun pumppu on säädetty ja sit eroa jo on selvästi. Sit askinkestokin voi olla kysymysmerkki. Nuita osia jokatapauksessa menee uusiksi mitä alussa meinasin eli syylaria kumityynyjä jne...

Niin ja etujouset saattaa kans mennä uusiksi meinaan jos paikallaan on orginaali 200D:n ni saattaa olla aivan liian löysät? 603 mosa kun painaa selvästi enemmän ja siksi ne kumityynytkin täytyy vaihtaa jämäkämpiin.

Jos vapari ni käsittääkseni jarrulevyjä ja satuloita eteen ei tartte vaihtaa leimaa silmälläpitäen? Jos ahdettu ni sit vaatii jäähdytetyt levyt ja siihen satulat. Siinä kohtaa mahdollisesti etuvakaajakin täytyy vaihtaa paksumpaan mut tästä en ole varma.
Rantis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 14.09.2021 20:20

Re: om601-03 laatikot, kardaani ja perät sopivuus

Viesti Kirjoittaja Rantis »

Kiinnostas vaan tietää että sopiiko se paikalleen om603 ja sen omalla manuaalilla, 200d kardaanilla ja perällä. Myöhemmin voisi sitten sen perän päivitellä johonki järkevämpään.

Niin ja tosiaan, rakastan kuutosen ja V8 äänimaailmaa, ei niin nuo nelipyttyset oo koskaan iskeny ;)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om601-03 laatikot, kardaani ja perät sopivuus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Rantis kirjoitti: La 18.09.2021 13:59 Kiinnostas vaan tietää että sopiiko se paikalleen om603 ja sen omalla manuaalilla, 200d kardaanilla ja perällä. Myöhemmin voisi sitten sen perän päivitellä johonki järkevämpään.

Niin ja tosiaan, rakastan kuutosen ja V8 äänimaailmaa, ei niin nuo nelipyttyset oo koskaan iskeny ;)
Veikkaan ettei kardaani käy vaikka pituus sopiva olisikin meinaan se rättinivel 3satkuissa on varmaankin isompi? Ja muistaakseni keskikannatinkin on eri 2satkuissa? Sillä vaan että jos sen 3satkun kardaanin hommaat ni keskikannatinkin sit siitä mukaan jos tuo mun muistikuva oikea on? Se siitä sit seuraa et kun 3satkukardaanin takarättikin taitaa olla tukevampi niin onko perän kolmisakara enää käypäinen? Peräkin siis menis uusiksi tuossa kohtaa?

Rättihommelitt varmaankin selkenee kun kattelee varaosaliikkeiden varaosia 2 ja 3satkun kohdilta et käyvätkö ristiin? Merteilin sivuilta esim saattaisi selvitä? Jos eivät käy ristiin niin mosa/aski -yhdistelmä tod näk ei passaa suoraan vaan vaatii kardaaninkin ja sit perän myös?
Rantis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 14.09.2021 20:20

Re: om601-03 laatikot, kardaani ja perät sopivuus

Viesti Kirjoittaja Rantis »

Jooo niin näyttäs että jotain eroja noissa on. Pitäsköhän luovuttaa jo ja kahtoo joskus suoraan vaan 300d 😂 No pientä infoo tämmösestä haaveilevalle.
Vastaa Viestiin