K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nenäniek
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 18.09.2021 23:08

K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja Nenäniek »

Onko kukaan törmännyt tai kuullut kokemuksia K-jet Killersin ruutta-kitistä?
Onkohan ihan bolt-on kamaa.

https://kjetkillers.pl/en_US/c/mercedes-6cyl/42


Suunnitelmissa olis päivittää sopan tarjoilu tuolle m103 3.0 124:lle
Samalla sais pienen varauksen Turboilua varten...

Millanenkohan lie Puolan pojan ruiskuttelu setti :think:

Kirjoittelen tänne teille ekaa kertaa toivottavasti aloitus meni oikealle palstalle.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Suuttimet näyttää että menisi kjet reikiin paikalleen.
Jos haluaa harrastaa ja askarrella niin saahan sinne minkä tahansa ruiskun laitettua.
Mihin ecuun mahtaa polakkien systeemi perustua?
Puolalaisten kanssa kyllä kaupanteko on ollut helppoa mitä muita juttuja ostellut sieltä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja karra »

Uudessa Tähdellisissä oli artikkeli missä KE Jetin tilalle laitettu joku sähköruutta Virossa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja Karel »

Niin kuin MJPfin sanoi, voihan sitä askarrella ja rakennella vaikka mitä, jos sen siltä kantilta ottaa.

Mutta muuten en ymmärrä tuollaista touhua. En ollenkaan. Mutta minusta onkin ilmeisesti hyvää vauhtia kehittymässä uuden ajan pussihousu.

Jos peruste on se, ettei kukaan oikein enää missään osaa korjata tai ymmärrä K- ja KE-jettien päälle, niin vielä vähemmän näen tulevaisuutta ja jälkimarkkinoita tuommoisille kötöstyksille. Ja noista pitäisi vielä joku tonni maksaa? Jonka jälkeen auto on, kötöstys, jolle löytyy vielä vähemmän osaamista ja supporttia kuin Mersun alkuperäiselle systeemille. Vaikka alkuperäisen ruiskun korjaaminen maksaisi saman, niin sen jälkeen auto on sentään vielä Mersu, ja toimiva sellainen.

Sitten taas, jos mennään toiseen ääripäähän: Eli halutaan ultrasimppeli systeemi, jonka voi korjata ja huoltaa ihan perustyökaluilla, missä vain ja milloin vain, ja lähes kuka vain, niin silloin tämä heppu on oikeilla jäljillä:

https://www.youtube.com/watch?v=8Ht7-KZCNGk

Eli ei yhtikäs mitään elektroniikka, vaan pelkkä simppeli mekaaninen kaasutin ja analoginen katkojasytytys. Käytännössä olematon määrä osia, jotka voisivat hajota. Itselläni on muutama tuollainen ylimääräinen M103 automaattilootalla varastossa, ja tuollainen kokeilu ja istuttaminen johonkin esim. siivelliseen on käynyt mielessä ihan juuri rakentelu- ja harrastamismielessä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
sec 560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 10.09.2014 19:06

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja sec 560 »

Ei noin opettelet tuon k- jetin sieluelämän ja korjaat jos tarve.
Ymmärrät miten hieno systeemi oikeasti on.
Itsellä oli aikoinani edessä sama homma koska tietämystä ja osaamista ei korjaamoista enää löydy eli lopuksi on melko palkitsevaa, kun oppii tuon systeemin toiminnan ja korjaamisen salat.
Osia on onneksi vielä saatavana.
Eli ei mitään sähkäruiskuja ym. pidät mersun mersuna
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pyh, mersuja maailma täys. Jokainen tekee omalleen mitä lystää ja jos aatamin aikuinen ruisku ei täytä tehtäväänsä mihin sitä itse haluaa käyttää niin se vaihtuu. Pyörät pyörii ja kehitys kehittyy.
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Kyllähän tuolla systeemillä saisi esim. M116 350 d-jetin nykyaikaistettua ja pääsisi eroon monesta kalliista osasta jotka on aikojen saatossa väsyneet. Pikaisesti lukemalla taitaa olla suunnilleen bolt on.
Taitaa olla helpompi ja halvempi vaihtoehto kuin itse alkaa rakennella Megasquirttia tms.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja Karel »

En vaan mitenkään jaksa uskoa tuollaisten värkkäysten laatuun ja luotettavuuteen pitkässä juoksussa. Markkoinoilla on kautta aikojen aina ollut tarjolla nyrkkipajojen väsäämiä korvauslaitteistoja ja virityksiä, joilla saadaan "modernisoitua" milloin mitäkin. Muutaman vuoden yleensä elävät, ja sen jälkeen kukaan ei niistä tiedä mitään. Ne "modernisoidut" autot sitten päätyvät lojumaan jonnekin takapihoille tai purkuun varaosiksi, kun lakkaavat toimimasta vähän ajan kuluttua. K, KE- ja D-Jetronicille tulee vielä vuosia olemaan osaajia ja laadukkaita varaosia. Rajallisesti, mutta kumminkin.

Tässä on syytä pitää erillään kaksi asiaa: Rakentelu ja harrastelu sellaisenaan, ja käyttöauton pitäminen alkuperäistä vastaavassa luotettavassa kunnossa. Jälkimmäiseen ei oikein ole vippaskonsteja, eikä halpaliikkeidenkään tarvikeosat täytä vanhempien autojen kohdalla kuin korkeintaan alkeellisimmat laatuvaatimukset. Esimerkkinä virranjakajien osat. Jos alkuperäiset ovat toimineet moitteetta 10v ja 200.000 tkm, niin niitä muutaman kympin harakiripalikoita vaihdellaan sitten parin vuoden välein.

En usko minkään K-jet-killersin yltävän sen kummempaan laatutasoon. Jos yltäisi, hinta olisi moninkertainen.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Screenshot_20210925-004242.jpg
Asiaa puhut Karel, mutta jos haluaa saada esim. 50 vuotta vanhan d-jetronic M116 koneen kaikin puolin uudenveroiseksi ruiskutuspuolen suhteen niin siihen menee useita tonneja rahaa alkuperäisillä osilla. Tällä systeemillä sen saa taas toimivaksi kohtuuhintaan ja ainahan ne alkuperäiset osat voi jättää hyllyyn jos haluaa palata ajassa takaisinpäin.
Mutta mitenköhän käy jos museoautoon laittaa ja katsastusmies ihmettelee tarkemmin konetta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja Karel »

Museoautotodistuksessa on yleensä maininta polttoainejärjestelmästä. Jos se muutetaan, todistus on en jäkeen mitätön, ja katsastusmies voi tehdä päätkösen hylkäämisestä. Olennaisinta kait noissa fuskuyrityksissä on saada muutokset naamioitua niin hyvin, ettei niitä näkemällä erota.

En ole D:n kanssa paljonkaan taistellut, mutta usealla tonnilla uusii jo aika paljon. Tokkopa se on tarpeen, ellei sitten vikaa osata etsiä, ja sen takia uusitaan vaan osia randomina. Jos auto toimii, mutta oireilee, vika tuskin on levinnyt ruton lailla kaikkiin osiin. Ainakin K-jet on hyvin looginen ja selkeä diagnosoitava.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja masa11 »

En tarkoittanutkaan etteikö vikaa osattaisi etsiä vaan kun kyse on 50 vuotta vanhasta laitoksesta jossa esim. Suuttimet (jotka on paljon kallimmat kuin k-jetissä), lisäilmaluisti, imusarjan alipaineanturi (kallis), ecu, kaasuläpän asentoanturi, ruiskun kärjet, ym. Ym. Alkaa olla tiensä päässä niin niitä kun laskee yhteen päädytään isoon euromäärään.
K- jet ihan oma asiansa.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja Karel »

Olisiko laadukas ja toimintavarma kaasutin mitään?

Itse pidän aika kornina koristella puolen vuosisadan ikäistä laatumoottoria jollakin tarvike-elektroniikkalla.

Hyvän kaasarikonversion tekeminen vaatii osaamista, mutta sen jälkeen voi heittää hyvästit bittien oikuille.

Museostatuksen suhteen asia on kaksipiippuinen ja tulkinnan varainen. Säännöthän sallivat sellaiset ratkaisut ja varusteet, jotka ovat aikakauden mukaiset. Kaasareita oli 50 vuotta sitten, k-jet-killereitä ei.

Lisäksi säännöt sallivat teknisiä ratkaisuja, jotka merkittävästi parantavat mm. turvallisuutta. Toimintavarmuus voidaan lukea myös turvallisuuteen, kunhan ulkoasu ei muutu.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

Karel kirjoitti: La 25.09.2021 00:17 En vaan mitenkään jaksa uskoa tuollaisten värkkäysten laatuun ja luotettavuuteen pitkässä juoksussa. Markkoinoilla on kautta aikojen aina ollut tarjolla nyrkkipajojen väsäämiä korvauslaitteistoja ja virityksiä, joilla saadaan "modernisoitua" milloin mitäkin. Muutaman vuoden yleensä elävät, ja sen jälkeen kukaan ei niistä tiedä mitään. Ne "modernisoidut" autot sitten päätyvät lojumaan jonnekin takapihoille tai purkuun varaosiksi, kun lakkaavat toimimasta vähän ajan kuluttua. K, KE- ja D-Jetronicille tulee vielä vuosia olemaan osaajia ja laadukkaita varaosia. Rajallisesti, mutta kumminkin.

Tässä on syytä pitää erillään kaksi asiaa: Rakentelu ja harrastelu sellaisenaan, ja käyttöauton pitäminen alkuperäistä vastaavassa luotettavassa kunnossa. Jälkimmäiseen ei oikein ole vippaskonsteja, eikä halpaliikkeidenkään tarvikeosat täytä vanhempien autojen kohdalla kuin korkeintaan alkeellisimmat laatuvaatimukset. Esimerkkinä virranjakajien osat. Jos alkuperäiset ovat toimineet moitteetta 10v ja 200.000 tkm, niin niitä muutaman kympin harakiripalikoita vaihdellaan sitten parin vuoden välein.

En usko minkään K-jet-killersin yltävän sen kummempaan laatutasoon. Jos yltäisi, hinta olisi moninkertainen.
No mutta! Täällähän on tuttuja Inkoosta ellen nyt ihan väärässä ole? Ja taas ollaan eri mieltä niinkuin aikoinaan siitä kuinka paljon kannattaa motonetistä hankkia...

Asiaan. Meillä ollu kakkosautona 13 vuotta w124 m103:lla. Tuo KE on melkoiseksi kirosanaksi muodostunut. Eihän siinä mitään jos sitä harrastais museoautona tms mutta kun tämä on sellainen jonka pitäis toimia ja jolla pitäis ajaa. Ei ole montaa katsastusta menty ilman että olis seoksista valitettu. Välillä kulutus on 14...15 litraa, välillä 9 litraa riippuen osien määrästä mitä on laitettu vuoden aikana ja säädöistä. Välillä lähtee kuumana käyntiin, välillä kylmänä paremmin. Nyt jo tietää että ihan turha katsoa sytytyksen puoleen, lähes aina kun on jotain moottorin käynnin kanssa, syy löytyy ruiskusta tai sen ohjauksesta. Meidän aikana en muista että tuo ois kertaakaan käynyt nätisti ilman ylimääräistä jumppaa. Tähän perään täytyy myöntää että kaasu pohjassa ja kierrokset ylhäällä tuo on lähes aina käynyt hyvin. Kaikilla ei ole tätäkään onnea.

Tuskailin tätä eräälle vanhemmalle mersuja paljon ruuvanneelle herralle joka totesi myötätuntoisena "ei sitä saa millään toimimaan". Toinen mersupaja ei ole lähteny yrittämäänkään korjauksia, itte oon laitellu. Osat maksaa aivan käsittämättömiä summia ja niitä saa jostain amerikan takamailta hyvällä tuurilla jos ei veholta halua.

Mulla on ollu tallissa toinen imusarja useita vuosia mutta en ole saanut aikaseks ettiä sopivaa kaasaria enkä ole löytäny tietoa tarvitseeko sytytystä räplätä jos muutoksen tekee. Aina sitä ajattelee että "no, kerran vielä, ens kerralla kaasutin"... Ja haaveissa revin hekottaen ruiskun letkuja ja johtoja pois ja katson kun auto käy säädetyn kaasuttimen kanssa ekan kerran pehmeesti ja kunnolla.

M104 taitaa toimia ihan hyvin - epäilen että olisin ollut tyytyväinen myös jostain muusta ruiskusta jonka saisi manuaalisesti (läppärillä vaikka) säädettyä kohdilleen. Tonni on paljon rahaa sekin mutta hermoja se ois kyllä säästäny... Nyt on w124 jäämässä jo eläkkeelle joten täytyy siirtyä painimaan w163:n ihanuuksien kanssa.
mikael
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja Karel »

Piti oikein raapia päätä. Mutta en muista käyneeni kenenkään Inkoolaisen kanssa keskustelua Motonetistä. No, sama pää kesät, talvet.

Mutta vielä enemmän piti raapia kun... meillä on KE-jettejä ollut käyttöautoina ässämersuissa 80-luvun loppupuolelta tähän päivään asti. Toistakymmentä kappaletta. Yli 30 vuotta. Ikinä ei ole ongelmia ollut. Kerran on EHA :a jouduttu säätämään ja pari kertaa on bensapumpun rele sanoutunut irti. Vuoden seisotus johti kerran yhdessä autossa siihen, että lisäilmaventtiili jumitti. Öljyllä tokeni.

Mutta ei noita voi vielä ongelmiksi sanoa. Sytkien vahvistimia on mennyt muutama, ja muita sytkän osia. Enin, vajaa 600tkm ajettu 260 SE toimii vieläkin ongelmitta. Ennen marraskuuta se täytyy taas katsastaa. Josko siinä nyt olisi ekan kerran päästöissä jotakin heittoa? Epäilen. Sen verran nätisti käy.

K:ssa on suuttimia kulunut loppuun ja kerran on ohjauspainesäädin hajonnut. Bensapumppu jätti kerran tielle. Eli ei ole K:kaan huono.

Ei, tämä ei ole liioittelua. Vielä uskomattomammaksi tämä menee kun kerron, että yhdestäkään näistä ei ole koskaan hajonnut tai tarvinnut edes koskea siihen surullisen kuuluisaan ylijännitesuojareleeseen. Ei ikinä. Älkää kysykö miten se on mahdollista, mutta totta se on. En meinaa uskoa sitä itsekään, kun täältä jatkuvasti saa lukea mitä ihmeellisimmistä ongelmista.

Ehkä se on mahdollista sen takia, ettei näitä ole koskaan kukaan tumpelo säätänyt tai ”korjaillut”. Näitä haukkuvat yleensä ne, jotka eivät vaan osaa eikä ymmärrä. Ei tarvita kuin yksi poropeukalo ”huoltamaan” ja seuraavaksi naapurin Rane vähän tekemään parannuksia, niin aletaan olla pisteessä, jossa Jetronicit haukutaan porukalla syvimpään manalaan.

Meillä oli pienoinen riemuvoitto muutama viikko takaperin, kun kaverin k-jetti saatiin toimimaan. Edellinen omistaja oli kyllästynyt 500 SEL:n kanssa taisteluun, kun ei sitä koskaan saatu käymään kunnolla. Purin määränjakajan, ja syy selvisi. Mäntä oli jäänyt vuotamaan jonkun kotinikkarin rempan jäljiltä. Kerrassaan paska vehje! 😂

En osaa muita vinkkejä heittää kuin nämä: ei ikinä yhden yhtäkään varaosaa näihin mistään motonetistä, ebay:sta, biltemasta tms. putiikista, ellei ole satavarma siitä mitä on tekemässä. Ja jos ei osaa, niin ei koske. Ja jos se toimii, niin sitten ei ainakaan koske. Eli halpoja tarvikeosia ei puuhastelumielessä tungeta moottoriin jonkinlaisina ennaltaehkäisevinä toimenpiteinä! Silloin tulee varmasti ongelmia.

Bensan seassa käytän usein n. 0,5% 2-öljyä, ja kerran kaudessa Forte-käsittely. Mekaniikka kun tykkää voitelusta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä tuon tosiaan saa toimimaan jos kilkkeet on kunnossa, mutta 40v paskaa ja vettä huonolla huollolla saattaa olla määränjakaja aika valmis.
Jos ei käy niin suuttimet ja jakaja uusiksi niin pitäisi toimia, eihän tuossa ole kuin pari hassua liikkuvaa osaa.

Sitten se elektrooninen vastine, sen saa säädettyä paremmin toimimaan kuin K jettiä ikinä, menee pienemmällä ja paljon herkemmin kuin mekaaninen.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Vähän kanssa näitä tarinoita k- jeteistä ihmetellyt. Tuo SEC on nyt ollut 7 vuotta ja minkäänlaisia käynti tai käyntiinlähtö ongelmia ei ole ollut. Käy nätisti, vetää hyvin ja kuluttaa vähän, eikä päästöissäkään mitään sanomista ollut leimalla. 2-t öljyä en ole arvannut katin takia käyttää, mutta polttoainesuodatin tulee vaihdettua säännöllisesti.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

No höh.

Jotain on erilailla - mä olen kuullu paljonkin ongelmia noista. Itellä on menny EHA, määränsäädin, sähköjä jne ruiskuun liittyvää. Eikä mitään oo kyllä turhaan vaihdettu. Ja kun starttaat rempan jälkeen ni "no nyt se käy kunnolla!" mutta kun kone lämpiää ni pettymys iskee.

Oisko "käy kunnolla" sitte määrittelykysymys? Mulle ei riitä mersun kyseessä ollessa että se käy kaikilla eikä sammu. 6-sylinterisestä ei sais nähdä että se on käynnissä, pitäis pysyä kolikko pystyssä koneen päällä jne. Kierrosmittarista ei ropeltamista näy mutta lämpimästä koneesta näkee öljynpainemittarista. Ja pakoputken päästä kuuntelemalla kuulee. Epäilys on ollu että noinkohan se on toiminu tehtaalta lähtiessäänkään. Kaikkein tasasimmin se kävi aikanaan kun sähköinen säätö oli tapissa (mikä lie, oisko ollu lambda tms sillon) ja säädin seokset ruuvista kohalleen kunnes saisin korjattua.

Toinen vaihtoehto mitä oon epäilly että ihmiset jotka on näihin tyytyväisiä ei aja niillä. Mutta on täällä ilmeisesti kavereita jotka on enemmänki ajanu eikä oo valittanu. Emmää keksi.

2-tahtiöljyä tai mitään muutakaan en oo bensan sekaan laittanu. Katti on ja mä oon kuvitellu että koneen pitäis toimia ilman ylimääräsiä aineitakin. 98:ia sentään käytetty.
mikael
Ramilton211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 22.08.2009 11:22

Re: K-jetin tilalle efi, K-jet Killers(kö?)

Viesti Kirjoittaja Ramilton211 »

Kokeile Lambdan vaihtoa. Meillä pojan harrasteautona mb190e1, 8 sportline, - 92. Vuosi haettiin vikaa. Kylmästä käymään heti, mutta kun moottorin lämpö nousi 80 asteeseen, alkoi mahdoton pätkiminen. Kotiin ei päässyt jos ei antanut koneen jäähtyä. Ja aina sama 80 astetta kun ongelmat alkoivat. Ratkaisu oli että ruisku toimii mekaanisesti ko lämpötilaan saakka. Autolla pystyi ajamaan jos ei antanut eculle sähköä eli jos otti yj releen(alumiinikuori) ja pois tai sen päällä olevan 10A Sulakkeen pois. Vaihtoehtoisesti jos otti Lambdan johdon irti niin taas toimi mekaanisesti hyvin. Lopputulema oli että kun vaihdettiin lambda niin kone toimii niin kuin se on toiminut meillä jo toistakymmentä vuotta eli vaikka tehoa ei ole juuri nimeksikään niin tuo M102 moottori vetää nykimättä 4 vaihteella 40 km nopeudesta aina huippunopeuteen(kuulemma 190 kmh) jsaakka. Yksi miellyttävimmistä moottorista ikinä millä olen ajanut. Mutta potentiaalisia vika paikkoja on kyllä useita, mutta toimiva ke on kyllä hyvä. Niin ja ryyppy laitettiin vielä napilla akulta sulakkeen kautta 12 Volttia ryyppysuutyimelle niin lähtee eka pyöräytyksellä käymään. Tämän vinkin sain työkaveriltani joka on autoalan spesialisti.
Vastaa Viestiin