W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä
W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä
Eli kyseessä on -90 vuoden E230 automaatti.
Kylmänä autoa saa startata hieman pidempään, välillä käynnistyy melkein avainta kääntämällä, välillä pyörittää noin 2-4 sekunttia ja lähtee käyntiin.
Pitää kierroksia hetken n 1200-1400 kierroksen tuntumassa ja alkaa pian hakemaan ja päästää kierrokset liian alas ja auto sammuu.
Tämän jälkeen kun auton käynnistää ja antaa lämmetä hetken, niin toimii ihan normaalisti. Jos autolla lähtee ajamaan ennen kun on lämmennyt niin sammuu liian alhaisten kierrosten vuoksi.
Tämä tapahtuu satunnaisesti, välillä käy pidempään normaalisti ja pudottaa kierrokset liian alas ja välillä tekee sen vähän nopeammin, siihen ei tunnu olevan tasaista kaavaa. Yleensä jo muutaman minuutin jälkeen voi ajella ihan normaalisti eikä auto nikottele ollenkaan.
VIkaa olen lähtenyt selvittämään jo muutamaa lankaa seuraten, ylijännitesuojan releen olen tarkastanut, on kohtuu uusi ja sulakkeet ovat kunnossa.
Mitä vaihtoehtoja minulla on seuraavaksi?
Kylmänä autoa saa startata hieman pidempään, välillä käynnistyy melkein avainta kääntämällä, välillä pyörittää noin 2-4 sekunttia ja lähtee käyntiin.
Pitää kierroksia hetken n 1200-1400 kierroksen tuntumassa ja alkaa pian hakemaan ja päästää kierrokset liian alas ja auto sammuu.
Tämän jälkeen kun auton käynnistää ja antaa lämmetä hetken, niin toimii ihan normaalisti. Jos autolla lähtee ajamaan ennen kun on lämmennyt niin sammuu liian alhaisten kierrosten vuoksi.
Tämä tapahtuu satunnaisesti, välillä käy pidempään normaalisti ja pudottaa kierrokset liian alas ja välillä tekee sen vähän nopeammin, siihen ei tunnu olevan tasaista kaavaa. Yleensä jo muutaman minuutin jälkeen voi ajella ihan normaalisti eikä auto nikottele ollenkaan.
VIkaa olen lähtenyt selvittämään jo muutamaa lankaa seuraten, ylijännitesuojan releen olen tarkastanut, on kohtuu uusi ja sulakkeet ovat kunnossa.
Mitä vaihtoehtoja minulla on seuraavaksi?
Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä
Kannessa imusarjan puolella on kaksinapainen lämpötila-anturi, joka vaikuttaa kylmäkäynnistykseen. Tämän näköinen. Minulla oli omassa tuo anturi rikki, eikä tahtonut lähteä kylmänä käyntiin.
Bensapumpun rele ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta, joka antaa lisää polttoainetta kylmäkäynnistykseen. Bensapumpun rele sijaitsee akun takana (siellä yj-releen vieressä) ja kylmäkäynnistyssuutin imusarjassa. KK-suuttimesta voi mitata jännitteen kylmäkäynnistyksen yhteydessä, näkisi että tuleeko käsky lisäkakulle perille. Itse suutin on käsittääkseni hyvin harvoin viallinen.
Bensapumpun rele ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta, joka antaa lisää polttoainetta kylmäkäynnistykseen. Bensapumpun rele sijaitsee akun takana (siellä yj-releen vieressä) ja kylmäkäynnistyssuutin imusarjassa. KK-suuttimesta voi mitata jännitteen kylmäkäynnistyksen yhteydessä, näkisi että tuleeko käsky lisäkakulle perille. Itse suutin on käsittääkseni hyvin harvoin viallinen.
Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä
Kiitos tästä, minä käyn nämä hetimmiten läpi, kun pääsen hallille. Tuo anturi ei kauhean kallis olekaan motonetin tiskiltä ja näytti olevan ihan varastossa paikallisessa puotissa. Josko kävisi mäihä ja se olisi vain tuosta kiinne ja vanhaherra kulkisi taas mallikkaasti.JanneW124 kirjoitti: ↑Ti 21.09.2021 17:07 Kannessa imusarjan puolella on kaksinapainen lämpötila-anturi, joka vaikuttaa kylmäkäynnistykseen. Tämän näköinen. Minulla oli omassa tuo anturi rikki, eikä tahtonut lähteä kylmänä käyntiin.
Bensapumpun rele ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta, joka antaa lisää polttoainetta kylmäkäynnistykseen. Bensapumpun rele sijaitsee akun takana (siellä yj-releen vieressä) ja kylmäkäynnistyssuutin imusarjassa. KK-suuttimesta voi mitata jännitteen kylmäkäynnistyksen yhteydessä, näkisi että tuleeko käsky lisäkakulle perille. Itse suutin on käsittääkseni hyvin harvoin viallinen.
Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä
Millä varaosanumerolla tuo anturi löytyy motonetistä?Kiitos tästä, minä käyn nämä hetimmiten läpi, kun pääsen hallille. Tuo anturi ei kauhean kallis olekaan motonetin tiskiltä ja näytti olevan ihan varastossa paikallisessa puotissa. Josko kävisi mäihä ja se olisi vain tuosta kiinne ja vanhaherra kulkisi taas mallikkaasti.
Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä
Varaosatiskille ja rekkarinumero myyjälle niin voi jopa löytyä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä
https://www.merteil.fi/fin/lampoanturi_ ... 23734-6-29
En tiedä Moponetistä, mutta tuosta löytyy tuollaiset numerot.
En tiedä Moponetistä, mutta tuosta löytyy tuollaiset numerot.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä
viewtopic.php?f=27&t=180248&start=150
Noin 1/3 sivua alaspäin niin on kuva antureista.
Tsekkaa, että montako liitintä siinä on, mulla oli neljä.
Sitten myös imuilman lämpötila-anturi siinä putsarikopassa voi sekin kronata...
Noin 1/3 sivua alaspäin niin on kuva antureista.
Tsekkaa, että montako liitintä siinä on, mulla oli neljä.
Sitten myös imuilman lämpötila-anturi siinä putsarikopassa voi sekin kronata...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä
saattaapa olla tuo 37-3141, en ole päässyt vielä kaivelemaan autoa sen kummemmin. Ajanut olen paljon ja tuntuu tuo käynnistyminen jo oikeastaan paremmalta. Saattoi hyvin olla vain tukkoinen auto seisonnasta.tukse kirjoitti: ↑Ke 22.09.2021 11:28Millä varaosanumerolla tuo anturi löytyy motonetistä?Kiitos tästä, minä käyn nämä hetimmiten läpi, kun pääsen hallille. Tuo anturi ei kauhean kallis olekaan motonetin tiskiltä ja näytti olevan ihan varastossa paikallisessa puotissa. Josko kävisi mäihä ja se olisi vain tuosta kiinne ja vanhaherra kulkisi taas mallikkaasti.