W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rumiraj
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 21.09.2021 13:13

W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Viesti Kirjoittaja Rumiraj »

Eli kyseessä on -90 vuoden E230 automaatti.

Kylmänä autoa saa startata hieman pidempään, välillä käynnistyy melkein avainta kääntämällä, välillä pyörittää noin 2-4 sekunttia ja lähtee käyntiin.
Pitää kierroksia hetken n 1200-1400 kierroksen tuntumassa ja alkaa pian hakemaan ja päästää kierrokset liian alas ja auto sammuu.
Tämän jälkeen kun auton käynnistää ja antaa lämmetä hetken, niin toimii ihan normaalisti. Jos autolla lähtee ajamaan ennen kun on lämmennyt niin sammuu liian alhaisten kierrosten vuoksi.
Tämä tapahtuu satunnaisesti, välillä käy pidempään normaalisti ja pudottaa kierrokset liian alas ja välillä tekee sen vähän nopeammin, siihen ei tunnu olevan tasaista kaavaa. Yleensä jo muutaman minuutin jälkeen voi ajella ihan normaalisti eikä auto nikottele ollenkaan.

VIkaa olen lähtenyt selvittämään jo muutamaa lankaa seuraten, ylijännitesuojan releen olen tarkastanut, on kohtuu uusi ja sulakkeet ovat kunnossa.

Mitä vaihtoehtoja minulla on seuraavaksi?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kannessa imusarjan puolella on kaksinapainen lämpötila-anturi, joka vaikuttaa kylmäkäynnistykseen. Tämän näköinen. Minulla oli omassa tuo anturi rikki, eikä tahtonut lähteä kylmänä käyntiin.
Bensapumpun rele ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta, joka antaa lisää polttoainetta kylmäkäynnistykseen. Bensapumpun rele sijaitsee akun takana (siellä yj-releen vieressä) ja kylmäkäynnistyssuutin imusarjassa. KK-suuttimesta voi mitata jännitteen kylmäkäynnistyksen yhteydessä, näkisi että tuleeko käsky lisäkakulle perille. Itse suutin on käsittääkseni hyvin harvoin viallinen.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Rumiraj
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 21.09.2021 13:13

Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Viesti Kirjoittaja Rumiraj »

JanneW124 kirjoitti: Ti 21.09.2021 17:07 Kannessa imusarjan puolella on kaksinapainen lämpötila-anturi, joka vaikuttaa kylmäkäynnistykseen. Tämän näköinen. Minulla oli omassa tuo anturi rikki, eikä tahtonut lähteä kylmänä käyntiin.
Bensapumpun rele ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta, joka antaa lisää polttoainetta kylmäkäynnistykseen. Bensapumpun rele sijaitsee akun takana (siellä yj-releen vieressä) ja kylmäkäynnistyssuutin imusarjassa. KK-suuttimesta voi mitata jännitteen kylmäkäynnistyksen yhteydessä, näkisi että tuleeko käsky lisäkakulle perille. Itse suutin on käsittääkseni hyvin harvoin viallinen.
Kiitos tästä, minä käyn nämä hetimmiten läpi, kun pääsen hallille. Tuo anturi ei kauhean kallis olekaan motonetin tiskiltä ja näytti olevan ihan varastossa paikallisessa puotissa. Josko kävisi mäihä ja se olisi vain tuosta kiinne ja vanhaherra kulkisi taas mallikkaasti.
tukse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 26.07.2021 11:50

Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Viesti Kirjoittaja tukse »

Kiitos tästä, minä käyn nämä hetimmiten läpi, kun pääsen hallille. Tuo anturi ei kauhean kallis olekaan motonetin tiskiltä ja näytti olevan ihan varastossa paikallisessa puotissa. Josko kävisi mäihä ja se olisi vain tuosta kiinne ja vanhaherra kulkisi taas mallikkaasti.
Millä varaosanumerolla tuo anturi löytyy motonetistä?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1763
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Viesti Kirjoittaja sompio »

Varaosatiskille ja rekkarinumero myyjälle niin voi jopa löytyä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
tukse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 26.07.2021 11:50

Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Viesti Kirjoittaja tukse »

sompio kirjoitti: Ke 22.09.2021 14:58 Varaosatiskille ja rekkarinumero myyjälle niin voi jopa löytyä.
Turhaan minä meen sinne kyselemään jos varastosaldot näyttää nollaa. Enkä löytänyt tuommoista anturia motonetin sivuilta, niin siksi kysyin varaosanumeroa.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

https://www.merteil.fi/fin/lampoanturi_ ... 23734-6-29

En tiedä Moponetistä, mutta tuosta löytyy tuollaiset numerot.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

viewtopic.php?f=27&t=180248&start=150
Noin 1/3 sivua alaspäin niin on kuva antureista.
Tsekkaa, että montako liitintä siinä on, mulla oli neljä.
Sitten myös imuilman lämpötila-anturi siinä putsarikopassa voi sekin kronata...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Rumiraj
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 21.09.2021 13:13

Re: W124 E230 Kylmäkäynnistyksen vianselvitystä

Viesti Kirjoittaja Rumiraj »

tukse kirjoitti: Ke 22.09.2021 11:28
Kiitos tästä, minä käyn nämä hetimmiten läpi, kun pääsen hallille. Tuo anturi ei kauhean kallis olekaan motonetin tiskiltä ja näytti olevan ihan varastossa paikallisessa puotissa. Josko kävisi mäihä ja se olisi vain tuosta kiinne ja vanhaherra kulkisi taas mallikkaasti.
Millä varaosanumerolla tuo anturi löytyy motonetistä?
saattaapa olla tuo 37-3141, en ole päässyt vielä kaivelemaan autoa sen kummemmin. Ajanut olen paljon ja tuntuu tuo käynnistyminen jo oikeastaan paremmalta. Saattoi hyvin olla vain tukkoinen auto seisonnasta.
Vastaa Viestiin