W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Kyselin tänään Eemeliin 320 E 4matic, eli 3 litrainen diesel, vm. 2007, akunvaihtoa Mersuliikkeestä. Karvan alle 400 + vaihto. Nyt se näyttäs olevan orggis akku, eli valmistautuvan talveen 14. Motonetissa näyttäs olevan tommonen AMG akku, 95 Ah, 850 A, runsaat 200 euroa, mutta huomautetaan, että pitää diagnostiikkatesterillä ilmoittaa autolle akun vaihdosta. Onko todella tarpeen? Star'ia ei taida löytyä Motonetista. Eihän tuo ole Mersun akulle merkillinen ikä. Väyrysen akku täytti 21 ja kukkuu edelleen.

Koko Eemeli tuli vasta keväällä ja niillä muutamilla kylmillä lähti minusta vähän vaikeasti. Sitten aloin pohtia moottorilämmitintä. Tuossa on kuulemma oletuksena letkulämmitin (Defa). Mulla on Eemelissä karvalakkitesteri kiinni ja ei näy lämmittävän. Olisiko mennyt vastus. Vertailen lämpöjä Subaruihin ja ne on selvästi lämpimiä parin tunnin lämmityksellä. Mittaustulos tulee ecun kautta diagnostiikkatesterille.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja MiHe »

W211 ei tarvi (eikä pysty) akunvaihtoja ilmoitella.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Kiitos uskonvahvistuksesta!

Minustakin vaikutti merkilliseltä. Ymmärtäisin, jos akku menee niin surkeaksi, että siitä tulee alijänniteilmoitus. Sen hälyn poistaminen olisi silloin ymmärrykseni piirissä. Jos AMG akku vaihdetaan toiseen AMG akkuun, jossa on samat kapasiteettiarvot, niin miten se W211 tietäisi, että nyt akussa ei lue Vartan lisäksi MB?
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Mikkelissä on hauskaa tuo toimimattoman moottorilämmittimen diagnostiikka. Ei uskottu, ettei toimi. Pistin kWh mittarin väiin ja se näytti 0. Asentaja mittasi resistanssiksi ääretön. Nyt on vastus vaihdettu ja uudet käyttökokeilut edessä.

Ja kuinka ollakaan TOIMII!. Nyt on kivaa, kun konelämmöt on lähes 30 käynnistäessä. Kuinkakohan Eemelillä on tehty pelkkiä kylmästartteja? Kohta Eemeli on Lapissa ja teoriassa joku yö voi jo nytkin olla kylmä.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

No nyt on Eemeli ollu jonkun kerran kunnon pakkasessa. Olen todella pettynyt letkulämmittimen tehoon. Kyllähän se perusasiansa ajaa, mutta on loogista, että kun se ei vettä kierrätä, jää tehot uupumaan. Nykyjään näitä kilowatin letkulämppäreitä on edukkaasti tyrkyllä ja niissä on kierrätyspumppu. Onko joku semmoisen viritellyt Eemeliin? Subaruihin verrattuna Eemelin letkulämmitin jää puoleen tehoon. Huvikseni olen kaikkiin viritellyt diagnostiikkatesterit, jolloin digitaali näyttää, mistä lähdetään.
Viimeksi muokannut mtn3, Su 09.01.2022 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Siihen kantaa ottamatta mitä se merkkiliikkeen "'AMG" mahtaa maksaa :), mutta Vartan 95ah AGM akku näyttääs pikaasella googlauksella löytyä jopa karvan alta 200... yleinen hintataso 240-260... Tuosta koodaus tarpeesta Mersujen osalta on ollu täälä foorumilla aika paljon juttua kuten myös koko akunvaihtoproseduuristä ylipäätään. Ja kuten tuossa jo mainittukin niin ei tarvi koodauksia.

Mitä tulee lämppäriin niin ainakin pumpullisia TT-thermoja paljo asennettu. Niistäkin pitkä ketju jossa myös mittausdataa kuinka lämpiää.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Sanoisin, että AGM-akun vaihtaminen tavallisen tilalle vaatisi kyllä koodauksen, mutta kun sitä ei W211:ssä ole. Latausjännite on liian pieni, pitäisi olla 14.7V. Tästä johtuu, että AGM on aina vähän vajaa. Itse tein saman, vaihdoin AGM:n W164:en ja on se toiminut, mutta vähän vaatimatonta on se pyöritys kylmässä. Seuraava ei tule olemaan AGM.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Kiitoksia vinkeistä ja vastauksista. Luovuin akun uusinnasta toistaiseksi turhana, kun pistin sen testerin OBD-väylään. Huono puolihan siinä on, ettei näe kuin hetken, jonkun sekunnin, mitä jännite näyttää, kun kääntää virrat veks. Akun navat on helposti esiin kaivettavissa, joten mittarilla näkee seisontavarauksen. Testeri kyllä kertoo latausjännitteeksi yli 14,7 lähes aina, joten se ei olisi este AMG-akulle mun tapauksessa, vaan onko hyöty hinnan väärtti. Pitänee pohtia. Latailen Eemeliä lämpimässä tallissa, jos tarvetta ilmenee.
Tuosta TT-thermoketjusta viisastuin sen verran, etten ihan heti ryntää virittelemään. Yleensä mulla ei eläkeläisenä ole niin kamalan kiire minnekään, joten kerkeän hetken odottaa sitä konelämmön nousua. Todella hitaasti ne lämmöt vaan nousee. Siksi tulin pohtineeksi jo viimasuojaakin, vaan eihän se kova talvi kovin pitkään kestä Etelä-Suomessa ja aina voin hakea bensavehkeen alle, jos huonolta näyttää.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Palailailin ajatuksissani näihin akkuasioihin, kun toisessa ketjussa oli omistajalla ongelma. Olen edelleen hiukan ymmyrkäisenä näistä AGM-akkujen ihanuudesta. Ymmärrän sellaisen idean auto-start-stop autossa, mutta mitä pirua tommosella tekee 2007 mesessä? Latauspuoli vaikuttaa todella sielutieteeltä, eli soveltuva laturi pitäisi varmuudeksi olla aina kiinni, kun moottoria lämmittääkin. Fiksummillaan, mesen pitäisi tietää, että on AGM-akku ja säädellä latausjännitettä myös ulkolämpötilan mukaan. Tuskin on noin uusissakaan.
Sitten tuo letkulämmitin. -10 asteessa nostaa + 10 asteeseen, eli ajaa kyllä hommansa. Vekkulia on, että kun kääntää tulille, konelämmöt laskee hetkeksi muutaman asteen, kun nesteet lähtee kiertämään. Nyt ymmärrän hyvin, miksi tehokkaammissa letkulämmittimissä on se kiertopumppu. Toinen askarruttava asia on noi konelämmöt. Ei ole viimasuojaa, joten pakkasella nousee sinne 86-asteeseen vasta, kuin ajelee 90 hetken. Pysyy 70 asteessa jos ajelee pikkuteitä rauhallisemmin. Mielenkiintoinen mylly.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Alkuperäinen mersun akku w211 on VRLA eli agm, tiedän kun vaihdoin pari vuotta sitten -03 valmistetun uuteen.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Jari Nysten kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:09 Alkuperäinen mersun akku w211 on VRLA eli agm, tiedän kun vaihdoin pari vuotta sitten -03 valmistetun uuteen.
VRLA ei tarkoita kaikkien terminologiassa AGM-akkua. Ihan geeliakkuakin, joka on "huoltovapaa", tituleerataan samalla määreellä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mtn3 kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:16
Jari Nysten kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:09 Alkuperäinen mersun akku w211 on VRLA eli agm, tiedän kun vaihdoin pari vuotta sitten -03 valmistetun uuteen.
VRLA ei tarkoita kaikkien terminologiassa AGM-akkua. Ihan geeliakkuakin, joka on "huoltovapaa", tituleerataan samalla määreellä.
Saattaa olla mutta mersun käyttämistä akuista Jari tässä taisi kuitenkin puhua ja ne on AGM akkuja.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

DBFI kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:24
mtn3 kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:16
Jari Nysten kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:09 Alkuperäinen mersun akku w211 on VRLA eli agm, tiedän kun vaihdoin pari vuotta sitten -03 valmistetun uuteen.
VRLA ei tarkoita kaikkien terminologiassa AGM-akkua. Ihan geeliakkuakin, joka on "huoltovapaa", tituleerataan samalla määreellä.
Saattaa olla mutta mersun käyttämistä akuista Jari tässä taisi kuitenkin puhua ja ne on AGM akkuja.
Siis akku, joka vaihdettiin pois vuodelta 2003 olisi ollut AGM akku, niinkö? Eemelin latausjännite huitelee kyllä 15 voltissa, joten se syöttelee AGM-akkuakin, mutta samaa ei voi sanoa Väyrysestä (vm. 2000).
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mtn3 kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:52
Siis akku, joka vaihdettiin pois vuodelta 2003 olisi ollut AGM akku, niinkö? Eemelin latausjännite huitelee kyllä 15 voltissa, joten se syöttelee AGM-akkuakin, mutta samaa ei voi sanoa Väyrysestä (vm. 2000).
Taisin kirjoittaa huolimattomasti, en toki tarkoittanut että kaikissa mersuissa olisi aina ollut AGM-akku. Tarkoitin niitä joissa lukee kyljessä VRLA.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Juu näin on, molemmat (iso ja pieni) olivat alkuperäisiä mercedes (vrla/agm).
Valmistettu 2003, autoni on otettu käyttöön 23.12.2003
Kaiken lisäksi kun latasin akun niin se on ihan kunnossa, hoitaa yhtä pikku aurinkopanelia mökillä huussissa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 956
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Eikös eemeleissä, tehdas luopunut agm akuista jossain -05 tienoilla? W211 osalta
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Orlov kirjoitti: Pe 04.02.2022 12:35 Eikös eemeleissä, tehdas luopunut agm akuista jossain -05 tienoilla? W211 osalta
Sen verran tästäkin keskustelusta oli taas hyötyä, että innostuin kaivamaan sen akun esiin ja virittelin CTEK'in lataamaan akkua vuorokaudeksi, ennenku Eemeli menee levolle kuukaudeksi. Vartassa luki selvästi VRLA, eli nyt sitten pitäisi uskoa, että se on AGM. Uskotaan.

Jos valmistaja on luopunut akkutyypistä Eemelin osalta, niin lienee siirrytty geeliakkuversioon, joka määritelmällisesti on sekin VRLA. Tätä pitää pähkäillä. Ennen ensi talvea taidan vaihtaa akkua ja sitten pitää päätös olla tehtynä. Yhtä stressiä... Tuskin kumminkaan marmoritiskin versiota maksan.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja tehodia »

mtn3 kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:52Siis akku, joka vaihdettiin pois vuodelta 2003 olisi ollut AGM akku, niinkö? Eemelin latausjännite huitelee kyllä 15 voltissa, joten se syöttelee AGM-akkuakin, mutta samaa ei voi sanoa Väyrysestä (vm. 2000).
210:ssa oli vielä mainittu varustelistassa (046), jos autossa oli agm-akku. Latausjännite oli yleisesti 14,7 V. Olikohan agm-akun kanssa myös lataussäätimessä eroa, eli tavallisen akun kanssa jännite olisi ollut pienempi?
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 956
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Orlov »

10/05 tuli tuo muutos, koski kokoja 60/70/95Ah. Ihan lyijyakut tilalle. Poislukien koodit 494 ja 498(usa ja japani), sekä 211.2 malli 7paikkanen, taxit, om642om648 koneiset
http://www.micro-tronik.com/learning/te ... 9/battery/
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 akun vaihto ja moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Orlov kirjoitti: La 05.02.2022 13:27 10/05 tuli tuo muutos, koski kokoja 60/70/95Ah. Ihan lyijyakut tilalle. Poislukien koodit 494 ja 498(usa ja japani), sekä 211.2 malli 7paikkanen, taxit, om642om648 koneiset
http://www.micro-tronik.com/learning/te ... 9/battery/
Hienoa informaatiota, kiitos! Ei koske näköjään mun Eemeliä, kun kone on OM 642. ECUn kautta näkyvät tiedot ei sitten olekaan samat, kuin varsinaisesta akusta mitatut. Mittaillaan sitten totutusti. CTEK pääsi täyteen varaustilaan alle vuorokaudessa, mutta ei siirtynyt viimeiseen ylläpitolataukseen. Akku vaikuttaa vielä kaikinpuolin toimintakuntoiselta.
Vastaa Viestiin