Tietäjät Hoi!
Uushankinta on pajalla, moottoriremontin (kiertokangen laakerit, kaksi kiertokankea, männänrenkaat, jakopään ketju) jälkeen ajoin 5000 km, ja kiertokangen laakeri säleinä. Taas.
Nyt ilmoitus, että kampiakseli vaihtoon....
Onko tosiaan niin, että saman moottorityypin eri kampiakselien kaulat ovat eri halkaisijoin, elikkäs tehdaskaulat olisivat eri mitoilla eri k-akseleilla vaikka moottorityyppi on sama M 271?
Minä kuvittelin, että yhden moottorityypin osat ovat aina samoilla mitoilla.
Korjaamo nimittäin ilmoitti, että kaulat on mitattava ennen laakerien tilaamista.
Hyvä puoli tässä on se, että korjaamo tekee tämän työn takuutyönä, homma vaan kestää.
Kertokaa nyt tietämättömälle, jooko
W 214 1,8 CGI T 2012 M271
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.09.2019 12:14
-
- Mersumies
- Viestit: 2321
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W 214 1,8 CGI T 2012 M271
On mahdollista ja myös käytetään koska tehtailla on jokin haarukka johon toleranssit osuvat ja on helpompi hienosäätää esim. valmistuksessa käytetyn työkalun kulumista eri paksuisilla laakeriliuskoilla kuin hylätä kallis kampiakseli mittaeron vuoksi.Jukka Koskinen kirjoitti: ↑Pe 01.10.2021 18:37 Tietäjät Hoi!
Uushankinta on pajalla, moottoriremontin (kiertokangen laakerit, kaksi kiertokankea, männänrenkaat, jakopään ketju) jälkeen ajoin 5000 km, ja kiertokangen laakeri säleinä. Taas.
Nyt ilmoitus, että kampiakseli vaihtoon....
Onko tosiaan niin, että saman moottorityypin eri kampiakselien kaulat ovat eri halkaisijoin, elikkäs tehdaskaulat olisivat eri mitoilla eri k-akseleilla vaikka moottorityyppi on sama M 271?
Minä kuvittelin, että yhden moottorityypin osat ovat aina samoilla mitoilla.
Korjaamo nimittäin ilmoitti, että kaulat on mitattava ennen laakerien tilaamista.
Hyvä puoli tässä on se, että korjaamo tekee tämän työn takuutyönä, homma vaan kestää.
Kertokaa nyt tietämättömälle, jooko
Eräs esimerkki omalle kohdalle sattuneena oli uutena alkuperäisosana ostettu Kawasakin kampiakseli jossa oli ns. std-koko ja yksi hienosäätö molempiin suuntiin. Koska ei tiedetty mikä mitta kampiakselissa oli niin tilasin kolme sarjaa kiertokangenlaakereita joista kaksi sarjaa turhaan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.09.2019 12:14
Re: W 214 1,8 CGI T 2012 M271
Kiitos tiedosta. Otsikossa pianoviher: Pitää olla W204.
Re: W 214 1,8 CGI T 2012 M271
No sanoisin kyllä että ei ole mahdollista ainakaan yllämainitulla tavalla... ehkä joskus 50-60 luvulla jos silloinkaan... mutta toki on mahdollista jotta valmistaja on jostain syystä muuttanut mitoitusta ajan kuluessa ja korjaamon käytössä ei olisi tietoa mikä mitoitus käytössä missäkin valmistussarjassa...On mahdollista ja myös käytetään koska tehtailla on jokin haarukka johon toleranssit osuvat ja on helpompi hienosäätää esim. valmistuksessa käytetyn työkalun kulumista eri paksuisilla laakeriliuskoilla kuin hylätä kallis kampiakseli mittaeron vuoksi.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumies
- Viestit: 2321
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W 214 1,8 CGI T 2012 M271
En tiedä varmuudella tuota mutta luulisi varaosanumeron kertovan onko useampia vaihtoehtoja käytössä.Maastis kirjoitti: ↑Pe 01.10.2021 23:13No sanoisin kyllä että ei ole mahdollista ainakaan yllämainitulla tavalla... ehkä joskus 50-60 luvulla jos silloinkaan... mutta toki on mahdollista jotta valmistaja on jostain syystä muuttanut mitoitusta ajan kuluessa ja korjaamon käytössä ei olisi tietoa mikä mitoitus käytössä missäkin valmistussarjassa...On mahdollista ja myös käytetään koska tehtailla on jokin haarukka johon toleranssit osuvat ja on helpompi hienosäätää esim. valmistuksessa käytetyn työkalun kulumista eri paksuisilla laakeriliuskoilla kuin hylätä kallis kampiakseli mittaeron vuoksi.
TJ
Mercedes käytti värikoodeja vielä 1990-luvulla vanhemmassa M117 -moottorityypissä.
https://www.benzworld.org/threads/crank ... s.3058030/
Re: W 214 1,8 CGI T 2012 M271
En tiedä Mersusta mutta esim. Chrysler 300M 2.7 V6 olisko ollut vm. 1999 johon tein konerempan, niin siinä oli ainakin ns.sovitetut laakerit elikkä jokainen kaula mitattu että mitkä laakeripaksuudet laitetaan mihinkin kaulaan että välys on toleransseissa tehtaalla. Kyseisen moottorin kaikki kaulat hiottiin alikokoon koneistamolla ja laitoin siihen alikokolaakerit jotka tarkastin Plastigaugella ja oli ok silleen.