Häikäistymiseen vaikuttaa valon määrä, laatu ja silmän adaptoituminen. Jälkimmäisen vuoksi häikäistymistään voi minimoida totuttamalla silmänsä kirkkaaseen valaistukseen. Päin persettä suunnitellut tai asennetut valot tietenkin häikäisevät tietenkin silloinkin, mutta vähemmän kuin huonoilla valoilla silmänsä hämärään totuttanutta.
Kuten raskaan liikenteen vetäjien katolla olevista järeistä valopattereistä näkee, ei suuri valoteho hyvin suunnitelluilla ja oikein asennetuilla valaisimilla ei sinänsä ole mikään ongelma. Ammattilainen on asentanut ne valonsa nähdäkseen tehdä työnsä eikä tullakseen nähdyksi nakkikopin ympärillä suditellessaan. Samasta syystä ne vetäjän katolla olevat valot on suunnattu varsin hyvin.
Kolmas näkökulma on siinä, että ohjeistetulla tavalla valoja vaihdettaessa kaukovalojen kohdatessa toisensa, pienet kaukovalot ovat pyyntö nähdä vastaantulevan kaukovalot lähempää.
Ihan samalla tavoin ajattelin kokeilla kuin tehdaskin kytkee Ultra High Beam kaukovalonsa. Tuo ultravalohan on siis Multibeam, jonka rinnalle on pultattu pitkän matkan kaukovaloksi suunnitellut lisämodulit, joita ei käännellä eikä säädetä, vaan niiden kytkentä on ON/OFF. Kun Multibeamin koko matriisi palaa täydellä teholla ja nokan edessä näyttää olevan enemmänkin vapaata tilaa, kaukovalojen säätöalgoritmin viimeisenä säätöportaana syttyvät pitkän matkan valot Multibeamin rinnalle. Lähivaloille vaihdettaessa Ultra HIgh Beam pudottaa ensin kauimmas yltävät pitkän matkan pikselit pois ja kohteen lähestyessä alkaa normaali Multibeam säätö. Jos tämä ei kelpaa, kannattaa reklamoida viranomaisille Mersun parhaiden valojen tyyppihyväksyntää vastaan, koska näinhän ne toimivat.
Juuri sen yhden kiinteän pikselin ajattelin sytyttää Multibeamin rinnalle tuolla DL 1200 Multibeam kontrollerilla. DL 1200 seuraa sitä mitä auton valot tekevät, joten logiikka on Mersun oma, koska DL 1200 vain tunnistaa milloin auton mielestä voisi sytyttää tehtaalle unohtuneet lisäpikselit.
Periaate toimii, koska toimiihan sen tehtaan valoissakin. Riskinä jälkiasennuksessa on mielestäni lähinnä se, millä tarkkuudella Multibeamin toiminta tunnistetaan. DL 1200 saattaa sammutella lisävaloa turhaankin vaikkapa liikennemerkkien vuoksi? Toinen riski on siinä, että asennettavan lisävalon valokeila pitää olla sopivassa suhteessa säätöalgoritmiin. Kilometrin pistevalo ei tule toimimaan, koska se ehtii porautua vastaantulijan takaraivoon saakka ennen kuin Multibeam hoksaa että olisi aika vaihtaa lähivaloille. Toisaalta, ei tässä kilometriä olla hakemassakaan. Eikä pistevaloa.
Ellen saa tätä logiikkaa mitoitetuksi toimimaan oikein, sitten vaihdan valot mieluumin itse kuin ajan pimeässä. Tämä kohta viimeistään vaatii panelin tappokytkimen konttorin puolelle, että saa valita ratin takaa mielensä mukaan ajaako Multibeameilla täysautomatiikalla vai valot päällä itse vaihtaen.
Joku taisi juuri sanoa, että "automaattisilla kaukovaloilla varustetut autothan kytkevät kaukovalot pois päältä pääsääntöisesti aivan liian aikaisin". Jos näin on, eikö olisi hyvä valaista se liian aikaisen vaihdon jättämä musta aukko?
Häikäisystä on ihan mittaustietoakin, kun jokainen asennettu valaisin käy 200 metrin mittasuoralla luksimittarin kanssa. Tähän saakka suurin valoteho 15 luksia on mitattu pre-facelift W212 nokalla bi-xenon ILS + NBB Alpha Xenonien edessä. Lisävalojen referenssiluku 20 + 20 ja valovirtaa yhteensä 12.000 lumenia. Hyvä kaukovalo, mutta epäkäytännöllisen pitkä, joten vaihdoin pienempään.
Toisen auton nokalla SAE 170 pyöreät etanapannun näköiset valot. Referenssiluku mihin tahansa sopiva (ja mihin tahansa käyttöön kelvoton) 10. Valovirtaa jo pelkissä lisävaloissa 14.400 lumen ja siihen auton valot päälle. 200 metrissä 10 luksia ja silmiin koskee mittapisteeltä takaisin kävellessä. Muistan että soitin kuskille ja pyysin lähivaloja kesken 200 metrin kävelyn. Tässä on esimerkki huonosta valaisimesta, jonka suuri valovirta huidotaan huonosti suunnitellulla valaisimella vastaantulijoiden ja oravien kiusaksi pitkin puun latvoja. Häiritsevän kirkas valaisin ei ole välttämättä väärin suunnattu. Ei tämäkään ollut ja auto katsastettiin sillä pari kertaa. Valaisin on vain niin surkea räpellys, ettei sen hurja valoteho osu edes 50 metrissä olevaan referenssiluvun mittapisteeseen kun koko valokuvio on täysin hajalla. Vika on tyyppihyväksyntämääräyksissä jotka on tehty hehkulanka- tai kaasupurkauspolttimon pistemäisen valolähteen pohjalta. Näitä ei tarvitsisi tyyppihyväksyä lainkaan.
W212 nokalla Lazer Triple-R 750 Elite. Putkimainen läheltä puhki palava liian kirkas valokuvio, joka ei leviä ojien taakse. Keskellä tietä 10 luksia.
W212 nokalla W-Light Comber. Nyt meni överiksi. Valotehoa on niin paljon, että lähivalot katosivat. Valojen vaihto pudottaa esiripun. 200 metrissä NBB:n tasoiset lukemat pusikosta pusikkoon, mutta lähellä liiallisen valon vuoksi liian iso ero lähi- ja kaukovalon kirkkaudessa.
W212 nokalla X-Vision Genesis 600. Wau! Tarkasti hallittu kyljelleen kaadetun ovaalin muotoinen valokuvio lentää tarkasti suunnattuna laakana jatkamaan siitä mihin auton omat valot lopettavat. Missään ei näy valkohehkuisia pisteitä eikä varjoja vaan tasainen hyvä valokuvio kuin ei lisävaloja olisikaan. 200 metrissä 10 luksia ojasta ojaan ja pusikosta pusikkoon ilman yhdenkään luksin eroa missään kohdassa. Lähivaloille vaihtaessa huomaa, että suuri valoteho levitetään niin isolle alueelle, ettei mihinkään tule huippuvalopisteitä vaan lähivalot toimivat hyvin. Lumeneita ei ole kuin puolet SAE:n vastaavista, referenssiluku on kolminkertainen.
Mitenkäs tässä näin kävi, että 50 metriin referenssimittauspisteisiin (tiellä) tulee puolella valovirralla moninkertainen valoteho? Syy on sama kuin se, joka tekee 200 metriin samat luksit puolesta valovirrasta ja autoa kohden kävellessä silmiä kärventämättä? SAE:n valoteho ammutaan Huitsin Nevadaan aivot narikassa ja Genesiksen valoteho ohjataan yhden parhaista valmistajista suunnitelemalla heijastintekniikalla sinne missä siitä on hyötyä.
Ongelma on nyt vain siinä, että hyvin varustetun auton nokalla on niin paljon sensoreita ja tutkia, että puskurin päälle ei voi asentaa valoja ja puskurin alle ei mahdu Genesiksen kokoista pötkylää. Pitää löytää kunnollinen valokuvio joka mahtuu S213 alempaan ilmanottoon.