W213 lisävalojen kytkentä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jussiboy kirjoitti: Pe 08.10.2021 08:40 Niiden vääränlaisesta käytöstä minulla tosin on aika väkevä mielipide--> Vastaantulijaa ei saa häikäistä.
Häikäistymiseen vaikuttaa valon määrä, laatu ja silmän adaptoituminen. Jälkimmäisen vuoksi häikäistymistään voi minimoida totuttamalla silmänsä kirkkaaseen valaistukseen. Päin persettä suunnitellut tai asennetut valot tietenkin häikäisevät tietenkin silloinkin, mutta vähemmän kuin huonoilla valoilla silmänsä hämärään totuttanutta.

Kuten raskaan liikenteen vetäjien katolla olevista järeistä valopattereistä näkee, ei suuri valoteho hyvin suunnitelluilla ja oikein asennetuilla valaisimilla ei sinänsä ole mikään ongelma. Ammattilainen on asentanut ne valonsa nähdäkseen tehdä työnsä eikä tullakseen nähdyksi nakkikopin ympärillä suditellessaan. Samasta syystä ne vetäjän katolla olevat valot on suunnattu varsin hyvin.

Kolmas näkökulma on siinä, että ohjeistetulla tavalla valoja vaihdettaessa kaukovalojen kohdatessa toisensa, pienet kaukovalot ovat pyyntö nähdä vastaantulevan kaukovalot lähempää.
Jussiboy kirjoitti: Pe 08.10.2021 08:40 Eli jos saa pyytää niin takaisin piirustuspöydän ääreen ja kertokaa miten tehdään Multibeam valoihin lisävaloille automaattitoiminto, ilman, että vastaantulijalle aiheutuu häikäisyä.
Ihan samalla tavoin ajattelin kokeilla kuin tehdaskin kytkee Ultra High Beam kaukovalonsa. Tuo ultravalohan on siis Multibeam, jonka rinnalle on pultattu pitkän matkan kaukovaloksi suunnitellut lisämodulit, joita ei käännellä eikä säädetä, vaan niiden kytkentä on ON/OFF. Kun Multibeamin koko matriisi palaa täydellä teholla ja nokan edessä näyttää olevan enemmänkin vapaata tilaa, kaukovalojen säätöalgoritmin viimeisenä säätöportaana syttyvät pitkän matkan valot Multibeamin rinnalle. Lähivaloille vaihdettaessa Ultra HIgh Beam pudottaa ensin kauimmas yltävät pitkän matkan pikselit pois ja kohteen lähestyessä alkaa normaali Multibeam säätö. Jos tämä ei kelpaa, kannattaa reklamoida viranomaisille Mersun parhaiden valojen tyyppihyväksyntää vastaan, koska näinhän ne toimivat.

Juuri sen yhden kiinteän pikselin ajattelin sytyttää Multibeamin rinnalle tuolla DL 1200 Multibeam kontrollerilla. DL 1200 seuraa sitä mitä auton valot tekevät, joten logiikka on Mersun oma, koska DL 1200 vain tunnistaa milloin auton mielestä voisi sytyttää tehtaalle unohtuneet lisäpikselit.

Periaate toimii, koska toimiihan sen tehtaan valoissakin. Riskinä jälkiasennuksessa on mielestäni lähinnä se, millä tarkkuudella Multibeamin toiminta tunnistetaan. DL 1200 saattaa sammutella lisävaloa turhaankin vaikkapa liikennemerkkien vuoksi? Toinen riski on siinä, että asennettavan lisävalon valokeila pitää olla sopivassa suhteessa säätöalgoritmiin. Kilometrin pistevalo ei tule toimimaan, koska se ehtii porautua vastaantulijan takaraivoon saakka ennen kuin Multibeam hoksaa että olisi aika vaihtaa lähivaloille. Toisaalta, ei tässä kilometriä olla hakemassakaan. Eikä pistevaloa.

Ellen saa tätä logiikkaa mitoitetuksi toimimaan oikein, sitten vaihdan valot mieluumin itse kuin ajan pimeässä. Tämä kohta viimeistään vaatii panelin tappokytkimen konttorin puolelle, että saa valita ratin takaa mielensä mukaan ajaako Multibeameilla täysautomatiikalla vai valot päällä itse vaihtaen.
Jussiboy kirjoitti: Pe 08.10.2021 08:40 Eli en epäile, etteikö esim ILS valoja saisi toimimaan mallikkaasti lisävalojen kanssa jos kiinnitetään suuntaukseen huomiota. Ja hei, jos teillä on vastaus miten häikäisy estetään niin varmaan se myös lisäisi lisävalojen haluttavuutta.
Joku taisi juuri sanoa, että "automaattisilla kaukovaloilla varustetut autothan kytkevät kaukovalot pois päältä pääsääntöisesti aivan liian aikaisin". Jos näin on, eikö olisi hyvä valaista se liian aikaisen vaihdon jättämä musta aukko?

Häikäisystä on ihan mittaustietoakin, kun jokainen asennettu valaisin käy 200 metrin mittasuoralla luksimittarin kanssa. Tähän saakka suurin valoteho 15 luksia on mitattu pre-facelift W212 nokalla bi-xenon ILS + NBB Alpha Xenonien edessä. Lisävalojen referenssiluku 20 + 20 ja valovirtaa yhteensä 12.000 lumenia. Hyvä kaukovalo, mutta epäkäytännöllisen pitkä, joten vaihdoin pienempään.

Toisen auton nokalla SAE 170 pyöreät etanapannun näköiset valot. Referenssiluku mihin tahansa sopiva (ja mihin tahansa käyttöön kelvoton) 10. Valovirtaa jo pelkissä lisävaloissa 14.400 lumen ja siihen auton valot päälle. 200 metrissä 10 luksia ja silmiin koskee mittapisteeltä takaisin kävellessä. Muistan että soitin kuskille ja pyysin lähivaloja kesken 200 metrin kävelyn. Tässä on esimerkki huonosta valaisimesta, jonka suuri valovirta huidotaan huonosti suunnitellulla valaisimella vastaantulijoiden ja oravien kiusaksi pitkin puun latvoja. Häiritsevän kirkas valaisin ei ole välttämättä väärin suunnattu. Ei tämäkään ollut ja auto katsastettiin sillä pari kertaa. Valaisin on vain niin surkea räpellys, ettei sen hurja valoteho osu edes 50 metrissä olevaan referenssiluvun mittapisteeseen kun koko valokuvio on täysin hajalla. Vika on tyyppihyväksyntämääräyksissä jotka on tehty hehkulanka- tai kaasupurkauspolttimon pistemäisen valolähteen pohjalta. Näitä ei tarvitsisi tyyppihyväksyä lainkaan.

W212 nokalla Lazer Triple-R 750 Elite. Putkimainen läheltä puhki palava liian kirkas valokuvio, joka ei leviä ojien taakse. Keskellä tietä 10 luksia.

W212 nokalla W-Light Comber. Nyt meni överiksi. Valotehoa on niin paljon, että lähivalot katosivat. Valojen vaihto pudottaa esiripun. 200 metrissä NBB:n tasoiset lukemat pusikosta pusikkoon, mutta lähellä liiallisen valon vuoksi liian iso ero lähi- ja kaukovalon kirkkaudessa.

W212 nokalla X-Vision Genesis 600. Wau! Tarkasti hallittu kyljelleen kaadetun ovaalin muotoinen valokuvio lentää tarkasti suunnattuna laakana jatkamaan siitä mihin auton omat valot lopettavat. Missään ei näy valkohehkuisia pisteitä eikä varjoja vaan tasainen hyvä valokuvio kuin ei lisävaloja olisikaan. 200 metrissä 10 luksia ojasta ojaan ja pusikosta pusikkoon ilman yhdenkään luksin eroa missään kohdassa. Lähivaloille vaihtaessa huomaa, että suuri valoteho levitetään niin isolle alueelle, ettei mihinkään tule huippuvalopisteitä vaan lähivalot toimivat hyvin. Lumeneita ei ole kuin puolet SAE:n vastaavista, referenssiluku on kolminkertainen.

Mitenkäs tässä näin kävi, että 50 metriin referenssimittauspisteisiin (tiellä) tulee puolella valovirralla moninkertainen valoteho? Syy on sama kuin se, joka tekee 200 metriin samat luksit puolesta valovirrasta ja autoa kohden kävellessä silmiä kärventämättä? SAE:n valoteho ammutaan Huitsin Nevadaan aivot narikassa ja Genesiksen valoteho ohjataan yhden parhaista valmistajista suunnitelemalla heijastintekniikalla sinne missä siitä on hyötyä.

Ongelma on nyt vain siinä, että hyvin varustetun auton nokalla on niin paljon sensoreita ja tutkia, että puskurin päälle ei voi asentaa valoja ja puskurin alle ei mahdu Genesiksen kokoista pötkylää. Pitää löytää kunnollinen valokuvio joka mahtuu S213 alempaan ilmanottoon.
Viimeksi muokannut 740 GLE, Pe 08.10.2021 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: W213 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Nyt menee puurot ja vellit sekaisin.😃
Ultra high multibeam voi toimia kuten kerrot, mutta ultrien pois kytkentä tapahtuu kauempana kuin mitä perus multibeamin säätöalue on. Eli sinun ja minun sippi vehkeillä säätö on myöhässä jos laitetaan lisäpitkä automaattiseksi.
Kun olet mittaillut lisävalojen kantavuutta, niin oletko testannut ILS valoja paikallaan vai onko auto ollut tunkattuna ilmaan? Meinaan, että niiden kantavuus pitenee isommassa vauhdissa.
Niinkuin äsken totesin, niin ILS:n kanssa automaatti lisävalot voi jopa toimia jos ei haeta liian pitkälle menevää valoa.
Multibeam ei säädä valoja liian aikaisin ja vastaantulijan ja itseni väliin ei jää valotonta aluetta. ILS oli ok, mutta muiden merkkien automaattipitkät aivan pers...tä ja väliin jäi turhaan valotonta aluetta.
Toivon toki, että onnistut vaikka epäilen homman kusevan.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jussiboy kirjoitti: Pe 08.10.2021 21:40 Ultra high multibeam voi toimia kuten kerrot, mutta ultrien pois kytkentä tapahtuu kauempana kuin mitä perus multibeamin säätöalue on.
Tämän riskin tunnistin itsekin tuossa yllä. Kokeilemalla se selviää ja koska säätöalgoritmiin ei pääse käsiksi, mitoitukseen voi vaikuttaa vain paneiln valinnalla ja suuntauksella.
Jussiboy kirjoitti: Pe 08.10.2021 21:40 Kun olet mittaillut lisävalojen kantavuutta, niin oletko testannut ILS valoja paikallaan vai onko auto ollut tunkattuna ilmaan? Meinaan, että niiden kantavuus pitenee isommassa vauhdissa.
Pakkovalot päällä tietenkin. ILS ei sytytä kaukovaloja paikallaan.
Jussiboy kirjoitti: Pe 08.10.2021 21:40 Toivon toki, että onnistut vaikka epäilen homman kusevan.
Ellei automatiikkaa voi käyttää, kuljettajalle jää silti valinta ajaa täysautomatiikalla Multibeameilla tai manuaaliohjauksella valot päällä. Jos valot saa yleensäkään toimimaan ollenkaan, sitten tämä ei oikein voi epäonnistua.

Tarvittavien vaihtoehtojen lisäksi tulee toki mahdollisuus ajaa Multibeameilla käsiohjauksella, jossa ei ole mitään järkeä ja automatiikalla lisävalojen kera, mitä ei voi käyttää ellei kaukovalo ole oikeassa suhteessa Multibeamin valonvaihtoarlgoritmiin verrattuna.

Ainakaan W212 ILS muuten ei toimi hyvien valojen kanssa. Syy on sama kuin itsekin huomasit Multibeamien kanssa ehkä tapahtuvan. Ohittajan etäännyttyä niin kauas että ILS vaihtaa kaukovaloille, edellä ajava näkee edessään sata metriä pitkän oman varjonsa. W212 sarjan vastaantulijan tunnistuksessa on myös omat ongelmansa, esim. mäen harjanteen takaa vastaantulevan vetäjän ohjaamoa ei tunnisteta ennen kuin kattovalot syttyvät protestiksi. Multibeam osaa hoitaa tuon tilanteen hämmästyttävän hyvin, joten kun tunnistus on kunnossa, ilmeisesti W213 perusledit selviävät tuosta tilanteesta paremmin?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jussiboy kirjoitti: Pe 08.10.2021 21:40 Ultra high multibeam voi toimia kuten kerrot, mutta ultrien pois kytkentä tapahtuu kauempana kuin mitä perus multibeamin säätöalue on. Eli sinun ja minun sippi vehkeillä säätö on myöhässä jos laitetaan lisäpitkä automaattiseksi.
Säätöalue siirtyi juuri puolen kilometrin päähän ja se himmentää yhtä markkinoiden tehokkaimmista LED-paneleista moduli kerrallaan:

https://tuningshop.fi/tuote/lazer-tripl ... am-assist/

"Esimerkiksi sammutettaessa auton pitkät valot ja samalla Lazer i-LBA aktivoituu ja lisävalo sammuttaa keskimmäiset pidemmälle kantavat ledit jättäen auton etualalle auton omia lähivaloja kirkkaamman alueen. Lisäksi reunimmaiset ledit valaisevat vielä pientareet hetken aikaa, ennen kuin lisävalo sammuu kokonaan.

Lisäksi vastaantulevan auton lähestyessä i-LBA sensori sammuttaa automaattisesti lisävalon siirtyen lähialueen ja pientareiden valaisuun. Lähempänä kohtaamistilanetta i-LBA sensori sammuttaa vastaantulevan auton puoleiset ledit siten, että se ei häikäise vastaantulevaa ajoneuvoa, mutta pitää pientareen valaistuna. Ohitustilanteen jälkeen valo syttyy automaattisesti täyteen valotehoon kolmen sekunnin jälkeen, jos vastaan ei tule muuta liikennettä."


Triple-R panelin koko menee tässä asennuksessa mahdottomiin, koska tavoitteena on kohtuullinen kaukovalo hillityn näkoisellä asennuksella. Lazerin Linear Elite 12 on jo valaisinvalinnassa mukana, mutta valitettavasti automatiikkaa ei ole vielä saatavana siihen versioon vaan ainoastaan matalan ja siron Linear sarjan isoimpaan ja kalleimpaan malliin:

https://www.lumise.fi/lisavalot/led-lis ... 020104033/

Esittelyvideo:
https://youtu.be/kdlMTBAHz70
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Eikä siinä vielä kaikki! Tuossa Lazerin valopanelissa on 1.1.1980 lähtien kaivattu lähivalojen kahdennus sumuvalon levyisellä valokeilalla, joka toimii myös automaattisesti. Suomenkielinen toimintaselostus ja keskiyön videota Pohojammaalta:

https://www.youtube.com/watch?v=kTP34Whs3jY

Tehkää tuo sama kompaktimpaan Lazer Linear Elite 12 malliin, niin tilaan yhden, kiitos, nam!
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
mesehessu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 01.07.2021 11:23

Re: W213 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja mesehessu »

Dodii. Valot testattu, kantamaa kauko valoilla ajettaessa tuli sopivasti lisää ja tietty penkille myös. Valot ovat siis Purelux Black X-Slim S250.
Mataluuden vuoksi sopivat maskin taakse hyvin ampumaan sen raoista. Ja tosiaan yksi Lapinreissu varmisti että haluan autoon kaukovaloihin lisää tehoa
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: W213 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Volvomiehelle
Hienoa, että asia etenee, mutta kun mulle on tässä varattu opponoijan osa niin:
"– i-LBA ominaisuus ei ole tieliikennehyväksytty nyky lainsäädännön puitteissa."

Tuo viritys ei huomioi vastaantulijan sijaintia, eli toimii vain jos tie on viivasuora, sekä ei huomioi edessä olevaa samansuuntaista liikennettä. Raakasti sanottuna ei toimi ihmisten ilmoilla ja on laiton.
Ohessa video toimivista älyvaloista:
https://www.youtube.com/watch?v=0OJjvYPV3oc

Jos onnistuisit kytkemään tuon i-LBA ominaisuuden siten, että se sammuttaisi koko lisävalopaketin kerralla niin annetaaan lievä ehkä. Epäilen, että voi olla mahdollista ettei Multibeam kytke pitkiä päälle ollenkaan, koska auton edusta on valaistu lisäpitkillä-->eli voiko tulla muna vai kana ongelma ja pitkät ei toimi ollenkaan?
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jussiboy kirjoitti: Su 10.10.2021 12:49 Epäilen, että voi olla mahdollista ettei Multibeam kytke pitkiä päälle ollenkaan, koska auton edusta on valaistu lisäpitkillä-->eli voiko tulla muna vai kana ongelma ja pitkät ei toimi ollenkaan?
Pidän itsekin varsin todennäköisenä, että automatiikan saa kyllä toimimaan, mutta ainakin omalla talvisella ajomatkallani VT20:lla on niin paljon liikennemerkkejä ja muita häiriöitä, että Multibeamissa on sieltä täältä melkein jatkuvasti joku pikseli pimeänä.

Koska Plan B on edelleen käsikäyttö, eivät nuo tehokkaimmat panelit ole kovin käyttökelpoisia, koska kaukovalo törmää vastaantulevaan liian aikaisin.

Realistinen suunnitelma on kohtuullinen kaukovalo ja katsotaan miten toimii Multibeamien kanssa. Jos ei, sitten saa valita auton omien valojen ja lisävalojen käsikäytön välillä.
Jussiboy kirjoitti: Su 10.10.2021 12:49 Ohessa video toimivista älyvaloista:
https://www.youtube.com/watch?v=0OJjvYPV3oc
Toimivathan ne, suorastaan hämmästyttävänkin hyvin. Kehitystä on tapahtunut xenon ILSin jälkeen hurjasti sekä tunnistuksen että adaptoituvuuden suhteen. Nyt kun niihin saisi vielä kunnolliset valot, niin olisi mukava ajelka pimeässä.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin