OM642 ja öljypohjan vuoto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

C350 4matic v2011, ajettu 230tkm.

Vuosihuolossa (samalla vaihdettiin EGR) pyysin tarkistamaan mistä vuotaa nesteitä. Tuomio oli että öljypohja vuotaa. Silmämääräosesti (jäljet pihassa) vuoto on kasvamaan päin ja korjaus linee kohtuu työläs projekti.

Kysytään näin,
1) Mikä noita vuotoja aiheuttaa? Ymmärsin että tiivisteenä on jokin liima/massa... onko noissa jokin sortin kemiallista ongelmaa?
2) Onko alkaneella öljynpohjan vuodolla taipumus lisääntyä?
3) jos nyt kiikutan naikkosen pajalla niin onko mitään muuta mitä kannataisia vaihtaa samalla.
4) Hinta-arvio on pyytämättä mutta ymäärin että parin tonnia...?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15522
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä OM642 öljyvuoto tulee öljynjäähdyttimen tiivisteistä ja ilmenee kuskin puolella ilmastoinnin kompuran paikkeilta alas ja takaa aivan kuin kampiakselin stefa vuotaisi. Vuoto lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Tämä siis saatetaan diagnosoida virheellisesti öljypohjan vuodoksi, öljypohja onkin sitten aivan öljyssä toki.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
mbosa.fi
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

dealer kirjoitti: Ma 04.10.2021 18:08 Yleensä OM642 öljyvuoto tulee öljynjäähdyttimen tiivisteistä ja ilmenee kuskin puolella ilmastoinnin kompuran paikkeilta alas ja takaa aivan kuin kampiakselin stefa vuotaisi. Vuoto lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Tämä siis saatetaan diagnosoida virheellisesti öljypohjan vuodoksi, öljypohja onkin sitten aivan öljyssä toki.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
Kaikki tieto auttaa, kiitos. Eli pyydän toisen mielipiteen.
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja herkko »

Kyllä öljypohjan liitos voi vuotaa. Öljypohja on kahdesta osasta joiden välissä on tiivistemassa, josta oma autoni vuosi. Ei ollut kallis korjaus.
W124 300D -90 "94-look" 1014000km ajettuna
W124 200td ic -86
W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

veikkaisin, että se öljynjäähdyttimen vuoto on 10x todennäköisempi kuin öljypohja. sen voi saada tonnilla korjattua liikkeessä. kannattaa olla joku mersuspeciaali joka on tehnyt niitä paljon.
W212 E350cdi
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4742
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mulla oli sama vika 212 korissa, tekniikka sama. Liittyiskö jotenkin etuperään joka on öljypohjassa kiinni, aiheuttaisko ajan kanssa jotain elämistä tuohon öljypohjaan. Korjaus on kallis.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja isk »

dealer kirjoitti: Ma 04.10.2021 18:08 Yleensä OM642 öljyvuoto tulee öljynjäähdyttimen tiivisteistä ja ilmenee kuskin puolella ilmastoinnin kompuran paikkeilta alas ja takaa aivan kuin kampiakselin stefa vuotaisi. Vuoto lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Tämä siis saatetaan diagnosoida virheellisesti öljypohjan vuodoksi, öljypohja onkin sitten aivan öljyssä toki.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
Tämä. V-haarassa on muistaakseni juorureiät sekä etu- että takapäässä, joten auton asennosta riippuen saattaa valuttaa toiseen tai molempiin suuntiin. Öljypohja on sitten tosiaan aivan öljyssä.

Yksi vaihtoehto on pestä tai pesettää moottori alapuolelta ja sen jälkeen katsoa, mistä asti vuoto tulee.
W164+A1
Ex: 203.207, 202.194, 169.031
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

Jos nyt öljypohjassa on vuoto ja se korjataan niin onko siinä purkamisen yhteydessä jotakin mikä kannattaa uusia? Auto siis 4matic...
S202 kirjoitti: Ti 05.10.2021 17:30 Mulla oli sama vika 212 korissa, tekniikka sama. Liittyiskö jotenkin etuperään joka on öljypohjassa kiinni, aiheuttaisko ajan kanssa jotain elämistä tuohon öljypohjaan. Korjaus on kallis.

Yli kaksi tuhatta euroa, arvaan?
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Vetoakselin tukilaakeri kannattaa vaihtaa siinä samalla.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4742
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja S202 »

tarpeetontieto kirjoitti: Ke 06.10.2021 05:57 Jos nyt öljypohjassa on vuoto ja se korjataan niin onko siinä purkamisen yhteydessä jotakin mikä kannattaa uusia? Auto siis 4matic...
S202 kirjoitti: Ti 05.10.2021 17:30 Mulla oli sama vika 212 korissa, tekniikka sama. Liittyiskö jotenkin etuperään joka on öljypohjassa kiinni, aiheuttaisko ajan kanssa jotain elämistä tuohon öljypohjaan. Korjaus on kallis.

Yli kaksi tuhatta euroa, arvaan?
Auto ei ollut enää omistuksessani kun toi tehtiin, mutta parin tonnin luokkaa se oli. Onhan siinä hommaa kun vaihteisto pitää irrottaa jne
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

S202 kirjoitti: To 07.10.2021 19:26
Auto ei ollut enää omistuksessani kun toi tehtiin, mutta parin tonnin luokkaa se oli. Onhan siinä hommaa kun vaihteisto pitää irrottaa jne
Voiko tuolta remontilta välttyä tekemällä jotain huoltoja tai tarkastuksia?

Mitä vikapaikkoja tuolla W212 4Maticin voimansiirrossa on?
S212 E350CDI 4Matic 2010
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja kankkis »

AaPoo kirjoitti: To 07.10.2021 21:24
S202 kirjoitti: To 07.10.2021 19:26
Auto ei ollut enää omistuksessani kun toi tehtiin, mutta parin tonnin luokkaa se oli. Onhan siinä hommaa kun vaihteisto pitää irrottaa jne
Voiko tuolta remontilta välttyä tekemällä jotain huoltoja tai tarkastuksia?

Mitä vikapaikkoja tuolla W212 4Maticin voimansiirrossa on?
Etu vetarin tukilaakeri, etu kardaani, jakolaatikon laakerit ja paljon ajetuissa usein etu vetoakselit ravistaa
X204 GLK 320Cdi 2009
W639 Vito
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Onko laakereita ja kardaaneja hajonnut paljon ajettuna vai onko tällainen 200tkm ajettu jo riskiryhmää?
S212 E350CDI 4Matic 2010
Avatar
cd211wc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 08.01.2019 08:16
Paikkakunta: pirkkala

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja cd211wc »

ite oon vaihtanu etuvetarit etukardaanin ja tukilaakerin öljypohjaan tosin kilsoja on jo 675tkm tais olla jo toinen kardaani päiväyksestä päätellen noin 300tkm kestää etukardaanin ristikko s212 350 cdi etukardaanin vaihto vähän työläs joutuu irroittaan dpf:n ja etuperästä ottaan irti sen mihin kardaani kiinnittyy alumiininen osa sit näkeekin sisään etuperään.. kardaani työnnetään etuperän sisään että saa laatikolta irti toisen pään (just mahtuu tulemaan kun irroittaa vaihdelaatikon tuen takaa että laatikon pää vähän laskee) sit pitää uusia o rengas sinne etuperään ite en ensin sitä ostanu niin tein sit 2 X sen homman etu vetareidenvaihto on tunnin homma siinä menee samalla se tukilaakerikin sitten.... eli voi olla aika kallis homma jos teettää mut pystyy ite tekemään nosturilla helposti viikonlopussa....
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Juuri tuossa tuli vaihdettua 280tkm ajettuun jakolaatikon laakerit, pahimmillaan ollu alle 100tkm ajetuista rikki. Remonttina helppo ja varmaan korjaamolla noin 500-700€, itse tehtynä noin 200€
X204 GLK 320Cdi 2009
W639 Vito
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

Öljyvuoto korjattu Hort Autossa, oli tosiaaankin lauhduttimen tiiviste mikä vuosi. Samalla paljastui että poltoaineletku & anturi rikki ja että turbo asenettu huolimattomasti ja joku tiiviste muljahtanut paikoiltaan ja rikkonut turbon siivet. Lasku oli 3197 EUR sis 9,5h työtä ja uuden turbon ja kolmensadan euron poltoaineletkun.
Viimeksi muokannut tarpeetontieto, Ke 24.11.2021 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Jos tiiviste mennyt turboon, niin kyseessä on varmaankin tuo oranssi tiiviste? Se pitäisi kai aina vaihtaa kun käyttää irti.
S212 E350CDI 4Matic 2010
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

Autoon vaihdettiin lokakuussa Boschin huollossa EGR ja samalla pyysin tutkimaan öljyvuodon syytä, siis ketjun alkuperäinen aihe (diagnoosi oli öljypohja). EGR vaihdon yhteydessä ei tullut mitään komenttia turbosta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Merbedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 08.09.2010 22:30
Paikkakunta: Raahe

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja Merbedes »

Näyttäs siltä et se on rutussa työnnetty väkisin paikoilleen ja kiristetty aivan liian tiukalle. Ainakin nuo painaumat tiivisteen alareunassa kello 7 kohdalla viittais siihen.
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

Saaga alkaa olla valmis, auto meni katsastuksesta läpi ja kulkee eteenpäin niin kuin pitääkin. Onko tieto kuin usein turboon joutuu koskemaan... mietin että kauankohan turbo on "yskinyt"... vaatiiko egr:n vaihto turbon yhteiden irrotamista? Ilmansuodatin tms... mietin nyt että onko turbo ollut rikki alusta asti vai sössitty minun teettämissä huolloissa kolmen vuoden aikana.

Fix the #1 Problem on the OM642 Mercedes Diesel
https://www.youtube.com/watch?v=Y5DtqwHraz8

Don't Replace your OM642 Turbocharger Without Doing This Too!
https://www.youtube.com/watch?v=Y5DtqwHraz8

BLUETEC'S: The most overlooked but most important maintenance items!
https://www.youtube.com/watch?v=5LkWszMWPqY
Viimeksi muokannut tarpeetontieto, To 25.11.2021 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15522
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Polttoainesuodattimen vaihto, ilmansuodattimien vaihto, jotain remonttia läppämoottorille, joidenkin hehkutulppien vaihto jne... edellyttää y-haaran irrottamista
mbosa.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1728
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Merbedes kirjoitti: To 25.11.2021 11:48 Näyttäs siltä et se on rutussa työnnetty väkisin paikoilleen ja kiristetty aivan liian tiukalle. Ainakin nuo painaumat tiivisteen alareunassa kello 7 kohdalla viittais siihen.
Käytännössä kaikissa autoissa on ollut 1950-luvulta lähtien paksunnos letkuliitoksissa estämässä luiskahdusta ja vuotoja.

Mercedes ei osaa tehdä sitäkään.

Vastaa Viestiin