OM642 ja öljypohjan vuoto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

C350 4matic v2011, ajettu 230tkm.

Vuosihuolossa (samalla vaihdettiin EGR) pyysin tarkistamaan mistä vuotaa nesteitä. Tuomio oli että öljypohja vuotaa. Silmämääräosesti (jäljet pihassa) vuoto on kasvamaan päin ja korjaus linee kohtuu työläs projekti.

Kysytään näin,
1) Mikä noita vuotoja aiheuttaa? Ymmärsin että tiivisteenä on jokin liima/massa... onko noissa jokin sortin kemiallista ongelmaa?
2) Onko alkaneella öljynpohjan vuodolla taipumus lisääntyä?
3) jos nyt kiikutan naikkosen pajalla niin onko mitään muuta mitä kannataisia vaihtaa samalla.
4) Hinta-arvio on pyytämättä mutta ymäärin että parin tonnia...?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15451
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä OM642 öljyvuoto tulee öljynjäähdyttimen tiivisteistä ja ilmenee kuskin puolella ilmastoinnin kompuran paikkeilta alas ja takaa aivan kuin kampiakselin stefa vuotaisi. Vuoto lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Tämä siis saatetaan diagnosoida virheellisesti öljypohjan vuodoksi, öljypohja onkin sitten aivan öljyssä toki.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
mbosa.fi
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

dealer kirjoitti: Ma 04.10.2021 18:08 Yleensä OM642 öljyvuoto tulee öljynjäähdyttimen tiivisteistä ja ilmenee kuskin puolella ilmastoinnin kompuran paikkeilta alas ja takaa aivan kuin kampiakselin stefa vuotaisi. Vuoto lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Tämä siis saatetaan diagnosoida virheellisesti öljypohjan vuodoksi, öljypohja onkin sitten aivan öljyssä toki.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
Kaikki tieto auttaa, kiitos. Eli pyydän toisen mielipiteen.
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja herkko »

Kyllä öljypohjan liitos voi vuotaa. Öljypohja on kahdesta osasta joiden välissä on tiivistemassa, josta oma autoni vuosi. Ei ollut kallis korjaus.
W124 300D -90 "94-look" 1014000km ajettuna
W124 200td ic -86
W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

veikkaisin, että se öljynjäähdyttimen vuoto on 10x todennäköisempi kuin öljypohja. sen voi saada tonnilla korjattua liikkeessä. kannattaa olla joku mersuspeciaali joka on tehnyt niitä paljon.
W212 E350cdi
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4737
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mulla oli sama vika 212 korissa, tekniikka sama. Liittyiskö jotenkin etuperään joka on öljypohjassa kiinni, aiheuttaisko ajan kanssa jotain elämistä tuohon öljypohjaan. Korjaus on kallis.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja isk »

dealer kirjoitti: Ma 04.10.2021 18:08 Yleensä OM642 öljyvuoto tulee öljynjäähdyttimen tiivisteistä ja ilmenee kuskin puolella ilmastoinnin kompuran paikkeilta alas ja takaa aivan kuin kampiakselin stefa vuotaisi. Vuoto lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Tämä siis saatetaan diagnosoida virheellisesti öljypohjan vuodoksi, öljypohja onkin sitten aivan öljyssä toki.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
Tämä. V-haarassa on muistaakseni juorureiät sekä etu- että takapäässä, joten auton asennosta riippuen saattaa valuttaa toiseen tai molempiin suuntiin. Öljypohja on sitten tosiaan aivan öljyssä.

Yksi vaihtoehto on pestä tai pesettää moottori alapuolelta ja sen jälkeen katsoa, mistä asti vuoto tulee.
W164+A1
Ex: 203.207, 202.194, 169.031
tarpeetontieto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja tarpeetontieto »

Jos nyt öljypohjassa on vuoto ja se korjataan niin onko siinä purkamisen yhteydessä jotakin mikä kannattaa uusia? Auto siis 4matic...
S202 kirjoitti: Ti 05.10.2021 17:30 Mulla oli sama vika 212 korissa, tekniikka sama. Liittyiskö jotenkin etuperään joka on öljypohjassa kiinni, aiheuttaisko ajan kanssa jotain elämistä tuohon öljypohjaan. Korjaus on kallis.

Yli kaksi tuhatta euroa, arvaan?
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Vetoakselin tukilaakeri kannattaa vaihtaa siinä samalla.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4737
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja S202 »

tarpeetontieto kirjoitti: Ke 06.10.2021 05:57 Jos nyt öljypohjassa on vuoto ja se korjataan niin onko siinä purkamisen yhteydessä jotakin mikä kannattaa uusia? Auto siis 4matic...
S202 kirjoitti: Ti 05.10.2021 17:30 Mulla oli sama vika 212 korissa, tekniikka sama. Liittyiskö jotenkin etuperään joka on öljypohjassa kiinni, aiheuttaisko ajan kanssa jotain elämistä tuohon öljypohjaan. Korjaus on kallis.

Yli kaksi tuhatta euroa, arvaan?
Auto ei ollut enää omistuksessani kun toi tehtiin, mutta parin tonnin luokkaa se oli. Onhan siinä hommaa kun vaihteisto pitää irrottaa jne
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
AaPoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

S202 kirjoitti: To 07.10.2021 19:26
Auto ei ollut enää omistuksessani kun toi tehtiin, mutta parin tonnin luokkaa se oli. Onhan siinä hommaa kun vaihteisto pitää irrottaa jne
Voiko tuolta remontilta välttyä tekemällä jotain huoltoja tai tarkastuksia?

Mitä vikapaikkoja tuolla W212 4Maticin voimansiirrossa on?
S212 E350CDI 4Matic 2010
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja kankkis »

AaPoo kirjoitti: To 07.10.2021 21:24
S202 kirjoitti: To 07.10.2021 19:26
Auto ei ollut enää omistuksessani kun toi tehtiin, mutta parin tonnin luokkaa se oli. Onhan siinä hommaa kun vaihteisto pitää irrottaa jne
Voiko tuolta remontilta välttyä tekemällä jotain huoltoja tai tarkastuksia?

Mitä vikapaikkoja tuolla W212 4Maticin voimansiirrossa on?
Etu vetarin tukilaakeri, etu kardaani, jakolaatikon laakerit ja paljon ajetuissa usein etu vetoakselit ravistaa
X204 GLK 320Cdi 2009
W639 Vito
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
AaPoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Onko laakereita ja kardaaneja hajonnut paljon ajettuna vai onko tällainen 200tkm ajettu jo riskiryhmää?
S212 E350CDI 4Matic 2010
Avatar
cd211wc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ti 08.01.2019 08:16
Paikkakunta: pirkkala

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja cd211wc »

ite oon vaihtanu etuvetarit etukardaanin ja tukilaakerin öljypohjaan tosin kilsoja on jo 675tkm tais olla jo toinen kardaani päiväyksestä päätellen noin 300tkm kestää etukardaanin ristikko s212 350 cdi etukardaanin vaihto vähän työläs joutuu irroittaan dpf:n ja etuperästä ottaan irti sen mihin kardaani kiinnittyy alumiininen osa sit näkeekin sisään etuperään.. kardaani työnnetään etuperän sisään että saa laatikolta irti toisen pään (just mahtuu tulemaan kun irroittaa vaihdelaatikon tuen takaa että laatikon pää vähän laskee) sit pitää uusia o rengas sinne etuperään ite en ensin sitä ostanu niin tein sit 2 X sen homman etu vetareidenvaihto on tunnin homma siinä menee samalla se tukilaakerikin sitten.... eli voi olla aika kallis homma jos teettää mut pystyy ite tekemään nosturilla helposti viikonlopussa....
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: OM642 ja öljypohjan vuoto

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Juuri tuossa tuli vaihdettua 280tkm ajettuun jakolaatikon laakerit, pahimmillaan ollu alle 100tkm ajetuista rikki. Remonttina helppo ja varmaan korjaamolla noin 500-700€, itse tehtynä noin 200€
X204 GLK 320Cdi 2009
W639 Vito
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d

Vastaa Viestiin