C180 W203 kardaanimysteeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
C-steinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 05.10.2021 01:08

C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja C-steinen »

Tervehdys foorumilaiset. Olen tovin jo keskustelujanne seurannut ja postaan nyt ensi kertaa, sillä en haulla löytänyt yksiselitteistä vastausta kaikkiin päätäni askarruttaviin kysymyksiin.

Tarina siis kulkee:

Kohdattuani epämääräistä tärinää ja ulinaa aloin tutkiskella hyväksi havaitun huoltoliikkeen kanssa 2004 maailmaan tulleen C-automaattifarmarini sielunmaisemaa. Ostin auton maaliskuussa 220000 ajettuna ilman tärinöitä tai asiaankuulumattomia ääniefektejä. Syylliseksi todettiin kardaanin kannatinlaakeri, tai pikemminkin sen puute sillä siitä oli jäljellä hädin tuskin muisto. Uusi laakeri asennettiin. Auton vapinat helpottivat, mutta pian alttarille asteli uudenlainen ääni; korkeampi ulina, joka ilmeni kahdeksankympin nopeuksissa reagoiden vetoon (päälle/rullaus). Auto palasi pukille ja laakeri vaihdettiin uudelleen, epäiltynä vialliseksi. Laakerin ollessa jo paikallaan paljastui, että itse kardaanin ristikossa oli pykälä. Äänimaisema rikastui entisestään ja nyt auton suojissa ääntään availee kaksi heleää alttoa, parhaimmillaan samaan aikaan, jotka molemmat reagoivat ajonopeuteen ja vetoon. Nyt äänet heräilevät jo neljässä kympissä ja laulavat melko uskollisesti sadan kilometrin tuntinopeuteen saakka. Kuudessa kympissä ratti välittää käsille lamaannuttavaa mikrotärinää.

Kardaanin metsästykseen. Löysin käytettynä kunnioitettavan valikoiman w203:n kardaaneja, joskin niukemmin 180-mallin kuin kakkosten ja sitä suurempien. Yhden oikein hyväksi markkinoidun lunastin itselleni, mutta huoltoaamuna liike totesi sen olevan vielä pykäläisempi ja kieltäytyi asentamasta sitä autooni yleisen hyvän nimissä. Samana aamuna joku keskenkasvuinen räkäpallo vandalisoi autoani yrittämällä varastaa siitä takapyörän siinä kuitenkaan onnistumatta. Auto putosi ilmeisesti renkaaltaan ja mainitusta kulmasta kuuluu nyt railakas kilkatus autoa ajaessa.

Minulla on siis kilisevä, uliseva ja arpinen C-farkku. Muuten kyllä ihana.

Seuraa siis kysymyksiä:

1. Onko w203 c180 automaatissa oltava juuri siihen rakennettu kardaani vai sopiiko alle isompikoneisen tikku? Entäpä onko polttoaineella väliä? Entä vaihdelaatikolla? Sopiiko sedanin kardaani farkkuun vai ei? Näihin kysymyksiin sain purkamoilta empiviä ja ristiriitaisia vastauksia.

2. Kuulostaako kuvailemani äänimaisema kardaanilähtöiseltä vai soittaako kenties jokin muukin riivaaja autoni sisäisiä huiluja?

3. Kuinka saisin rikki kookospähkinän kokoisen vitutuskuplan jonka vandalisointi otsaani jätti?

4. Onko vinkkejä pätevistä tarvikeosista? Autodoc tai sen lajitoverit eivät vastaa kysyntään eikä marmoritiskille ole nyt budjettisyistä asiaa. Vai löytyisikö kenties jonkun teistä nurkista joutava PYKÄLÄTÖN kardaani Mersuuni?

Kiitos kokeneimmille vastauksista jo etukäteen!
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Vähän samanlaatuisia kuplansyntyoireita täälläkin..
1: Manuel ja automatic on eripituiset tikut, muistaakseni etupätkät eripituiset. Vertailtiin purkaamolla vierekkäin, muuhun no comments.
2: Ehdottomasti ehkä.. Vaihdatin omaani Febibilsteinin laakerin, nyt pieni ujellus liikennevaloihin ja risteyksiin hidastaessa.
3: Nettiautopistecom. Kun olet todennut että ei löydy mitään järkevää vaihdokkia niin väännä jarrukilpi suoraksi ja tutki onko muita vaurioita.
4: Aeromotors, Ppmarket. Malliauto Kangasalla myi itselleni pykälättömän kardaanin, joka kylläkin väristää hieman. Korjaamon kehoituksesta hankin, ristinivelessä pykälää. Vanha ei väristänyt, en ole saanut aikaiseksi reklamoida tai vaihtaa vanhaa takaisin. Kupla kohtuu iso.
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
C-steinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 05.10.2021 01:08

Re: C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja C-steinen »

Kiitos puuhapena! Itselääkinnällisesti ollaan aika samoilla vesillä. Voimia omaan koetukseesi. Ja kiitos Kangasalan vinkistä. Hyvä kuulla että jostain muualtakin noita seipäitä saa kuin Veholta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

En ole tutkinut mersun kardaania niin empiirisesti että osaisin sanoa pystyykö, mutta kyllä mä olen kaikkiin kardaaneihin saanut ristikon vaihdettua jos on ollut tarve.
Ei se nyt kuitenkaan ole kuin ristinivel missä on laakerikupit neulalaakereilla. Ihmettelisin jos ei uusia saisi laitettua.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ostin Sprinteriin uuden kardaanin Unilink nimiseltä yritykseltä. Oli varsin huokean hintainen ja löyty suoraan hyllystä. Voi olla ettei niillä ole henkilöautojen kardaaneja, mutta tuskin se mitään maksaa kysyä.

Pistä se autos VIN koodi niin katotaan sen sun autos oikean kardaanin varaosan numero niin helpottaa kummasti etsimistä.

Edit: Tuo äänimaisema, mulla sprinterissä kardaani piti juuri kuvailemaasi ääntä. Kun kardaanin irroitti, oli takimmainen ristikkonivel jumissa, se löysästi kääntyi muutaman millin ja siitä ei sitten enempää edes isommalla voimalla.

Ristikkonivelien vaihtaminen vaatii oikeat laitteet jonka jälkeen kardaani pitää tasapainottaa. Ko-Met niminen firma tekee Espoossa, mutta minun tapauksessa Sprinteriin uusi tarvikekardaani tuli saman hintaiseksi kuin heidän tarjous vanhan korjaamisesta. Uuden sain heti ja vaihto kesti mulla alle tunnin.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ristinivelen vaihto ei aiheuta tasapainoitukseen just mitään, en ainakaan ole itse havainnut yhdessäkään että olisi ollut tarvetta puntittaa.
Ja erikoistyökaluja tarvitsee vasaran ja ruuvipenkin tai prässin jos oikein hifistellään.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2318
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MJPfin kirjoitti: La 09.10.2021 18:01 Ristinivelen vaihto ei aiheuta tasapainoitukseen just mitään, en ainakaan ole itse havainnut yhdessäkään että olisi ollut tarvetta puntittaa.
Ja erikoistyökaluja tarvitsee vasaran ja ruuvipenkin tai prässin jos oikein hifistellään.
Noin oli vanhaan hyvää aikaan mutta nyt ristikot ovat usein lukittu paikalleen prässäämällä metallia pidikkeeksi tai korjattuna hitsitäppä lukituksena.

Olen jonkun kardaanin käyttänyt Kometilla ja hyvää työtä ovat tehneet.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja amatoori »

MJPfin kirjoitti: La 09.10.2021 18:01 Ristinivelen vaihto ei aiheuta tasapainoitukseen just mitään, en ainakaan ole itse havainnut yhdessäkään että olisi ollut tarvetta puntittaa.
Ja erikoistyökaluja tarvitsee vasaran ja ruuvipenkin tai prässin jos oikein hifistellään.
Niin no onnistuuhan se niinkin, melko tarkkaa hommaa vaan on varsinkin kun jos saman tyyppinen prässäämällä lukittu kuten Sprinterissä oli. Eikös W203:ssa oo sama?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Kometille tai jollekin muulle asian osaavalle pajalle koko keppi huollettavaksi. Tulee kerralla kuntoon!
Jossain topicissa oli lueteltuna paikat jossa ainakin osaavat kardaanit.

Sitten tuohon ääneen sen voron jäljiltä. Auto tippunut jarrulevyn varaan ja siinä samassa jarrukilpi jäänyt alle/vääntynyt ja osuu nyt levyyn.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: C180 W203 kardaanimysteeri

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

amatoori kirjoitti: Su 10.10.2021 11:57
MJPfin kirjoitti: La 09.10.2021 18:01 Ristinivelen vaihto ei aiheuta tasapainoitukseen just mitään, en ainakaan ole itse havainnut yhdessäkään että olisi ollut tarvetta puntittaa.
Ja erikoistyökaluja tarvitsee vasaran ja ruuvipenkin tai prässin jos oikein hifistellään.
Niin no onnistuuhan se niinkin, melko tarkkaa hommaa vaan on varsinkin kun jos saman tyyppinen prässäämällä lukittu kuten Sprinterissä oli. Eikös W203:ssa oo sama?
On se tarkkaa homma, mutta ei mitään rakettitiedettä. Asioista vaan pyritään välillä tekemään tarpeettoman hankalia. Jos pysyy pörrä, mig ja työntömitta kädessä niin ristikon vaihto on ihan helppoa. Saa sen tietysti perseelleenkin tehtyä jos yhtään ei tekniikasta ja keskityksestä ymmärrä.
Meistillä niitä on ennenkin lukittu, ei se mitenkään tavatonta ole tässä kertakäyttö kulttuurissa.
Vastaa Viestiin