W 124 OM 602 kansiremontissa huomioitavaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

W 124 OM 602 kansiremontissa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Tallissa on - 91 250 d automatic vapaastihengittävänä versiona. Autolla on ajettu 330 000 (ja on oikeat kilometrit) ja viimeiset 6 vuotta seissyt lämpimässä tallissa ajamatta. Kaikki toimii ja kone käy nätisti, ainoa murhe joka estää isomman ajelun on lievä öljyvuoto kannentiivisteessä perinteisen öljykanavan kohdalla.
Koska auto on erittäin hyväkuntoinen ajattelin ottaa sen työn alle talvella ja ihan arkiautoksi. Mutta mitä kaikkea kannattaa tehdä remontin yhteydessä näillä kilometreillä. Tietysti kannen tarkastus ja oikaisu sekä venttiilien hionta ja ohjurikumit kaiketi? Hydraulinostimet on vaihdettu 200 000 joten niitä ei kai vaihdeta ? Hehkutulpat tietenkin, mutta jakoketjua / kiristintä en meinannut vaihtaa. Kilometrejä tulee aika vähän ja ylimääräisiä "tarpeettomia" investointeja/kuluja kansihommassa ajattelin kuitenkin välttää. 124 gurut kommentoikaa, kiitos.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 124 OM 602 kansiremontissa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noilla kilometreillä kansi ei kaipaa kuin oikaisun, mutta toisaalta ikää on ja tarkoitus käyttöautoksi ottaa niin mikäpä ettei teettäisi venttiilityöt samalla. Pakoventtiilien ohjarit on ensimmäinen kohta joka kaipaa huomiota, muttei pitäisi niissäkään vielä olla väljää.

Vaihda paineventtiilien tiivisteet ruiskutuspumppuun ellei ole niiden vaihdosta tietoa. Kansiremontin yhteydessä erittäin helppo homma ja varmasti edessä jossain vaiheessa, eikä osat maksa kuin joitain euroja.

Itse laittaisin muutenkin kaikenlaista, huohotinosat, suutinputkien kiinnikkeet, tarkistaisin alipainepumpun onko vanhaa mallia ja vaihtaisin jos on, jakoketjun ja kiristimen vaihtaisin myös. Hihna, kiristin jos yhtään kierossa jne... Ylimääräisten investointien välttäminen blokkaa tosiaan noita pois niiltä osin kun ei ole pakko vaihtaa.
oulaistenliikenne.fi
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: W 124 OM 602 kansiremontissa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Kiitos dealerille neuvoista. Kannen irroitus ja kasaus olisi tarkoitus tehdä säästösyistä harrastepohjalta kotitallissa ja viedä kansi irto-osana moottorikoneistamoon.

Yhden 200D:n kanssa olen joskus kauan sitten vähän harjoitellut kansihommia ja silloin vaihdoin jakoketjun ja kiristimen. Sillä autolla oli ajettu paljon (arvio ainakin 700 000) ja ajoitusmerkkien ollessa kohdalla kone kävi uudella ketjulla ja kiristäjällä aika rumasti. Autokorjaajakaveri kävi auttamassa kun en tiennyt mitä tehdä ja pumppua korvakuulolta kääntämällä laitettiin kone käymään nätisti. Pumppu oli hänen mukaansa niin kulunut että pumpun ajoitusmerkki ei enään pitänyt kutiaan.

Jakoketjun vaihto tässä yksilössä vähän askarruttaa koska ketjun ei pitäisi olla venynyt näillä kilometreillä. Huhut väittää että ketju kestää 500 000 +, ja vaihdossa olisi hyvä olla ketjun niittaustyökalu jota ei meikäläiseltä tallista löydy. 200 000:kin on meikäläisen ajoilla äkkiä kymmenen vuotta ja se on pitkä aika. Täytyy miettiä vielä, hommahan ei ole mahdoton.

Millainen homma on tuo paineventtiilien tiivisteiden vaihto pumppuun, onnistuuko kotitallissa ilman erikoistyökaluja. Tarvittavat muoviosat ja kiinnikkeet on varmaan pakko vaihtaa kun ne murenee käsiin kuitenkin purkuvaiheessa. Alipainepumppu on vaihdettu uuteen aiemmin ja moniurahihna kiristimeen on melko tuore myös.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 OM 602 kansiremontissa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Olen itte vaihtanu kaksi ketjua joista toisen noin 340t ajettuun. Vaihto oli niin turha homma kun se vaan voi olla. Pituusero uuteen verrattuna oli luokkaa pari kolme milliä. Siis kun ketju oli pitkällään pöydällä. Toiseen ketju oli vaihdettu jo aiemmin mutta oli joku tarvike sillä oli hangannut 606:n toiseen nokan rattaaseen.

Laahaimista olen kuullu sellaista että uudet ei kestä. Itte en ole vaihtanu yhtäkään vaikka kansia on tullu käytettyä pois paikaltaan useampiakin. Jos laahaimissa ei ole näkyviä vaurioita niin sanoisin et kannattaa harkita vanhoilla kasaamista?

Ylipäätään jos osat näyttää lähes virheettömiltä ni kuten dealer meinasi niin turhaa ehjiä osia vaihtaa.

Nuo paineventtiilien tiivisteet ni se osasto kannattaa ihan alkuun pestä vaikka sitte painepesurilla huolellisesti ettei roskia päädy tuonne. Ja itseasiassa ennen kannen irroitusta tuo pesu tarttis tehdä.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W 124 OM 602 kansiremontissa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja jackie »

dealer kirjoitti: Ma 11.10.2021 17:27 Noilla kilometreillä kansi ei kaipaa kuin oikaisun, mutta toisaalta ikää on ja tarkoitus käyttöautoksi ottaa niin mikäpä ettei teettäisi venttiilityöt samalla. Pakoventtiilien ohjarit on ensimmäinen kohta joka kaipaa huomiota, muttei pitäisi niissäkään vielä olla väljää.

Vaihda paineventtiilien tiivisteet ruiskutuspumppuun ellei ole niiden vaihdosta tietoa. Kansiremontin yhteydessä erittäin helppo homma ja varmasti edessä jossain vaiheessa, eikä osat maksa kuin joitain euroja.

Itse laittaisin muutenkin kaikenlaista, huohotinosat, suutinputkien kiinnikkeet, tarkistaisin alipainepumpun onko vanhaa mallia ja vaihtaisin jos on, jakoketjun ja kiristimen vaihtaisin myös. Hihna, kiristin jos yhtään kierossa jne... Ylimääräisten investointien välttäminen blokkaa tosiaan noita pois niiltä osin kun ei ole pakko vaihtaa.
Tuota listaa ku kattoo, ja sit tekee riskianalyysin et mitä noista voi hajota, ja minkä tiedetään hajoavan ja kuinka isot vahingot se aiheuttaa, niin eikö tuo alipaine pumppu oo sellane, et jos se on vanhaa mallia (kuulalaakereilla), niin ehdottomasti vaihtoon :!: Sit taas esimerkiks jakoketjuhan näistä ei katkea "ikinä".
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin