Glk akkuasiaa
Glk akkuasiaa
Tollanen 220 CDI jossa Webasto. MB leimat akun päällä ja näkyy olevan 45/16 tehty laite, asennuspäivästä ei tietoa ku auto tuli mulle vasta kesällä. Oon seurannut akun kuntoa, lataillut muutaman kerran ctekin Polar 5 laitteella ja kunnostusohjelmalla. Päivän seisomisen jälkeen voltit 12.02. Taitaa olla jo elämänsä ehtoopuolella jo akku? Korvaajaksi täytyy olla joku agm-versio ku autossa start-stop systeemi. Bosch S5, varta, exide tai yuasa vois olla vaihtoehdot. Taitaa nekin kaikki olla yhtä lyhytikäisiä mitä nykyinen, nelisen vuotta ja vaihtoon?
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Glk akkuasiaa
Mersusta en osaa sanoa mikä olisi paras mutta perheen käyttödieseliin ostin keväällä Yuasa-akun joita näkyi olevan jopa viittä eri versiota. Meille taisi tulla niistä keskimmäinen jolle luvataan ohjeellinen 50 000 käynnistystä.miksei kirjoitti: ↑To 21.10.2021 21:44 Tollanen 220 CDI jossa Webasto. MB leimat akun päällä ja näkyy olevan 45/16 tehty laite, asennuspäivästä ei tietoa ku auto tuli mulle vasta kesällä. Oon seurannut akun kuntoa, lataillut muutaman kerran ctekin Polar 5 laitteella ja kunnostusohjelmalla. Päivän seisomisen jälkeen voltit 12.02. Taitaa olla jo elämänsä ehtoopuolella jo akku? Korvaajaksi täytyy olla joku agm-versio ku autossa start-stop systeemi. Bosch S5, varta, exide tai yuasa vois olla vaihtoehdot. Taitaa nekin kaikki olla yhtä lyhytikäisiä mitä nykyinen, nelisen vuotta ja vaihtoon?
AGM-versiolle 360 000.
Valintaan vaikutti mp-harrastus nuorempana jossa Yuasa oli laatumerkki akkujen osalta.
Sitä, mikä toimii milläkin tavalla, on kuluttajan käytännössä mahdotonta sanoa ennalta mutta luulisin hinnan olevan jossakin suhteessa laatuun.
Re: Glk akkuasiaa
Omissa vehkeissä huomannut akun olevan huonossa hapessa siitä kun Start&Stop ei lähde päälle kuin pitkähkön ajon jälkeen jos ollenkaan. Vm 12 C 250 CDI:iissä alkuperäinen akku kesti yhdeksän vuotta, nykyisessä CLA 220 CDI:iin alkuperäinen akku oli vuodelta 17 eli kesti nelisen vuotta.
Olisiko CLA:n akun nopeaan heikkenemiseen syynä "viisaampi" lataus joka kohdentuu erittäin vahvasti tapahtuvaksi moottorijarrutuksessa, ainakin kun laittaa näyttöön lataus kuvakkeen niin ei tuolla vihreällä hirveän pitkiä aikoja olla.
Uusien (täyteen ladattujen) akkujen vaihdon jälkeen C:n S&S heräsi normaaliksi muutamalla kymmenellä kilometrillä, mutta CLA vaati useita satoja kilometrejä useana päivänä kunnes auto oli ladannut akun mieleisekseen.
Kumpikin siis OM651 moottorilla ja samalla 80 Ah AGM akulla. Akuiksi ostin kumpaiseenkin: jotka olen hyväksi havainnut ja saanut vieläpä edulliseen 150€ hintaankin paikalliselta mersun hyväksymältä huolto liikkeeltä.
Kovinkaan en ole viitsinyt latailla tai muutenkaan vanhoja akkuja ihmetellä, uusi vain paikalleen ja taas mennään huoletta vuosia eteenpäin.
Olisiko CLA:n akun nopeaan heikkenemiseen syynä "viisaampi" lataus joka kohdentuu erittäin vahvasti tapahtuvaksi moottorijarrutuksessa, ainakin kun laittaa näyttöön lataus kuvakkeen niin ei tuolla vihreällä hirveän pitkiä aikoja olla.
Uusien (täyteen ladattujen) akkujen vaihdon jälkeen C:n S&S heräsi normaaliksi muutamalla kymmenellä kilometrillä, mutta CLA vaati useita satoja kilometrejä useana päivänä kunnes auto oli ladannut akun mieleisekseen.
Kumpikin siis OM651 moottorilla ja samalla 80 Ah AGM akulla. Akuiksi ostin kumpaiseenkin: jotka olen hyväksi havainnut ja saanut vieläpä edulliseen 150€ hintaankin paikalliselta mersun hyväksymältä huolto liikkeeltä.
Kovinkaan en ole viitsinyt latailla tai muutenkaan vanhoja akkuja ihmetellä, uusi vain paikalleen ja taas mennään huoletta vuosia eteenpäin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Glk akkuasiaa
Vastauksesta johtuu mieleen että miten syvällä elektroniikan syövereissä latauksen ohjaussysteemi on. Josko kätevä kaveri starin avulla saisi käännettyä latausta perinteisempään suuntaan ja siten akkuystävällisemmäksi?