w124 outo etupyöränlaakeri?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Kysytäämpäs kun haulla ei pyöränlaakeri-ketjuista löytynyt seuraavana kysymykseen vastausta eli kuinka tärkeä tms. funktio on sen pyöränlaakerin kolmioprikalla? Eli onko se niin justiinsa että tämän pitäisi liikkua kun laakeri on säädetty?
Eli olen ohjeiden mukaan säätänyt laakerin tuon mukaan eli pienellä voimalla aluslevyä liikuttaessa välys olisi oikeanlainen. Näin olen tehnyt mutta tämä outo pyöränlaakeri on aina vain löystynyt koska olen liikaa kenties luottanut tuohon kolmioprikkaan.
Nyt kuitenkin tiedettävästi parempikuntoista laakeria käyttänyt vertailukohtana niin jos olen säätänyt saman tuntuiseksi mikä tämä on niin kolmioprikka ei sitten liiku yhtään. Tällä paremmalla puolella kaikki tuntuu hyvältä sekä se kolmioprikka liikkuu sormin nahkeasti niinkuin ohjeita tulkittaessa järjellä voisi ajatella.
Vaihtokuntoinen laakeri vai voisiko se olla vielä hyvä vaikkei kolmioprikka liikkuisi? On napaa kuitenkin rynkytetty eestaas, "jännityksiä" naputeltu kumi/muovivasaralla yms. pyöritelty eri suuntiin.
Tällä säädöllä olen kuitenkin hetken ajanut koska yllättävästi tämä laakeri on pitkällä matkalla 10 astetta kylmempi navasta infrapuna-mittarilla mitattaessa napakupista yms. osista kuin tämä paremmanoloinen laakeri.

Molemmilla laakereilla on ajettu n. 40tkm ja nämä vaihtoi mersuihin erikoistunut korjaamo. Minun hommaksi jäi 1000km jälkeen asennuksesta laakerien kireyden säädön tarkastus ja hyvä niin koska tämä outo pyöränlaakeri oli aivan löysänä silloin toisinkuin toisenpuolen laakeri. Siitä asti sitä on kiritty 5-10tkm välein.
Niin ja ajossa ei toistaiseksi ole kuulunut ääniä yms. toisinkuin silloin vaihtohetkellä oli kovaa matalataajuista ääntä kovilla nopeuksilla joka muuttui kaarrellessa.
Molemmissa renkaissa tuntuu kylmänä pieni klappi eli ovat nyt samantuntuisia ulkoisesti koittamalla.
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Viikko sitte vaihion molemmat etulaakerit ja takalaakerit ”tiaisen tallissa" Fuch Renolit rasvoihin etuset ja tein säädöt samoilla "prikka liikkuu naheesti" säädöllä,.koska mittakello ei anna lähellä nolla lämpötilaa niitä satkun heittoja ulos. Vaihdon syynä oli tuo sama etusten klappi, joka tuli aina vaan takasi kiristyksen jälkeen. Jo neljä vuotta sitten yks ammattipyöränsuuntaaja heitti pajalta auton pois, kun oli sitä mieltä että laakerit on rikki eli ei pysty säätämään; ajelin kuitenki sen satatuhatta lisää ja nyt vaihdoin uutta alle lähinnä syynä tuo pahuksen klappi. No saa nyt nähdä miten välys pysyy uusilla Fagin laakereilla, mutta ajettavuus autolla parani aivan eritasolle eli auto kulkee suoraan ja pitlemättä! Vaihdoin samalla myös vasemman narinanivelen vaikka ei siinä mitään tuntunut...mutta kun rasvat pesi nivelestä pois niin puolen millin välys löyty siitäkin. Nyt on kaikki alustassa vaihdettu uuteen parin/kolmen vuoden aikana ja kyllä homma kannatti ei jurise eikä jyrise. Kardaaniin en koskenut, vielä. Se kun ymmärtää olla vielä hiljaa.
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Sepä ei ollut pitkäikäinen ratkaisu kun alkoi rohisemaan pyöränlaakeri ja vaikuttamaan ajettavuuteen.

Semmoinen kysymys olisi olka-akseliin liittyen kun siinä on digitaalisella työntömitalla mitattuna mittaeroja toiseen olka-akseliin verrattuna.

Eli kiinniolevassa sen taaemman laakerin kaula on 31.65mm ja toisessa irrallisessa sama kohta 31,79-31,80mm. Uudessa laakerissa sisäkooli olisi 31,75 mitattuna sekä valmistajan mukaan.
Eli onko tuo 0,1mm välys akseliin verrattuna liian iso ettei siinä uusi laakeri enää menestyisi?
Avatar
mihail
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 26.08.2010 21:08
Paikkakunta: Kajaani

Re: w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja mihail »

Väittäisinpä että sisemmässä koolissa pitäisi olla kevyt ahdistussovite, eli ei nyt välystä ainakaan saisi olla yhtään.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

mihail kirjoitti: La 25.12.2021 02:25 Väittäisinpä että sisemmässä koolissa pitäisi olla kevyt ahdistussovite, eli ei nyt välystä ainakaan saisi olla yhtään.
Olen samaa mieltä, tuo kympin välys on niin paljon, että tuntuu pyörässä vaikkei itse laakerissa välystä olekaan.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jotku olen nähny tehneen silleen että terävällä pistepuikolla lyövät kahteen tai kolmeen riviin ympäri olka-akselia pisteet tasavälein siihen kohtaan missä laakerin sisäkooli on. Se kohtahan usein näkyy olka-akselissa. Tiedä sitten kuin käyttökelpoinen tuo menetelmä on? Klappi kyl poistuu jos sitä on eikä varmaankaan sisäkoolillaan pyöri tuon hommelin jälkeen. Varmaankaan ei tartte kummoisia pisteitä lyödä eikä ehkä kannatakkaan ettei laakerin sisäkoolin muoto muutu kulmikkaaksi ja ala sentakia ääntämään kun on paikallaan :o
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja sawyer »

No niin, se parempi olka-akseli ja uusi laakeri on asennettu pakkasista ja pyhien aiheuttamasta vähäisestä asennusajasta huolimatta. Ajettu nyt 700km uudella laakerilla ja tällä kertaa säätö ei ole löystynyt! Tuntuu kyllä hyvältä toi säätö vieläkin sekä järjenmukaisesti kolmioprikka on nahkea.
Semmoinen kävi mielessä kun tuskasteli tuon säätöhomman kanssa ja luki eri mallienkin pyöränlaakerin säädöstä. Semmoinen jäi mieleen että kylmiltä keleiltä kesähelteille siirryttäessä olisi hyvä löysentää säätöä koska laajenisi ilmojen lämmetessä. Oli tästä jonkun mallin säätökeskustelussa vaan en tähän hätään löytänyt w124/w201 keskusteluista moista, ei ole ilmeisesti väärä ajatus kuitenkaan?
Eli olisi paikallaan siinä kesän alkuhetkillä ainakin tarkastella tuota säätöä ellei löysätä? Tuo nyky-säätö on tehty 20 asteen pakkasella vaikka mielessä oli säätäessä ettei täysin tiukalle tuota säätäisi edellämainittua ajatellen :D

Hyvin oli tämäkin laakeri imaissut rasvoja sisäänsä. Allaolevan kuvassa on näky kun rasvakupin otti pois tovin ajeltuani tuolla laakerilla. Oli kuitenkin peitossa nuo mutterit yms. ja puolillaan rasvakuppi. Nyt oli ohut kerros rasvakupissa + kuvan näky joten eikun rasvaa vähän lisää. Rasvana toimi korjaamon käyttämä Mobil XHP222 minkä möivät mukaan tuon aiemman laakerivaihdon yhteydessä.
Nuo vähän tummemmat sävyt tuossa rasvassa on ilmeisesti normaali ilmiö? Mobilin sivujen pdf-tiedostot eivät ainakaan tähän hätään halunneet toimia jos sieltä olisi vihjettä saanut heidän kannastaan noihin.
Kuva
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kivan väristä rasvaa.
Mitä muut ovat käyttäneet näiden laakereiden rasvauksessa?

Itse laittanut jotain laakereille tarkoitettua jota sattuu löytymään tallilta.
Pitäisi nyt uusi purkki ostaa ja siksi kyselen.

Omassa w203 ei ole prikkaa omana aikana ollutkaan tuolla,en sitten tiedä pitäisikö olla. Hyvin on pysynyt kuitenkin :D
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kaikissa ei tosiaan ole alunperinkään prikkaa.
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: w124 outo etupyöränlaakeri?

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Näihin vanhoihin mersuihin Fuchs Renolit LX-PEP2, tuommoinen vaalean vihreä on tietääkseni se alkuperäinen rasva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Vastaa Viestiin