320cdi väyryynen kummailee.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ToniP1983
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 05.02.2010 09:01

320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

Elikkä OM 613.961 mootorilla varustettu väyryys mersu (S210) vuosimallia 2000 oireilee ja staari ei kerro syitä jotta miksi. Lähinnä käyntiin lähdön kans on ongelmaa, antaa pitkää starttia välillä etenkin kostealla kelillä ongelma esiintyy huomattavasti herkemmin ja ihan sama onko kylmänä vai lämpöösenä. Rail-paineet sekoilee, auto sammuu vedätyksis.. käynnistykses saatu rail-paineet 80-100bar muttakun tämä ei ole jatkuvaa. Toisin sanoen edellämainitut viat ei ole muutoinkaan kokoaika päällä, vaihtelevaa menestystä siis näiden osalta..
Suuttimen ohivuodot on katottu "mekaanisesti" ja siltäosin tiptop kunnos :thumbup: polttoaine suodatin on vaihdettu, vanha oli niin tukos ettei päästäny paljoakaan läpi, suodatinkupin pohjalla oli hiukan metallia, eipä vaan tiedä mistä :roll:

Alle mainitten nyt asioita mistä varmaan tietäjien/arvuuttelijooden on hyvä ottaa koppia :D

-pian 590tkm mittaris, kansi vaihdettu/laitettu vähemmän ajetusta koneesta (reilu 300tkm) n.20tkm sitte, samalla yläpään tiivistesarja.
-käynnistysongelman ilmaantuessa saattaa katkaasta startin useammankin kerran ja jo lyhyen pyörityksen jälkeen, ihmeellisiä "tussautuksia" starttauksen yhteydes. (AINA kuitenkin lähteny käyntiin ennemmin tai myöhemmin ja heti käy kaikilla, muuntoinkin kone käy ja pelaa niinku kultakello käynnis ollessaan.)
-polttoaineenkulutus tietokoneen mukaan matka-ajos 5-6litraa/100km ja tankillinen itte laskien menee oikiastaan aina alle 7litran/100km
-ohjelmoitu autokohtaisesti ja hyvän tekijän tekemänä, tässä yhteydessä egr sekä ilmamassamittari poistettu toiminnasta (ei puristettu kaikkea irti mitä sais) ja ongelmia ilmeni jo ennen ohjelmointia
-korkepainapumpun ympäristös ei ulkoisesti kosteutta (sinnekin huoltokirjan mukaan tiivisteet vaihdettu)
-polttoaineletkuis ei mee ilmaa
-aivaimen saa virtalukosta pois vaikka auto on käynnis ja ei sammu vaikka avaimen poistaa, kummanki avaamen kans sama homma. (voisko täs olla syy tai edes osasyy temppuiluun?vaan mitä tuony niihin rail-paineisiin vaikuttas?)
-star ei siis anna mitään sellaasta mikä näihin vois vaikuttaa, viat siis löytyy kyllä muttei aiheuttajaa. Pidemmän ja laajemman tutkimisen jälkeen star kertoo vaan "älä vaihda osia" :lol: tai jotain tällästä.
Eli mitähän henkimaailman hommia täsny sitten vois olla kysees?
Myös innokkaat ja tietävät korjaajat/asiantuntijat voivat ilmoottautua Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueelta, jos sais tämän jopa kuntoon ja kuinka ollakkaan tietysti myös ihan järkihinnois :angel:
Mercedesm1es
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 22.10.2021 15:54

Re: 320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja Mercedesm1es »

Ja mitään vikakoodejako ei tule edes silloin kun auto sammu vedätyksessä?

80-100bar on vähän vähänoloisesti startissa, eli se suuntaa pa-saantiongelmiin, mutta jos käynnistä sammuu niin solloin pitäis tulla koodikin. Jos ei niin ohjelmoitsijalle noottia että eipäs estellä niitä koodeja. Silloin pääsisi vian olosuhdetietoihinkin mahdollisesti kiinni.

Tuossa taitaa olla vielä sammutusventtiili, onko sen johdotus tarkistettu?

Tuomomine satunnainen vika on vaikea saada kiinni...
A.K.A MiHe (hyvähyvä ylläpito :roll: )
Avatar
ToniP1983
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 05.02.2010 09:01

Re: 320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

Se perus EPC teksti tuloo tauluun jos sammuu ajosta, mutta siihenkään star ei sano muutaku rail-paine alhainen tai liian korkea, siis sammumisen jälkeen katottuna. Mistähän tälläästä sammutusventtiiliä vois ettiä jos sielä sellaanen on?
Mercedesm1es
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 22.10.2021 15:54

Re: 320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja Mercedesm1es »

Se on kp pumpun kyljessä siinä missä aux pumpulta tulee letku.

Eli antaa molempia korkeaa ja alhaista railipainetta viaksi? Suuntaa siis polttoainepuolelle koko vian... Onkos silloin muut tallentuneet arvot järkeviä? Starilla paineventtiilin testi tehty (jos sellainen näille jo oli...)?
A.K.A MiHe (hyvähyvä ylläpito :roll: )
Avatar
ToniP1983
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 05.02.2010 09:01

Re: 320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

Mercedesm1es kirjoitti: La 23.10.2021 19:43 Se on kp pumpun kyljessä siinä missä aux pumpulta tulee letku.

Eli antaa molempia korkeaa ja alhaista railipainetta viaksi? Suuntaa siis polttoainepuolelle koko vian... Onkos silloin muut tallentuneet arvot järkeviä? Starilla paineventtiilin testi tehty (jos sellainen näille jo oli...)?
Pitääpä koittaa tutkia tuollasta venttiiliä jos sielä sattus olemaan sellanen. Rail-paineet vain on ollu se ongelma mistä star kertoo, esim. suuttimien korjausarvotkin ok.
Kaikkea katottu mitä starilla voi, sen vehkeen mielestä anturit sun muut mitäny näköö, niin on kunnos. Mutta se siis on ihan selkeä homma jotta mitä kosteampi keli sitä varmemmin varsinkin tuo käynnistysongelma tuloo esiin. Ihan sama onko auton noukka ylä- vai alamäkeen taika tasasella, onko kylmä vai lämmin kone niin näillä tekijöillä ei merkitystä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Johtosarja vika mahdollisesti, siellä mistä lähtee koneesta runkoon piuhat. Jokunen piuha rispaantunut ja välillä oikariin. Railpaineen säätimen piuhat todennäköisesti.
Avatar
ToniP1983
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 05.02.2010 09:01

Re: 320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

MJPfin kirjoitti: Su 24.10.2021 09:08 Johtosarja vika mahdollisesti, siellä mistä lähtee koneesta runkoon piuhat. Jokunen piuha rispaantunut ja välillä oikariin. Railpaineen säätimen piuhat todennäköisesti.
Onko kuinka "hauskas" paikas alaata tutkimaan ja mahdollisesti vaihtamaan?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Koneen takaosasta menee johtonippu. Purkaa eristeitä päältä, siitä se lähtee etenemään se homma.
Just yhdestä 320cdi etsittiin huohottimen vastusvikaa. Ja johtosarjasta se vika löytyi lopulta, mutkasta taittunut eriste poikki.
Avatar
ToniP1983
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 05.02.2010 09:01

Re: 320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

MJPfin kirjoitti: Su 24.10.2021 11:37 Koneen takaosasta menee johtonippu. Purkaa eristeitä päältä, siitä se lähtee etenemään se homma.
Just yhdestä 320cdi etsittiin huohottimen vastusvikaa. Ja johtosarjasta se vika löytyi lopulta, mutkasta taittunut eriste poikki.
Kävis järkeen joku tälläänen, kuitenkaan kokoaika ei viat päällä ja tuo kostean kelin vaikutus enempi kun minkään muun ja nyt lisäksi tullu jotta starttaus katkeilee välillä hyvinkin lyhyen ajan jälkeen, eli ei pyöritä välttämättä niitä pitkiä startteja vaan pitää välillä alottaa alusta :roll: .. tutkin siis tämän kun ehdin. Tuo virtalukko hommakin hämää, avaimet tuloo pois vaikka auto käynnis, avaamen poiston jälkeen myös jää käyntiin.
Avatar
ToniP1983
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 05.02.2010 09:01

Re: 320cdi väyryynen kummailee.

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

Ei oo johtosarjasta löytyny sanomista 🤔
Vastaa Viestiin