Väyrysen lämppärin puhallin
Väyrysen lämppärin puhallin
Potilas -96 vuosimallinen , oireena lämppärin puhaltimen ajoittainen vaikeneminen . Ei suostu puhaltamaan vaikka kuinka säätäis , joskus taas toimii ok. Mistähän sitä diagnoosia alkais etsimään , (puhaltimen moottorin hiilet , kosketushäiriöitä jossain , onko vakio-oireita Väykyssä ? )
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
W210 230E-96
310D -91
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
Etuvastus. Löytyy hanskalokeron alapuolelta, vänkärin potkumuovin takaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
Tai sitten vaan tsekkaat kytkimen piuhat. Ollut kahdessa peräjälkeen samassa paikkaa pulmaa. Se tosin on kokeiltavissa vähän sitä kytkintä liikutellen. Piuhat hapertuu, murtuu eristeen sisällä.
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
Ensin vaihdettiin moottori,sitten etuvastus ,mutta vika jatkuu. Mikähän piru sitä oikein riivaa?
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
W210 230E-96
310D -91
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
En tiedä onko tästä sulle apua,mutta yleinen vika:Mulla arpoi puhaltimen säädin nopeuksia.Alkoi pelaamaan hienosti kun ensin irrotin lootan ja (muistaakseni) suihkin silikonia,elektroniikan puhdistusspraytä tms.sinne potikalle.Tällainen video löytyi äkkiseltään https://www.youtube.com/watch?v=S6aZkTmZfVk
Kaveri ei mitään korjaustoimia tee,mutta irrotuksen tuosta näkee.
Kaveri ei mitään korjaustoimia tee,mutta irrotuksen tuosta näkee.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 209
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
Itellä on säätimen juotokset huonot, mutta oireilee alkaen puhaltaan täysillä. Näyttäis omassa olevan Ranskassa tehty, tuo säädin
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
Jäi alustuksessa mainitsematta , että kyseessä on automaattisella ilmastoinnilla varustettu malli . Säätimeenhän ei tarvitse kajota lainkaan normaalisti , siinä ei ole myöskään mekaanisia säätimiä vaan napeilla kaikki säädöt. Nyt on kokeiltu kolmella eri paneelilla , mutta ei vaikutusta. Onko takapenkin alla lämppärin toimintaan liittyviä releitä , niistä kun ei ole käsikirjassa mitään mainintaa.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
W210 230E-96
310D -91
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
Ei siellä lämppärin moottorille ole erillistä relettä.
Jos nuo kaikki kokeillut osat on olleet ehjiä (toimii toisessa autossa tms.) niin lähtisin kytkentäkaaviosta seuraamaan johtoja ja mittailisin ongelman ilmetessä onko jännitteet kunnossa liittimien ja jatkosten yli. Mittaamalla selviää myös moottorista takaperin mihin asti ongelma näkyy.
Jos nuo kaikki kokeillut osat on olleet ehjiä (toimii toisessa autossa tms.) niin lähtisin kytkentäkaaviosta seuraamaan johtoja ja mittailisin ongelman ilmetessä onko jännitteet kunnossa liittimien ja jatkosten yli. Mittaamalla selviää myös moottorista takaperin mihin asti ongelma näkyy.
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
Behrin moottorien kanssa oli tuota ongelmaa, ottivat kai liikaa virtaa ja joku automaattinen lämpösuoja etuvastuksessa lopettaa puhaltimen toiminnan joksikin aikaa. Liekö jo korjattu uusissa varaosissa, en ole kokeillut.
oulaistenliikenne.fi
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
vanha oli Behr moottori ja Bosch etuvastus , uusista nyt paikallaan olevista en tiedä , mutta eivät ainakaan ongelmaa korjanneet.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
W210 230E-96
310D -91
Re: Väyrysen lämppärin puhallin
Olen nyt hyvästellyt Väyrystä lämmittämällä ilmastoa polttellen parisataalitraa bensaa ja lämppäri on kyllä kiintoisa tarkkailun kohde. Toimii, mutta kierrosnopeus vaihtelee epäloogisesti. Kun liikutan säätimen nuppia vasemmalta oikealle kajoamatta säätönopeuteen, se vaikuttaa puhallukseen. Vedän tästä sen johtopäätöksen, että johtimet on hapertuneet 22-vuodessa. Varsinainen ongelma tuo ei ole, koska säädin koettaa ilmeisimmin kompensoida vajaakapasiteettia, jolloin se kierrosnopeus vaihtelee korvin kuultavasti. Toimii kuitenkin, eli jos katsastuksessa löytyy jotain muuta, mitä en tiedä, paalain kutsuu. Muuten kutsuu kesäiset tiet, jolloin saatan innostua johtonipunkin vaihtamiseen ja kuskinpuolen ikkunan hissin moottorin.