W163 722.6 laatikon toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

W163 722.6 laatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Tuore hankinta, vm, 2005 ML 270 CDI aiheuttaa pohdintaa automaattilaatikon käyttäytymisen osalta. Ilmeisesti näissä laatikko on lähtöjään ohjelmoitu normaalia enemmän ”jenkkityyliseksi”, mutta muihin ajettuihin 5-lovisiin nähden tämä tuntuu luistavan melko reilusti.

Tietokoneen kanssa tutkittuna turbiinilukko on lähes koko ajan AUKI-tilassa. LUISTAA-tila saavutettiin ainoastaan 90+-nopeuksissa tasaisella ja tasakaasulla. Pientäkin kiihtymistä aiheuttava kaasun painaminen sai lukon taas AUKI-tilaan. Laatikon fyysinen toiminta vastasi täysin tietokoneen näyttämiä tiloja. Mitään vikakoodeja laatikosta ei ole tullut. Kaasu pohjassa -kiihdytystä ei tullut koneen kanssa kokeiltua.

Auto on nähnyt tietä liki puolen miljoonan kilometrin edestä, joten fyysiset kulumatkin ovat hyvin mahdollisia. Jos turbiinilukko ei pidä ohivuotojen vuoksi niin eikö silloin kuitenkin lukon tilan ja käytännön toiminnan pitäisi poiketa toisistaan? Mikä lukkoa ohjaa, voiko kulumat vaikuttaa tähän?

Laatikkoon on vaihdettu öljyt reilut 1000km sitten. Tänään suoritetun mittauksen perusteella öljyä on laatikossa hiukan liikaa. Ylimääräiset imeskellään ensimmäisenä mahdollisimman pian pois, mutta voiko ylitäytöllä olla edellä mainittuja vaikutuksia? Toiminnasta ennen öljynvaihtoa ei ole tietoa.

Jos öljymäärän korjaus ei vaikuta toimintaan, mikä olisi järkevin seuraavaksi toimenpiteeksi? Laatikon ohjelmointi, lisätutkimukset tietokoneella (mitä tutkitaan?) vai venttiilipöydän tai turbiinin fyysiset tutkimukset/korjaukset?
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 722.6 laatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Samanlainen on tuo omakin.
Ohjelmointi siihen täytyisi tehdä että saisi samanlaisen kun vaikka c:ssä.

Tälläisenä on ärsyttävä ajettava eikä huvita isoa kärryä vetää.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: W163 722.6 laatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Kiitos kommentista, helpottaa vähän omia epäilyksiä :) pitäisi ajaa joku toinen ”varmasti kunnossa” oleva vehje niin saisi hyvän verrokin.

Öljyn määrä on nyt oikealla tasolla, ylimääräistä oli aika reilusti, noin 1,5l. Vähän ehkä toiminta parani, mutta ei hirveästi. Aika paljon oli öljyn väri muuttunut tuossa 1tkm aikana, mutta onneksi ei ainakaan mitään hilettä ollut seassa. Edellisen omistajan mukaan öljy on surullisen kuuluisaa Commaa, joten öljyt mennee lähiaikoina uudelleen vaihtoon..

Vinkkejä otetaan vastaan siitä, mistä laatikkoon saisi ohjelmaa Etelä-Savossa tai lähimaakunnissa.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 722.6 laatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Vaihda ne commat heti pois sieltä.

Itsehän vaihdoin tänä vuonna jo vaihdelaatikonkin :D

Turbiini taisi hajota lopulta, sitä ennenkin oli oireita ongelmista jota huoltamalla koitin vielä pelastaa. Ostin auton viallisena kesällä. Huollon jälkeen kesti vähän yli 1000km ennen ensimmäistä vikatilaa.
Tässä vanhalla vaihdelaatikolla pari videota,kierrokset nousee kaasun asennon mukaan millä tahansa vaihteella ilman että vauhti juurikaan nousee tai vaihtaa pienemmälle:


https://photos.app.goo.gl/TNTvLefSW3f3DhUZ8
https://photos.app.goo.gl/hUrsYbhwVfuseKSD8
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: W163 722.6 laatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Eilen vaihtui Commat Fuchsiin ja samalla varuilta myös KYB-venttiili meni vaihtoon. Takapuoli väittää että työn tuloksena laatikon toiminta vähän parani, jaksaa pitää turbiinilukkoa hieman paremmin päällä ja auki-tilassakin luistaa vähän vähemmän. Helposti lukko kuitenkin vaihtaa auki-tilaan edelleenkin vähänkin jyrkemmässä ylämäessä tai reilummassa kaasutuksessa.

Sinällään vaikuttaa toimivan loogisesti, niin tilanteiden toiston kannalta kuin todellisen toiminnan ja tietokoneelta seuratun vertailun tuloksena. Uskotaan siis että kuuluukin olla tuollainen, ja jos alkaa liikaa luistattelu ärsyttämään niin sitten etsitään laatikolle parempaa softaa.

Tuollaisia zukka:n videon kaltaisia luistoja ei onneksi esiintynyt (vielä) edes Comman öljyillä. Vaikkei tuosta kaasun asentoa näekään niin aika helposti näyttää +1,5krpm tulevan. Oma vastaavassa tilanteessa antaa luistoa ehkä noin 500rpm, jos oikein vedättää niin ilman vaihteen vaihtoa voi saada +800rpm.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 722.6 laatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tässä vielä yksi vanha keskustelu aiheesta
viewtopic.php?f=2&t=94691&p=630504#p630504
Vastaa Viestiin