w169 ja kadonnut mäntä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Ostin joskus keväällä moottorivaurioisen w169 A150 coupen, autolla on ajettu vain 150.000 km. Autossa on Lorinserin korisarja ja punainen nahkasisustus. Tänään otin moottorista kannen irti ja tuho on täydellistä. Yksi mäntä on kadonnut kokonaan, ehkä se on sulanut ja palat ovat öljypohjassa? Moottorin lohkosta on 4-sylinterin kohdalta lohjennut pala. Jakoketju ei ollut katkennut.

Onko kukaan törmännyt vastavaan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tero5900 kirjoitti: Ma 25.10.2021 20:00 Ostin joskus keväällä moottorivaurioisen w169 A150 coupen, autolla on ajettu vain 150.000 km. Autossa on Lorinserin korisarja ja punainen nahkasisustus. Tänään otin moottorista kannen irti ja tuho on täydellistä. Yksi mäntä on kadonnut kokonaan, ehkä se on sulanut ja palat ovat öljypohjassa? Moottorin lohkosta on 4-sylinterin kohdalta lohjennut pala. Jakoketju ei ollut katkennut.

Onko kukaan törmännyt vastavaan?
En tuohon moottorityyppiin mutta useisiin muihin. Tuossa on se hyvä puoli ettei tarvitse miettiä edes varaosiksi koska kaikki on paskana.

Oletettavasti kierroksiakin on ollut riittävästi. Kaiken saa rikki kun polkee riittävästi. Erityisesti ne aiemmat omistajat.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Onko manuaali?
Saattaa se olla jako hypännyt ja venttiilit poikki.
Yleensä se menee joko vaihde missatessa manuaalilla ns money shifting eli 1 tupaan kun kolmonen piti laittaa.
Venttiili tippuu männänpäälle ja ei puristu, veivi poikki ja kauhea meteli.
Kampeaa kattilan ylös ja roskiin, uutta tilalle.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

5-vaihteinen manuaali. Tätä ei voi korjata, pitää vaihtaa koko moottori.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei kannata tosiaan korjata, halvemmalla pääsee kun ostaa ehjän käytetyn.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Bildelbasenista löytyy 2-litrainen moottori jolla on ajettu 71160 km hintaan 1240 SEK eli 124 euroa. Moottoreissa ei ole muuta eroa kuin iskunpituus.

Kysymys kuuluu toimiiko tämä moottori 1,5 litraisen ECU:lla?
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Tässä on Vehon kanta moottorin vaihtamiseen:

Tervehdys

Mercedes-Benz ei valitettavasti anna lupaa moottorin vaihdolle autoon kuulumattomaan moottoriin.

Auto on sovitettu kulloinkin siihen tehtaalla asennetulle moottorille.

tämä koskee turvallisuutta, esim. jarruja ja ohjausta sekä jousitusta.

lisäksi auton pakokaasupäästöt ja muut emissiot on määritetty ja auto hyväksytty liikenteeseen vain siihen kuuluvalla moottorilla.


Veho toimii Suomessa automerkin virallisena edustajana, emmekä saa poiketa tehtaan asettamista vaatimuksista.


Voit toki kääntyä katsastusmiehen puoleen, Suomen viranomainenhan sallii tai kieltää jonkin muutoksen tekemisen



Terveisin



Veho Oy Ab

Mercedes-Benz/smart henkilöautot

Tuotetekniikka
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Noo eri asia mitä sitten kertoo katsastuksessa tai on kertomatta.
Kyllä se käyntiin lähtee sillä vakio eculla. Normi ajossa tuskin herjoja tulee. Ja jos jotain pientä herjaa tulee niin ohjelmointi pajalle jossa muutetaan vähän uudelle iskutilavuudelle maf ym karttoja.
Onko uudempi moottori korkeampi lohkoltaan vai tasan sama ulospäin?
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Moottori on päältäpäin täysin identtinen, eron huomaa vain moottorin numerosta. Ainut ero on kampiakselissa ja iskunpituudessa. Jostakin syystä B-mersun (W245) moottorit on Bildelbasenissa paljon A-mersun (w169) moottoreita halvempia, vaikka kyseessä on sama moottori.

Engine 1.5 1.7 2.0 2.0 turbo
Engine code M266.920 M266.940 M266.960 M266.980
Capacity 1498 cc 1699 cc 2034 cc 2034 cc
Valvetrain 8-valve SOHC 8-valve SOHC 8-valve SOHC 8-valve SOHC
Head Aluminium alloy Aluminium alloy Aluminium alloy Aluminium alloy
Block Aluminium alloy Aluminium alloy Aluminium alloy Aluminium alloy
Bore × Stroke 83 x 69.2 83 x 78.5 83 x 94 83 x 94
Power 95 ps 115 ps 136 ps 193 ps @ 5,000 rpm
Torque 280 Nm @ 1800-4850 rpm
Induction Naturally aspirated Naturally aspirated Naturally aspirated Turbocharged
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Voin sanoa suoraan että itse heittäisin sen halvemman kikkareen paikoilleen ja jatkaisin matkaa sen enempää murehtimatta.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Uusi moottori tuli tänään, kuljetettuna Norköpingistä yhteensä 380 euroa. Kummallisinta tässä on etten ole vielä maksanut mitään. Ruotsalaiset ovat luottavaista väkeä, lasku tulee kai aikanaan. Moottori näyttää päällisin puolin tosi hyvältä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tero5900 kirjoitti: Pe 05.11.2021 10:07 Uusi moottori tuli tänään, kuljetettuna Norköpingistä yhteensä 380 euroa. Kummallisinta tässä on etten ole vielä maksanut mitään. Ruotsalaiset ovat luottavaista väkeä, lasku tulee kai aikanaan. Moottori näyttää päällisin puolin tosi hyvältä.
Ajattelin, että tuossa aiemmassa hinnassa on pilkkuvirhe mutta ei kai sitten jos rahdin kanssakaan hinta ei ole kuin 380€.

Käsittämättömän halpa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No on kyllä edullinen, sitten ei muuta kuin perus huolto ja paikoilleen.
Nyt se on helppo huoltaa kun on lattialla.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Kokonaisen työpäivän tulos.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tero5900 kirjoitti: La 18.12.2021 11:32 Kokonaisen työpäivän tulos.
Kokonaisen työpäivän tuloksena puolikas moottori? Tuolla tavalla se on selkeä tehdä vaikka näyttääkin hurjalta. Kaikki apulaitteiden huoltotoimenpiteet voi tehdä kun tilaa on runsaasti.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Aika mukavasti tehtävissä kun saa koko voimalinjan lattialle.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Joulu ja Uusivuosi meni ja oli aika palata projektin pariin. Vaihdoin kokonaan uudet kytkimen osat, kun kaikki oli valmiiksi levällään. Alkuperäistä kytkinlevyä ei saa erillään ja se maksaa paineasetelman kanssa 560 euroa. Yhdistetty irroitusmekanismi ja painelaakeri maksaa 350 euroa. Tilasin netistä Winpartseu:sta Sachsin koko paketin postikuluineen hintaan 214 euroa. Vaihdoin samalla myös vetoakselien stefat ja moniurahihnan pylpyrät.

Takaisinlaitto oli melko helppoa, ensin koko paketti auton alle (imusarja piti irroittaa että paketin sai auton alle) ja sitten nosto niin että auton ja apurungon välille jäi noin 10 senttiä. Pukit apurungon alle ja moottorin takaosaan ilmastoinnin kompura ja laturi paikoilleen. Moniurahinnan sai raosta melko helposti paikoillen ja sitten vain moottorinostimella koko paketti ylös asti ja kaikki 8-pulttia kiinni.

Moottorissa oli kaikki anturit ja johtosarja paikoillaan, joten ei tarvinnut kuin kiinnitellä kaikki letkut paikoilleen. Moottoritila on tosi ahdas mutta kaikki meni lopuksi paikoilleen. Pakosarjan pultitkin sai kaikki kiristettyä vaikka välillä meinasi usko loppua. Kädelle ja räikkälenkille läytyi lopulta sen verran tilaa että keskimmäiset etummaiset pakosarjan pultit sai kiristettyä.

Moottori lähti käyntiin ensi startilla ja kävi hyvin tyhjäkäyntiä. Kaasua se ei tottele kauhean hyvin. Käyttelin moottoria noin 15 minuuttia kunnes se lämmettyään alkoi ravistamaan ja käymään tosi huonosti. Moottorin vikavalo syttyi ja herjasi seosta. Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen, ja se kävi taas hyvin tyhjäkäyntiä. En tiedä voisiko eculla olla osuutta alkuperäisen mootttorin rikkoutumiseen?

Tilasin RRR:stä uuden 2-litraisen ecun postikuluineen 35 eurolla. Tein viime vuonna w220 ässälle saman tempun, eli vanhasta Ecustra pitää siirtää uuteen Ecuun 8-jalkainen muistipiiri missä on ajonesto.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

On kyllä hirveän näköinen imusarja, kuin jostakin sinfoniaorkesterista.

Tuo on fiksu tapa vaihtaa kaikki huolto-osat samalla, kuten myös vetoakseleiden tiivisteetkin.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jäikö sinne vanhasta mitä antureita? Lambda on ainakin voinut saada selkäänsä kun edellinen kattila räjähti.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Tämä oli hyvä huomio, lambdat ovat vanhan moottorin jäljiltä. Ehkä ne ovat öljysumun ja noen kuorruttamia. Täytyy avata ja katsoa.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Etummaista lambdaa ei saanut ehjänä irti. Johdot poikki ja 22mm 6-kulmaisella voimahylsyllä ja metrin varrella lähti. Miltä tämä näyttää?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei toi kauhean hehkeän näköinen ole, mutta enemmän olisi kiinnostanut mittausarvot lambdoista.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Täytyypä päivittää tätä projektia lisää. Auto on keväällä katsastettu ilman ongelmia. Auto toimii normaalisti 1,5 litraisen eculla, ainoastaan service engine valo palaa ja herjaa kaasuläpän ja MAP-anturin suhdetta. Valo pysyy vähän aikaa pois nollauksen jälkeen ja se pysyi pois myös katsastuksen ajan.

Olen ajellut autolla muutaman tuhat kilometria, se service engine valo alkoi ärsyttää sen verran että päätin tehdä asialle jotakin. Tilasin OVOKO:sta 2-litraisen Ecun, virtalukon kahdella avaimella sekä rattilukon hintaan 113 euroa postikuluineen. Vaihdoin osat eilen ja moottorinvikavalo poistui, ja moottori pelaa huomattavasti paremmin kuin 1,5-litraisen Eculla.

Taisin joutua ojasta allikkoon koska nyt SRS-valo palaa ja herjaa että VIN koodi on eri kuin virtalukossa.Yritin omalla Starilla muuttaa AirBagin ohjainlaitteen VIN-numeroa muttei se onnistunut. Paikallinen Mersuliike sanoi ettei se onnistu myöskään heiltä.

Olen tiedustellut purkaamosta joka möi osat että löytyykö heiltä saman auton Airbagin ohjainta, mutta en ole saanut vielä vastausta. Tästä projektista on tullut opittua kantapään kautta että kannattaa laittaa sama moottori mikä autossa on alunperin. Jos vaihtaa sähköisia osia pitää vaihtaa Ecu, virtalukko, rattilukko ja Airbagin ohjainlaite samasta autosta.


Onko kellään mitään ajatuksia miten saan AirBagin ohjainlaitteen VIN-numeron muutettua?
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tero5900 kirjoitti: To 22.09.2022 09:23 Täytyypä päivittää tätä projektia lisää. Auto on keväällä katsastettu ilman ongelmia. Auto toimii normaalisti 1,5 litraisen eculla, ainoastaan service engine valo palaa ja herjaa kaasuläpän ja MAP-anturin suhdetta. Valo pysyy vähän aikaa pois nollauksen jälkeen ja se pysyi pois myös katsastuksen ajan.

Olen ajellut autolla muutaman tuhat kilometria, se service engine valo alkoi ärsyttää sen verran että päätin tehdä asialle jotakin. Tilasin OVOKO:sta 2-litraisen Ecun, virtalukon kahdella avaimella sekä rattilukon hintaan 113 euroa postikuluineen. Vaihdoin osat eilen ja moottorinvikavalo poistui, ja moottori pelaa huomattavasti paremmin kuin 1,5-litraisen Eculla.

Taisin joutua ojasta allikkoon koska nyt SRS-valo palaa ja herjaa että VIN koodi on eri kuin virtalukossa.Yritin omalla Starilla muuttaa AirBagin ohjainlaitteen VIN-numeroa muttei se onnistunut. Paikallinen Mersuliike sanoi ettei se onnistu myöskään heiltä.

Olen tiedustellut purkaamosta joka möi osat että löytyykö heiltä saman auton Airbagin ohjainta, mutta en ole saanut vielä vastausta. Tästä projektista on tullut opittua kantapään kautta että kannattaa laittaa sama moottori mikä autossa on alunperin. Jos vaihtaa sähköisia osia pitää vaihtaa Ecu, virtalukko, rattilukko ja Airbagin ohjainlaite samasta autosta.


Onko kellään mitään ajatuksia miten saan AirBagin ohjainlaitteen VIN-numeron muutettua?
Boxsit lukot ym samaa sarjaa siinä homassa eisinälään ole mitään uutta,
numeron vaihtoon jos ei testerillä niin promerilla ja vaikka olsilla
Mökkillä
'
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Hyvä työvoitto vuoden taistelun jälkeen.
Tuliko autosta paljonkin alkuperäistä pirteämpi?
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

En puhuisi vielä työvoitosta, ennenkuin viimeinenkin vikavalo on sammunut. Minulla on pihassa 1,5 litrainen vuoden 2011 malli ja se on huomattavasti laiskempi. Kaksilitrainen vääntää paljon paremmin ja on helpompi ajettava kun ei koko ajan tarvitse etsiä pienempää vaihdetta. Tehoero on 70/103kW.

Olen juuri selvittelemässä miten saan Starin developer modeen, jonka avulla voi muutella lähes kaikkea ilman online yhteyttä. Stariin tarvitaan ilmeisesti developer key. Onko kukaan koskaan asentanut tätä?
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Eipä oo vielä sellaista staaria tullut vastaan missä ei olisi ollut developer-valikot auki ;)
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sanoisin että osaavalle ohjelmoijalle ja boksin vin numeron vaihto, tai sama abs boksille
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Asiaa tarkemmin tutkittuani myös minun Starissa on developer-valikot käytössä. Vin-numero pitäisi olla teoriassa helppo vaihtaa, mutta homma tyssää aina virheilmoitukseen. Vika on joko autossa tai ohjelmassa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: w169 ja kadonnut mäntä

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Pari vinkkiä:
- tee ensin yksikön "unlock" ajamalla DJ_Zugriffsberehtigung_1 ja DJ_Zugriffsberehtigung_2 ja näiden jälkeen FN_SG_Entrigeln (tässä videossa esimerkki https://youtu.be/iwzJ8kgyDnQ?t=383 )
- DAS ei luultasti hyväksy valmistenumerossa pieniä kirjaimia, eli ei wdd1690332j114323 vaan WDD1690332J114323
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Vastaa Viestiin