OM642, koodi P13AF

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ChiquitaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 16.06.2007 16:45

OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

onko star-koodi tuttu, mitä kertoo ja mikä mahdollisesti aiheuttaa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja dealer »

Starilla testaavat eivät kiinnitä mitään huomiota koodien numerointiin, koska testeri kertoo olennaiset asiat vikakoodista.
Minullekaan tuo ei kerro mitään, vaikka työkseni ole staria naputellut aika paljon.
Onko koodi tosiaan starilla luettu ? Hyvin vähällä vaivalla olisi voitu samalla tutkia asiaa tarkemmin, miksikähän niin ei ole tehty.

Mutta, toivotaan että joku tietää !
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6268
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ja aina kannattaa kertoa mitä oireita asiaan liittyy, sekä historiaa miten vika ilmeni ja mitä on tehty ennen/jälkeen. En minäkään jaksa tuota googlettaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
ChiquitaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 16.06.2007 16:45

Re: OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Nyt tyätyy sanoa että oletin et se on Starin dataa? Tosin verstaan varsinainen star-työkone, jolla tsekki piti tehdä, kaatui heti buuttiin. Kone palautui lainasta ja jotain siellä lainassa oli tapahtunut... Plan B,varalaite, tabletti versio. Oletin et Star tässäkin? Kyllä siellä selitteet toki oli, en itse niihin ole paneutunut lainkaan. Ensisijaisesti DPF:n tukkoisuutta tutkittiin, painearvot kyllä kertoi että tukevasti on juntturassa.. toinen oli kiinnostuksen kohde oli ne imusarjan läpät/käyttölaite. Tableltista ei saanut ammutta rapsaa säpoon joten sitä ei ole nyt. Lupasi palata tohon koodiin mutta 'oikosulkuahan' viesti indikoi, lontooksi oli muotoa muistinvaraisesti "ohjainlaitteelle tuleva viesti x positiivisesti maissa".... ts voisko liittyä imuläppien käyttölaitteen mahdolliseen oikosulkuun... katti ja DPF menossa pesuun joka tapauksessa..

kun en alaan ole perehtynyt, onko nuon koodit vakioitu? sama koodi eri valmistajilla tarkoittaa samaa asiaa?
Jos, niin KVG: P13AF Code - Knock Sensor Electrical Signal Input A Short Circuit To Positive
- Faulty Knock Sensor
- Knock Sensor harness is open or shorted
- Knock Sensor circuit poor electrical connection
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, eli henkilön joka staria käytti olisi pitänyt siinä samalla selvitellä tarpeelliselta osin syyt ja seuraukset. Juuri star kertoo mistä vikakoodi voi johtua ja antaa eri vaihtoehtoja mittausten tekemiseen.
Jos star kertoi että imusarjan läppämoottori on oikosulussa, niin sitten se todennäköisesti on sitä. Tuliko vikakoodi heti uudelleen, kun teitte läppämoottorin toimintotestin starilla ? Vai onko se pysyvä ?
Testerin hyöty on hyvin pieni, jos testistä saa vain numerosarjan jolla sitten pitää yrittää selvitellä missä vika voisi olla, vielä tilanteen ollessa se ettei ole tietoa mahdollisista oireista ja ongelmista.
oulaistenliikenne.fi
ChiquitaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 16.06.2007 16:45

Re: OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

en lainkaan halunnut epäillä, enkä epäile, testerin käyttäjän kompetenssia. Hän kyllä hoitaa hommansa ja palaa.

Kodin perään kyselin lähinnä halusta tietää yleisellä onko niitä automaailmassa vakioitu 'missään' määrin? (Ymmärrän kysyessäni syvyysongelman myös; geneerinen - spesifinen)

Täällä kokemusta on koossa, arvelin että koodi voisi olla täällä tiedossa jos tyypillinen - käytetyn testerin antama selite ei lukijalle ollut suoralta kädeltä yksiselitteinen tai tyypillinen...
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

ChiquitaT kirjoitti: Pe 29.10.2021 12:46 kun en alaan ole perehtynyt, onko nuon koodit vakioitu? sama koodi eri valmistajilla tarkoittaa samaa asiaa?
Jos, niin KVG: P13AF Code - Knock Sensor Electrical Signal Input A Short Circuit To Positive
- Faulty Knock Sensor
- Knock Sensor harness is open or shorted
- Knock Sensor circuit poor electrical connection
Paitsi että OM642:ssa ei ole nakutusanturia. Ainakaan tietääkseni.
ChiquitaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 16.06.2007 16:45

Re: OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

TPLtre kirjoitti: Pe 29.10.2021 20:48
ChiquitaT kirjoitti: Pe 29.10.2021 12:46 kun en alaan ole perehtynyt, onko nuon koodit vakioitu? sama koodi eri valmistajilla tarkoittaa samaa asiaa?
Jos, niin KVG: P13AF Code - Knock Sensor Electrical Signal Input A Short Circuit To Positive
- Faulty Knock Sensor
- Knock Sensor harness is open or shorted
- Knock Sensor circuit poor electrical connection
Paitsi että OM642:ssa ei ole nakutusanturia. Ainakaan tietääkseni.
niinpä itsekin kuvittelen, nakutus lienee ottomoottorin mahdollinen ongelma.

ko. koodinpurku on tehty "KVG":llä, siis googletettu, kun siihen täällä viitattiin.
Viittauksen vuoksi kysyin myös koodien vakioinnista. Autoteollisuus on datanhallinnassaan kuitenkin aika hyvin mennyt eteenpäin suhteessa moneen muuhun teollisuudenaalaan.
Vakioituhin koodeihin ei taida täällä olla kuitenkaan näkemystä...? Tai haluta kertoa..
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyllä esim. om651:ssä on nakutusanturi, vaikka diesel onkin, lienee esiruiskutuksen säädölle.

Ei noista koodeista ja CAN-väyläparametreista muutenkaan taida olla vakioituja kuin saastepäästöjä koskevat, että saa katsurit lukea millä vaan purkilla. Loppu suurin osa sitten joko sattuu olemaan sama tai eri tarkoitus. Tuskin tuota kukaan kovin tarkkaan edes tietää. Ketä nyt kiinnostaisi selvitellä muita kuin oman merkin koodeja. Sillä kuitenkaan ei ole ainakaan mersuissa merkitystä, kun star kertoo kyllä ihan selväsanaisesti. Kuten edellä on mainittu, ei ne P-koodit ketään kiinnosta.
ChiquitaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 16.06.2007 16:45

Re: OM642, koodi P13AF

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

ok, mennäänpä näillä tiedoilla, kyllä tämä hiukan ymmärrystäni lisäsi. kiitos kommenteista.
Vastaa Viestiin