W124 m111 moottorin vaihto m111.975
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 29.01.2020 13:45
W124 m111 moottorin vaihto m111.975
Tervehdys!
Ostin w124 kupeen m111.960 150hp moottorilla ja 722.4 4v automaattilootalla projektiksi. Autolla on rullattu 223tkm(?), mutta männänrenkaat ovat ilmeisesti jumahtaneet useammasta sylinteristä ja päästöt ovat sekaisin. Moottorin kunnostaminen tulisi maksamaan enemmän, kuin vaihtomoottori ja olisi huomattavasti työläämpi. Jotenka olen pohtinut moottorin vaihtamista CLK:sta M111.974 tai M111.957 ahdettuun moottoriin. Onkohan näistä w208 m111 moottorien ecusta poistettavissa budjetti ystävällisesti ajonesto ja mitä muita asioita vaihdossa pitäisi huomioida?
Olen myös kysellyt m111.960 vaihtomoottoria, mutta tuntuvat olevan kiven alla. Myöskin kiinnostaa olisiko parempia vaihtoehtoja moottori ehdokkaiksi?
Ostin w124 kupeen m111.960 150hp moottorilla ja 722.4 4v automaattilootalla projektiksi. Autolla on rullattu 223tkm(?), mutta männänrenkaat ovat ilmeisesti jumahtaneet useammasta sylinteristä ja päästöt ovat sekaisin. Moottorin kunnostaminen tulisi maksamaan enemmän, kuin vaihtomoottori ja olisi huomattavasti työläämpi. Jotenka olen pohtinut moottorin vaihtamista CLK:sta M111.974 tai M111.957 ahdettuun moottoriin. Onkohan näistä w208 m111 moottorien ecusta poistettavissa budjetti ystävällisesti ajonesto ja mitä muita asioita vaihdossa pitäisi huomioida?
Olen myös kysellyt m111.960 vaihtomoottoria, mutta tuntuvat olevan kiven alla. Myöskin kiinnostaa olisiko parempia vaihtoehtoja moottori ehdokkaiksi?
Viimeksi muokannut pikkulasse, Su 23.01.2022 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124 m111 moottorin vaihto
Oliko auto ollut pois ajosta pidemmän aikaa tai muutoin kaltoin kohdeltu? Nyky kemikaalit kyllä tekee ihmeitä, jos on jumituksesta kyse? Taikka ihan kotikutoisista liemistä tehty liotushoito...
Ellei sitten ole venttiilivika mutta ohivuototestillähän se selviää.
Ellei sitten ole venttiilivika mutta ohivuototestillähän se selviää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W124 m111 moottorin vaihto
ME2.0 ecuun saa ainakin Julie emulaattorin jolla pystyy ohittamaan ajoneston.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: W124 m111 moottorin vaihto
Olisiko turvallisinta ottaa pelkkä long block M111 jostain autosta ja käyttää tuon W124:n omia oheislaitteita, kuten sytytys- ja polttoainelaitteita, jos ne toimivat. Tuollainen 2,3-litrainen C-, E- tai muusta mallista on hyvä valinta. Muita vaihtoehtoja ovat periaatteessa kaikki 1990-luvun 4- ja 6-sylinteriset Mersun koneet, mutta muiden kuin M111-koneiden kanssa pitää tehdä enemmän töitä ja mahdollisesti vaihtaa paljon osia ja laitteita.pikkulasse kirjoitti: ↑Pe 29.10.2021 11:52 ...Onkohan näistä w208 m111 moottorien ecusta poistettavissa budjetti ystävällisesti ajonesto ja mitä muita asioita vaihdossa pitäisi huomioida?
Olen myös kysellyt m111.960 vaihtomoottoria, mutta tuntuvat olevan kiven alla. Myöskin kiinnostaa olisiko parempia vaihtoehtoja moottori ehdokkaiksi?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 29.01.2020 13:45
Re: W124 m111 moottorin vaihto
Vähäisellä ajolla ollut pitemmän aikaa, nostin kannen irti ja kolmossylinteri ilmeisesti ainoa, missä ei renkaat valskaa öljyä. Yritetty liuotella erilaisilla litkuilla ilman huomattavaa eroa. Vielä ei olla kuiten luovuttu toivosta ja diisselillä yritetään vielä liuottaa..karra kirjoitti: ↑Pe 29.10.2021 12:51 Oliko auto ollut pois ajosta pidemmän aikaa tai muutoin kaltoin kohdeltu? Nyky kemikaalit kyllä tekee ihmeitä, jos on jumituksesta kyse? Taikka ihan kotikutoisista liemistä tehty liotushoito...
Ellei sitten ole venttiilivika mutta ohivuototestillähän se selviää.
Kiitoksia, pitänee tutkia millainen homma tälläinen olisi!
Ajatus olisi pienitöisestä swapista, sopisiko siis joku toinenkin raakamoottori suoraan tuon m111.960 apulaitteille/ruiskuille/eculle? Nuita kompressor koneita olisi hyvin tarjolla halpoihin hintoihin.
Re: W124 m111 moottorin vaihto
Kompressorikone ilman ahdinta on hieman tehottomampi kuin vastaava vapari, koska puristussuhde on alempi. Muuten moottorin W124:n apulaitteet sopivat. Moottoriksi pitäisi sopia 1,8-2,3-litrainen vanhempi M111-kone. Samaan tehoon kuin vanha pääset 2,2- ja 2,3.litraisella.pikkulasse kirjoitti: ↑La 30.10.2021 21:26 Ajatus olisi pienitöisestä swapista, sopisiko siis joku toinenkin raakamoottori suoraan tuon m111.960 apulaitteille/ruiskuille/eculle? Nuita kompressor koneita olisi hyvin tarjolla halpoihin hintoihin.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W124 m111 moottorin vaihto
mulla olisi 2,3 M111 kone jouten tuossa tallin kulmalla.. ehjänä ainakin sen ostin yhteen projektiin mut se jäi tekemättä kun koppa menikin kaupaksi.. moottori 202 lähtöisin n.300tkm ajettu..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!
W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83
(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83
(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 29.01.2020 13:45
Re: W124 m111 moottorin vaihto
Omista nurkista löytyisi 1.8l m111.920 122hp raakamoottori. Voisiko tämän moottorin saaha pelittämään 2.2l imusarjalla yms? Kuinka nuuka tälläisessä on ecu tilavuuden muuttumiselle, meneeko kylmäkäynnistykset yms sekaisin jos tilavuus muuttuu yhtään?tomant kirjoitti: ↑Su 31.10.2021 00:17 Kompressorikone ilman ahdinta on hieman tehottomampi kuin vastaava vapari, koska puristussuhde on alempi. Muuten moottorin W124:n apulaitteet sopivat. Moottoriksi pitäisi sopia 1,8-2,3-litrainen vanhempi M111-kone. Samaan tehoon kuin vanha pääset 2,2- ja 2,3.litraisella.
tomant
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 29.01.2020 13:45
Re: W124 m111 moottorin vaihto m111.975
Projekti edistyy. Hankin W208 1997 CLK:n, josta purin M111.975 moottorin, 722.605 vaihdelaatikon ja ajonestoa varten virtalukon/rattilukon. Tekniikka on nosteltuna jo W124 keulille ja muutoin hommat edistyneet hienosti, mutta johdotuksien kanssa ongelmia, sillä mistään ei tunnu löytyvän sähkökaavioita.
Olisiko kellään auttaa johtojen kanssa? Mistä löytäisin W208 ecun, moottorin, vaihteiston ecun, virtalukon ja W124 ecun kytkentäkaaviot?
Johtoja noin 23 tuntematonta, alla listaa minkä värisille johdoille etsin koteja.
Ecu: PunSin, SinPun, PunVal, VioVal, HarKel, VihSin, RusPun.
Lambda: MusPun.
Moottori: PunSin, PunVih, RusVal, MusVih, Vio.
Vaihteisto: MusPun, ValPun.
Virtalukko: Rus + RusPun, MusVal, RusKel, Mus, Sin, VioKel, RusMus.
Rattilukko: SinVal.
Olisiko kellään auttaa johtojen kanssa? Mistä löytäisin W208 ecun, moottorin, vaihteiston ecun, virtalukon ja W124 ecun kytkentäkaaviot?
Johtoja noin 23 tuntematonta, alla listaa minkä värisille johdoille etsin koteja.
Ecu: PunSin, SinPun, PunVal, VioVal, HarKel, VihSin, RusPun.
Lambda: MusPun.
Moottori: PunSin, PunVih, RusVal, MusVih, Vio.
Vaihteisto: MusPun, ValPun.
Virtalukko: Rus + RusPun, MusVal, RusKel, Mus, Sin, VioKel, RusMus.
Rattilukko: SinVal.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 29.01.2020 13:45
Re: W124 m111 moottorin vaihto m111.975
Vieläkin olisin palavasti neuvojen tarpeessa! Asensin luovuttajasta startin rele/sulakepoksin, ja osa johdoista on löytänyt kotinsa. Eculta kodittomia johtoja ovat vielä sin/pun, vih/sin, rus/pun ja har/kel. Virtalukolta lähtee eculle violettia johtoa pitkin startatessa 12v, mutta eculta startin releelle menevään vio/val johtoon tulee virrat kytkiessä 4v ja startatessa jännite katoaa. Virrat kytkiessä sähköinenkaasuläppä surisee jatkuvasti, onkohan normaalia?
Lueskelin netistä, että joittenkin m111 ecut vaativat kaikki tietokoneet canväylään, että ajonestoa saapi ohiteltua. Toivoisin kuitenkin että olisi mahdollista saada tällä(tekniikka, ecu, vaihteisto, virtalukko & rattilukko) setupilla laitteet soimaan.. Viimehädässä alan tutkimaan millainen jälkiasenteinen ecu olisi paras tälle moottorille.
Olen kysellyt facebookissa samasta ongelmasta ilman tulosta. Kaikki neuvot ovat erittäin tervetulleita ja vinkkejä mistä löytyisi kytkentäkaavioita m111 tekniikalle otetaan myös vastaan!
Lueskelin netistä, että joittenkin m111 ecut vaativat kaikki tietokoneet canväylään, että ajonestoa saapi ohiteltua. Toivoisin kuitenkin että olisi mahdollista saada tällä(tekniikka, ecu, vaihteisto, virtalukko & rattilukko) setupilla laitteet soimaan.. Viimehädässä alan tutkimaan millainen jälkiasenteinen ecu olisi paras tälle moottorille.
Olen kysellyt facebookissa samasta ongelmasta ilman tulosta. Kaikki neuvot ovat erittäin tervetulleita ja vinkkejä mistä löytyisi kytkentäkaavioita m111 tekniikalle otetaan myös vastaan!
Re: W124 m111 moottorin vaihto m111.975
Mihin liittimeen nuo piuhat tulee? Se tieto auttaisi kytkentäkaavioiden lukemista. Ainoa paikka mistä löytyy kunnolliset kaaviot, on mersun oma WIS.
e: ja kone lähtee kyllä noilla mainituilla bokseilla käyntiin, laatikon ohjaus kaipaa vielä lisäksi nopeussignaalin ABS/ASR/ESP ohjainyksiköltä, mikä näistä luovuttajassa sitten olikaan. Tässä lienee EGS51 laatikonohjain ja keppimoduuli mallia PRND4321 (vs. tiptronic jossa +/-)
e2: WISsistä kaivetut ecun kaaviot liitteenä pdf:finä. Eli:
sin/pun: Bensapumpun releen ohjaus
vih/sin: menee rele/sulakeboksin kautta etusamille
rus/pun: tankin huohotusventtiilin ohjaus
har/kel: pakkivalon ohjaus manuaalivaihteisessa autossa
e: ja kone lähtee kyllä noilla mainituilla bokseilla käyntiin, laatikon ohjaus kaipaa vielä lisäksi nopeussignaalin ABS/ASR/ESP ohjainyksiköltä, mikä näistä luovuttajassa sitten olikaan. Tässä lienee EGS51 laatikonohjain ja keppimoduuli mallia PRND4321 (vs. tiptronic jossa +/-)
e2: WISsistä kaivetut ecun kaaviot liitteenä pdf:finä. Eli:
sin/pun: Bensapumpun releen ohjaus
vih/sin: menee rele/sulakeboksin kautta etusamille
rus/pun: tankin huohotusventtiilin ohjaus
har/kel: pakkivalon ohjaus manuaalivaihteisessa autossa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 29.01.2020 13:45
Re: W124 m111 moottorin vaihto m111.975
Siis aivan valtava kiitos! Pitää ihmetellä etusamille menevää johtoa, jospa sen tarvii olla yhteydessä johonkin moottorin käynnistyäkseen. Muut tuskin vaikuttavat käynnistykseen, kun w124 alkuperäinen ecu vielä ohjailee polttoainepumppua.
Tosiaan vih/sin menee liittimeen 6, sin/pun + rus/pun liittimeen 2 ja har/kel liittimeen 3.
Virtalukoltakin useita johtoja ilman kotia, mutta lähettää kuitenkin 12v startatessa ja avain/rattilukko toimivat oikein. Startin rele/sulakepoksilta startin rele maadoittuu sin/pun johdon kautta, jospa sille pitäisi löytää jostain muualta kuin maasta koti.
Vaihteistoa rupean ihmettelemään kun tekniikan saan käyntiin, luultavasti hankin ofgearin. Otin kyllä talteen ABS poksin, mutta liittimet olen onnistunut hukkaamaan..
Re: W124 m111 moottorin vaihto m111.975
Tuokin näkyy noissa kaavioissa, startin releen pun/sin menee "terminal 87" eli plussaan, eculta tuleva liila/valkoinen ohjaa sitä maadoittamalla.pikkulasse kirjoitti: ↑To 20.10.2022 20:46
Virtalukoltakin useita johtoja ilman kotia, mutta lähettää kuitenkin 12v startatessa ja avain/rattilukko toimivat oikein. Startin rele/sulakepoksilta startin rele maadoittuu sin/pun johdon kautta, jospa sille pitäisi löytää jostain muualta kuin maasta koti.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 29.01.2020 13:45
Re: W124 m111 moottorin vaihto m111.975
Nonni, sehän selittääkin miksei startille ole saatu mitään elämää, tunnen oloni hiukan tyhmäksi
Nyt saatiin elämää startille, Isoin harppaus eteenpäin varmaan vuoteen, vielä kerran kiitokset! Vieläkään ei käynnisty, starttaa vain murtosekunnin ja lopettaa itsestään. Jos pitää avainta käännettynä toistelee tätä noin muutaman sekunnin välein
Alan etsimään Pomarkun lähistöltä starin omistajia, jospa vikakoodit/nollaus antaisi lisätietoa ongelmasta!
Re: W124 m111 moottorin vaihto m111.975
Hyvä hyvä, harmi kun on vähän välimatkaa, muuten kyllä kiinnostaisi ihmetellä tätä Starin kanssa ja muutenkinpikkulasse kirjoitti: ↑Pe 21.10.2022 14:09
Alan etsimään Pomarkun lähistöltä starin omistajia, jospa vikakoodit/nollaus antaisi lisätietoa ongelmasta!
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.