NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
matkailuautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.11.2019 16:21

NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja matkailuautoilija »

Olen pari vuotta ajellut Sprinter-matkailuautollani (vm 2001) Neste MY uusiutuvalla dieselillä ja hyvin on tuntunut toimivan. Daimler on antanut uusille kuorma- ja pakettiautoille luvan käyttää Neste MY uusiutuvaa dieseliä, mutta ei henkilöautoille. Onko teillä millaisia kokemuksia Neste MY:stä henkilöautoissa, kun kiinnostaisi aloittaa sen käyttö MB 250 CDI:ssä (vm 2012)?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

matkailuautoilija kirjoitti: La 30.10.2021 09:19 Olen pari vuotta ajellut Sprinter-matkailuautollani (vm 2001) Neste MY uusiutuvalla dieselillä ja hyvin on tuntunut toimivan. Daimler on antanut uusille kuorma- ja pakettiautoille luvan käyttää Neste MY uusiutuvaa dieseliä, mutta ei henkilöautoille. Onko teillä millaisia kokemuksia Neste MY:stä henkilöautoissa, kun kiinnostaisi aloittaa sen käyttö MB 250 CDI:ssä (vm 2012)?
Ensivaikutelma on, että se perhanan paljon kalliimpaa ja ympäristölle haitallista koska tuotannon skaalautuvuus suhteessa volyymiin on pieni. Eli ympäristölle kuormittavampaa mutta kyllä silläkin diesel-moottori toimii.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

E200kompressor kirjoitti: La 30.10.2021 16:50
Ensivaikutelma on, että se perhanan paljon kalliimpaa ja ympäristölle haitallista koska tuotannon skaalautuvuus suhteessa volyymiin on pieni.
Ruskohiilen tuotannon skaalautuvuus suhteessa volyymiin on suuri. :!: Täytyy olla ympäristöä suorastaan puhdistavaa ainetta.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

Olen muutaman tankin ajellut 350cdi llä tuota. Hiukkaspolttoväli tuntuu pitemmältä. Sehän kun nokee vähemmän. Muuta en ole huomannut eroa.

Yhdessä toisessa pikkudieselissä huomasin että talvella meinas pitää sellaista kylmäkolkotusta pakkasella hetken startin jälkeen mutta tankkailin tuota pakkaskaudella niin paremmin käynnistyy eikä kolkota.

Ai niin ehkä kuluttaa karvan vähemmän. Onhan siinä enemmän energiaa kai vähän. Ja dieselillä ominaista käyntihajua on vähemmän jos esim pihassa käy auto.
W212 E350cdi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

DBFI kirjoitti: La 30.10.2021 17:22
E200kompressor kirjoitti: La 30.10.2021 16:50
Ensivaikutelma on, että se perhanan paljon kalliimpaa ja ympäristölle haitallista koska tuotannon skaalautuvuus suhteessa volyymiin on pieni.
Ruskohiilen tuotannon skaalautuvuus suhteessa volyymiin on suuri. :!: Täytyy olla ympäristöä suorastaan puhdistavaa ainetta.
Erityisen puhdistavaa se on kun sillä tehdään sähköä huonolla hyötysuhteella ja ajetaan sähköautolla Webasto päällä lataamaan ilmainen tunti marketin töpselistä.

Sillä tavalla Suomi pelastuu kun muu maailma (ml. Kiina) tuhoutuvat. Saamme lisää luottamuspääomaa kuten eräs kokematon pm väkevästi todisti.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Siis ruskohiili ei kelpaa eikä Neste My mutta "puhdas" diesel kelpaa vai kelpaako mikään. Perusteena ilmeisesti skaalautuvuus?
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja oho »

Itse juottanut kyseistä lientä lähinnä harraste/viikonloppu käytössä olevaan 420CDI ässään viimeiset 40tkm (alkaen 90tkm mittarilukemasta) ei niinkään siitä syystä että täälä kaupunkilaiset eivät kuole nokihiukkasiin ja jääkarhut pysyvät tyytyväisinä vaan sillä ajatuksella että säästyy hiukkaspönttö ja webasto remonteilta.

Tuli Nesteen sivuilta luettua että k-arvossa on huomattavat erot perinteisen ja HVO-dieselin välillä ja kun omalla autollani muutenkin tulee aika harvoin painettua kaasupoljinta yli puolen välin niin oma teoriani on että on 0,25€/L kalliimmalla tankkaaminen tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi sillä todennäköisesti muutoin olisi hiukkaspöntön tyhjennys jossain kohtaa edessä.

Toisena kiesinä mulla tossa on 400tkm ajettu W211 dieseli jossa webasto oikuttelee eikä aina tykkää lähteä päälle, oletan että sen verta ajan saatossa karstoittunut ja tukossa webasto. Lottoan että jos olisi autossa käytetty alunperin HVO dieseliä niin näiltä webasto ongelmilta olisi vältytty :crazy:

Toisaalta ottaen huomioon että nämä mututietoni perustuu pääasiassa Nesteen sivuilla oleviin väitteisiin niin ei tiedä kuinka paikkaansa pitäviä juttuja ne oikeasti ovat. Harmi kun Tekniikan Maailma tai joku muu mikä tahansa kolmas osapuoli ei ole HVO dieseleille tehnyt mittavampia testejä, ainakin itseäni kiinnostaisi kovasti kuvien kanssa nähdä hiukkaspöntöt avattuina joissa toisessa käytetty pitkän aikaa HVO dieseliä ja toisessa perinteistä.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

oho kirjoitti: Pe 05.11.2021 20:31
Toisena kiesinä mulla tossa on 400tkm ajettu W211 dieseli jossa webasto oikuttelee eikä aina tykkää lähteä päälle, oletan että sen verta ajan saatossa karstoittunut ja tukossa webasto. Lottoan että jos olisi autossa käytetty alunperin HVO dieseliä niin näiltä webasto ongelmilta olisi vältytty :crazy:
En tässä ota kantaa MY:n sopivuutta henkilömersuihin, ainoastaan kokemuksiini Vitossa. Siinä eberi oikutteli sytyttäen välillä pakoputkessa. EGR:ääkään tässä ei ole (Euro 2 OM611-980, eli lähes antiikkimoottori). Reilun vuoden aikana olen polttanut välillä ko dieseliä, ja kokemukset ovat olleet myönteisiä eberin osalta; ei tarvinnut avata sitä puhdistusta varten. Nyt pöhisee hienosti, tässäkin säästyi aikaa ja vaivaa :)

Nokiarvokin tuolle "antiikkikoneelle" oli viimeksi 0,15, sallitun ollessa 3,5. Mersun sivuilla tosin varoiteltiin tuolloin sen käyttämistä, eli vastuuta siirrettiin ajokin omistajalle. Kallistako, no, elämä on.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

oho kirjoitti: Pe 05.11.2021 20:31 Itse juottanut kyseistä lientä lähinnä harraste/viikonloppu käytössä olevaan 420CDI ässään viimeiset 40tkm (alkaen 90tkm mittarilukemasta) ei niinkään siitä syystä että täälä kaupunkilaiset eivät kuole nokihiukkasiin ja jääkarhut pysyvät tyytyväisinä vaan sillä ajatuksella että säästyy hiukkaspönttö ja webasto remonteilta.

Tuli Nesteen sivuilta luettua että k-arvossa on huomattavat erot perinteisen ja HVO-dieselin välillä ja kun omalla autollani muutenkin tulee aika harvoin painettua kaasupoljinta yli puolen välin niin oma teoriani on että on 0,25€/L kalliimmalla tankkaaminen tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi sillä todennäköisesti muutoin olisi hiukkaspöntön tyhjennys jossain kohtaa edessä.

Toisena kiesinä mulla tossa on 400tkm ajettu W211 dieseli jossa webasto oikuttelee eikä aina tykkää lähteä päälle, oletan että sen verta ajan saatossa karstoittunut ja tukossa webasto. Lottoan että jos olisi autossa käytetty alunperin HVO dieseliä niin näiltä webasto ongelmilta olisi vältytty :crazy:

Toisaalta ottaen huomioon että nämä mututietoni perustuu pääasiassa Nesteen sivuilla oleviin väitteisiin niin ei tiedä kuinka paikkaansa pitäviä juttuja ne oikeasti ovat. Harmi kun Tekniikan Maailma tai joku muu mikä tahansa kolmas osapuoli ei ole HVO dieseleille tehnyt mittavampia testejä, ainakin itseäni kiinnostaisi kovasti kuvien kanssa nähdä hiukkaspöntöt avattuina joissa toisessa käytetty pitkän aikaa HVO dieseliä ja toisessa perinteistä.
Olen muutaman tankillisen kokeiluna käyttänyt kahdessa henkilödieselissä ja korvakuulolta käynti on pehmeämpää eikä kovassa kuormituksessakaan muutu rumaksi. Eron huomaa oikeastaan parhaiten vasta kun tankkaa taas Nesteen ei-famea, joka sekin on erinomaista dieseliä verrattuna normi-sekoitusbiodieseliin jolla ei ajoittain uskaltaisi painaa kaasupoljinta kun tuntuu ääni muuttuvan.

Syy miksen käytä jatkuvasti, on yksinkertaisesti hinta kun lähipiirissä on kolme autoa ja nytkin ajoa yhteensä noin 45 000km/vuosi. Kustannuslisä vuodessa kahden auton My-Dieselistä pelkästään olisi 1100€ lisää eli lähes sata euroa kuukaudessa).

Tuolla lisäkustannuksella saa jo koko tankillisen Nesteen Ei-Famea jolla ajaa sen 600km-700km. Ilmaiseksi verrattuna My-Dieseliin.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1896
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: NESTE MY HENKILÖMERSUISSA?

Viesti Kirjoittaja tony »

Sen verran on kokemusta MY-dieslistä, että 3v aikana on Wallas mökkilämmitin = Webasto sillä käynnyt moitteitta, keväällä ja syksyllä n,150l/kausi. Ennen sain puhdistaa kerran vuoteen karstat palopesästä kun alkoi pätkimään, savuttamaan ja sammumaan. Wallas huoltaja Nallen venehuollosta tuota suositteli ja empä ole katunut. Jossain juutupessa löytyy video jossa palaa avotulella normi vs MY-diesel ja kyllä siinä selkeä ero on savutuksessa. Omaani OM654 en vaan uskalla käyttää.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Vastaa Viestiin