Ilmajousien kompressori käy usein
Ilmajousien kompressori käy usein
MERCEDES-BENZ E vuosimallia 2017 ja siihen on vaihdettu jousituksen uusi kompressori. Sen käyntiääni on paljon voimakkaampi kuin vanhan ja se käy todella usein. Aina kun auton käynnistää kompressori käy, nostaa paineen ja sammuu. Hetken ajon päästä kompressori käy taas.
Kuinka taajaan normaalikäytössä ko kompressorin pitää käydä?
Mikä ohjaus kompressorilla on? Minusta sen ohjausajärjestelmässä on vikaa, mutta en tunne sitä tekniikkaa.
Kuinka taajaan normaalikäytössä ko kompressorin pitää käydä?
Mikä ohjaus kompressorilla on? Minusta sen ohjausajärjestelmässä on vikaa, mutta en tunne sitä tekniikkaa.
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Heti herää epäilys, miksi se vanha on rikkoontunut? Yleensähän ne menee kun joutuvat liian kovalle rasitukselle. Ja sehän yleensä johtuu vuodosta, joka nyt voi johtua itse pusseista, venttiiliblokista tai letkuista. Jos juurisyytä ei ole korjattu ja on vaihdettu vain uusi kompura kärähtäneen tilalle, niin silloinhan käy juuri noin, eli se yrittää pitää vuotavan järjestelmän ilmamäärän oikeana.
No, ainahan näinkään kuitenkaan ei ole, mutta paljon mahdollista. Kompuranvaihdon yhteydessä pitäis vaihtaa se ohjausrele, se tuntuu olevan monen kompuranmyyjän takuun edellytys, että se asennetaan samalla uusi. Ilmeisesti siis myös rele poksahtaa samalla kun kompura. No kompura nyt kuitenkin ilmeisesti kuitenkin toimii, joten tuskin se relekään viallinen on.
Ääneen saattaa vaikuttaa jos kyse ei ole alkuperäisvalmistajan varaosasta tai tuote on muuten jotenkin viallinen..
Oli nyt syy mikä tahansa, ei se nyt kovin tervettä ole jos se kovasti huutaa tai kovin usein käy. En ole omassa 213:ssa kuullut kertaakaan koko kompuraa.
No, ainahan näinkään kuitenkaan ei ole, mutta paljon mahdollista. Kompuranvaihdon yhteydessä pitäis vaihtaa se ohjausrele, se tuntuu olevan monen kompuranmyyjän takuun edellytys, että se asennetaan samalla uusi. Ilmeisesti siis myös rele poksahtaa samalla kun kompura. No kompura nyt kuitenkin ilmeisesti kuitenkin toimii, joten tuskin se relekään viallinen on.
Ääneen saattaa vaikuttaa jos kyse ei ole alkuperäisvalmistajan varaosasta tai tuote on muuten jotenkin viallinen..
Oli nyt syy mikä tahansa, ei se nyt kovin tervettä ole jos se kovasti huutaa tai kovin usein käy. En ole omassa 213:ssa kuullut kertaakaan koko kompuraa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Siinä oli aiemmin vuotoa useassa kohtaa ja osia vaihdettiin. Jokusia osia jopa kahteen kertaan. Eli venttiili on uusi, toinen taka pussi vuoti ja se on uusi, myös ilmaputki on vaihdettu kuskin puolelle takana. Nyt perä ei laske, testattu viimeksi auto oli viikon ajamatta ja perä ei laskenut. Edellä mainituista vuodoista ja suuresta käyttömäärästä johtuen kompura on vaihdettu, vanha oli loppu.
Nyt tosiaan häiritsee se uuden kompuran ääni ja se että kompura käy tosi useasti.
Nyt tosiaan häiritsee se uuden kompuran ääni ja se että kompura käy tosi useasti.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Onko airmatic? Vai pelkkä perän säätö?
Airmaticissa on painesäiliö, mutta jos on pelkkä takapään pussit, niin sitä ei taida olla.
Kuinka pitkään kompura käy? Muutaman sekunnin, vai esim yli 30 sec? Liittyykö siihen esim autoon nouseminen tai kuormaaminen? Kuuluuko selvästi sisälle?
Onko alkuperäinen Wabcon kompura? Jos on, niin onkohan sattunut jokin kasausvirhe, kun mielestäni sen ei pahasti pitäisi äänellä.
Airmaticissa on painesäiliö, mutta jos on pelkkä takapään pussit, niin sitä ei taida olla.
Kuinka pitkään kompura käy? Muutaman sekunnin, vai esim yli 30 sec? Liittyykö siihen esim autoon nouseminen tai kuormaaminen? Kuuluuko selvästi sisälle?
Onko alkuperäinen Wabcon kompura? Jos on, niin onkohan sattunut jokin kasausvirhe, kun mielestäni sen ei pahasti pitäisi äänellä.
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Jos kompura on vaihdettu ja ne kompuran kannatin jouset,prikat ym on väärin niin kompuran ääni on kova kun sen värinä johtuu koriin
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Minun mielestäni ei ole säiliötä.EemeliErkki kirjoitti: ↑Ke 03.11.2021 21:09 Onko airmatic? Vai pelkkä perän säätö?
Airmaticissa on painesäiliö, mutta jos on pelkkä takapään pussit, niin sitä ei taida olla.
Kuinka pitkään kompura käy? Muutaman sekunnin, vai esim yli 30 sec? Liittyykö siihen esim autoon nouseminen tai kuormaaminen? Kuuluuko selvästi sisälle?
Onko alkuperäinen Wabcon kompura? Jos on, niin onkohan sattunut jokin kasausvirhe, kun mielestäni sen ei pahasti pitäisi äänellä.
Käynnistettäessä käy pidempään kuin muutaman sekunnin, ei ehkä 30 sekuntia mutta pitkältä se tuntuu. Sitten kun lähtee liikkeelle niin kompura käynnistyy ja siihen liittyy usein jarrutusta ja kaarteeseen ajoa.
Kompura ei ole alkuperäisosa. Voi olla sattunut myös tuo kasausvirhe. Käynti ääni kuuluu autoon sisälle ja se vielä resonoi että sen voi tuntea istuimesta. Se on niin häiritsevä että sitä joutuu aina selittämään kyydissä oleville.
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
puoliminuuttia on jo raja missä kompuran käyttö katkaistaan vaikka painetta ei oltaisikaan saavutettu... vuotoa siellä on oltava edelleen tai sitten kinkkikompura ei jaksa/pysty tuottamaan tarpeeksi ilmaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
snip
[/quote]
Jos et ole varma niin kai tiedät onko farkku vai ei? Vuosimallista riippuen saattaa painesäiliö puuttua Airmaticistakin, siksi rekkari/runkonumero olisi aina auton ongelmista keskusteltaessa hyvä tietää.
[/quote]
Farmariauto E 200 d on ja vuosimallia 2017.
[/quote]
Jos et ole varma niin kai tiedät onko farkku vai ei? Vuosimallista riippuen saattaa painesäiliö puuttua Airmaticistakin, siksi rekkari/runkonumero olisi aina auton ongelmista keskusteltaessa hyvä tietää.
[/quote]
Farmariauto E 200 d on ja vuosimallia 2017.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Ei tuo kuulosta normaalilta, että kompressorin melu kuuluu sisälle. Omaan (wanhempi malli kylläkin, W211 farmari) suunnittelin jo käynnin ilmaisevaa lediä pistää kokeeksi matkustamon puolelle, että saisi tietää kuinka usein se käy, kun nyt on jälleen uusi vaihdettu. Ajaessa ei sisälle kyllä erotu käykö se jos vauhti ei ole aivan kävelyvauhti ja ilmastointi pois päältä. Paikoillaan seisoessa tai seisonnan jälkeen esim. käynnistäessä ei välttämättä pärähdä kompura käyntiin, mutta tässä on airmatic-alusta eli ilmajouset myös edessä sekä tavaratilan oikeassa takanurkassa kahden jalkapallon kokoinen ilmasäiliö.
Edellinen airmatickompura (Wabco) kesti n. 200tkm ja muistin vaihtaa suodattimenkin jokusen kerran siinä välillä, ilmajousetkin meni vaihtoon kaikki 4kpl, n. 300-400tkm välillä.
Pelkistä takailmajousista farmarissa ei ole kokemusta, mutta hieman kuulostaa turhan tiheältä kompuran käynti ja asiaankuulumattomalta se, että sen käynnin kuulee sisälle. Toki sitä käyntiä ja käyntiaikoja tulee kyllä seurattua varmasti paremmin jos kuuluu sisälle...
Kun ilmajousi vuosi niin kompura kävi kyllä selvästi tiheämmin, mutta vuotava nurkka oli myös selvästi alempana kuin muut, ei toki aivan tontissa kuten jos olisi aivan sökönä. Jos nurkat tuntuvat pysyvän korkeudessaan niin voi siellä silti vuotoa olla esim. putkistossa tai liitoksissa, joka vaikuttaa kyllä myös kompuran käyntijaksoihin - ainakin niiden pituuteen jos osa tuotetusta ilmasta menee 'harakoille'. Jokaisessa ilmajousessa (ainakin siis tässä W211 airmaticissa - uskoisin että muissakin - en ole tarkistanut) on oma venttiili jonka pitäisi pitää paine jousessa, vaikka putkisto vuotaisikin, joten pelkkä putkiston vuotaminen ei _välttämättä_ lisäisi käyntitiheyksiä, ainoastaan käyntijakson pituutta. Kuten yllä jo todettiin ilmaa siis vaikuttaisi myös katoavan johonkin tai uuden kompuran tuotto ei ole riittävän hyvällä tasolla (tästä tuottonopeuden riittämättömyydestä kyllä tulee yleensä jo ilmoitus mittaristoon esim. jos kompura olisi kulunut tai tuottonopeus liian matala).
Järjestelmissä ja toiminnassa on eroa, joten tarkemmat tiedot ja diagnosointi mersun omalla testerillä voi olla tarpeen.
Edellinen airmatickompura (Wabco) kesti n. 200tkm ja muistin vaihtaa suodattimenkin jokusen kerran siinä välillä, ilmajousetkin meni vaihtoon kaikki 4kpl, n. 300-400tkm välillä.
Pelkistä takailmajousista farmarissa ei ole kokemusta, mutta hieman kuulostaa turhan tiheältä kompuran käynti ja asiaankuulumattomalta se, että sen käynnin kuulee sisälle. Toki sitä käyntiä ja käyntiaikoja tulee kyllä seurattua varmasti paremmin jos kuuluu sisälle...
Kun ilmajousi vuosi niin kompura kävi kyllä selvästi tiheämmin, mutta vuotava nurkka oli myös selvästi alempana kuin muut, ei toki aivan tontissa kuten jos olisi aivan sökönä. Jos nurkat tuntuvat pysyvän korkeudessaan niin voi siellä silti vuotoa olla esim. putkistossa tai liitoksissa, joka vaikuttaa kyllä myös kompuran käyntijaksoihin - ainakin niiden pituuteen jos osa tuotetusta ilmasta menee 'harakoille'. Jokaisessa ilmajousessa (ainakin siis tässä W211 airmaticissa - uskoisin että muissakin - en ole tarkistanut) on oma venttiili jonka pitäisi pitää paine jousessa, vaikka putkisto vuotaisikin, joten pelkkä putkiston vuotaminen ei _välttämättä_ lisäisi käyntitiheyksiä, ainoastaan käyntijakson pituutta. Kuten yllä jo todettiin ilmaa siis vaikuttaisi myös katoavan johonkin tai uuden kompuran tuotto ei ole riittävän hyvällä tasolla (tästä tuottonopeuden riittämättömyydestä kyllä tulee yleensä jo ilmoitus mittaristoon esim. jos kompura olisi kulunut tai tuottonopeus liian matala).
Järjestelmissä ja toiminnassa on eroa, joten tarkemmat tiedot ja diagnosointi mersun omalla testerillä voi olla tarpeen.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Olen testannut ajaa eri valinnoilla Sport, Comfort, Eco mutta aina toiminta on samanlaista.
Oletan vian olevan ohjausjärjestelmässä. Aiemmin täällä mainittiin että ohjauksessa on rele, mutta varmaan ohjalman kautta myös on ohjausta. Kuka hallitsee ko ohjausjärjestelmän että voisi sen tsekata?
Oletan vian olevan ohjausjärjestelmässä. Aiemmin täällä mainittiin että ohjauksessa on rele, mutta varmaan ohjalman kautta myös on ohjausta. Kuka hallitsee ko ohjausjärjestelmän että voisi sen tsekata?
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Ei siinä releessä mitään älykkyyttä ole vaikka foorumilla usein oletetaan että mersun sähköt sisältää vain sulakkeita ja releitä. Rele varmaan kunnossa kun ei jumita eli kompura ei jää pysyvästi käyntiin ja yhdistää ohjainlaitteen komennosta kun kerran lähtee käyntiin (vaikkakin liian usein).BenHenFar kirjoitti: ↑La 06.11.2021 11:29 Olen testannut ajaa eri valinnoilla Sport, Comfort, Eco mutta aina toiminta on samanlaista.
Oletan vian olevan ohjausjärjestelmässä. Aiemmin täällä mainittiin että ohjauksessa on rele, mutta varmaan ohjalman kautta myös on ohjausta. Kuka hallitsee ko ohjausjärjestelmän että voisi sen tsekata?
Vaikea kuvitella "ohjausjärjestelmän" vikaa joka laittaa kompuran käyntiin turhaan, joku muu syy täytyy olla miksi sitä painetta pyydetään niin usein.
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
[/quote]
Ei siinä releessä mitään älykkyyttä ole vaikka foorumilla usein oletetaan että mersun sähköt sisältää vain sulakkeita ja releitä. Rele varmaan kunnossa kun ei jumita eli kompura ei jää pysyvästi käyntiin ja yhdistää ohjainlaitteen komennosta kun kerran lähtee käyntiin (vaikkakin liian usein).
Vaikea kuvitella "ohjausjärjestelmän" vikaa joka laittaa kompuran käyntiin turhaan, joku muu syy täytyy olla miksi sitä painetta pyydetään niin usein.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi. Kyllä minäkin sen tiesin, ettei releessä ole älykkyyttä. MB:ssä vaan on niin paljon toimintoja esim. kun ajaa kovalla nopeudella niin se automaattisesti laskee auton maavaraa. En tiedä mitä muuta ohjausta on paineilmajousitukseen ajotietokoneen kautta. Olen miettinyt jos auto saa väärää signaalia tms. ja siksi toimii edellä mainituill tavoin.
Mutta varmaan nyt pitää varmistaa ettei kompuran ja venttiilien välillä ole vuotoa. Korjaamolla se kuitenkin aiemmin on katsottu, kun mainitisn asiasta.
Venttiilistä eteenpäin ei ole vuotoa, koska perä pysyy ylhäällä pitempäänkin vaikka autoa ei käynnistä.
Ei siinä releessä mitään älykkyyttä ole vaikka foorumilla usein oletetaan että mersun sähköt sisältää vain sulakkeita ja releitä. Rele varmaan kunnossa kun ei jumita eli kompura ei jää pysyvästi käyntiin ja yhdistää ohjainlaitteen komennosta kun kerran lähtee käyntiin (vaikkakin liian usein).
Vaikea kuvitella "ohjausjärjestelmän" vikaa joka laittaa kompuran käyntiin turhaan, joku muu syy täytyy olla miksi sitä painetta pyydetään niin usein.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi. Kyllä minäkin sen tiesin, ettei releessä ole älykkyyttä. MB:ssä vaan on niin paljon toimintoja esim. kun ajaa kovalla nopeudella niin se automaattisesti laskee auton maavaraa. En tiedä mitä muuta ohjausta on paineilmajousitukseen ajotietokoneen kautta. Olen miettinyt jos auto saa väärää signaalia tms. ja siksi toimii edellä mainituill tavoin.
Mutta varmaan nyt pitää varmistaa ettei kompuran ja venttiilien välillä ole vuotoa. Korjaamolla se kuitenkin aiemmin on katsottu, kun mainitisn asiasta.
Venttiilistä eteenpäin ei ole vuotoa, koska perä pysyy ylhäällä pitempäänkin vaikka autoa ei käynnistä.
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Ongelman ratkaisua auttaa huomattavasti auton tarkat tiedot. Tuossa jo useaan kertaan kyseltiin onko Airmatic alusta vai pelkkä tasonsäätö. Nyt sitten kerrot että kovalla nopeudella laskee maavaraa automaattisesti ja sehän tarkoittaa Airmatic alustaa!
Pitäisi varmistaa runkonumerolla mutta varaosakirjan mukaan painesäiliö löytyy koodeilla 489+807/489+808 eli jos auto on 2017 (tehtaan) mallivuotta niin siinä pitäisi säiliö olla. Itse olit sitä mieltä että säiliötä ei ole niin en ainakaan itse pohdi ongelmaa tämän enempää jos tuota ristiriitaakaan ei saada selviteltyä.
Jokainen tietenkin itse päättää mitä haluaa autostaan kertoa mutta pitää hyväksyä myös se että kommentit on sen mukaisia.
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Auto ei ole AirMatic, luulin että tuo ominaisuus on kaikissa MB autoissa.
Pitää tarkastaa ilmeisesti vuoto jossakin kompuran ja venttiilin välillä sekä kompuran kiinnitys runkoon koska käydessä resonoi.
Pitää tarkastaa ilmeisesti vuoto jossakin kompuran ja venttiilin välillä sekä kompuran kiinnitys runkoon koska käydessä resonoi.
Re: Ilmajousien kompressori käy usein
Eipä niitä rautavietereitä saa sähköllä säädettyä. Olisi hassua jos farkku pudottaisi perää isommassa vauhdissa.
Eli ei ole sitä painevaraajaa eli kompura ei käy sen takia että yrittäisi varaajaa täyttää. Rajaa pois mahdollisia vikakohteita. Tätä menoa jää kohta yksi jäljelle.