M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy?? --> Korjattu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy?? --> Korjattu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ensikerran kiinnitin huomion tuohon ö-paineen muutokseen eilen illalla kun tulin pihaan. Paine tippui 1bar kieppeille joka on alempi kuin mitä normaalisti on ollu. Nyt aamulla työmaille mennessä parkkeeratessa tippui 0 ja sama nyt kun tulin pihaan. Oire on siis ihka uusi.

Eli kun mosa lämpeää ni käyntilämmössä tyjäkäynnillä ö-paineviisari tippuu nollaan. Kylmänä hetken normaalit tyhjäkäynnilläkin. Puolilämpimänä jo tippuu alle 2 tyhjäkäynnillä. 1500 r/m ni pysyy tapissa tosin mun työmatka on senverta lyhyt et m-öljyt ei ole normilämmössään.

Mutta omituista tässä on se että nokka-akselin jakotukinreijistä tule öljyä kuten ennenkin vaikka viisari nollassa olisikin?? Meinaan tarkistin tuon kun mosan aikanaan kansirempan jälkneen niputin. Siitä vois olla kuvakin täällä foorumilla ja nyt minusta öljynoro näytti samalla kuin ennenkin.

Öljyä tulee silloinkin kun pistää vaihteen päälle ja kattoo öljykorkinaukosta. Siitähän näkee ykkösen molemmat öljysuihkut. Niistä tulee tarkoituksenmukaista vauhtia öljyä. Kierroksethan laskee sinne 600 nurkille.

Mosa käy erittäin nätisti eikä siinä muutoksia ole tullut. Nin ja mainitaan nyt vielä se että öljyä on himppu vajaa ylämerkki. Irtomittaria kun ei ole ni sitä ei ihan just tällä istumalla voi tehdä ja todeta mitä ö-paine todellisuudessa olisi. Mistäköhän tuon saisi helpommin mitattua kuin anturinreiästä?

Kellään samanlaista vikaa ollu? Mosahan on mallia Matic joten öljypumpun nousuputki lie on erilainen kuin takapotka M103:ssa?

No täytyy tuo talliin jättää kaikenvaralta ja ottaa ajoon tuo 250DT
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 20.11.2021 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Muuttuuko lukema, jos mittaristoa kopauttaa? Mulla alko hourailemaan tuo ölynpaine vähän miten sattuu. Kopauttamalla nousi nollilta ylös. Saattoi tippua ajossakin nollille. Kolvasin ö-painemittarille tulevan liittimen uudelleen niin asettui.
Ilmeisesti anturikin on yleinen vikaantuja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Totta nyt muistankin lukeneeni sun postauksen tuosta mittaristoviasta. Eilen yritin hakuakin mutta eihän mun sanat valikoituneet oikein. Jossain 190E:ssä on ollu ö-pumpun imuputki juuresta halki mutta siinä ei öljyä noussu kanteenkaan.

Mutta joo,,, Kiitokset vinkistä! Tuo mittaristo täytyy ekkana käydä läpi ja jos lähtee sillä pelaamaan ni otan ajoon takas. Toisaalta kun öljy n-akselille selvästi tulee ni mekaaninen puoli lie on kunnossa mut kuitenkin kunnioitan mittaria senverta etten ajele ennen kun vika löytyy.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1763
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja sompio »

Aikoinaan emännän -93 W124 200 D teki samaa öljyhuollon jälkeen jossa vaihtui öljy ja suodatin. Vika hävisi kun vaihdoin vielä kerran suodattimen, eli ilmeisesti suodatin oli jotenkin viallinen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OK Hyvä tietää tämäkin. Öljyt on vaihdettu joku 100kilsaa sitten mut suodinta ei koskapa M-netin täti myi vääränlaisen. No kun suotimella ei o menty kuin muutama tonni ni en sit jälkikäsin ole sitä vaihtamaan lähteny. Jokatapauksessa kun Dieseleitä on useampikin ni oikeinkin hyvä tieto! Kiitokset!
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja jackie »

Seuraan mielenkiinnolla! Miulla on toi matikki tehny tismalleen samat temput! En oo siis kyl korkista kurkkinu, et roiskiiko se ees, mutta mitää muita oireita ei tosiaan oo ku mittarin näyttämä kuumana. Tuo auto ku o vähä niiku holdissa, ni ei oo olt aikaa alkaa selvittää asiaa. Tääki tuli siis kansirempan ja siten öljynvaihdon jälkee, eikä tuolla oo sen perää ajettu muuta ku peltoteillä käyty välillä ulkoiluttamasssa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eipä se mittarihuollolla muuttunu miksikään. Missäs kohtaa se tässä on tuo öljynpainekello? Dieselissä se on öljysuotimen jalassa ja jonninverran keljumaisessa paikassa ainakin nuissa 6 mukisissa.

Mahtaisiko Dieselin kello olla soppeli bensaan? Tuollaisia ehjia saattaisi olla parikin eri kappaletta.

Niin tai mistä kohtaa löytyisi mittauspiste jos tällää erillisen mittarin jolla varmistaa aihe?
St,bertils
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 09.11.2021 21:46

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja St,bertils »

Samassa paikassa,sama suodin jalka.10×1 kierteellä jos haluat varmistaa mittarilla.mut kello sulla rikki on.Mittarin voit koittaa kun otat johdon irti virrat päällä hyppää mittari tappiin..joskus ollut et johto löystyy liitoksesta anturin päästä mut sillon usein rupee mittari ns hyppimään
St,bertils
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 09.11.2021 21:46

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja St,bertils »

Samassa paikassa,sama suodin jalka.10×1 kierteellä jos haluat varmistaa mittarilla.mut kello sulla rikki on.Mittarin voit koittaa kun otat johdon irti virrat päällä hyppää mittari tappiin..joskus ollut et johto löystyy liitoksesta anturin päästä mut sillon usein rupee mittari ns hyppimään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

St,bertils kirjoitti: Ma 15.11.2021 21:39 Samassa paikassa,sama suodin jalka.10×1 kierteellä jos haluat varmistaa mittarilla.mut kello sulla rikki on.Mittarin voit koittaa kun otat johdon irti virrat päällä hyppää mittari tappiin..joskus ollut et johto löystyy liitoksesta anturin päästä mut sillon usein rupee mittari ns hyppimään
Kiitokset tiedosta :thumbup: Anturivika olisi se mieluinen vaihtoehto tässä tapauksessa ja totta se on et todennäköinenkin kun yläkertaan näyttää voiteet tulevan.

Liitin kuvan jossa näkyy öljynorot 1 syl pako ja imunokille. Vaihde on päällä ja rinkimittari näyttää noin 600r/min ja ö-painemittari näyttää 0

Löysin tuon kuvan kun kannen olin juuri laitanu ja tarkistin öljyntulon kanteen. Kuva on otettu reipas vuosi sitten ja näistä tuo jossa nuolia ei ole kuvaan laitettu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mulla oli sama homma dieselissä, että tyhjäkäynnillä 0 bar ja kierroksilla nousi puoleentoista. Laitoin rinnalle mekaanisen mittarin niin paineet oli kierroksilla siellä 5 barin seutuvilla. Uusi painelähetin alkuperäiseen niin nousi entiseen paineeseen. Silloin lueskelin netistä jälkeen päin niin lähes kaikilla oli se anturi vika, eikä ite mittari.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: M103 Ö-paine 0 mutta n-akselille silti tulee öljy??

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kello vaihtamalla muuttu kerralla toiseksi. Tuossa mosassa kello itseasiassa onkin helppo vaihtaa. Imuilman puhdistin koteloineen irti sit ö-suodin irti ja ö-anturiseudun huolellinen pesu. 17mm avaimella yläkautta onnistuu ja tosiaan helposti. Tiloja on runsaasti ja käpälätkin mahtuu hyvin.

Vika oli siis kellossa kuten sitä täällä ehdoteltiinkin. Kiitokset vinkeistä!
Vastaa Viestiin