740 GLE kirjoitti: ↑La 27.11.2021 14:40
AaPoo kirjoitti: ↑To 25.11.2021 11:06
"Ei oo säteilylämmittimestä mitään hyötyä" -viestit voi sitten jättää laittamatta
Onhan normaaliin tapaan lohkon kylkeen asennetustakin säteilylämmittimestä toki hyötyä, mutta selvästi vähemmän kuin nestekiertoisesta.
Tuolla toisessa keskustelussa on mittaustuloksia tältä aamulta noin -14 - -15 asteen pakkasessa. Olen aiemmin mitannut tässä referenssiautona (Defan nestekiertoinen letkulämmitin) toimineen hitaammin lämpenevän W212:n rinnalla myös säteilylämmittimellä varustettua Volvon tinaviitosta, joka jäi vielä 10 astetta viileämmäksi kuin tuo Defan lämmittämä W212:
viewtopic.php?f=3&t=165382&start=300
Näillä havainnoilla ehdottaisin, että jos saat sen säteilylämmittimen lämmittämään moottorin tai vaihteiston öljyn, niin asenna toki. Mutta lohkoa on ihan turha yrittää kärventää kahdella heikkotehoisella lämmittimellä, kun ei kahdella huonolla pärjää yhdelle hyvälle pakotetulla kierrolla varustetulle kuitenkaan.
Säteilylämmittimellä olisi tarkoitus lämmittää nimenomaisesti öljyä, koska mikään nesteitä lämmittävä lämmitin ei niitä tehokkaasti lämmittä, toisin kuin säteilylämmitin. Tämän takia tarkoitus olisi laittaa kaksi eri toimintaperiaatteen lämmitintä: letkulämmitin lämmittää moottorin lämmittämällä
jäähdytinnestettä, säteilylämmitin lämmittää öljypohjassa olevan
öljyn.
Tässä kuva säteilylämmitimen testauksesta, sivu 15 eteenpäin.
Kuten graafia tuijottamalla huomaa, säteilylämmitin lämmittää -20 asteen pakkasella öljyn 2 tunnin aikana -20 asteesta noin 20 asteeseen (oil dipstick).
Vertailuna perinteinen lohkolämmitin samasta defan testistä:
Kaksi tuntia jäähdytinnesteen lämmitystä nostaa öljyn lämpötilaa -20 asteesta vain -15 asteeseen (oil dipstick).
Koko testi:
http://files.defa.com/wup/bilder/DEFATe ... eaters.pdf
Näin säteilylämmitin on ainoa lämmitin, joka lämmittää öljyn tehokkasti. Omasta mielestäni parasta omalle autolle on lämmittää pakkasella sekä öljy että jäähdytinneste
