Saman suuntaisia on omat kokemukset. Edellisessä autossa oli sekä lohkolämmitin ja eberi, idealla, että sähköllä siellä missä se on mahdollista, ja eberillä siellä missä ei ole sähköä, vaikkapa parkissa kadunvarressa tai kaupan pihalla. Toimi esim niin, että kun lohkolämmitimellä oli lämmitetty alkuun, niin eberi sitten siirsi sitä lämpöä matkustamoonkin. Jo pelkän eberin käyttökin oli periaatteessa ilmaista, eli ei lisännyt kokonaisuudessa kulutusta. Oikeastaan tarkkaa vertailua haittasi se, että talvella kulutus oli muutenkin pienempää kuin kesällä, ja suurin syy sihen oli talven alemmat nopeusrajoitukset.740 GLE kirjoitti: ↑Ti 30.11.2021 21:46Oman kokemuksen nojalla eri talvia vertaillen näyttäisi siltä, että sähkölämmityksen lisäksi vielä tarkalla Webaston käytölläkin on joko nollasummapelin tai jopa pienen säästön näkökulma 24 km työmatkalla.tehodia kirjoitti: ↑Ma 29.11.2021 13:42 En ole tarkkaan testaillut, mutta vaikuttaa, että helposti esim 30 km:n matkalla saa kulutusta pienemmäksi puoli litraa (/100 km), kun käytössä on sekä lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin, verrattuna siihen, ettei esilämmittäisi ollenkaan. Ja ero vaan kasvaa, mitä kylmempi ulkoilma on.
Eli 10 - 15 minuutin Webastointi parin tunnin sähkölämmityksen perään tavallisella Defan letkulämmittimellä näyttäisi pudottavan pakkaskelin työmatkakulutusta ainakin Webaston kulutuksen 0.6
litraa tunnissa verran pelkkään sähkölämmitykseen verrattuna.
Ja tietenkin, kun on tottunut, että auto on lähtiessä lämmin sisältä ja moottoriltaan, ei millään haluaisi lähteä vajaalämpöisellä autolla liikkeelle. Ja mukavuuspuolen lisäksi esilämmittämisen merkitys on varmaan vielä suurempi ihan uusimpien dieseleiden kanssa, mahdollisimman puhdasta palamista mahdollisimman pian käynnistyksen jälkeen.