S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

1-3 päivää auton nostamisesta, joko nosturilla tai tunkilla, auton perä on kummaltakin puolelta maassa. Eilen vaihdoin renkaat tunkin avulla nostaen kulman kerrallaan ylös, jonka jälkeen ajelin tunnin verran käyden kaupassa ja asioilla. Tänään aamulla perä oli sitten maassa. Viimeksi auto kävi nosturilla, jonka jälkeen seuraavana päivänä taas perä maassa ja malfunction luki taulussa. Sitä edellisellä kerralla perä kävi maassa 2-3 päivää nosturilla käymisen jälkeen.

Kysyin asiasta MB Koskiselta siellä muissa asioissa käydessäni, asentaja meinasi ettei nostamisella pitäisi olla vaikutusta, koska auto tunnistaa että jokin ulkopuolinen nostaa perää ja lukitsee näin jonkun venttiilin.

Auto ei kuitenkaan ole 4-5 kk aikana kertaakaan tiputtanut perää ilman nostamista tai tunkkaamista. Vikakoodiksi on ekalla kerralla tallentunut nämä:
556884 Korin korkeustaso oikea taka on toleranssin ulkopuolella. Signaali on alle sallitun raja-arvon.
Korin korkeustaso oikea taka -75.00mm
556684 Korin korkeustaso vasen taka on toleranssin ulkopuolella. Signaali on alle sallitun raja-arvon.
Korin korkeustaso vasentaka -75.00mm

Tarvitseeko tässä huolestua, kun perän laskeminen tuntuu liittyvän aina päivän tai kaksi aiemmin tapahtuneeseen auton nostoon? Pitää nyt pakkasten alettua toki tarkkailla valuuko perä maahan ilman nostoa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Itse laitan auton ”korkea maavara” asentoon ennen nostoa, niin pysyy auto ylhäällä (yleensä)
Minulla tuo pudotus tapahtuu heti tunkin poiston jälkeen, siis, jos ei ole ollut yläasennossa.

Jos kyse olisi jotenkin jäätymisestä, kompuran vedenkuivain ryynit kannattaa kuivata varmuudeksi, ei ole siitä ainakaan haittaa. Sekä voidella korkeusanturin nivelet

ps. Minulla Airmatic eli ilmajouset myös edessä.
Viimeksi muokannut EemeliErkki, La 27.11.2021 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Saattaa jumittaa ne korkeusantureiden välitangot ja järjestelmä luulee, että perä on korkealla. Se antureiden kiinnitys on melko heiveröinen ja vääntyy helposti, jos tangot jumittaa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Tuo kyllä kuulostaisi loogiselta syyltä. Pitääpä tutustua tarkemmin, pikaisesti löysin täältä ihmisten käyttäneen jotain teflonspraytä voiteluun.
S212 E350CDI 4Matic 2009
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Tänään taas kesken ajon syttyi malfunction ajotietokoneelle. Liikkeelle lähtiessä ja pysähtyessä en huomattu perässä mitään vikaa, eikä autokaan halunnut perää nostaa. iCarsoft näytti vanhaksi viaksi 557300: The correction time when emptying is too long. Vika viittaisi kompuran paineventtiiliin/pressure valveen.

Ajattelin nyt varmuuden vuoksi tilata autoon kompressorin korjaussarjan:
https://www.miessler-automotive.com/Mer ... tionOnItem

Vaihdan sitten samalla ilmansuodattimen sekä puran johtosarjaa ainakin tuota paineventtiililtä, siellä on ilmeisen usein johto poikki.

Kuinka hankala nuo 4mm paksut ilmaletkut olisi vaihtaa samalla? Miessleriltä saisi melko halvalla 4mm letkua.
Mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa, jos ajatuksena nyt olisi asentaa korjaussarja kompuraan, paineventtiilin johto, mahdollisesti 4mm ilmaletkut ilmapusseille. Paineventtiilin johdon lisäksi myös kompressorin johtosarja on usein ottanut itseensä, samalla se auki ja katsoa onko rikki, päälle lisää erkkaa tai muuta teippiä estämään hinkkaantuminen?

Paineventtiilin johto on 1mm2 ja kompuran johdot 4mm2?

4mm liittimiä 4x?
https://www.miessler-automotive.com/4mm ... tting-M8x1

Kuinka pitkästi 4mm letkua tarvitsee?
https://www.miessler-automotive.com/Mer ... 2203271045

Onko jossain joku joku jakotukki/block valve?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Jos letkut vaihdat.
Tarvitsee muistaakseni ohutta putkea vajaa 1.5m ja reilu 2m pienilla liittimellä 4kpl jakoblokin & pussien väliin.
Paksumpaa menee joku 30cm isommat liittimet, harvemmin muuta vikaa kuin liittimen o-rengas.
Ylipaine venttiilin kanssa saa olla tarkkana että asentuu oikein päin, muuten perä jää ylös.
Miessleriltä sai wabcon vakion ylipaine venttiilin.
Ja nuo anturien raudat vääntyy tosi helposti jos linkut jumissa, putsaus & rasvaista auttaa.
Jos on jo vinossa sitten pitää vääntää raudat oikeaan asentoon, mutta se on sitten haasteellista jos ei ole testeriä.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Montako noita liittimiä on siis tilattava, 4mm ja 6mm?

Onko noita letkut hankala vaihtaa?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Berglund »

4x pienempiä & 2x isoimpia.
Kannattaa varata varalle muutama ylimääräinen.
Liittin ujutetetaan putkeen isompi osa ekaksi, sitten holkki. Holkkia voi hiukan levittää, hajoaa helposti jos vääntää sekä putken pää on hyvä hioa hiukan pyöreäksi.

Ei ole kauhean hankalaa, mutta jonkun verran työlästä...

Vanhoista ketjuista saa mitat liittimien kohdille, sekä suojaukseen. Erkkaria tulee kiinnitys kohtiin ja kannattaa laittaa 3-4 kierrosta.
Tunkilla pelkästään voi olla hyvin haasteellista vaihtaa, ja huomioi että auto laskee kun ilma poistuu pusseista.

Ensin vetää putket paikoilleen pohjassa, ja sitten liittää viimeiseksi pusseihin.

Jakoblokin voi ottaa pois paikoiltaan vaihdon ajaksi, ja liittimien kiristys on vain 6nm...

Ja jos vaihdat ylipaine venttiilin niin pidä kiinni siitä kun ruuvit on avattu ettei jousi pamauta sitä lentoon. Niin näet kummin päin se pitää olla.

Samalla kun tekee nämä kannattaa käydä kompuran piuhat läpi ettei ole murtumia tai poikki, ne yleensä menee kiinnitys tai suojamuovin läpi viennin kohdalta.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Nosturille kyllä pääseen tekemään, joten se ainakin helpottaa.

Pitää ensin huoltaa kompura ja katsoa venttiilin ja kompuran johdot kuntoon. Voipi olla, että selviää pelkästään sillä tuo malfunction, jos paineventtiili on jäässä. Otan varmuuden vuoksi nuo letkut ja liittimet, jos sieltä jotain olisi tai menee rikki kompuran kanssa värkätessä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Peränhän ei kuuluisi parkissa laskea vaikka kompuran venttiili vuotaisi/jäisi auki. Ilmajousien venttiiliblokin kuuluisi pitää paineet pusseissa.

Tietenkin jos molemmat vuotaa ja toisen korjaa niin paine ei karkaa pusseista mutta auto ei välttämättä silti ole kunnossa.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Kesällä auto oli veholla vuorokauden vuototestissä, eikä kumpikaan pussi tai mikään vuotanut. Samaa oiretta oli siis kesällä, auton nostamisen jälkeen parin päivän sisään perä laski.

No, nyt kun tuli kovat pakkaset niin perä on näköjään taas maassa, vaikka autolla ei ole ajettu, eikä kyllä nosteltukaan. Kesällä ei kuitenkaan itsestään tyhjene, nyt pakkasilla on tyhjentynyt. Toivotaan, että kompuran korjaussarja auttaa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Berglund kirjoitti: Ma 06.12.2021 08:29 4x pienempiä & 2x isoimpia.
Kannattaa varata varalle muutama ylimääräinen.
Liittin ujutetetaan putkeen isompi osa ekaksi, sitten holkki. Holkkia voi hiukan levittää, hajoaa helposti jos vääntää sekä putken pää on hyvä hioa hiukan pyöreäksi.
Itse asiassa uusi liitin kierretään ilmapussiin taikka venttiili blokiin kiinni sen kasassa pito tapin kanssa mikä uusissa liittimissä on, sitten se tappi pois ja putki työnnetään liittimeen pohjan saakka, putki lukittuu liittimeen sitä kovemmin mitä kovemmin pyrkii tulemaan ulospäin
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

kankkis kirjoitti: Ma 06.12.2021 13:28
Berglund kirjoitti: Ma 06.12.2021 08:29 4x pienempiä & 2x isoimpia.
Kannattaa varata varalle muutama ylimääräinen.
Liittin ujutetetaan putkeen isompi osa ekaksi, sitten holkki. Holkkia voi hiukan levittää, hajoaa helposti jos vääntää sekä putken pää on hyvä hioa hiukan pyöreäksi.
Itse asiassa uusi liitin kierretään ilmapussiin taikka venttiili blokiin kiinni sen kasassa pito tapin kanssa mikä uusissa liittimissä on, sitten se tappi pois ja putki työnnetään liittimeen pohjan saakka, putki lukittuu liittimeen sitä kovemmin mitä kovemmin pyrkii tulemaan ulospäin
Eli liitin ruuvataan kiinni, sitten valkoinen kuvassa näkyvä suoja pois, jonka jälkeen työnnetään letku ja se on siinä?
Kuva
S212 E350CDI 4Matic 2009
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja kankkis »

AaPoo kirjoitti: Ti 07.12.2021 09:54
kankkis kirjoitti: Ma 06.12.2021 13:28
Berglund kirjoitti: Ma 06.12.2021 08:29 4x pienempiä & 2x isoimpia.
Kannattaa varata varalle muutama ylimääräinen.
Liittin ujutetetaan putkeen isompi osa ekaksi, sitten holkki. Holkkia voi hiukan levittää, hajoaa helposti jos vääntää sekä putken pää on hyvä hioa hiukan pyöreäksi.
Itse asiassa uusi liitin kierretään ilmapussiin taikka venttiili blokiin kiinni sen kasassa pito tapin kanssa mikä uusissa liittimissä on, sitten se tappi pois ja putki työnnetään liittimeen pohjan saakka, putki lukittuu liittimeen sitä kovemmin mitä kovemmin pyrkii tulemaan ulospäin
Eli liitin ruuvataan kiinni, sitten valkoinen kuvassa näkyvä suoja pois, jonka jälkeen työnnetään letku ja se on siinä?
Kuva
Juurikin niin
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Jep valkoinen pois, se pitää sisällä olevaa helmeä / kaulusta, joka puristetaan kevyesti putkeen.
Putki tulee muistaakseni n. 5mm ulos liittimestä.
Vanhasta näet miten se on tehty...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Noniin, tähän asti auto on toiminutkin loistavasti, mutta tänä aamuna kun auton käynnisti, tuli näyttöön "Malfuntion" -viesti ja perä tuntui hieman nousevan. Auto ei siis valittanut, että perä olisi liian matalalla. Ei "vehicle rising" -viestiä. S212 takapään ilmapusseilla, ei airmatic.

Autoon on siis vaihdettu 6kk sisään:
-arnotin ilmapussit
-uudet ilmaletkut
-kompuraan korjaussarja
-venttiiliblokki vaihdettu
-kompuran johtosarjaa perattu metrin verran, ei mitään jälkeä kulumisesta, vedetty varmuuden vuoksi teippi päälle.

Luin icarsoftilla vikakoodit, kaksi löytyi:

State: Current. 620c00. There is an internal fault in control module "Suspension".

State: Historic. A19116. The power supply of circuit 30g is outside a valid range. The limit value for electrical voltage has not been attained.

Auto on pari kertaa ajamisen jälkeen päästänyt perästä suhahduksen ja perä on laskenut hieman. Tämä lienee normaalia toimintaa, auto laskee perää päästämällä kompuran venttiilistä ilmaa pois?
Viimeksi muokannut AaPoo, Su 05.06.2022 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 perän ilmajouset laskee auton nostamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Lueskelin ulkomaisia foorumeita ja siellä joillakin oli ollut samantyylisiä ongelmia, syyksi paljastui ecun (tasonsäädön ecu, oletan) ja kompuran välisen johdon nirhauma. Muistaakseni pärkysin tätä johtosarjaa kompuran päästä noin metrin, mutta mitään ei näkynyt. Onko näissä ollut ongelmia pidemmällä matkalla johtosarjaa jossain tietyssä kohtaa? Oletteko vain korjanneet sen kohdan vai uusineet koko johdon?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Vastaa Viestiin