W168 A140 vm.-02 ohjauskulma-anturi ongelmaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

W168 A140 vm.-02 ohjauskulma-anturi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Terve!

Jonkinaikaa minulla on ollut projektina vuoden 2002 W168 A140.
Nyt kun auto on vihdoin saatu ajokuntoiseksi niin melkeinpä ainut vika katsastusta ajatellen on vikakoodi C1140-010 eli "N49 (ohjauskulma-anturi)".
Autoon olen teettänyt 4-pyöräsuuntauksen eli ratti ja renkaat ovat kaikki niinkuin kuuluukin. Olin tuon aiemman ohjauskulma-anturin rikkonut vahingossa jonka jälkeen ostin uuden käytetyn anturin ulkomailta.

Sain uuden käytetyn ohjauskulma-anturin vaihdetuksi. Pistin akun kiinni ja nollasin vikakoodit ja käynnistin auton.
Mittaristossa ei palanut enää vikavaloja paitsi moottorin vikavalo johtuen nokka-akselin asentotunnistimesta.
Lähdin autolla pienen lenkin heittämään kotitiellä ja nyt oli kiva kun auto kulki lujempaa kuin 50km/h, mutta kun tein tien päässä U-käännöksen jossa ratin jouduin kääntämään ääriasentoon niin ESP ja ABS valot syttyivät taas päälle.
Luin Starilla vikakoodit uudestaan ja edelleen herjasi koodia C1140-010 eli "N49 (ohjauskulma-anturi)"
Aloin tutkimaan, että pääsisinkö katsomaan Starilla ohjauskulma-anturin nolla-asennon mutta tietokoneen näytölle tulee herjaus, että "HHTWIN ei ole käytettävissä". Tuo kyseinen ohjelmisto löytyy koneeltani jolloin pistin sen päälle, mutta koko ohjelmistosta ei löydy W168:lle valintakohtaa.

Kokeilin nollata vian tuosta ohjauskulma-anturista, mutta Star ei antanut nollata. Viimeisenä keinona irroitin ohjauskulma-anturin ja käänsin siitä yksitellen kolme kierrosta vasemmalle, takaisin "alkuperäiseen asentoon" ja kolme kierrosta oikealle. Jokaisen kierroksen yhteydessä yksitellen kokeilin nollata vikakoodia ja kääntelin rattia varovasti ääriasennosta ääriasentoon auton ollessa paikallaan ja ajon aikana, mutta vikavalot ja vikakoodi ei vain poistu enkä millään pääse katsomaan tuota ohjauskulma-anturin nolla-asentoa Starilla. Rattia käännettäessä ei kuulunut mitään outoja ääniä tai edes rusahduksia ohjauskulma-anturista.
Aloin miettimään, että rikoinko tuon asentoanturin uudelleen kun ei enää anna nollata koodia vaikka akun irroittaa ja antaa auton seistä täysin virrattomana vajaa 2vk jonka jälkeen koittaa taas nollata koodia?

Löysin yhden topikin liittyen tuohon ohjauskulma-anturiin:

http://www.mersuforum.fi/forum/viewtopic.php?t=63925

Kyseisessä topikissa on sama ongelma ohjauskulma-anturin kanssa kuin minulla nyt. Ongelman ratkaisu kirjoittajalla oli anturin väärä ilmarako.
Osaako joku selittää tuon ohjauskulma-anturin ilmaraon ja miten sitä säädetään ym. perustietoa?

Nyt alkaa itsellä keinot ja hermot loppua kesken ohjauskulma-anturin suhteen.

EDIT:
Tässä vielä linkki omaan topikkiini jossa olen kertoillut enemmän ja tarkemmin tuon W168:n rakenteluista.

viewtopic.php?f=27&t=199016
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W168 A140 vm.-02 ohjauskulma-anturi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Eikö kenelläkään ole ollut vastaavaa omassa mersussa? Uskoisin, että samaa asiaa voisi soveltaa myös muissakin mersun malleissa eikä vain W168:ssa.
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Vastaa Viestiin