S211 (222) Ilma-perän korkeudensäädin ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jorma T. Monto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 06.08.2018 19:54

S211 (222) Ilma-perän korkeudensäädin ?

Viesti Kirjoittaja Jorma T. Monto »

Moi.

Ensin vinksotti oikea puoliperästä ( vain takana ilmajouset) sitten onnistuin saamaan jotain aikaan ja nousi liian ylös ja siellä pysyi. Eilen lähdin korjaamaan tilannetta, pikaisesti =) .. Siis tein näin: perän vasemmalla puolella rungossa kiinni tunnistin jossa (kuusi napainen) liitin. Itse anturista menee tanko ylös runkoon noin 20cm... Säätääkö se Xenonien (ajovalojen ) korkeuden ja perän korkeuden vaiko perän korkeudentunnistin muualla, vaiko valojen ??. Kiitos etukäteen... Kuvat auttais vanhaa =).. 2005 320 OM642 3l cdi

Jorma
eppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 18.07.2011 08:31

Re: S211 (222) Ilma-perän korkeudensäädin ?

Viesti Kirjoittaja eppe »

Perän lähellä säätää takapään korkeutta. Muistaakseni itse säädin pohjassa kiinni ja niveltangon toinen pää kallistuksenvakaajassa kiinni. Ajovalojen säädin on erikseen ja mahtaa olla edessä oikean puolen pyöräkotelossa.
Jorma T. Monto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 06.08.2018 19:54

Re: S211 (222) Ilma-perän korkeudensäädin ?

Viesti Kirjoittaja Jorma T. Monto »

Kiitos. Onko sisäilmansuodattimen alla , siinä missä on pikkuakku jokin ilmaa jakava venttiili vai onko se kompuran yhteydessä, onko kompuraan helppo päästä käsiksi. Kyllä se kompura käynnistyi mutta ei jaksa nostaa tai ei nosta, jossain vissiin nesteenkin poisto mahdollisuus noiden ilmahärpäkkäiden kanssa. 🙏 Olisko jollain vinkkiä videosta....
Jorma T. Monto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 06.08.2018 19:54

Re: S211 (222) Ilma-perän korkeudensäädin ?

Viesti Kirjoittaja Jorma T. Monto »

Se tunnistin on vaan sökö. Huomenna vasta takas tallille..mutta olis kyllä hyvä tietää pikku kompuran toimintamalli.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 (222) Ilma-perän korkeudensäädin ?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jees,
nyt jos oikein tulkitsin, niin kyseessä S211, jossa vain takana ilmajouset.

Kompressori on kuskin puolen etupyörän etupuolella. Sinne pääsee käsiksi, kun ottaa etummaisen pohjamuovin pois. Helpommin pääsee, jos ottaa myös kuskin puolen etupyörän ja sisälokasuojan (ainakin etupuolen siitä).

Oikean puolen etupyöräkotelossa on korkeustunnistin, mutta kuten edellä todettu, niin eiköhän se ole valoja varten. Ja siis nimenomaan pyöräkotelossa, sinne ei pääse konehuoneen kautta.

Raitisilmasuodattimen alla ei tietääkseni ole muutakaan tähän liittyvää. Eli kompressorilta lähtee yksi muovinen putki taakse ja siellä on T-haara, josta jakautuu oikealle ja vasemmalle. Molemmissa jousissa on sähköllä toimiva venttiili, jota systeemi avaa silloin, kun pitää saada jousista ilmaa pois. En nyt ole varma, onko se takaiskutyyppinen vai pitääkö se sähköllä avata myös silloin, kun ilmaa täytetään jousiin.

Systeemiin sisälle menevä ilma menee ensin suodattimen läpi, sitten letkua pitkin kompressorin sisällä olevien kuivausrakeiden läpi ja siitä paineistettuna putkea pitkin jousille. Kun jousista vapautetaan ilmaa pois, se tulee samaa putkea pitkin takaisin kompressorille ja taas kuivausrakeiden läpi ulkoilmaan. Ja tämä systeemi ei käsittääkseni tunnista erikseen oikean ja vasemman puolen korkeutta, vaan molemmissa jousissa pyritään pitämään sama paine, mikä taas johtaa siihen, että jos niiden päällä on yhtä paljon kuormaa, niin ne ovat sitten samalla korkeudellakin.

Aika tyypillistä taitaa olla se, että kuivausrakeet keräävät kosteutta ja kun sitä on tarpeeksi, niin ne pakkasella jäätyvät. Sen jälkeen ei ilma enää liiku, ainakaan kunnolla. Toiseksi, jos kosteutta pääsee tarpeeksi systeemiin sisälle, esim. jousien venttiilit voivat jäätyä ja sen jälkeen jouset toimivat miten sattuu.

Ja kyllä sekin on ihan totta, että taka-akselin yhteydessä oleva korkeustunnistin on yksi tunnettuja vikakohteita, kun se likaantuu ja jumiutuu. Ja vielä yksi tyypillinen vikapaikka: kompressorin ja suodattimen välisen kumiletkun hajoaminen vanhuuttaan. Silloin kompressori vetää pölyistä ilmaa sisäänsä ja aika usein lopputuloksena on väljä kompressori. Kun letkut ovat ehjät, niin ilmaa otetaan etupuskurin sisällä olevan alumiinipalkin sisältä. Se on jotakuinkin kuiva ja puhdas paikka, kun taas siinä suodattimen ja kompressorin välissä ilma ei välttämättä niin puhdasta ole, jos olosuhde on yhtään pölyinen tai kurainen.

Hitto ku tuli taas pitkä teksti kirjoitettua... :x
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jorma T. Monto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 06.08.2018 19:54

Re: S211 (222) Ilma-perän korkeudensäädin ?

Viesti Kirjoittaja Jorma T. Monto »

Iso kiitos vastauksista ja Nozki tuosta nyt selvisi kompuran sielunkin elämä. Jos vielä täällä päässä tökkii niin laitan kuvia 🙂

Toivottavasti auto tänään tallista käyttöön...

Joulun ajan odotusta 🙏
Vastaa Viestiin