315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ammattimie5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 16.12.2021 13:17

315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ammattimie5 »

Elikkäs otsikonmukainen auto, vuosimalli 2007, om646, aut.

Vikana seuraavanlaista:
- heti käynnistyksen jälkeen vaihde päälle -> sammuu
- jos antaa käydä 30 sek tyhjäkäyntiä ja lähtee liikkeelle, kierrokset tippuu rajusti ja lähes sammuu. Lähtee kuitenkin liikkeelle. Webastoa käytetty ja kylmänä testattu, ei eroa
- saattaa sammua kun antaa rullata mottorijarrutuksella, esim tullessa risteykseen
- joskus tyhjäykäynnillä kierrokset seila rajusti +-400 rpm ja sammuu, joskus pysyy käynnissä

Osiakin on vaihdettu: kampiakselin asentotunnistin, määränsäädin, railpaineen säätöventtiili. Suuttimet testattu, kaikki ohivuodot yms suht normaalit.
Starilla on ihmetelty autoa, railpaine pomppi jonkunverran kun kierrokset seilasivat, muuten ok.

Päivittäisessä ajossa auto toimii yleensä hyvin, voi mennä päiviäkin ilman ongelmia. :crazy:
Liittyykö egr-venttiili jotenkin näihin oireisiin?

Imusarjan muoviosa halki, uusi tulossa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Egr venttiili takertelee auki - asentoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ammattimie5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 16.12.2021 13:17

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ammattimie5 »

Egr-venttiilin johto oli irti 3 päivää, jonka aikana auto sammui kerran, tyhjäkäynti heitteli mutta ei niin rajusti kuin yleensä, ehkä +-50 rpm. Voi olla tuuristakin kiinni, en saa ”vikaa” päälle yrittämälläkään..

Liikkuuko egr-venttiili auton ollessa tyhjäkäynnillä?

Saattaa käydä 10 min nätisti ja sen jälkeen alkaa kierrokset heittämään, voi sammua tai pysyä käynnissä, riippuu tuurista. Kuitenkin lähtee aina laakista nätisti käymään sammumisen jälkeen, ei sahaa tms. Vikakoodejakaan ei jää tästä sammumisesta. :evil:
Ammattimie5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 16.12.2021 13:17

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ammattimie5 »

Eikö kellään ole ideoita mistä lähteä ongelmaa tutkimaan? :?:
Ammattimie5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 16.12.2021 13:17

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ammattimie5 »

Vinkkejä kaivataan edelleen!
Imusarjan muoviosa vaihdettu kun oli halki, ei vaikutusta.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Testaa sillä starilla sen EGR:n ja putsaa sen, ja kattoo että laatikko ei tee mitään höpöjä, jos pääasiassa (laatikko) kylmänä aiheuttaa ongelmia
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ammattimie5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 16.12.2021 13:17

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ammattimie5 »

EGR ollut irti imusarjan muoviosan vaihdon yhteydessä, oli siisti ja testattu Starilla, toimii kuten pitää.

Kylmänä esiintyvä ongelma lähinnä tukehduttaa moottorin. Enemmän häiritsee kun sammuu ajosta risteykseen tultaessa.
Vika ei ole pahentunut eikä korjaantnut itsekseen.

Viimeksi kun tutkittiin Starilla niin ruiskutusmäärä on valtava, ja 1. sylinterin korjausmäärä vaihtelee 0.4 - 1.3 välillä..

Sprinter 315 ruiskutusmäärä.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Sinne tulee siis kuormaa mihin kone ei pysty tyhjäkäynnillä reagoimaan, tai vaikka ruiskutetaan tuplamäärä niin kone ei saa iakaiseksi painetta/vääntöä... puristusmittaus ok? Kunhan heittelen ajatuksia, kourjausarvohan on vielä sallitussa rajoissa, tietyt jos se on vain ykkäspytty mikä korjaa kun tyhjäkäynti heittelee niin... mitähän siitä vetää johtopäätöstä, sytytysjärjestyksessä edellinen palaminen ei onnistunut?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ammattimie5 kirjoitti: To 13.01.2022 12:02 EGR ollut irti imusarjan muoviosan vaihdon yhteydessä, oli siisti ja testattu Starilla, toimii kuten pitää.

Kylmänä esiintyvä ongelma lähinnä tukehduttaa moottorin. Enemmän häiritsee kun sammuu ajosta risteykseen tultaessa.
Vika ei ole pahentunut eikä korjaantnut itsekseen.

Viimeksi kun tutkittiin Starilla niin ruiskutusmäärä on valtava, ja 1. sylinterin korjausmäärä vaihtelee 0.4 - 1.3 välillä..


Sprinter 315 ruiskutusmäärä.jpeg
Onko ohjelmaa sorkittu,
miten vika ilmaantui,
imusarjan muovi osa halki siis imusarja vai joku nippelli ?
Johtosarja ehjä ?
Mökkillä
'
Ammattimie5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 16.12.2021 13:17

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ammattimie5 »

Ei tietoa onko ohjelmalle tehty jotain, minun aikanani ei ainakaan.
Vika ollut niin kauan kuin auto minulla, huomasin vian viime syksynä.
Johtosarjoja ei ole tutkittu sen kummemmin, toki voi löytyä sieltäkin vika mutta epäilyttää. Laitan kuvan imusarjan muovista joka vaihdettiin.

Koitan kerran vielä kuvailla ongelmaa

Risteystä lähestyttäessä vauhtia noin 50 kmh, päästän kaasulta ja alan jarruttamaan.
Hetken kuluttua auto tipauttaa kierrokset lähes tyhjäkäynnille -> moottorijarrutus loppuu, kuten kuuluukin.
Välittömästi kierrosten tiputtua tyhjäkäynnille, moottori pudottaa niitä vielä lisään noin 200-300 rpm.
Tällöin auto saattaa sammua, tai pysyy käynnissä jos ehdin painamaan kaasua.
Auton sammuttua lähtee kuitenkin normisti käymään, ei vikakoodeja ei mitään.

Ja huom!! Tätä ei tapahdu läheskään joka kerta, ehkä noin 1:100, eli on todella vaikea saada vikaa päälle kun testeri autossa kiinni..

Luulisin että on täysin erillinen ongelma kun auto sammuu kylmänä kun laittaa vaihteen päälle, varmuutta ei kuitenkaan ole..
Imusarja muovi.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 315 CDI w906 sprinter käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

usein tuolaista tapahtuu määrän säädin vikojen kanssa
mutta jos vika on ollut koko omistus ajan
niin kannatta varmistua että on vaiko eikä sorkittu
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin