S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Aiheesta on keskustelua eri ketjuissa, mutta viime viikonlopun perinteinen joulupukkireissu oli viimeinen pisara. Perheen uudemmasta dieselistä ei ole Rudolfiksi Rudolfin paikalle, vaikka kuonon lisäksi koko härveli on punainen. Mutta kun se nenä ei loista ja minulla on ollut nuoresta pitäen silmissä sellainen synnynnäinen vika, että näen huonosti pimeässä ja ihan pimeässä en näe ollenkaan :shock:

Multibeamien rinnalle tarvitaan siis lisää valoa. En ole nähnyt 213 sarjalaisia lisävalojen kera eikä täälläkään ole valmiita ratkaisuja, joten projekti lähtee tästä.

Perinteisen suoraan väyläliittimeen kytkettävän CANM8 High Beam CAN filtterin avulla saisi kytkennän halvalla, mutta ajattelin kokeilla XBB:n langatonta ohjainta, joka kertoo tukevansa 213 korimallia sekä perus-High Beam että MultiBeam LEDeillä:

https://www.lumise.fi/lisavalot/xbb-obd ... gIihPD_BwE

Ymmärsin, että ohjainlaite konffataan Android-applikaatiolla automallikohtaisesti tunnistamaan auto, johon se on asennettu?

Valaisimilla ei tällä kertaa tavoitella normaalia kahden hehtaarin näkemää, vaan tarkoitus on työntää käyttökelpoista 5 luksin käyrää talvirajoituksilla edes pari sekuntia edemmäksi. Lumisen Valovelhon avulla löytyi tuollaiset härvelit, joiden väitetään sopivan myös kattavasti varustellun 213 nokalle rekisterikilven alapuolelle. Laskennallisesti tämän panelin 5 luksin isoluksikäyrän pitäisi osua 20 metrin tarkkuudella samaan kohtaan kuin Tekniikan Maailman 1/2017 mittaama S213 Multibeam valojen:

https://www.lumise.fi/lisavalot/led-lis ... gKPe_D_BwE

Jos kytkentälogiikka pitää lupauksensa, silloin pitäisi automatiikan osata käyttää panelia viimeisenä säätöportaana kuin keskellä keulaa olevana yhtenä isona Multibeam pikselinä. Jos tuo ei onnistu automatiikalla, sitten Plan Bee on vaihtaa valot käsin silloin kun valoa tarvitaan enemmän kuin autoon on tehtaalla asennettu.

Paneli ja teline ovat vielä postissa, mutta ennen kuin lähden poraamaan yhtään mitään, niin varoittakaas joku ammattilainen missä kohdassa siellä puskurin takana on sellaista tavaraa, johon ei kannata porata? Uskaltaako auton vakiovarusteisen kilpitelineen kohdalta sohaista sokkona valoteline kiinni lyhyillä peltikierteillä?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12055
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei mitään asiaa aiheeseen mutta pakko kommentoida että vähän arveluttavalta vaikuttaa kun mainostetaan otsalamppua yhteensopivaksi tuotteeksi. Kai sillä on sitten lopulta tarkoitus pärjätä? :)
Ripatti69
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Minulla on tuo xbb dongle ja rele. Toimii hyvin. Valoina pyöreät 7" ledit kiinnitettynä rekisterikilven alle asennettuun asennuslevyyn jossa korvalliset kilven päällä valojen asennukseen. Oli kyllä tarkkaa parkkitutkien kanssa ja piti kinnitysreikiä "avartaa" taaksepäin ja käyttää valon ja telineen välissä korotuspalaa. Nyt toimii parkkitutkat ja adaptiivinen vakkarikin moitteetta. Ajovaloautomatiikka hoitaa vaihdon, en kyllä ole huomannut mitään "viimeisen pikselin säätöä" näissä vaan on/ off toiminnon valoautomatiikalla. Ja monta pitkää ruuvia on telineen kiinnittämiseen laitettu ilman mitään vaivaa, tuurilla?
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

No, itse asiaan, tuliko parannusta pitkiin valoihin € vs.valoteho?. Luulisi ylempänä olevien valojen asennusten olevan suosiollisempia valon kantamaan.
Vai adaptiivinen pakotti valot kilven alle?.
W213 T 220d 4Matic -18
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Olipa kovin erilainen projekti kuin edellinen W212 lisävalot, jossa isoin juttu oli kaivaa esiin ohjaamon väyläliitin ja juoksuttaa lisävalojen tappokytkin kuskin saataville ja siitä ohjaus konepellin alle. Nyt XBB Donglella ja XBB powerunitilla kytkettynä itse kytkentä oli vain sähkösyötöt +12 V ja maadoitus Power Unitille ja dongle OBD porttiin. Ja sitten kaksi päivää säätämistä, että mihin ihmeeseen tungetaan tuo paneli, joka ei tunnu mahtuvan minnekään? Oli se ennen helppoa, reiät puskuriin ja lamput siihen kines.

Kun dongle on kytketty OBD-porttiin, asennetaan XBB matkapuhelinapplikaatio. Sieltä valitaan Mercedes, E-sarja W213, josta on tarjolla sekä High Beam versio että Multibeam versio. Tässä screen shot puhelimen näytöltä auton valinnasta:
XBB valikko.jpg
Auton mallin valinnan jälkeen applikaatio näyttää auton tilan siten kuin se sen ymmärtää. Multibeam autossa seurataan näitä kohteita. Dongle ymmärtää milloin kaukovalot ovat päällä.
XBB tila.jpg
Ohjaamossa oleva dongle tunnistaa kaukovalot väylältä ja ohjaa moottoritilaan asennettua XBB power unitia bluetoothin ylitse. Tämäkin paritus ohjataan puhelinapplikaaatiosta. Samalla kerrotaan donglelle ja power unitille, millä väyläkomennolla power unitin halutaan kytkevän kaukovalot. Ohje kehottaa asentamaan power unitin mahdollisimman lähelle kuljettajan puolelle eikä ainakaan viemään sitä moottorin tai muun ison metallikasan taakse BT yhteyden luotettavan toiminnan takaamiseksi. Mitään läpivientejä tulipeltiin ei tarvita. Kun kytkentä oli valmis, tarrasin releen kiinni sopivaan löytämääni paikkaan.
XBB rele.jpg
Ostin Luminlights Scout Slimille sopivan asennustelineen, mutta en saanut sitä oikein mitenkään sopimaan nätisti puskuria leikkelemättä. Kilven yläpuolelle ei tarvitse asentaa oikeastaan mitään, koska nokkatähden tutkaa ja parkkitutkan antureita ei saa peittää. Leikkelin kilpitelineestä sopivat asennuspalat alempaan ilmanottokitaan. Kun poistaa pohjapanssarin, näkee missä kohdissa tuossa kaksinkertaisessa etuhelmassa on kotelorakenteita, joihin kestää kiinnittää valoteline.

Olen nähnyt kuvan W213 faceliftistä alimpaan ilmanottoon asennetusta piilovalosta, mutta se taisi olla joku AitoSuomiAuto, josta puuttuivat ilmanohjauslamellit? Edes poikkeuksellisen matala ja hoikka Luminlaights slim paneli ei mahdu tämän auton alimman ilmanoton taakse edes ilman kiinnikkeitä, eikä varsinkaan kiinnikkeiden kera. Tämä asennus on erittäin tukeva, vaikka valaisin on vain päätykiinnikkeidensä varassa ilman ylätukia. Niksi on siinä, että mitoitus tehtiin tunkemalla valaisin niin syvälle tuonne alempaan ilmanottokitaan kuin se kohtuudella mahtuu ja piirtämällä siihen asemaan sopivat kannakkeet. Valokuviossa ei näy lainkaan värinää röykkyiselläkään jääpoltanteella.
Luminalights paneli.jpg
Valokuviosta näkee, että paneli on asennettu hyvin alas, Tämän panelin valokuvioon ei kuulu luonnostaan tuo kuvassakin näkyvä etualan korostus, mutta kun se roikkuu lähes asfaltin pinnassa, ei valokuvion alapuolta saa oikein millään järkevällä suuntauksella pois tuosta etualaa häiritsemästä. Joka tapauksessa toivottu hillitty kaukovalojen lisäys toteutui. Mittasuorallani oli oman W212 ILS xenonien + aiempien NBB Alpha xenonien edessä 200 metrin mittapisteessä 15 luksia ja nyt viime vuosina samassa autossa X-Vision Genesis 600 ja 11 luksia. S213 Multibeam + Luminalights Scout Slim antoi samalla mittapisteellä lukeman 8 luksia, mikä on noin puolet enemmän kuin auton omat valot saavat 160 metriin. Tämä ei siis ole mikään kilometriä tavoitteleva pistevalo, vaan kohtuullinen kaukovalojen parannus, joka näkemään noin kolmisen sekuntia lisää. Kuvassa on samat valotusarvot kuin Mesellä oman W212 lisävalothredissa olen käyttänyt, eli kuvat ovat vertailukelpoisia muuten, paitsi että tämä on otettu aiempien kuvien 35 mm polttovälin sijasta 50 millin asetuksella.
Luminalights scout slim.JPG
Tämä XBB:n ohjaus toimii valitettavasti kaukovalon tunnistuksella, joten Multibeam 169 valopisteellä ei onnistunut, vaan tarvitaan lisäkytkin, jolla saa valita ajaako auton omilla valoilla täysautomatiikalla vai manuaaliohjauksella valot päällä. Luminalightsin valokuvio sinänsä sopisi varsin hyvin täysautomatiikallekin, jos XBB:n saa siihen ohjelmoiduksi tai jos löytyy ohjain, joka tunnistaa milloin Multibeam alkaa rajoittaa valotehoa jossain valituissa pikseleissä. Multibeamin säädön alkamisen näkee juuri ennen kuin joudun vaihtamaan lähivaloille ennen vastaantulijan protestointia.

Tämä asennus saa jäädä valinnan mukaan käytettäväksi joko automaatilla tai lisävalojen kanssa manuaalisti. Mutta valopanelin valokuvio on sen verran hyvin Multibeamiin sopiva, että täysautomaattisen toiminnan tutkiminen jatkuu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut 740 GLE, Pe 31.12.2021 23:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ripatti69 kirjoitti: To 23.12.2021 22:30 Ajovaloautomatiikka hoitaa vaihdon, en kyllä ole huomannut mitään "viimeisen pikselin säätöä" näissä vaan on/ off toiminnon valoautomatiikalla. Ja monta pitkää ruuvia on telineen kiinnittämiseen laitettu ilman mitään vaivaa, tuurilla?
Onko sinun autossasi vakiovarusteiset High Beam ajovalot vai Multibeamit?

Jos jälkimmäinen, niin kerrotko minullekin miten ne saa ohjaamaan lisävaloa oikein?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ripatti69 kirjoitti: To 23.12.2021 22:30 Minulla on tuo xbb dongle ja rele. Toimii hyvin.
...
Ajovaloautomatiikka hoitaa vaihdon, en kyllä ole huomannut mitään "viimeisen pikselin säätöä" näissä vaan on/ off toiminnon valoautomatiikalla.
Onkohan oikein tulkita tämä siten, että Ripatin autossa ei ole adaptoituvaa Multibeam matriisivaloa vaan lähi- ja kaukovaloautomatiikalla toimivat perusledit?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Ripatti69
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Ei ole minulla noita "Multibeam" valoja vaan vaan ne "High performance" ledit
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tämä olikin ihan hyvä vinkki. Kun Multibeam LEDeillä napsauttaa tuosta älyvalojärjestelmän kohdalta rastin pois ja jättää valokytkimen AUTO-asentoon, niin Multibeamit toimivat kuten High Performance ILS, eli kaukovalot vaihtuvat automaagisesti, mutta ilman Multibeamin segmentointia periaatteella kaikki tai ei mitään.
Multibeam.jpg
Koeajolla valot reagoivat katuvaloihin ja nopeuden muutoksiin odotetulla tavalla, mutta vastaantulijoiden reaktioita en saanut vielä selville, kun sakeassa lumituiskussa ei sattunut yhtään vastaantulijaa 42 km koeajolle.

Jatketaan tutkimuksia. Eihän sitä tiedä, vaikka noilla asetuksilla voisi ajaa täysautomaatiikallakin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ei toiminut vielä tämä prototyyppi täysautomaattina Multibeamien kanssa. Syy on auton puolella, olin tulkinnut yllä olevan "älykäs valojärjestelmä" rastin väärin. Manuaalin mukaan tuon rastin ohjaama ILS kattaa
- kääntyvät ajovalot
- kääntymisvalot
- moottoritievalot
- laajennetun sumuvalotoiminnon
- huonon sään valot ja
- kaupunkivalot

Mutta se EI vaihda Multibeam toimintoa pois ja siksi tietenkin vastaantulijan kohdatessa Multibeam matriisiledit pitävät kaukovalon merkkivalon päällä vastaantulijan kohdan varjostaen, eli pelkkää kaukovalon merkkivaloa seuraava XBB Dongle ja powerunit pitää lisävalot päällä koko ajan. Kuten Ripatin kertomastakin kuulee, High Perf LEDien kanssa tämä XBB zydeemi pelaa hyvin, kunhan vain valitsee valonvaihtoalgoritmille sopivat valot.

Lisävalot voisi laittaa erillisen kytkimen taakse mutta enpä taida viitsiä kun tuo ohjain saattaa vielä vaihtua jossain välissä? Nytkin saa ajaa valinnan mukaan valoilla tai ilman. Ilman OBD donglea auto toimii tehtaan spekseissä ja lisää valoa kaipaava kuski tyrkkää donglen paikalleen ja vaihtaa valot itse.

Oman autoni taso on nyt saavutettu ja jos valoautomatiikka olisi W212 pre-facelift xenon ILS tasoa, niin homma jäisi tähän ja kevään Mersupäivän tasauksessa dongle pois (=W212 panelin kytkin OFF) ja koko kesä täysautomatiikalla kunnes syksyn Mersupäivän tasauksessa lisävalot taas päälle ja valot käsiohjaukseen. Mutta S213 ajovaloautomatiikka toimii niin hyvin, että olisi hienoa jos lisävalopanelin saisi toimimaan Multibeamin viimeisenä säätöportaana. En lupaa vielä lopettaa täysautomaattisen ratkaisun etsintää tähän.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

https://brigght.fi/products/cankey-johtosarja

Tuossapa pitäisi olla sinulle ratkaisu. Samalla sivulla myös suositeltava paneeli tuon kaveriksi. Idea on paneelin kantavuudessa joka on noin 500metriä. Tältä etäisyydeltä auto huomaa vastaan tulevan liikenteen. Hinta on vain releelle kova.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Tuo on hyvä tietää että tuollainen nyt oikeasti löytyy, tulee heti työmaalle hyllytavaraksi ja testaukseen
X204 GLK 320Cdi 2009
W639 Vito
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ari89 kirjoitti: To 13.01.2022 15:57 https://brigght.fi/products/cankey-johtosarja

Tuossapa pitäisi olla sinulle ratkaisu. Samalla sivulla myös suositeltava paneeli tuon kaveriksi. Idea on paneelin kantavuudessa joka on noin 500metriä. Tältä etäisyydeltä auto huomaa vastaan tulevan liikenteen. Hinta on vain releelle kova.
Kiitos, Ari. Tämä näyttää tosiaan toimivan oletetulla tavalla myös matriisiledien kanssa.

Noihin 1 ja 0.25 luksin lukemiin kannattaa soveltaa Murphyn lakien vastimaa skaalausta, jonka nojalla ilmoitettuihin suorituskykyarvoihin sovelletaan kerrointa 0.5 ja mainosmiehen juttuihin kerrointa 0.25 :D

Paljon kiinnostavampi 3 - 5 luksin valaistus, jolla oikeasti näkeekin jotain ajamisen kannalta tärkeää osuu laskennallisesti Tellus 20 panelissa hieman yli 200 metriin (4 lux) ja Ymer 20 osalta 4 lux @250 m. Nuo sinänsä kuulostavatkin järkeviltä arvoilta automatiikan hoidettavaksi, koska ne eivät tavoittele puolta kilometriä 4 luksin valaistuksella. Vaatimattomista metrilukemista huolimatta kumpikin työntää Multibeamien 5 luksin käyrää talvirajoituksella useita sekunteja eteenpäin. Lopputulos on todennäköisesti aika lähellä Mersun tarjoamien Ultra LEDien näkymää, jota ei 213-sarjan pre-faceliftiin saanut tehtaalta?

Ottaen huomioon, että aiemman kuvan S213 alenpaan ilmanottoon tungettu Luminalights on 40 mm korkea ja päätykannakkeistaan taaksepäin vain 30 mm syvä, en taida edes harkita näiden isojen panelien sovittamista 213 E-sarjan nokalle. Vaikka valokuviot näyttävätkin järkeviltä, juuri tuon keulan tilanpuute on vahvasti rajaava tekijä 213 korissa. Tuo paikallaan oleva poikkeuksellisen siro Luminalights Slim panelikin on keskeltä keulaa jo ilmanottoaukon pinnassa kiinni. Se kirjaimellisesti asennettiin tunkemalla paneli perä edellä ilmanottoaukkoon ja rakentamalla kiinnikkeet siihen kohtaan missä paneli törmäsi autoon.

Isommilla paneleilla saa tietenkin lisää valoa, mutta meillä oli vaatimuksena että kauniin auton ilmettä ei saa pilata eikä etupuskuria leikellä. Kaksi 8 millin reikää oli pakko porata puskurin alimpaan osaan valaisimen kannakkeille, mutta puskuria ei ole muuten veistetty lainkaan. Lähtökohta on siis eri kuin sinunkin tunteman oman W212 asennus, jossa valokuvio määräsi valinnan ja iso ja ruma X-Vision Genesis törröttää puskurin päällä kilpitelineessä kokonaan säleikön etupuolella.

Rouvan S213 paneli saattaa vielä vaihtua kaarevaan Purelux X-slim C520 paneliin. Matala asennus korostaa hyvänkin valokuvion etualaa ja leveämpi valokuvio todennäköisesti lieventäisi tuota tyylivirhettä. Paikallaan oleva paneli on saman kaltainen suora versio:

https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisav ... WcEALw_wcB

Tuo ohjainsarja laitetaan ilman muuta harkintaan, kiitokset vihjeestä :clap:
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Tuo paneelin asennus siististi on haastava näissä. Varsinkin kun on distronic, 360° kameraa ja parkkitutkia.

Tuo Can key on kuulemma säädetty Ymer ja Tellus paneelien kanssa ja vastaavilla arvoilla pitäisi toimia.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3937
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja RH »

Kaverilla on (en tiedä, miten toteutettu) uudehkossa Volvossa ruotsalaistyyliin kolme isoa laatuakannua keulilla. Autossa on matriisivalot ja automatiikka on ainakin tuossa saatu toimimaan niin, että lisävalopatteri sammuu aina, kun auto alkaa mukauttaa valojakautumaa. Pelittää huikean hienosti, eikä tule sokeita vaiheita ajamiseen puolikkaille vaihtaessa, kun autossa edelleen on enempi valoa kuin normilyhkäisillä 8) .
Noin yleensä, vaikka ei tähän ketjuun kuulukaan, niin hoksasin tuossa, että matriisivalot on ihan paras keksintö myös niille, joilla niitä ei ole. Ajeltiin joulun edellä nelosta pohjoiseen autolla, jossa vain normaalit ledivalot. Aika paljon piti ajaa puolikkailla. Jyväskylän jälkeen perässä ajoi pitkän matkaa uudehko E-Mersu ja sen takana uudehko V60. Kummassakin matriisit. Ai hitsi, että oli kiva ajella niiden edessä, kun itsekin hyötyi isosti kavereiden investoinneista :D . Ja häikäisi vähemmän (=ei ollenkaan) peileissä kuin moni perinnevaloin perässä ajava.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

RH kirjoitti: Pe 14.01.2022 10:08 Kaverilla on (en tiedä, miten toteutettu) uudehkossa Volvossa ruotsalaistyyliin kolme isoa laatuakannua keulilla. Autossa on matriisivalot ja automatiikka on ainakin tuossa saatu toimimaan niin, että lisävalopatteri sammuu aina, kun auto alkaa mukauttaa valojakautumaa. Pelittää huikean hienosti, eikä tule sokeita vaiheita ajamiseen puolikkaille vaihtaessa, kun autossa edelleen on enempi valoa kuin normilyhkäisillä 8) .
Tämä vähän hämmästyttää, että kuinka hirveän kaukaa se säätö alkaa? Kun auton omat valot niin Volvon kuin Mersunkin tapauksessa saavat 5 luksia reiluun 150 metriin ja jo yhden NBB Alpha-parin kanssa 200 metrissä on 15, silloin kaukovaloautomatiikka joutuu käsittelemään noin tuplasti vakiota pidempää kaukovalokuviota eikä se kolmas NBB Alpha tai X-Vision Dominator helpota säätöalgoritmin työtä yhtään.

Säätö on matriisiledeissä elegantinpaa, mutta matka, jolla se joutuu reagoimaan on samaa luokkaa kuin W212 bi-xenoneillakin. Omassani on käytettävissä kaikki vaihtoehdot, siis ILS tai käsin vaihto lisävaloilla tai ilman. W212 ILS automatiikka tekee muutenkin paljon virheitä, mutta edellä etääntyvän ohittajan perässä näkyy selvimmin säätöalgoritmin sopimattomuus oikeasti isoille valoille. Ohittajan etääntyessä ILS nostaa valojen korkeutta vähitellen etääntyvän auton takana varsin nätisti, kunnes viimeinen säätöporras sytyttää kaukovalon merkkivalon, lisävalorele vetää ja edellä ajava näkee edessään satametrisen oman varjonsa, kun kaukovaloa on hehtaarikaupalla enemmän kuin säätöalgoritmi luulee. Minun W212 nokalla isot valot eivät sinänsä riko mitään koska ILS toimii niin karkeasti, ettei automatiikkaa viitsi käyttää pimeässä muutenkaan, joten käsin vaihdolla ei oikeastaan menetä mitään. Matriisiledeillä on tilanne toinen.

Tuo voi toimia ainoastaan sen nojalla, että matriisiledien säätö alkaa sammutella segmenttejä jo hyvin kaukaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3937
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja RH »

740 GLE kirjoitti: Pe 14.01.2022 22:54
RH kirjoitti: Pe 14.01.2022 10:08 Kaverilla on (en tiedä, miten toteutettu) uudehkossa Volvossa ruotsalaistyyliin kolme isoa laatuakannua keulilla. Autossa on matriisivalot ja automatiikka on ainakin tuossa saatu toimimaan niin, että lisävalopatteri sammuu aina, kun auto alkaa mukauttaa valojakautumaa. Pelittää huikean hienosti, eikä tule sokeita vaiheita ajamiseen puolikkaille vaihtaessa, kun autossa edelleen on enempi valoa kuin normilyhkäisillä 8) .
Tämä vähän hämmästyttää, että kuinka hirveän kaukaa se säätö alkaa? Kun auton omat valot niin Volvon kuin Mersunkin tapauksessa saavat 5 luksia reiluun 150 metriin ja jo yhden NBB Alpha-parin kanssa 200 metrissä on 15, silloin kaukovaloautomatiikka joutuu käsittelemään noin tuplasti vakiota pidempää kaukovalokuviota eikä se kolmas NBB Alpha tai X-Vision Dominator helpota säätöalgoritmin työtä yhtään.

Säätö on matriisiledeissä elegantinpaa, mutta matka, jolla se joutuu reagoimaan on samaa luokkaa kuin W212 bi-xenoneillakin. Omassani on käytettävissä kaikki vaihtoehdot, siis ILS tai käsin vaihto lisävaloilla tai ilman. W212 ILS automatiikka tekee muutenkin paljon virheitä, mutta edellä etääntyvän ohittajan perässä näkyy selvimmin säätöalgoritmin sopimattomuus oikeasti isoille valoille. Ohittajan etääntyessä ILS nostaa valojen korkeutta vähitellen etääntyvän auton takana varsin nätisti, kunnes viimeinen säätöporras sytyttää kaukovalon merkkivalon, lisävalorele vetää ja edellä ajava näkee edessään satametrisen oman varjonsa, kun kaukovaloa on hehtaarikaupalla enemmän kuin säätöalgoritmi luulee. Minun W212 nokalla isot valot eivät sinänsä riko mitään koska ILS toimii niin karkeasti, ettei automatiikkaa viitsi käyttää pimeässä muutenkaan, joten käsin vaihdolla ei oikeastaan menetä mitään. Matriisiledeillä on tilanne toinen.

Tuo voi toimia ainoastaan sen nojalla, että matriisiledien säätö alkaa sammutella segmenttejä jo hyvin kaukaa.
Tämäpäs muuten. Välillä ollut puhetta, että mennään koittamaan, mutta toistaiseksi en ole itse kyydissä istunut. Omistaja itse on noihin kovin tyytyväinen, mutta tosiaan siitä en tiedä, mitä muut tien käyttäjät mahtavat ajatella...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Laitoin kyselyn Brigghtille CAN-KEY laitteesta ja sieltä tulikin aika ripeästi tarkentavaa tietoa, joka vahvistaa käsityksen, että järjestelmä tosiaan seuraa Multibeam valojen toimintaa ja CAN-KEYn ohjaama lisävalopaneli tulee Multibeamin täyden matriisin jatkoksi yhtenä isona pikselinä keskelle keulaa silloin kun Multibeamin mielestä voi käyttää täysiä valoja.

Löytyisikö foorumin asiantuntijoilta sen verran virka-apua, että joku ehtisi selvittää 2018 heinäkuussa valmistuneen WDD213204-alkuisen Multibeam umpion takana olevan johtosarjan kytkennästä Multibeam valoja ohjaavan parikaapelin CAN LOW ja CAN HI lankojen värin kiitos?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12055
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Peripherals CAN low: GN high: GN/WH
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: Pe 21.01.2022 21:16 Peripherals CAN low: GN high: GN/WH
Kiitokset, näyttäisi löytyvän tuon(kin) värisen langat valaisimen taakse tulevasta liittimestä.

Johtosarja on vedetty aika tiukasti, joten tekisi mieli irrottaa liitin että saa johtosarjaan vähän löysää induktiotunnistimen kytkemiseksi. Ei kai tuo pahastu siitä, että liitin käytetään irti vai olisiko syytä näprätä induktiotunnistin paikalleen tuollaisenaan?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja amatoori »

740 GLE kirjoitti: La 22.01.2022 11:54 Johtosarja on vedetty aika tiukasti, joten tekisi mieli irrottaa liitin että saa johtosarjaan vähän löysää induktiotunnistimen kytkemiseksi. Ei kai tuo pahastu siitä, että liitin käytetään irti vai olisiko syytä näprätä induktiotunnistin paikalleen tuollaisenaan?
Ei pitäisi pahastua, ei ainakaan mulla tossa C207:ssa pahastunu. Toki se perus että avain pois virtalukosta ja jos keyless niin riittävän kauaks autosta.
C207 E250 cdi -14
W906 310 cdi -10
ex S205 C350e -16
ex S204 C200 cdi -09
ex S203 C200 cdi -03
ex R107 SL350 -71
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

CAN-KEY ohjain tilattiin sillä puheella, että koska S/W213 asennuksista ei ollut vielä tietoa, niin tehdään meidän autoon prototyyppiasennus ja rahat takaisin tai päivitetään softaa jos ei toimi. Tässä autossa on siis P35 Multibeam adaptoituvat matriisiled ajovalot, joten pelkästään kaukovalon merkkivaloa seuraava lisävalo-ohjain ei toimi automatiikalla oikein vaan lisävaloja pitää käyttää käsin.

Nyt on asennettuna tämä CAN-KEY ohjainsarja, jota saa joko perinteisenä suoraan väylälle liittimellä kytkettävällä että induktiivisella johtosarjaa rikkomatta asennettavalla tunnistimella. Asensin jälkimmäisen ja nyt ainakin ensimmäisten 50 km jälkeen näyttää toimivan. Ei yhtään virhevaihtoa eikä mitään sekoiluja muutenkaan. CAN-KEYn avulla voi lisätä Multibeam LED ajovalojen keskelle yhden ison pikselin LED-panelilla. Lisävalopanelin ohjauslogiikka toimii siten, että paneli on pimeänä aina silloin kun auto rajaa valokuviota joko ajamalla valaistussa taajamassa lähivaloilla tai pimeässä kaukovaloja käyttäessään vastaantulijan tai tavoitettavan havaitessaan. CAN-KEY ohjain kytkee lisävalopanelin silloin kun auton Multibeam valokuvio on täydellinen ilman varjostuksia.

Kytkentä on varsin yksinkertainen, koska päiväajovalon ja disabloinnin langan voi jättää kytkemättä. Punainen johto akulle, musta maihin, induktiivinen tunnistin auton ajovaloja ohjaavan väyläkaapelin sekaan ja Deutsch-liitin kiinni lisävalopaneliin. Panelin sammuttamiseenkion on oma ohjauksensa, mutta jätin sen tässä S/W213 asennuksessa kytkemättä. Paneli on niin alhaalla, että en odota siitä olevan suurempaa haittaa sumussa tai lumituiskussa, joten jätin panelin disablointioption käyttämättä.

Laajempikin asennusohje ja Mersun eri mallien johtosarjojen värikoodit löytyvät QR koodinlukijalla tuosta CAN-KEY sarjan mukana toimitetun alla olevan yhden sivun ohjeen päässä olevasta linkistä. Merkkasin S/W213 vasemman ajovalon johtosarjan värikoodit tuohon skemaankin (CAN LO = Green, CAN LO = Green-white). Kiitokset myös DBFI:lle tämän tarkistamisesta ennen kuin sain CAN-KEY kytkentäohjeet!
CAN-KEY skema.jpg
Releen asensin vakiopaikkaan kuljettajan puoleisen suojalevyn alle pystyyn, ettei riskeerata releen mahdollista kosteusvauriota kun muovikuoren helma on alaspäin. Liitännät pysyvät myös puhtaana täällä suojassa
CAN-KEY rele.jpg
Tunnistimen asennus ei sitten vaatinut edes kaapelin irrottamista. Johdinsarjan suojateippausta joutui hieman avaamaan, mutta tunnistinkalikan mahtuu napsauttamaan paikalleen vaikkapa näin. Kannattanee ottaa huomioon, että tunnistimen paino ja koko suhteessa johtimien painoon on varsin suuri, koska Mersulla hyödynnetään väylärakenteet täysimääräisenä ja signaalijohtimet ovat varsin hentoja lankoja. Vedin tunnistimen kiinni valaisimen koko johtosarjaan teippauksin ja nippusitein ettei tunnistin jää parin valolangan varaan roikkumaan. Tunnistin pitää asentaa kuljettajan puoleisen ajovalon johdinsarjaan.
CAN-KEY tunnistin.jpg

CAN-KEY pitää asennuksen jälkeen opettaa sen auton tavoille, johon se on asennettu. Siihen on ohje noiden QR-koodien takana, mutta näin se tapahtui:
1. auto vaakasuoralle tasolle (ilmeisesti korkeussäädön komentojen välttämiseksi?)
2. käynnistä
3. valot AUTO asennossa
4. anna käydä kunnes valokuvio on alustettu kokonaan
5. automatiikka päällä vedä valonvaihtoviiksi kaukovalovilkulle ja PIDÄ
6. noin 6 sekunnin kuluttua CAN-KEY kuittaa ymmärtäneensä kaukovalojen kaikkien segmenttien olevan käytössä vilauttaen lisävaloja 3 kertaa
7. vapauta valonvaihtoviiksi kaukovalovilkku asennosta
8. Homma valmis. Nyt voi lähteä ajelemaan täysautomatiikalla ja lisävalopaneli sammuu heti Multibeam säädön alkaessa.

Toiminta näyttää sujuvammalta kuin odotinkaan. Ajaessa ei tule edes vaikutelmaa pitkästä sekvenssistä esiripun auetessa ja viimeisenä säätöportaana syttyvästä lisävalopanelista. Koska komento lähtee sekä auton omile valoille että lisävaloille samalla kertaa, kertakomennolla syttyvä lisävalopaneli napsahtaa päälle samalla kun esirippu lähtee aukeamaan auton kaukovaloissa, joten se vähentää tuota animoitujen ajovalojen vaikutelmaa.

Nämä valot toimivat käsin koskematta ilman vastaantulijoiden protesteja kun valitsee lisävalopanelin, joka ei työnnä 5 luksin käyrää kovin paljon ohi 200 metrin. Meidän autossa se 5 luksin piste on 200 metrin mittapisteen mittaustiedon perusteella laskennallisesti ekstrapoloituna 230 - 240 metrissä ja nuo valot tuntuvat kelpaavan vastaantulijoille. Saattaa jopa käydä niin, että aiemmin Multibeam säätöä havaitsematta valojaan vilkutelleet rauhoittuvat kun näkevät selvästi 2 x 84 + 1 pikselin Multibeam valoissa yhden ison pikselin sammuvan hyvissä ajoin? Mitään NBB Alpha Xenonia tai X-Vision Genesistä tuohon käyttöön lienee turha tarjota, koska auton 160 metrin kaukovaloille mitoitettua säätölogiikka voi kohtuudella venyttää hieman yli 200 metrin, mutta ei se tietenkään osaa käsitellä 400 metrin kaukovalokeilaa.

Tämä taisi olla toiseksi viimeinen säätö tämän auton valoille. Suora paneli vaihtunee vielä jossain vaiheessa paremmin auton keulan muotoon sopivaan kaarevaan päätavoitteena vähentää ahtaan asennuspaikan vuoksi varsin alas asennetun panelin etualan korostusta leveämmällä valokuviolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut 740 GLE, La 12.02.2022 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tämä kuuluisi myyntiosioon, mutta saattaa erottua tässä paremmin asiasta kiinnostuneille.

Aiempi kaukovalon merkkivaloa seuraava XBB ohjain täydellisine johtosarjoineen jäi ylläolevasta johtuen nyt käyttämättä. Se toimi sekä tuossa meidän multibeam autossa käsikäytöllä, jolloin lisävaloilla ajaessa joutuu vaihtamaan valot itse ja vilkkaammassa liikenteessä voi ajaa Multibeameilla lisävalot tappokytkimellä sammutettuna.

lman Multibeam valintaa P35 normaalien High Performance LED valojen ja valojenvaihtoautomatiikan kanssa tämä XBB sarjan pitäisi toimia täysautomattisesti, koska autokin vaihtaa lähivaloille vastaantulijan kohdatessaan.

XBB lightswitch + dongle hinta uutena on 180 €, mutta nämä valmiiksi S/W213 sarjaan konffatut saa halvemmalla, koska voin antaa reilun kerhoalennuksen. XBB:n saa konffatuksi myös muille valoautomatiikalla toimiville autoille.

Olisiko 120 € kohtuullinen hinta?
XBB sarja.jpg
Lisätietoa XBB lightswitchista tuolla:

https://www.valostore.fi/fi/tuote/kytke ... 5fEALw_wcB
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S/W 213 Multibeam ja lisävalot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Päivitys tähän. Onneksi kukaan ei tehnyt tarjousta toimivasta XBB ohjainsarjasta, jolle onkin käyttöä meillä. Nyt on nimittäin tilanne se, että alun lyhyellä koeajolla poissa olleet epämääräisyydet ovat vähitellen vieneet kaikkien kuskien hermot siihen pisteeseen, että CAN-KEYn anturi on vedetty irti ajovalon johtosarjasta ja koko härveli poistuu käytöstä meidän osaltamme.

Vaihtovirheet, joissa kaukovalo sammuu silmin näkymättömästä syystä hetkeksi ja syttyy taas uudelleen "vaikka mitään ei ole tapahtunut" ei estä ajamista. Ongelma ei ilmeisesti ole Multibeam-lähtöinen vaan samaa välkkymistä esiintyy myös pakkovaloilla kaukovalot päällä. Joko induktiivinen tunnistus ei toimi luotettavasti tai sitten CAN-KEY ohjain tunnistaa väärin jotain sellaisiakin väyläkomentoja, joihin sen ei pitäisi reagoida.

Viimeisin niitti oli valoihin ja turvajärjestelmiin viitannut vikailmoitus, joka esti käynnistämisen. Hetken ihmettelyn ja ovien lukitusten räpläämisen ja toteamisen että eihän meillä ole edes 6-koloavainta, jolla saisi etusulakerasian auki, löimme konepellin kiinni ja ajoimme kotiin. MB-Osan diagnoosin mukaan talteen jäänyt vikakoodi viittaa etu-SAMiin. Kaikki tehtaan ohjeen mukaan tarkistettavat asiat ovat kunnossa ja asianomaisissa kontrollereissa on uusin softaversio. MB-Osan kokemuksen mukaan vastaavaa on nähty joskus ennenkin lisävaloasennusten yhteydessä, jos ylimääräinen kontrolleri on häirinnyt etu-SAMia.

En hoksaa, miten se olisi tässä mahdollista, koska tuon CAN-KEYn pitäisi olla väylälle päin passiivinen laite joka vain kuuntelee koodeja väylällä? Sellaista teoriaa voisi tietenkin kehitellä, että ei sitä väylää ole huvikseen punottu kierretyksi pariksi, jonka tavoitteena on keskimääräistää mahdolliset häiriöt. Tuo induktiivinen tunnistinhan vaatii kierretyn parin purkamisen muutaman sentin matkalta auki letiltä ja CAN HI ja CAN LO eri puolille tunnistinta. Muuta syytä en keksi, miten tuo voisi vaikuttaa asiaan? Joka tapauksessa käynnistämisen estyminen on sen verran vakava seuraus, että sen kanssa ei viitsi värkätä kun ei ole pakko.

Koko roska poistetaan käytöstä tällä erää. Etuna tästä on se, että nyt ei enää tarvitse miettiä millaista valokuviota auton Multibeam osaa käsitellä. Koska valojen vaihdosta vastuullinen applikaatio istuu kuskin korvien välissä, ei valotehoa tarvitse säästellä. Tilarajoitus S213 nokalla tietenkin vallitsee edelleen.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä

Vastaa Viestiin