W124 automaatti-ilmastointi : outo vika, kasattu väärin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

W124 automaatti-ilmastointi : outo vika, kasattu väärin?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Aloitan kokonaan uuen ketjun tälle, koska tässä ei ehkä oo kyseessä mikään "vika", vaan epäilen että tässä pitäis selvittää (edellisen) kyläsepän tekosia.

Kyseinen auto on siis iha kakkossarjan alkupäästä, 10/1989: https://www.lastvin.com/vin/8vKkQA8bOOyEyprWo
Alkujaan R12 kylmäaineilla, mutta muutettu sittemmin R134:lle, ja jos oikein oon ymmärtäny, tuo on tehty samalla kun ilmastoinnin jäähdytyskenno on vaihdettu. Selvästikin tätä on korjaillut joku seppä, kelle ei oo ollu aina iha niin tarkkaa, tuleeko kaikki ruuvit takas paikoilleen tai ainakaan oikeille paikoille, joten epäilen et tuota ilmastointiakin korjatessa ois voinu mennä ihan hyvin muutamat letkut ristiin jne.

Auto huurruttaa siis herkästi ikkunat etenkin jos pitää lämppäriä EC -asennossa, eikä tosiaan ilmastointi päälläkään huurteepoisto ole ollenkaan normaalia w124 tasoa. Lisäksi kojelaudan keskisuulakkeesta ei tule ilmaa missään tilanteessa, vaikka se rullalla käytettävä läppä onkin auki.

Ja sellaisenkin ilmiön havaitsin kerran loppukesästä, että kun laitto EC -asentoon, niin muutaman sekunnin päästä lakkas puhaltamasta kuljettajan jalkotilaan. Ja kyllä, vain ja ainoastaan vasemmalle jalkotilaan puhallus vaimeni, oikeelle jatku; kokeilin tuota useampaan otteeseen. Tätä ei ilmenny esimerkiks tänään, ku sen ois kyl näillä pakkasilla taatusti huomannu.

Tää ite vian selvittäminen vaatis vähän aikaa, mutta aattelin laittaa tänne ideariihen pystyyn, että sitten ku ryhtyy asiaan perehtymään, on asia jo hautunut useammankin mietintämyssyn alla :lol: Auto ei myöskään oo tällä hetkellä päivittäisessä ajossa, vaan lähinnä reissukulkine, eli lokakuussa kävin Lapissa ja nyt -tuoreella leimalla 8) - poikkesin Etelä-Pohjanmaalle pariks päivää kyläilemään. Muuten tuo on joutanu olee liikennekäytöstä pois, joten vika pääsee unohtumaan :roll:

Oon tähän mennessä tutkinu seuraavat asiat:
-Sisäilmansuodattimia ei oo, joten ne ei oo märät tai tukossa.
-Ilmastoinnin kondenssivesitötteröt on auki, ja niistä tippuu vettä niin kuin kuuluu.
-Takakontin sivuilla olevat poistoräppänät liikkuu, eli kori pääsee "läpivirtaamaan".
-Lämppärin puhallin pyörii oikeeseen suuntaan.
-Ilmanottoritilöihin kun laittaa peperit, niin puhallin imee ne "kiinni", mutta ei ehkä iha niin napakasti ku olettais.

Oon käyttäny hanskalokeron irti, ja koittanu tutkia toimiiko sisäilmakierron käyttö, mutta siitä en oo saanu vielä tolkkua. Jahka tässä reissusta kotiutuu, niin jospa sitä ois aikaa vaikka vähä perehtyä tähän...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 automaatti-ilmastointi : outo vika, kasattu väärin?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sisäkierto päällä ja olisko keskisuulakkeiden tangosta joku hajalla ja läppä kiinni. Nämä lisävarusteet ei ollu ihan samaa laatua mitä mersu muuten tuohon aikaan.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1104
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 automaatti-ilmastointi : outo vika, kasattu väärin?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tämä on pitkälti identtinen systeemi kuin gen2 W126.

Kosteus ikkunoissa: Neljä vaihtoehtoa. 1) Auton sisällä on kosteutta, joka tulee ulkoa jostakin vuodosta, matot märkiä tms. Tämä ilmeisesti voidaan rajata pois? 2) Lämmittimen kenno tiputtaa. Tämäkin voitaneen rajata pois, jos neste ei häviä, eikä glyko haise sisällä. 3) Lämmitinkoteloon kertyy vettä. Vaikka poistoletkut ovat auki, niin kotelossa voi olla likaa ja moskaa joka sitoo itseensä paljon kosteutta. Tätä voi kertyä vuosien mittaan, kun autossa ei ole raitisilmasuodatinta. Kompostin haju on tästä varma merkki. 4) Sisäilmakierto on jumittunut päälle. Tarkista alipaineläppien toiminta.

Keskisuulakkeet toimivat automaattisesti alipaineen ohjaamina. Ne voidaan kylläkin manuaalisesti sulkea, mutta niistä tulee ilmaa vain tuuletus/viilennystilassa, ei lämmityksen aikana.

Jalkatilaläppä on yhteinen moilemmille puolille, ja aukeaa lämmityksen aikana. Jos vain toinen puoli toimii, niin vika on mekaaninen läppäkotelossa.

Alipaineet on rakennettu siten, että oletusarvoisesti vain tuulilasille ja sivuikkunoille olevat läpät ovat pysyvästi auki jos kaikki alipaineet häviävät.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W124 automaatti-ilmastointi : outo vika, kasattu väärin?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Karel kirjoitti: Ke 29.12.2021 11:153) Lämmitinkoteloon kertyy vettä. Vaikka poistoletkut ovat auki, niin kotelossa voi olla likaa ja moskaa joka sitoo itseensä paljon kosteutta. Tätä voi kertyä vuosien mittaan, kun autossa ei ole raitisilmasuodatinta. Kompostin haju on tästä varma merkki.
Miul on ollu ja on edellee näitä tän ikäsiä useempia, eikä vielä oo tullu vastaavaa eteen. Vaa jos tää yksilö nyt ois sattunt jossai vaihees taivaltaan seisoo enemmänki ulkona puun alla tms, ni sittehä se ois mahollista. Toki, jos se ilmastoinnin kenno o vaihettu, ni ois aika kumma ettei lämppärin koteloa olis putsattu. Mut nyt ku mainitsit, niin joskus huomannu snadin "tallin hajun", mutta oon kyllä laittanu ton sen piikkiin et tää kerkes olla rivissä apaut vuuen päivät päällekkäi ensimmäisen vaimoni kanssa, joka kävi tällä mm. hevostallilla, joten oon aatellu että kengänpohjista on niiltä jäliltä tarttunu jalkotilan sivuverhouksiin. Ja se haju ei oo tosiaan millään tapaa jatkuva, vaan satunnainen pölähys. Pääsisköhä sinne lämppärin pohjalle kurkkaa mitää kautta endoskoopilla?
Karel kirjoitti: Ke 29.12.2021 11:15 4) Sisäilmakierto on jumittunut päälle. Tarkista alipaineläppien toiminta.
Noista pitää ottaa selvä. Mut mites se nyt on, ku foorumiltaki löytyy kahta tietoa, eli löytyykö ne hanskalokeron takaa vai konehuoneen kautta lähestymällä?
Karel kirjoitti: Ke 29.12.2021 11:15Keskisuulakkeet toimivat automaattisesti alipaineen ohjaamina. Ne voidaan kylläkin manuaalisesti sulkea, mutta niistä tulee ilmaa vain tuuletus/viilennystilassa, ei lämmityksen aikana.
S202 kirjoitti: Ke 29.12.2021 11:12olisko keskisuulakkeiden tangosta joku hajalla ja läppä kiinni.
Keskisuulakkeiden mekaanisesti käyttettävä läppä kyllä toimii, mut tää oliki kaivattua tietoa, et niille ohjataan ilmaa vielä alipainekäytöisestikin. Nyt niistä ei kuiteskaa tuu missää tilanteessa ilmaa, ei ees vaik laittas jäähytyksen täysille eli lämpötilansäädön minimiin.
jackie kirjoitti: Ke 29.12.2021 02:26Ja sellaisenkin ilmiön havaitsin kerran loppukesästä, että kun laitto EC -asentoon, niin muutaman sekunnin päästä lakkas puhaltamasta kuljettajan jalkotilaan. Ja kyllä, vain ja ainoastaan vasemmalle jalkotilaan puhallus vaimeni, oikeelle jatku; kokeilin tuota useampaan otteeseen. Tätä ei ilmenny esimerkiks tänään, ku sen ois kyl näillä pakkasilla taatusti huomannu.
Karel kirjoitti: Ke 29.12.2021 11:15Jalkatilaläppä on yhteinen moilemmille puolille, ja aukeaa lämmityksen aikana. Jos vain toinen puoli toimii, niin vika on mekaaninen läppäkotelossa.
Tuon tempun oon havainnu sen tekevän ainoastaan yhdellä ajokerralla, eli sehä saatto olla täysin satunnainen "älyvika". Vaan jos jalkotilan läppien kuuluu aueta lämmityksen aikana, niin miksi se käsky sulkea se meni sinne ku laitto EC:n päälle :eh: Mutta tää vaatii vielä toistoja, eikä ole nyt se ensisijainen ongelma. Ja noita kränääviä jalkotilan läppiä on tullu vastaan maailman sivu, mut ne luukut o onneks helppo tökätä iha vaa sormella koittaen levällee.
Karel kirjoitti: Ke 29.12.2021 11:15Alipaineet on rakennettu siten, että oletusarvoisesti vain tuulilasille ja sivuikkunoille olevat läpät ovat pysyvästi auki jos kaikki alipaineet häviävät.
Tätähä vois tietty sit iha ekaks testata, et nyppäsis alipaineet "poikki" ja kokeilis et mistä räppänöistä puhaltaa, eli toimiiko ees "vikatila" oikein.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W124 automaatti-ilmastointi : outo vika, kasattu väärin?

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Moro,
Jos systeemi on ollut purettuna alipaineletkut ovat voineet mennä kasauksessa vääriin kohtiin, seurauksena varmasti sekaisin oleva toimintalogiikka.

Onneksi laiteesta on olemassa hyvät manuaalit, tässä lienee koko setti mitä tehdas tarjoaa:https://w124performance.com/service/w12 ... m/Climate/
Perusteet: https://w124performance.com/service/w12 ... 83-600.pdf
Testaus: https://w124performance.com/service/w12 ... e/1986.pdf
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1104
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 automaatti-ilmastointi : outo vika, kasattu väärin?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Efraim kirjoitti: To 06.01.2022 21:10 Moro,
Jos systeemi on ollut purettuna alipaineletkut ovat voineet mennä kasauksessa vääriin kohtiin, seurauksena varmasti sekaisin oleva toimintalogiikka.

Onneksi laiteesta on olemassa hyvät manuaalit, tässä lienee koko setti mitä tehdas tarjoaa:https://w124performance.com/service/w12 ... m/Climate/
Perusteet: https://w124performance.com/service/w12 ... 83-600.pdf
Testaus: https://w124performance.com/service/w12 ... e/1986.pdf
Hyvät ohjeet olet saanut tähän linkattua. Jos ei näillä tule tolkkua, niin sitten tuskin millään.

Nämä pätevät suurimmaksi osaksi myös kakkossarjan 126-malliin. Ykkössarjaan sitten pätevät vastaavat ohjeet kuin 123:een.

Tämä on sikäli selkeämpi systeemi kuin 123 aikainen, että kaikki ohjauselektroniikka on näppäinyksikössä. Aiemmin oli näppäimistön lisäksi vielä kaksi kookasta ohjainboksia.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin