Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kartzani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 11.12.2021 08:04

Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja kartzani »

Voi v....u akku vaihdettu ja auto palasi tehdas asetuksille paitsi lisäksi radio kyselee koodia jota ei saa näköjään mistään , Tampereelta pitää seuraavaksi kysellä. Lisäksi katosi suomenkieli ja webasto kokonaan . ja ei tuollaiseen vanhukseen viittis mitään tuhannen remontteja alkaa tekemään kun tuli vähän kuin vara-autoksi . Autojen kanssa koko ikäni pelannu ja eipä muissa ,ei edes jenkki vehkeissä ole moista käynyt ja se Starikin maksaa maltaita niin en enää ala moista hommaamaan, taidan myydä osina , autohan on siis W211 ,2,2l diesel sedan , radio Alpine valokuitu versio 6cd vaihtajalla. Matkaakin jokaiseen mersu huoltoon n 200km edestakaisin ajeltuna joten pitäs homma saada samalla reissulla pulkaan ja sehän ei tunnu nykyään onnistuvan , aina sama että tuo tänne niin katellaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kukas viestin kirjoitti jos kuskilta hävisi suomen kieli? Autossahan sitä ei ole ollutkaan niin siitä ei voinut olla kyse (puhutaan tehdasvarusteista kun tarkkaa tietoa autosta ei ole).

Oliko niissä jenkkiautoissa suomenkieliset valikot eikä hävinneet mihinkään?

Oma muistini ontuu pahasti mutta muistelisin että 211-mankoissa ei ollut mitään suojakoodia. Vuosimallista ei tullut tietoa mutta olettaisin että NTG2.5 mankassakaan ei ollut tai sitten siinä on runkonumeroon sidottu aktivointikoodi. Sen sijaan jos olet yhtään vanhempaa mersua ropaillut niin esim. 210:ssä tulee kyllä turvakoodikysely jos nyppäät radiosta sähköt pois.

Outoa jos webasto katosi kokonaan, se on sentään aika piukasti kiinni autossa. Olisko rekisterikilvet kuitenkin vielä tallella, sillä tiedolla selviäisi moni asia paremmin.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vaikuttaa vahvasti siltä että mittariston koodaukset nollaantunut syystä taikka toisesta. Silloin voi hävitä webaston ohjaus sieltä mittaristosta jos se puuttuu koodauksesta. Eikö faceliftissä ollut suomalaiset valikot? Ruotsia ja venäjä ainakin löytyy suomesta en tiedä kun omat aina lontooksi ollut.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MJPfin kirjoitti: Ma 03.01.2022 17:24 Eikö faceliftissä ollut suomalaiset valikot? Ruotsia ja venäjä ainakin löytyy suomesta en tiedä kun omat aina lontooksi ollut.
En uskalla varmaksi sanoa mutta oman perheen autoissa vasta 213 pre-faceliftissä oli Comandissa suomenkieliset valikot, mittaristossa ei. Facelift 213-korisessa ainakin suomenkielinen puheohjaus uupuu, valikkokielistä en muista.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17193
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mielenkiinnolla seuraan millainen radio 211:ssa kyselee koodia, kun ei muistu mieleen vastaavaa itsellä.
Huono tuuri kun taas tällaista ja pari viikkoa sitten 203 kadotti kaikki muut kielet paitsi saksan :shock:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6265
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja MiHe »

rumiluksen inkarnaatioko on taas saapunut?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Myöhäistä pyllistää nyt kun on jo housussa, mutta mikä juttu tämä on, että mennään vaihtamaan väyläautoihin akkuja jännitekatkon kera selvittämättä ennalta mitä siitä seuraa?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja DBFI »

740 GLE kirjoitti: To 06.01.2022 15:32 Myöhäistä pyllistää nyt kun on jo housussa, mutta mikä juttu tämä on, että mennään vaihtamaan väyläautoihin akkuja jännitekatkon kera selvittämättä ennalta mitä siitä seuraa?
Mikä näissä W140 mallisissa ja uudemmissa pitää selvittää akkua vaihtaessa? En muista tuliko väylät ennen vai jälkeen möhkön mutta perinteinen akun vaihto käy ja jos on huolellinen niin ei haittaa vaikka antaa apuvirtaa kunhan tekee sen oikein? Ihan uusissa suositeltavaa kuitata akun vaihto, siihen ei apuvirta auta.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ehkä radion koodi(saa varmaan netistä sarjanumerolla, radion siis), mites ikkunoiden synkkaus/kalibrointi? Ei kyllä muuta äkkiseltään tule mieleen :think:
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Olen vaihtanut W220:en ja myös W164:en akun ihan vain irrottamalla ja uusi kiinni. Tuon möllin kanssa kävi niin, että kun ostin sen, tein pikatestin starilla ilman akkulaturia ja akku kuoli siihen. Se nyt sitten oli jo ihan sama, eikä siinä mitään erityistä tapahtunut. Tripit nollautuu, kellonajan se hakee kyllä itse, ikkunat alas ja ylös, ratti laidasta laitaan. ABS herja lähtee kun ajaa hieman ja vähän jarruttelee.

Uudemmista en mene sanomaan, kun ei ole omaa kokemusta.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja tehodia »

740 GLE kirjoitti: To 06.01.2022 15:32 Myöhäistä pyllistää nyt kun on jo housussa, mutta mikä juttu tämä on, että mennään vaihtamaan väyläautoihin akkuja jännitekatkon kera selvittämättä ennalta mitä siitä seuraa?
Jonkunlaiset vaihto-ohjeet löytyvät jopa auton käyttöohjekirjasta. Tosin siellä saattaa lukea vain, että sammuta moottori, ja sitten vaan kaapelit irti ja sitten kiinnikkeet irti. Ja asennus päinvastaisessa järjestyksessä, mutta kaikki sähkölaitteet pitää olla pois päältä, kun kaapeleita liitetään. Ja esp, kello, radio, sähköikkunat ja kattoluukku vaativat pienen loppusäädön akun vaihdon jälkeen.

210:ssa vaihdoin akun useammankin kerran, mutta se ei koskaan kysynyt radion koodia. Mukana oli kuitenkin kortti, jossa oli se koodi, ja oli ihan alkuperäinen varuste (kasettisoitin, navigaattori ja kuuden CD-levyn vaihtaja).
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tehodia kirjoitti: To 06.01.2022 19:55 Jonkunlaiset vaihto-ohjeet löytyvät jopa auton käyttöohjekirjasta. Tosin siellä saattaa lukea vain, että sammuta moottori, ja sitten vaan kaapelit irti ja sitten kiinnikkeet irti. Ja asennus päinvastaisessa järjestyksessä, mutta kaikki sähkölaitteet pitää olla pois päältä, kun kaapeleita liitetään. Ja esp, kello, radio, sähköikkunat ja kattoluukku vaativat pienen loppusäädön akun vaihdon jälkeen.
Tuoltakin listatalta tippuu suurin osa vähänkin 210:ä uudemmista autoista. En ole kokeillut mutta ikkunat ja kattoluukku varmaan pitää kalibroida nykyisinkin?
Avatar
Kommando
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 25.05.2018 20:46
Paikkakunta: Masku

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja Kommando »

SLK 230 vm 2000 ja akku tarttis vaihtaa. Hommaanko hankaluuksia jos teen itse ja säästän vai onko tuon ikäinen auto sen verran "tyhmä" että sietää pienen virtakatkoksen? Kello oli talvisäilytyksen aikana nollautunut joten eikös auto sen perusteella ole ollut aika tajuttomassa tilassa?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kommando kirjoitti: Ma 23.05.2022 18:16 SLK 230 vm 2000 ja akku tarttis vaihtaa. Hommaanko hankaluuksia jos teen itse ja säästän vai onko tuon ikäinen auto sen verran "tyhmä" että sietää pienen virtakatkoksen? Kello oli talvisäilytyksen aikana nollautunut joten eikös auto sen perusteella ole ollut aika tajuttomassa tilassa?
Voit tehdä hyvin itse, ei vaadi testeriä, ylläpitovirtaa yms. kommervenkkejä.
(Älä räpsyttele kaapeleilla, kerralla kunnolla kiinni)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Onko oikeesti niin että Mersun paska palaa tehdas asetuksille

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Itse tulin siihen johtopäätökseen, että avautuvat ja sulkeutuvat asiat, pitää opettaa. Taitaa olla ihan puhtaasti sähkövirran seurantaa, miten paljon raja-arvoissa tapahtuu muutoksia ääripisteissä. Ohjainlaite(sam) seuraa jatkuvasti jännitteen(V)ja virran määrää(A), viheltää kyllä heti pelin poikki, jos on vajausta raja-arvoista.
Esim kattoluukusta testerillä, ilmoittaa ettei ole ”opetettu”, jos ei ole virtakatkoksen jälkeen opetettu. Todennäköisesti SAM ilmoittaa, ettei sillä ole raja-arvoja käytettävissä ja silloinhan ne pitää sinne ”ohjelmoida”, jotta ohmin laki toteutuu
Vastaa Viestiin