S212 350 OM642 kova kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Käväsin pikku lomareissun perheen kanssa ko Mersulla. Kilsoja tuli aika tarkkaan 700km. Suurin osa matka-ajoa vakionopeudensäädin päällä ja mittarinopeus 80-90km/h. Keli normaali selkeä Lapin pakkaskeli. Alla nastarenkaat 225/50R17. Ilmanpaineet ok. Tankillinen meni löpöä eli kulutus tankkauksilla mitattuna 10.2l /100km. Miten voi matka-ajossa kuluttaa noin paljon? Moottorilämmötkin
oikein hyvät. Termostaatti vasta vaihdettu. Auto pelaa muutenkin normaalisti. Vetoja on, eikä vikakoodeja ole.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Yhtämittaista ajoa? Laahaako jarrut? Vastatuuli? Suksiboksi? Peräkärry? Neliveto?
Sen mitä pohjosessa tullut ajeltua norjassa niin kovilla pakkasilla kulutus kyllä hyppää jonkinverran kun loota ja peräöljyt jähmeät, samoin kuin laakereiden rasvat. Varsinkin jos tulee pysähdyksiä mitkä kestää tunnin pari reissuille niin kokoajan kiesi tahmea ja litran pari menee ainetta leudompaa keliä enemmän.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Suksiboxi lisää helposti litran kulutusta varsinkin 100km/h nopeusrajoitus alueella
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Paljon tyhjäkäyntiä?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Takaveto, ei suksiboxia, eikä kärryä. Peräkontillinen tavaraa ja 4 henkilöä autossa. Normaalisti rullaa, jarrut ei mielestäni laahaa. Seisontajarru tosin on vähän tahmea irroittamaan, mutta senkin kyllä huomaa, kun irtoaa kokonaan. Yhtämittaista ajoa n.310km per suunta ja loput paikan päällä. Ajotietokoneen mukaankin keskikulutus kotimatkalla 8l/100km. Ajotietokoneen mukaan viimeisen 20000km keskikulutus on 8.3l/100km. Jälkimmäinen luku on ok, koska se on seka-ajoa. Tyhjäkäyntiä ehkä 10-15 min.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 876
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Tankkasitko My Dieseliä?
Vai ajatko minkä firman polttoaineilla?
Jossakin oli keskustelua, että eri firmojen aineita kuluu eri tahtiin, omaa kokemusta ei ole asiasta.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Klassiset:
ilmassuodattimet vaihdettu koska?
Eihän polttele hitupönää tiheeseen, öljymäärä pysynyt ennallaan?

Nyt puhutaan kuitenkin n25% lisäyksestä kulutuksessa, ei selity enää pelkillä renkailla tai diesellaadulla. Tottakai monen sattuman summana tuokin on mahdollista.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Kimi »

nh1131 kirjoitti: Ti 04.01.2022 11:37 Tankkasitko My Dieseliä?
Vai ajatko minkä firman polttoaineilla?
Jossakin oli keskustelua, että eri firmojen aineita kuluu eri tahtiin, omaa kokemusta ei ole asiasta.
St1:ltä tankkasin. Yleensä tämä auto tankataan Nesteen automaatista.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Kimi »

MiHe kirjoitti: Ti 04.01.2022 11:45 Klassiset:
ilmassuodattimet vaihdettu koska?
Eihän polttele hitupönää tiheeseen, öljymäärä pysynyt ennallaan?

Nyt puhutaan kuitenkin n25% lisäyksestä kulutuksessa, ei selity enää pelkillä renkailla tai diesellaadulla. Tottakai monen sattuman summana tuokin on mahdollista.
Auto alkoi tuolla reissulla ilmoittelemaan lähestyvästä B-huollosta eli suodattimien vaihto on edessä kohta. Tosin vasta vaihdoin termarin ja samalla käytin suodattimet auki. Ei ne mitenkään erityisen likaiset olleet ja puhalsin paineilmalla vielä enimmät pölyt pois niistä.
Tuota polttelua täytyy tutkailla. Se kyllä vois selittää asian. En siihen ole niin kiinnittänyt huomioita, miten tiheästi polttelee, kun auto on vaimon päivittäisessä käytössä. Se vielä, että auto on täysin alkuperäinen ja tehtaan softalla.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

" Ei ne mitenkään erityisen likaiset olleet ja puhalsin paineilmalla vielä enimmät pölyt pois niistä."

ilmansuodattimissa ja imurin pusseissa on sellainen hassu juttu, että joskus hätätilassa tyhjäsin rakennusimurin pölypussin kun ei se imenyt ja ei ollut uutta pussia. pussin tyhjennyksen jälkeen imuteho ei parantunut juuri yhtään. Koska se pussi on samalla suodatin joka on täysin tukossa.
W212 E350cdi
Mehumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2015 17:05

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Mehumies »

Moe.
Viime talven ajelin työajoa 300km/päivä. Tankkaukset pääasiassa nesteen pisteissä, kulutus 5.8-6.3l/100km. Pari kertaa tankkailin Shell tai st1, niin tankillisella jäi matka noin sata km lyhyemmäksi.
Kuluvan kesän ajoin 150km päivämatkoja ja testailin tietoisesti noita eroja eri asemien välillä, niin totesin saman, että Shell ja st1 tankilla käytyä pääsi 100-150km lyhyemmän matkan, kuin neste tai Teboil. Ei uusiutuvia kokeilussa. - 06 320cdi
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Kimi kirjoitti: Ti 04.01.2022 12:13
nh1131 kirjoitti: Ti 04.01.2022 11:37 Tankkasitko My Dieseliä?
Vai ajatko minkä firman polttoaineilla?
Jossakin oli keskustelua, että eri firmojen aineita kuluu eri tahtiin, omaa kokemusta ei ole asiasta.
St1:ltä tankkasin. Yleensä tämä auto tankataan Nesteen automaatista.
Mittausvirhettä voi tulla, jos tankataan eri mittareilla, jolloin auton asento on eri. Ja sitä virhettä voi tulla jo pelkästään liian lyhyestä mittausvälistä, eli virheet tasoittuvat usemmalla tankkauksella. Myös vaahtoavuus voi vaikuttaa tankkaushetkellä. Sekin kuitenkin edellyttäisi, että mittausvirhettä olisi vähintään 10 litraa, mikä ei ihan kuullosta todennäköiseltä (alkutankkauksessa jäänyt 5 litraa vajaaksi ja lopputankkauksessa 5 litraa "ylimääräistä").

Kyllähän tuo kuullostaa, että puolet on tullut lisää kulutukseen, eli pitäisi mennä alle 7 litraa/100km? Jos kyse ei ole pääasiassa mittauksen epätarkkuudesta, niin onhan siinä sitten jotain vikaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Nurmituomas kirjoitti: Ti 04.01.2022 14:11 " Ei ne mitenkään erityisen likaiset olleet ja puhalsin paineilmalla vielä enimmät pölyt pois niistä."

ilmansuodattimissa ja imurin pusseissa on sellainen hassu juttu, että joskus hätätilassa tyhjäsin rakennusimurin pölypussin kun ei se imenyt ja ei ollut uutta pussia. pussin tyhjennyksen jälkeen imuteho ei parantunut juuri yhtään. Koska se pussi on samalla suodatin joka on täysin tukossa.
Paperisuodattimissa on vielä sellainenkin juttu, että ne saa helposti tuhottua paineilmalla kun suodatinpaperin mikrorakenne rikkoutuu. Toki meneehän siitä ilma, öljy tai polttoaine, tms. helpommin läpi sen jälkeen.
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Meillä ärrä ei mene varmaankaan alle kympin missään ajossa. Oon tottunut että tankilla joutuu käymään. :mrgreen:
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

EX R 280Cdi. Kulutus seka-ajossa oli noin 8.5 sadalle. Matkassa pääsi kyllä alle 8. Joskus jopa karvan päälle 7 lukemiin. Ajotietokoneen VS tankkauksista laskettujen arvojen ero minimaalinen. Eikä minullakaan mikään kevyt kaasujalka ole...

Aloittajan auton kulutus kuulostaa kyllä "ylisuurelta". Aloittaisin kyllä myös helpoista kuten edim ilmanputsarit. Jos olis vetäny jotain putulunta sisään ja olisivat tukkoiset kuitenkin...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 951
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Oli tommonen 350 eemeli työvälineenä aikoinaan, eli kenkää ja tyhjäkäyntiä paljon. Mittaristo ilmoitti 74tkm keskikulutukseksi 6.1L, 200sen oli 6.4L luokkaa. Kesäkilometrejä ja farkku. Tuossa kohtaa oli tehtaalla jotain vääriä suuttimia lipsahtanut tuotantoon, jotka veho sitten vaihtoi :think:
Viimeksi muokannut Orlov, Ti 04.01.2022 18:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

On tuo kova kulutus. Itselläni 320 ja juuri oli 485km matka-ajoa, näytön mukaan 8.4 ja W164, eli ihan eri koppa ja paino ja nelikko. Tuokin on vähän yläkantissa, mutta olen siihen itse syyllinen, koneja on vähän potkittu.

Sitä polttoväliä kannattaa varmaan seurata. Onko käynyt softapäivityksessä/pakotettu käymään?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Vilkaisin mulla toi sedani vie läpi vuoden tankista mitattuna 7.4L/100km. 16" molemmat rengassarjat. Melko paljon motaria tai muuten matka-ajoo. CLS vie vähän alta yhdeksää, mutta sillä ei oo pariin vuoteen ajettu kun lyhyttä pätkää.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Softa on tehtaan, eikä ole päivitetty viime aikoina.

Viime kesänä ajoin pitemmän lomareissun ja silloin meni alle 7l sataselle. Suurin piirtein vastaava kuorma ja alla 235/255 19" kumit. Tänään ajelin autolla, eikä mitään erikoista tuntunut olevan. Mistä sen dpf polton huomaa ajon aikana? Pitää koittaa ehtiä starila tutkia tarkemmin huomenna.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja moska »

Mun 320 4matic cee näyttää vievän 235, 255/18 kesärenkailla vähän alle 7l sataselle reippaassa matka ajossa kesällä ja liki samoja 215/17 nastoilla. Keskikulutukseksi näyttää vajaan 10tkm 8.8 muistaakseni.
Polton aikana pitää kierroksia korkeammalla, haisee ja ilmeisesti takalasin lämmitin menee päälle. Kesällä tuntui jättävän 6.vaihteelle reilussa satasessa, kun yleensä olisi jo 7. päällä ja kierrokset käy nätillä kiihdytyksell päälle 2trpm, kun yleensä vaihtaa alle 2trpm.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Turder »

Ennen isompia toimenpiteitä kävisin ns. helpot pois ensin:
- onko mitään vikakoodeja
- Starilla katselee dpf-polttojen historian, täyttöasteen, milloin polttanut onnistuneesti, tuleeko poltot tiheään jne.
- tankkaus/mittarivirheen eliminointi, eli vaikka pari tankillista ja tankkaukset samasta mittarista. Voisi vielä lisäksi katsoa Starilla polttoainemäärät tankkauksien jälkeen. Ja toki bensamittarin näytöltäkin. Eli saada mahdollisimman monta tarkkaa mittaustulosta ja poissulkea vääriä tuloksia, huolimattomia tankkauksia tms inhimillisiä virheitä.
- jos huolto muutenkin lähellä, niin tekee sen (ilmansuodattimet, polttoainesuodatin, öljyt jne)

Tämän jälkeen jos vielä ongelmaa eikä mitään oireita tai vikakoodeja niin hankala sanoa...
Kimi kirjoitti: Ti 04.01.2022 22:11 Mistä sen dpf polton huomaa ajon aikana?
Korkeampi tyhjäkäynti, käry, pitää ajossa kierroksia korkeammalla, moottorijarru olematon (huomaa hyvin kaupunkiajossa pienillä vaihteilla), polttoaineen kulutus kasvaa ja jos sattuu just katselemaan jäljellä olevaa rangea huomaa kuinka se tipahtaa äkisti, ehkä voi kuulla käyntiäänestä... mutta usein se on aika huomaamaton tapahtuma jos moottoritietä ajelee. Itse ainakin huomaan parhaiten kaupunki/taajama-ajossa polton kun tyhjäkäynti on korkeampi ja vaihdeaskin toiminta muuttuu.
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

Oma ohjelmoitu om642 s211 pitää myös tyhjäkäyntiä vähän korkeammalla silloin tällöin kuumaksi ajetulla koneella, voiko johtua ihan vaan kylmästä kelistä? Dpf tilalla on korvausputki ja ohjelmasta poistettu, mutta onko sitten poisto mennyt ihan nappiin niin ei tietoa :think: Polttoaineen kulutus on mitattuna 8.7l/100km.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Nyt vähän tutkin autoa ja dpf:n suuntaan tuo vika taitaa kääntyä. Polttoa se yrittelee koko ajan. Kokonaisajomatka edellisen regeneroinnin jälkeen 15270km.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Kimi kirjoitti: Ti 04.01.2022 12:24

Auto alkoi tuolla reissulla ilmoittelemaan lähestyvästä B-huollosta eli suodattimien vaihto on edessä kohta. Tosin vasta vaihdoin termarin ja samalla käytin suodattimet auki. Ei ne mitenkään erityisen likaiset olleet ja puhalsin paineilmalla vielä enimmät pölyt pois niistä.
Tuota polttelua täytyy tutkailla. Se kyllä vois selittää asian. En siihen ole niin kiinnittänyt huomioita, miten tiheästi polttelee, kun auto on vaimon päivittäisessä käytössä. Se vielä, että auto on täysin alkuperäinen ja tehtaan softalla.
Omaani vaihdettiin termari, jonka jälkeen auto yritti poltaa jatkuvasti DPF:ää. Lämmöt ei noussut rikkinäisellä termarilla tarpeeksi korkealle => termarin vaihto ja lämpötila nousi => DPF alkoi polttaa useammin.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Viimeisiä OM648 farkkuna ja sekalainen pyöritys pääasiassa taaja-maantie 8,7 litraa. Edellinen oli OM642 sedan 7G-lootalla niin vähän vähemmän meni, vaikka pitäisi olla toisin päin. Onhan tuo farkku 211 kuitenkin omamassa taitaa olla yli 1800 kg, että ei se ihan pyhällä hengellä voi liikkua. Sedan OM648 oli myös pari vuotta sitten ja tuntu menevän huomattavasti pienemmällä, mutta siinä ei ollut vielä näitä kotkotuksia imusarjanläpät ja DPF. Jotakin hämärää tässä nykyisessa laitoksessa on kun ei DPF ole kertaakaan kuullut polttavan tai huomannut. Auto lämpenee nopeaa ja on lämmin.
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Nyt tein autoon b-huollon ja vaihdoin samalla kaikki suodattimet. Mitään vikakoodeja ei löytynyt.

Dieselhiukkassuodattimen täyttöaste 5% ja kaikki mittausarvot näyttäisi olevan tavoitearvojen sisällä. Tein ennen huoltoa dpf:n manuaalisen regeneroinnin. Saapa nähdä onko vaikutusta.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: S212 350 OM642 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Tilanne on nyt se, että auto yrittää regenerointia koko ajan. Hetkellinen kulutusmittari näyttää 10l/100km, vakkari päällä 80km/h vauhdissa.

Edit: Nyt löytyi regenerointihistoriasta mikä käynnisti polton eli "dieselhiukkassuodattimen kuormitus on eropainetunnistimen määrityksen mukaan >100%"
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Vastaa Viestiin