W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Harjapirtti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 05.11.2018 10:12

W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja Harjapirtti »

AE032FFE-6517-4BA1-B49D-918A104D8862.jpeg
Radiator shutter ongelma.
Lömpövalo syttyy joka kerta kun käytän talvella pesukoneessa autoni W213 d vm. 2020 1.6 moottori.
Uudesta asti sama vika.
Wetterillä vaihdettu kerran säleikkö, mutta vika ei korjaantunut.
Onko muilla sama ongelma?
Kemi
Harjapirtti
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Vallgren tuossa valittaa kaihtimen jäätymisestä:
viewtopic.php?f=2&t=209541&start=46#top

Tarkka auton malli ei tainnut tulla selväksi. Onko sinulla kaihdin flektin puolella vai kaksiosainen jäähdyttimen etupuolella?
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Onko 213 sarjassa käytetty jäähdyttimen takana okevia W212 kaltaisia lamelleja? Myös aloittajan kertoma säleikön vaihto viittaisi jäähdyttimen edessä olevaan kaihtimeen?

Vaikka kuvassa neste ei olekaan ylikuumentunut, sekä vikailmoitus että korjaamon päätös ja myös ongelman esiintyminen talvella pesun jälkeen viittaisivat juurikin lamellien jumittumiseen.

Onko aloittaja katsonut missä asennossa ne sulkulamellit ovat silloin kun vikailmoitus tulee? Tämä autohan ei käytä säleikön lamelleja perinteisen viimasuojan tapaan silloin kun on liian kylmää ajaa tuuletus auki vaan päinvastoin aerodynamiikan optimointiin aina silloin kun suurta jäähdytystehoa ei tarvita. Siksi lamellit ovat oletusarvoisesti kiinni varsin lauhassakin säässä käynnistettäessä ja ne avataan vasta tarpeen mukaan.

Villi arvaus: vaihtoikohan Wetteri kaksiosaisen lamellin jumittuneen puolikkaan vai sen joka oli vielä ehjä?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vallgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

Samaa jäätymisongelmaa pesujen ja lumituiskujen jälkeen on minullakin. Ihme että edes lähteneet vaihtamaan säleikköä uuteen kun kuitenkin tietävät jäätymisestä. Samalla tavallahan se vesi jäätyy uuden säleikön kanssa. Näin etätöiden aikakaudella autoni seisoo välillä päivän tai pari lämpimässä tallissa ja se riittää kuivattamaan paikat.

Kuten tuolla toisessa topikissa kirjoitin, muutaman kerran olen kuullut kaupan pihalla sen rutinan kun jäässä olevaa säleikköä on yritetty sulkea moottorin sammutuksen jälkeen. Kotiinpäin lähtiessä onkin ollut herja mittaristossa.

Kahdessa autossa ollut sama juttu eikä säleikkö ole mennyt rikki jäätymisen takia. Sen takia en jaksa asiasta stressata vaikka sitä virheilmoitusta aina tympäiseekin kuittailla pois.
w213, w124
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Jos siellä "saranat" voitelisi jollakin hyvällä silikonirasvalla niin auttaiskohan asiaan? Tullu huomattua että silikoni on monessa hommassa ihmeaine.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

amatoori kirjoitti: To 06.01.2022 18:08 Jos siellä "saranat" voitelisi jollakin hyvällä silikonirasvalla niin auttaiskohan asiaan? Tullu huomattua että silikoni on monessa hommassa ihmeaine.
Kokeilemalla selviää, mutta tosiaan hyvä estämään jäätymistä muuallakin kuin tiivisteissä,
toinen mikä tulee miellen että monsko kehitys versio systemistä on menossa,
kun vaivaa vain joitakin, liekö jotain ero mikä jäädyttä helpommin tai tehokamipia sulku systeemejä
Mökkillä
'
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Tämän näköinen osa ja sijainti on radiator shutterilla, kuva löyty e-bay:stä :

https://www.ebay.com/itm/203643499955
W213 T 220d 4Matic -18
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja DBFI »

W204Koksi kirjoitti: Pe 07.01.2022 10:15 Tämän näköinen osa ja sijainti on radiator shutterilla, kuva löyty e-bay:stä :

https://www.ebay.com/itm/203643499955
Tuo näyttäisi olevan se ylempi. Kai ne testerillä katsoi kumpi antoi vikakoodia. Silti vähän hölmöä vaihtaa osa jos jäätymiestä jumittuminen johtui.
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Näkyykö tuo radiator shutteri vai onko se kennojen välissä?. Yritin kurkkia sitä mutta ei näkynyt?. Huomenna lupaa -30°C.
W213 T 220d 4Matic -18
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja DBFI »

W204Koksi kirjoitti: Pe 07.01.2022 21:09 Näkyykö tuo radiator shutteri vai onko se kennojen välissä?. Yritin kurkkia sitä mutta ei näkynyt?. Huomenna lupaa -30°C.
Riippuu vuosimallista, sitä vanhempaa ei näe edestä kun on siellä flektin puolella. Uudemman näkee edestä.
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Minun pirssi on alkujaan kotiutunut Ruotsiin ja kuvittelisi että pohjoiseen toimitettavissa olisi kahtimet. Mutta ei ainakaan etu- eikä takapuolella näy.
Ajelinkin tänään pahvit maskin takana n.900 km. , lämpötilan ollessa lähtiessä -32°C ja perillä -10°C. Lämmöt pysyi hyvin 90°C koko matkan, ei kertaakaan yli.
W213 T 220d 4Matic -18
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja DBFI »

W204Koksi kirjoitti: La 08.01.2022 21:18 Minun pirssi on alkujaan kotiutunut Ruotsiin ja kuvittelisi että pohjoiseen toimitettavissa olisi kahtimet. Mutta ei ainakaan etu- eikä takapuolella näy.
Ajelinkin tänään pahvit maskin takana n.900 km. , lämpötilan ollessa lähtiessä -32°C ja perillä -10°C. Lämmöt pysyi hyvin 90°C koko matkan, ei kertaakaan yli.
Katsoitko kantakortista onko mainintaa kaihtimesta. Sitä vanhempaa mallia ei välttämättä niin helposti hoksaakaan.

Onko autossasi syylärien etupuolen tila ylöspäin auki? Siitä saa kohtuudella pahvia syylärin eteen. Laitoitko kuitenkin "edemmäs", siis heti nokkamaskin (grillin) taakse? Laitoitko myös alaosan umpeen? Minusta sieltä puskurin alta puhaltaa läpi aivan liikaa jos sitä ei tuki (eikä ole kaihdinta siellä).
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Kantakorttiin ei ole merkitty kaihdinta/Shutteria ja konepellin alta laitetut pahvit kiinni maskissa, joista vapaata tilaa kennoon ehkä noin vaaksa. Puskurin alle en pahvia ole toistaiseksi laittanut.
W213 T 220d 4Matic -18
Harjapirtti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 05.11.2018 10:12

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja Harjapirtti »

Autoni on rekisteröity 17.2.2020 ajettu 27.000 km nyt.
Huollon mukaan tullut vasta 2020 mallisiin Mersuihin.
Tänään torstaina menen b-huoltoon ja nyt Kemissä nollakeli käyn pesukoneen kautta Wetterille ja katson syttyykö häiriövalo.
Eivät osaa sitä kaihdin vikaa korjata ollut uudesta asti.
Pitää varmaan tyytyä ongelmaan. Hiukan ottaa päähän kun ihmiset käy kuussakin ja tommoista vikaa eivät saa korjattua.
Minulla ollut 13 mersua. Joista 7 viimeistä ostanut uutena eikä ennen ole vikoja noissa uusissa ollut.
Harjapirtti Kemi
Harjapirtti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 05.11.2018 10:12

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja Harjapirtti »

Minulla loppuu kohta takuu, joten olisi hyvä saada auto kuntoon.
Vai onko niin että ei voi autoamme pestä talvisin ollejkaan, kun häiriövalo syttyy joka kertta kun auton käyttää pesukoneessa.
Automme MB E 200 d rekisteri XPB-364 vm 2020 aj.27.290 km
Vika ollut uudesta asti lähes 2v.
Mitä sille pitäisi tehdä?
Kerran viimetalvella jäähdyttimen sulkija vaihdettu eikä vika korjaantunut. Wetterillä Kemissä. ( valo syttyy joka kerta kun auton pesee koneessa)
Täytyy viedä sen jälkeen lämpimään halliin useaksi tunnuksi.


Vastaus Wetteriltä
Hei,

Todennäköisesti tuo ongelma johtuu vain kaihdinmekanismin jäätymisestä, kun pesun yhteydessä vain tulee tuo ongelma.

Tuohon kaihtimen toimintaan liittyen on tullut tehdastiedote 04/2021 joka ei tosin liity jäätymisen aiheuttamaan ongelmaan, mutta voisimme käyttää auton korjaamolla ja tarkistaa tuon tiedotteen mukaisesti, että tarvitaanko tehdä järjestelmä päivitys ja mahdollisesti vaihtaa kaihdin mekanismi uudestaan.

Terveisin
Työnjohtaja
Wetteri Oy
auto2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ti 24.10.2017 23:20

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja auto2 »

Varmaan itse puhaltelisin paineilmalla pesun jälkeen ja katsoisin korjaantuuko sillä. Jos pesukoneessa käytön jälkeen tulee häiriö pakkasilla niin saman saa varmasti kotipihassa vesiletkun kanssa uusittua.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Harjapirtti kirjoitti: To 13.01.2022 03:31 Minulla loppuu kohta takuu, joten olisi hyvä saada auto kuntoon.
Vai onko niin että ei voi autoamme pestä talvisin ollejkaan, kun häiriövalo syttyy joka kertta kun auton käyttää pesukoneessa.
Automme MB E 200 d rekisteri XPB-364 vm 2020 aj.27.290 km
Vika ollut uudesta asti lähes 2v.
Mitä sille pitäisi tehdä?
Kerran viimetalvella jäähdyttimen sulkija vaihdettu eikä vika korjaantunut. Wetterillä Kemissä. ( valo syttyy joka kerta kun auton pesee koneessa)
Täytyy viedä sen jälkeen lämpimään halliin useaksi tunnuksi.


Vastaus Wetteriltä
Hei,

Todennäköisesti tuo ongelma johtuu vain kaihdinmekanismin jäätymisestä, kun pesun yhteydessä vain tulee tuo ongelma.

Tuohon kaihtimen toimintaan liittyen on tullut tehdastiedote 04/2021 joka ei tosin liity jäätymisen aiheuttamaan ongelmaan, mutta voisimme käyttää auton korjaamolla ja tarkistaa tuon tiedotteen mukaisesti, että tarvitaanko tehdä järjestelmä päivitys ja mahdollisesti vaihtaa kaihdin mekanismi uudestaan.

Terveisin
Työnjohtaja
Wetteri Oy
Helppoa
Viet takuu korjaukseen ja et hyväksy ennen kuin on kunnossa

Takuu loppuu
mitenkä se tähän kuntoon laittoon mitään vaikuttaa
jos vika on tullut takuu aikana ja sen myöntäneelle/edustajalle
todistettavasti tiedotettu. jopa koitettu korjata heidän toimesta
onnistumatta niin eikös se silloin ole yhä heidän päänvaivansa saada kuntoon,
muutenhan homma menisi niin että korjausta "yritetään" takuu aikana onnistumatta
ja sen jälkeen kuntoon asiakaan piikkiin

päivitys on toden näköisesti semmoinen missä on tuon vaivan esiintyessä muutettu niin että vika valo ei syty/vika kuittaantuu itsestään
sekä tietysti uusimat saaste riesat
Mökkillä
'
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W213 Radiator shutter ongelma E 200 d

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mulla nousee verenpaineet kun nään jonkun valittavan siitä että talvipakkasilla konepesun jälkeen tulee ongelmia. No totta kai tulee. Sen auton voi pestä myös oikein.

Anteeksi avautumiseni.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Vastaa Viestiin