X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Ostin vaihteistovikaisen Mercedes-Benz GL 420 CDI X164 mallisen auton. Vaihteisto on 722.903 - 7G Tronic.
Vaihdevivusta saa laitettua D ja R vaihteen päälle mutta auto ei liiku vaikka kaasua painaa.
Jos kaasua painaa niin paljon, että moottorin kierrokset nousevat useaan tuhanteen niin auton saa ryömintävauhdilla liikkeelle.
Käytössäni ei ole tällä hetkellä star vikakoodinlukijaa kun sen kannettavasta tietokoneesta hajosi kiintolevy.
Delphin vikakoodinlukija antaa alhaalla näkyvät vikakoodit.
Missä arvelette vian olevan?
Onko vaihteiston ohjainlaite mahdollisesti rikki ja voiko siellä olla myös jotain mekaanista vikaa lisäksi?
2802 - Transmission control ETC; no signal
- Permanent
2232 - Transmission Control: ETC fault
- Permanent
0894 - Gear is implausible or the transmission is slipping
- Intermittent
0741 - Actuation of torque converter lockup clutch; not possible
- Intermittent
2783 - Friction of torque converter lock-up clutch is too high
- Permanent
0218 - Transmission oil temperature too high
- Intermittent
Vaihdevivusta saa laitettua D ja R vaihteen päälle mutta auto ei liiku vaikka kaasua painaa.
Jos kaasua painaa niin paljon, että moottorin kierrokset nousevat useaan tuhanteen niin auton saa ryömintävauhdilla liikkeelle.
Käytössäni ei ole tällä hetkellä star vikakoodinlukijaa kun sen kannettavasta tietokoneesta hajosi kiintolevy.
Delphin vikakoodinlukija antaa alhaalla näkyvät vikakoodit.
Missä arvelette vian olevan?
Onko vaihteiston ohjainlaite mahdollisesti rikki ja voiko siellä olla myös jotain mekaanista vikaa lisäksi?
2802 - Transmission control ETC; no signal
- Permanent
2232 - Transmission Control: ETC fault
- Permanent
0894 - Gear is implausible or the transmission is slipping
- Intermittent
0741 - Actuation of torque converter lockup clutch; not possible
- Intermittent
2783 - Friction of torque converter lock-up clutch is too high
- Permanent
0218 - Transmission oil temperature too high
- Intermittent
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Tuon perusteella sanoisin että vaihteiston ohjain rikki tai johto poikki. Missä tilanteessa vika tuli, onko mitään tietoa?
Pohja pois ja jos mujua niin on mekaanistakin vikaa.
Pohja pois ja jos mujua niin on mekaanistakin vikaa.
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Turbiini? Samat oireet oli mulla.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Ei ole mitään tietoa missä tilanteessa vika on autoon tullut. Auton edellinen ostaja oli palauttanut auton takaisin myyjälle vikojen takia. Itse ostin auton valmiiksi rikkinäisenä.
Kurkkasin tänään auton alle ja koko vaihteiston alaosa oli todella öljyinen. Myös auton pohja oli öljystä märkänä aina taka-akselille saakka.
Lisäsin vaihteistoon 45 asteen lämpötilassa yli 2 litraa ATF 236.14 öljyä, jolloin sitä alkoi vasta tulemaan täyttöaukosta pihalle.
Pihalle tullut öljy oli melkoisen tummaa, siitä pystyi juuri erottamaan että se on joskus ollut punaista. Öljypohjaa en vielä irrottanut niin en nähnyt onko metallihilettä öljyn seassa.
Autolla on todennäköisesti ajettu vajailla vaihteistoöljyillä niin pitkään kun sillä on eteenpäin päässyt.
Öljyn lisäämisen jälkeen auto kulki jälleen eteen- ja taaksepäin. En voinut ajaa sillä kun lyhyen lenkin pihatiellä koska auto on poistettu liikennekäytöstä.
Koeajon aikana auto tuntui kulkevan kuitenkin melko laiskasti. Tuntui että tehot olivat kateissa. Voiko liittyä vaihteistoon?
Delphin vikakoodinlukija antaa vielä seuraavat vikakoodit. Muita vaihteistoon liittyviä vikakoodeja ei enää tullut ainakaan lyhyen koeajon aikana.
2802 - Transmission control ETC; no signal
- Permanent
2232 - Transmission Control: ETC fault
- Permanent
Onko tässä 722.9 vaihteistossa jotain tyypillisiä paikkoja missä on yleensä öljyvuotoja?
Onko vaihteisto mennyt jo rikki jos sillä on ajettu vajailla öljyillä niin kauan kunnes sillä ei ole enää päässyt eteenpäin?
Mistä arvelette noiden kahden vikakoodin johtuvan? Pystyykö autolla ajamaan yhtään mikäli ohjainlaite olisi rikki?
Saan starin käyttöön vasta kolmen viikon kuluttua, siihen saakka pitää pärjätä delphin lukijalla.
Näkeeköhän starilla nuo vikakoodit yksityiskohtaisemmin kuin delphin antamat vikakoodit jotta voisi tietää mikä ohjainlaitteessa olisi mahdollisesti rikki? Antureitahan noista on paljon hajonnut mutta ainakaan delphin lukija ei antanut erikseen vikakoodia mikä viittaisi antureihin.
Kurkkasin tänään auton alle ja koko vaihteiston alaosa oli todella öljyinen. Myös auton pohja oli öljystä märkänä aina taka-akselille saakka.
Lisäsin vaihteistoon 45 asteen lämpötilassa yli 2 litraa ATF 236.14 öljyä, jolloin sitä alkoi vasta tulemaan täyttöaukosta pihalle.
Pihalle tullut öljy oli melkoisen tummaa, siitä pystyi juuri erottamaan että se on joskus ollut punaista. Öljypohjaa en vielä irrottanut niin en nähnyt onko metallihilettä öljyn seassa.
Autolla on todennäköisesti ajettu vajailla vaihteistoöljyillä niin pitkään kun sillä on eteenpäin päässyt.
Öljyn lisäämisen jälkeen auto kulki jälleen eteen- ja taaksepäin. En voinut ajaa sillä kun lyhyen lenkin pihatiellä koska auto on poistettu liikennekäytöstä.
Koeajon aikana auto tuntui kulkevan kuitenkin melko laiskasti. Tuntui että tehot olivat kateissa. Voiko liittyä vaihteistoon?
Delphin vikakoodinlukija antaa vielä seuraavat vikakoodit. Muita vaihteistoon liittyviä vikakoodeja ei enää tullut ainakaan lyhyen koeajon aikana.
2802 - Transmission control ETC; no signal
- Permanent
2232 - Transmission Control: ETC fault
- Permanent
Onko tässä 722.9 vaihteistossa jotain tyypillisiä paikkoja missä on yleensä öljyvuotoja?
Onko vaihteisto mennyt jo rikki jos sillä on ajettu vajailla öljyillä niin kauan kunnes sillä ei ole enää päässyt eteenpäin?
Mistä arvelette noiden kahden vikakoodin johtuvan? Pystyykö autolla ajamaan yhtään mikäli ohjainlaite olisi rikki?
Saan starin käyttöön vasta kolmen viikon kuluttua, siihen saakka pitää pärjätä delphin lukijalla.
Näkeeköhän starilla nuo vikakoodit yksityiskohtaisemmin kuin delphin antamat vikakoodit jotta voisi tietää mikä ohjainlaitteessa olisi mahdollisesti rikki? Antureitahan noista on paljon hajonnut mutta ainakaan delphin lukija ei antanut erikseen vikakoodia mikä viittaisi antureihin.
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Öljypohjan tiiviste, tai etupään stefa. Pesu ja kuivaus ja pikku lenkki niin sillä luulisi näkyvän
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Meillä laatikko kesken ajon heitti pari kertaa ns. välivapaalle, laatikkoöljyt tyhjennettiin turbiinia myöten. Sen operaation jälkeen toimi hienosti. N. 5000km jälkeen alkoi auto tuntumaan kovin laiskalta kunnes loppujen lopuksi liike loppui kokonaan ja turbiini meni vaihtoon öljypumppu korjattiin ja laatikko huuhdeltiin.
Juttu löytyy muuta mersuasiaa osiossa harkinnassa r mersu.
Eikös laatikossa ole siniset öljyt? Korjaa joku jos oon väärässä...
Ensiapuna tipuitaisin kaikki öljyt pois, uusi suodatin ja oikeat öljyt. Tietysti öljy vuoto kannattaa selvittää.
Juttu löytyy muuta mersuasiaa osiossa harkinnassa r mersu.
Eikös laatikossa ole siniset öljyt? Korjaa joku jos oon väärässä...
Ensiapuna tipuitaisin kaikki öljyt pois, uusi suodatin ja oikeat öljyt. Tietysti öljy vuoto kannattaa selvittää.
Viimeksi muokannut 1tumppi, Ma 10.01.2022 00:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Meillä meni 85 tkm ajettu samainen laatikko täysremonttiin myös. Turbiinin kaula hirttänyt kiinni ja sitäkautta öljypumppu rikki. Aika mujua oli sisältä kuulemma. Nyt on kestänyt jo 30 tkm ilman vikaa..
T.
Jyrki
T.
Jyrki
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Laatikon korjannut sanoi että niissä autoissa missä ko. laatikko on turbiini alimittainen. Suositteli öljyn vaihdon 40tkm välein.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
alimitoitettu varmaan GL:ään. ei niinkään E malliin. vai oliko se sama loota. useimmin vaan näkee GL:iä joissa vaihteistoa on remontoitu kuin E:tä.
W212 E350cdi
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Kävin eilen ajamassa autolla 10km koeajon. Auto tuntui tehottomalta ja vaihteisto tuntui luistavan reilusti. Jyrkän mäen nousu oli haastavaa, tuntui että auto auto hyytyy mäkeen. Autolla pystyi kyllä ajamaan jotenkuten mutta meno tuntui siltä kuin jarrupoljinta painaisi samaan aikaan kaasun kanssa. VIkakoodinlukijan live dataa seuratessa "converter slip speed" oli ajon aikana jopa 1500 kierroksen luokkaa.
Vaihteiston lämmöt nousivat jo muutaman kilometrin ajon jälkeen korkeimmillaan 97 asteeseen.
Auto antaa edelleen seuraavia vikakoodeja vaihteistoon liittyen:
2802 - Transmission control ETC; no signal
- Permanent
2232 - Transmission Control: ETC fault
- Permanent
0741 - Actuation of torque converter lockup clutch; not possible
-Intermittent
Irrotin myös vaihteiston öljypohjan ja venttiilikoneiston. Öljypohjan magneeteissa oli melko paljon metallihilettä. Öljy oli myös todella tummaa.
Solenoideissa oli myös pieni määrä metallihilettä. Huomasin myös että venttiilikoneistossa ja ohjainlaitteessa oli valmistusvuosi 2008 vaikka auto on vuosimallia 2006. Eli autoon on jo joskus vaihdettu ainakin venttiilikoneisto/ohjainlaite ja mahdollisesti koko vaihteisto.
Mikä tästä vaihteistosta on tämän oirekuvauksen ja vikakoodien perusteella rikki?
Kannattaako ostaa käytetty vaihteisto ja momentinmuunnin?
Ulkomaisilla autopurkamoilla näkyy olevan runsaasti käytettyjä vaihteistoja+momentinmuuntimia myynnissä 500-1000 euron hintaan sisältäen rahdit suomeen.
Jos ostaa käytetyn vaihteiston niin missä kaikissa automalleissa / moottorimalleissa vaihteistot ovat samanlaisia kuin minun MB GL 420 CDI vm. 2006 autossa? EPC antaa tälle automallille kymmeniä erilaisia varaosanumeroita vaihteistolle sekä useita eri varaosanumeroita turbiinille.
Vaihteiston lämmöt nousivat jo muutaman kilometrin ajon jälkeen korkeimmillaan 97 asteeseen.
Auto antaa edelleen seuraavia vikakoodeja vaihteistoon liittyen:
2802 - Transmission control ETC; no signal
- Permanent
2232 - Transmission Control: ETC fault
- Permanent
0741 - Actuation of torque converter lockup clutch; not possible
-Intermittent
Irrotin myös vaihteiston öljypohjan ja venttiilikoneiston. Öljypohjan magneeteissa oli melko paljon metallihilettä. Öljy oli myös todella tummaa.
Solenoideissa oli myös pieni määrä metallihilettä. Huomasin myös että venttiilikoneistossa ja ohjainlaitteessa oli valmistusvuosi 2008 vaikka auto on vuosimallia 2006. Eli autoon on jo joskus vaihdettu ainakin venttiilikoneisto/ohjainlaite ja mahdollisesti koko vaihteisto.
Mikä tästä vaihteistosta on tämän oirekuvauksen ja vikakoodien perusteella rikki?
Kannattaako ostaa käytetty vaihteisto ja momentinmuunnin?
Ulkomaisilla autopurkamoilla näkyy olevan runsaasti käytettyjä vaihteistoja+momentinmuuntimia myynnissä 500-1000 euron hintaan sisältäen rahdit suomeen.
Jos ostaa käytetyn vaihteiston niin missä kaikissa automalleissa / moottorimalleissa vaihteistot ovat samanlaisia kuin minun MB GL 420 CDI vm. 2006 autossa? EPC antaa tälle automallille kymmeniä erilaisia varaosanumeroita vaihteistolle sekä useita eri varaosanumeroita turbiinille.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: X164 GL 420 CDI 7G Tronic 722.903 vaihteisto rikki
Se mitä kannatta seuravvaksi tehdä on katsoa040 kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 12:51 Kävin eilen ajamassa autolla 10km koeajon. Auto tuntui tehottomalta ja vaihteisto tuntui luistavan reilusti. Jyrkän mäen nousu oli haastavaa, tuntui että auto auto hyytyy mäkeen. Autolla pystyi kyllä ajamaan jotenkuten mutta meno tuntui siltä kuin jarrupoljinta painaisi samaan aikaan kaasun kanssa. VIkakoodinlukijan live dataa seuratessa "converter slip speed" oli ajon aikana jopa 1500 kierroksen luokkaa.
Vaihteiston lämmöt nousivat jo muutaman kilometrin ajon jälkeen korkeimmillaan 97 asteeseen.
Auto antaa edelleen seuraavia vikakoodeja vaihteistoon liittyen:
2802 - Transmission control ETC; no signal
- Permanent
2232 - Transmission Control: ETC fault
- Permanent
0741 - Actuation of torque converter lockup clutch; not possible
-Intermittent
Irrotin myös vaihteiston öljypohjan ja venttiilikoneiston. Öljypohjan magneeteissa oli melko paljon metallihilettä. Öljy oli myös todella tummaa.
Solenoideissa oli myös pieni määrä metallihilettä. Huomasin myös että venttiilikoneistossa ja ohjainlaitteessa oli valmistusvuosi 2008 vaikka auto on vuosimallia 2006. Eli autoon on jo joskus vaihdettu ainakin venttiilikoneisto/ohjainlaite ja mahdollisesti koko vaihteisto.
Mikä tästä vaihteistosta on tämän oirekuvauksen ja vikakoodien perusteella rikki?
Kannattaako ostaa käytetty vaihteisto ja momentinmuunnin?
Ulkomaisilla autopurkamoilla näkyy olevan runsaasti käytettyjä vaihteistoja+momentinmuuntimia myynnissä 500-1000 euron hintaan sisältäen rahdit suomeen.
Jos ostaa käytetyn vaihteiston niin missä kaikissa automalleissa / moottorimalleissa vaihteistot ovat samanlaisia kuin minun MB GL 420 CDI vm. 2006 autossa? EPC antaa tälle automallille kymmeniä erilaisia varaosanumeroita vaihteistolle sekä useita eri varaosanumeroita turbiinille.
mersuun kulluvalla
Testerillä mitä se löytää sieltä ja ehdotta tarkstistettavaksi,
muut mitä kantta katsoa on laatikon kyljestä
kaikki numerot ja verratta niitä epc/parts infon antamiin samoin ventilkoneiston numerot ja turbin osa numerot varsinkin jos on epäilys/tieto että joku on jo jotain tehnnyt mutta ei mitä, miksi ja mitä se on vaikuttanut,
Ei olisi ensimäinen kerta kun joku on sotketunut jotain sopimattomia osia remontia tehdessä
Mökkillä
'
'