Ahtoputki ja ilmamassamittari
Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Ahtoputki ja ilmamassamittari
Auto on W212 E 220 CDI. Vuosimalli 2012. Moottori meni vikatilaan ja automaattivaihteisto alkoi sekoilla. Ahtoputki oli halki. Putki vaihdettiin, mutta moottori edelleen vikatilassa. Näyttää ilmamassamittarin vikakoodia. Voiko olla jotenkin yhteydessä ahtoputken rikkoutumiseen tai vaihtoon? Ilmamassamittari ei kuulemma ole yleisesti rikkoutuva osa. Voiko kokeilla vielä jotain ennen, kun lähtee vaihtamaan ilmamassamittaria?
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
putsaa jarrukliinerillä tms. aineella, tarkista johdot.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
Eikö jarrukliineri mahdollisesti vaurioita ilmamassamittaria, itse ainakin olen siinä uskossa ollut. Senverran tujua kamaa. CRC:llä on ihan MAF:n putsausainetta: https://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/ ... PRO-250-ml
Käyttikset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
Entiset:
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Star "C6" 12/2021. YV:llä apuja. RAUMA ja lähialueet.
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
Entiset:
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Star "C6" 12/2021. YV:llä apuja. RAUMA ja lähialueet.
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
Testattu starilla ja boschilla. Molemmilla sama koodi. P010106. Ei saa kuitattua. Käytin liittimet irti. Ei vaikutusta. Ilmamassamittaria ei saa irrotettua puhdistusta varten. Pitäisi purkaa ilmaputket ja paljon muuta edestä. Yksi pultti niin pienessä välissä, että ei mitään mahdollisuutta saada irti purkamatta edestä muuta pois.
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
Mitä star tarkalleen ilmoitti ilmamassasta?
Tokihan se vaikuttaa ilmamassaan jos ahdin puhkuu minkä pystyy ja jostain vuotokohdasta ulos. Ei se ilmamassa silloin haarukassa ole. ECU päättelee, että hitto kun menee ilmaa vaikkei pitäisi = virhe. Joskus pitää vähän osata tulkita. ECU ei tiedä onko siellä vuoto, mutta näkee että ilmavirtaus on liian iso. Päättely: ilmamassamittarin täytyy olla rikki.
Ei tämä nyt tietenkään tarkoita, ettei se voisi olla rikki. Esimerkiksi oikosulku plussaan tai maihin, niin sitten se varmaan onkin rikki, tai johtovika. Mutta nuo P-koodit ei sano kenellekään mitään, parempi laittaa se vian selite, jonka testeri antaa.
Tokihan se vaikuttaa ilmamassaan jos ahdin puhkuu minkä pystyy ja jostain vuotokohdasta ulos. Ei se ilmamassa silloin haarukassa ole. ECU päättelee, että hitto kun menee ilmaa vaikkei pitäisi = virhe. Joskus pitää vähän osata tulkita. ECU ei tiedä onko siellä vuoto, mutta näkee että ilmavirtaus on liian iso. Päättely: ilmamassamittarin täytyy olla rikki.
Ei tämä nyt tietenkään tarkoita, ettei se voisi olla rikki. Esimerkiksi oikosulku plussaan tai maihin, niin sitten se varmaan onkin rikki, tai johtovika. Mutta nuo P-koodit ei sano kenellekään mitään, parempi laittaa se vian selite, jonka testeri antaa.
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
Starin antamista koodeista ei ole enempää tietoa. Korjaamo sanoi lukeneensa molemmilla mittareilla. Ahtoputki oli tosiaan halki, mutta korjattu. Pitääkö ilmamassamittari saada vaihdon jälkeen jotenkin uusiin älyihin?
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
Ei tarvitse kunhan on ehjä ja kiinni. Mitä tarkoittaa, ettei saa kuitattua? Kyllä sen saa kuitattua konetta käynnistämättä, paitsi jos anturi oikeasti viallinen tai johtovika. Eikä vielä tyhjäkäynnilläkään luulisi vikailmoitusta tulevan, jos anturi on ehjä ja johdoissa kiinni.
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
MAFfin vaihdon jälkeen adaptioarvot voi resetoida mutta ei se vikakoodia heitä. Tosiaan jos koodi tulee heti takaisin niin ne johdot ei varmaan ole kunnossa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
Korjaamo sanoi, että ilmamassamittarin vikakoodia ei saa kuitattua pois. Moottorin vikatilan sai pois hetkeksi, mutta palasi ajaessa. Ja kierrokset on koko ajan olleet rajoitettuna 3000.
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
Ja toimintatestit Starilla kertoi mitä ? Viittasivatko kaikki sieltä saatavat tiedot ilmamassamittarin viallisuuteen ? Silloin se on rikki.
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
No korjaamo sanoi... Tässä on nyt kaksi eri asiaa, ei saa ollenkaan kuitattua pois, edes kone sammuksissa, vai tulee takaisin ajossa? Tuskin tästä nyt muuta edes tiedät kuin mitä korjaamo sanoi, mutta se on merkityksellistä.
Jos ECU ei näe ehjää MAF-anturia johdon päässä, niin ei vikaa saa kuitattua pois ollenkaan, edes sammutettuna. Siinäkin tapauksessa on kaksi mahdollista syytä: anturi on sökö, tai johdot väliltä sököt. Jos se kuittaantuu, mutta tulee takaisin ajossa, todennäköisesti ilmamassan määrässä on oikeasti vikaa ja todennäköisin syy olisi ahtovuoto, ellei ohjelmaa ole ronkittu. Myös EGR:n jumittuminen vaikuttaa ilmamassaan.
Tämän lisäksi voisi tietysti olla MAF:in vika edelleen, venähtänyt mitta-alue, mutta ei kovinkaan todennäköinen. Jatkaisin itse imuvuotojen hakemista, voi vuotaa myös imusarjasta.
Mutta nyt ei ole kaikkia tietoja.
Jos ECU ei näe ehjää MAF-anturia johdon päässä, niin ei vikaa saa kuitattua pois ollenkaan, edes sammutettuna. Siinäkin tapauksessa on kaksi mahdollista syytä: anturi on sökö, tai johdot väliltä sököt. Jos se kuittaantuu, mutta tulee takaisin ajossa, todennäköisesti ilmamassan määrässä on oikeasti vikaa ja todennäköisin syy olisi ahtovuoto, ellei ohjelmaa ole ronkittu. Myös EGR:n jumittuminen vaikuttaa ilmamassaan.
Tämän lisäksi voisi tietysti olla MAF:in vika edelleen, venähtänyt mitta-alue, mutta ei kovinkaan todennäköinen. Jatkaisin itse imuvuotojen hakemista, voi vuotaa myös imusarjasta.
Mutta nyt ei ole kaikkia tietoja.
Re: Ahtoputki ja ilmamassamittari
Kuten sanoin vikakoodia eivät saaneet ollenkaan kuitattua pois. Moottorin vikatilan saivat kuitenkin poistettua, mutta palasi nopeasti ajossa. Olet oikeassa, että en tiedä asiasta mitään. Siksipä kysynkin teiltä, joilla on kokemusta. Auto on minulle vielä tuntematon, lisäksi ensimmäinen oma auto. Rupean etsimään ilmavuotoja.
Tuntuu vaan uskomattomalta, että samalla sekunnilla olisi hajonnut ahtoputki, sekä ilmamassamittari. Tietokone ja sähköpuolesta ei ole juuri mitään tietoa. Pitää käyttää vielä Starin nokassa ja osaavalla ihmisellä.
Tuntuu vaan uskomattomalta, että samalla sekunnilla olisi hajonnut ahtoputki, sekä ilmamassamittari. Tietokone ja sähköpuolesta ei ole juuri mitään tietoa. Pitää käyttää vielä Starin nokassa ja osaavalla ihmisellä.
Vastaa Viestiin
15 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Mersuforum.net
- ↳ Yhteistyökumppanit
- ↳ Tietoa Mersuforumista
- ↳ Kirjoittajien ohjeet
- ↳ Mersuforumin ylläpito tiedottaa
- MB-Keskustelut
- ↳ Suomen Mercedes-Benz -Klubi
- ↳ Tekniikka
- ↳ Muuta Mersuasiaa
- ↳ Koodaukset ja lisävarusteet
- ↳ Tuning
- ↳ Turbot
- ↳ Projektit
- ↳ Äänentoisto
- ↳ Oldtimers
- ↳ MB-linkit
- ↳ Hyvät huollot
- ↳ Koeajot
- ↳ Raskas kalusto
- ↳ Shoppailu
- Kauppatori
- ↳ Yhteistyökumppaneiden ilmoitukset
- ↳ Myydään Mersuja
- ↳ Myydään osia
- ↳ Ostetaan Mersuja
- ↳ Ostetaan osia
- ↳ Renkaat ja Vanteet
- ↳ Race- ja viritysosat
- ↳ Oldtimers-kauppatori
- ↳ Lahjoitetaan
- Muut forumit
- ↳ English forum