W212 jossa 722.6 nykäisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Purkkapallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 16.01.2022 17:46

W212 jossa 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja Purkkapallo »

Terve, pitipä tehdä tunnukset tänne kun neljä vuotta jo tätä pähkinöinyt...
Eli tuommoinen otsikon auto, tämä esiintyy kylmänä niin että sitä voi jo pitää vikana, mutta lämpimänä niin lievänä että aloin pitämään sitä ominaisuutena. Asia ei ole muuttunut mielestäni mihinkään neljän vuoden ja 100tkm aikana, ja tuolla välin on kahdesti vaihdettu öljyt ja jälkimmäisessä taisi mennä se KYB samalla uusiksi.

Eli kylmänä erityisesti, jos hiljentää risteykseen kutakuinkin kävelyvauhtiin mutta ei aivan pysähdy, niin tuosta kaasua painaessa kierrokset nousee siinä siinä vajaassa sekunnissa aivan kuin vapaalla jonnekin ja 1600 huiteille ja sitten ikään kuin manuaalissa kytkin ottaisi kiinni ja lähdetään. Jos autolla pysähtyy kokonaan niin ei ole mitään viivettä. Lämpimänä tuon pienen viiveen ja nykäisyn ehkä juuri havaitsee joskus, mutta tarkoituksella tuota tilannetta ei aina saa.
Myöskään jos ykkösvaihteella ollessa hiljentää tuohon nopeuteen niin nykäisyä ei saa, tuo edellyttää että ollaan hiljentämässä ainakin kakkosvaihteelta.
Koittanut joskus oikein ajatuksella tarkkailla että mitä tuo tekee kun rullaa D päällä pysähdyksiin, ja minusta se pudottaa aina pienemmälle vaihteelle niin että sen näkee kierroslukumittarin pienissä hypyissä ja jonkin nykäisyn tuntee kun se pudottaa esim kolmoselta kakkoselle, mutta kakkosvaihteen kohdalla melkein tuntuu että ihan kuin se lopussa vapauttaisi kokonaan "jotain" ja rullaisi vapaasti, ja juuri pysähtyessä voi tuntea kuinka ykkösvaihde menisi päälle.

Kuvittelenko harhoja? Onko tälläistä havaittavissa muissakin? Ei ole tehnyt vikakoodeja.
Ulkomaan foorumeilta olen pari vastaavaa ihmettelyä joskus aiemmin löytänyt, kummassakaan ei tullut johtopäätöstä. On vaikea uskoa tuota mekaaniseksi viaksi kun noin muuttumaton näin pitkään. Aivan siis kuin laatikko tarkoituksella heittäisi vapaalle ettei sen tiheän ykkösvaihteen moottorijarrutusnykäisyä tuntuisi, mutta kaasupolinta painettaessa ei mene viesti tarpeeksi nopeasti laittaa se veto taas päälle ennen kuin kierrokset nousee.

Autossa on ohjelma, tai laitoin ohjelman 30tkm sitten mutta tuossa yhteydessä selvisi että siellä oli jo...no tämä oli parempi.
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: W212 jossa 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Varmasti oikea öljylaatu/ öljymäärä? Vakio softa tilalle ellei ole tuikun softa.
Star C3 @LPR
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W212 jossa 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Itsellä 722.6 tekee ihan samaa. Tosin kylmänä myös nypyttää kyb -venttiilivian tyyliin. Johdinlevy ja kybi vaihdettu ja vika pysyy. Kokeilen itse seuraavaksi vaihtaa venttiilikoneistoon myytävää "korjauskittiä" jonka pitäisi parantaa tcc:n toimintaa. Venttiilikoneisto kuluu käytössä ja sitten päästää öljynpainetta "ohi" ja tcc ei kytkeydy kuten ohjainyksikkö sitä käskee. Myös välivapaille on oma korjauskittinsä, jonka laitan samalla kertaa.

https://vaihteistokauppa.fi/product/971 ... 6-mercedes
https://vaihteistokauppa.fi/product/132 ... sleeve-kit
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Purkkapallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 16.01.2022 17:46

Re: W212 jossa 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja Purkkapallo »

No niin, kannatti kirjautua tännekkin. Minä olen aikaa sitten luovuttanut ja tottunut tuohon. Kerro toki jos läpimurto syntyy!
Minä en näille osaa tehdä kuin suotimien ja jarrupalojen vaihtoa, mutta en ihan ymmärrä miksi jokin vuotaisi kylmänä enemmän, tuntuisi että kuumana notkeilla öljyillä alkaisi silloin ohjelma...mutta siis en ymmärrä muutenkaan äiden päälle.

Tämä itse asiassa tuli esille uudestaan viikko sitten, kun tästä meni etupyörän laakeri ennakkoon varoittamatta aivan osiksi: minulla tuli ABS/EPS herja ja 10km myöhemmin pojalla koulumatkalla ohjaustehostin, nopeusmittari, kunnon rohina ja vikavalot. Tunkkasin kotona ja pyörässä klappia senttikaupalla. Jännä että tuon ääntä ei kuulunut ennakkoon mitenkään, toki talvikeli ja taajama-ajoa ollut viime viikot.
...noh, pajalla oli tässä yhteydessä vikakoodi laatikon luistosta. Koeajolla olivat ilmeisesti huomanneet tämän saman edellä kuvailemani asian ja epäilivät että vikakoodi aiheellinen, loota kehnona. Siitä aloin taas miettimään että eihän tuo varmasti kuuluisi tehdä noin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 jossa 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Purkkapallo kirjoitti: Ma 17.01.2022 07:57 No niin, kannatti kirjautua tännekkin. Minä olen aikaa sitten luovuttanut ja tottunut tuohon. Kerro toki jos läpimurto syntyy!
Minä en näille osaa tehdä kuin suotimien ja jarrupalojen vaihtoa, mutta en ihan ymmärrä miksi jokin vuotaisi kylmänä enemmän, tuntuisi että kuumana notkeilla öljyillä alkaisi silloin ohjelma...mutta siis en ymmärrä muutenkaan äiden päälle.

Tämä itse asiassa tuli esille uudestaan viikko sitten, kun tästä meni etupyörän laakeri ennakkoon varoittamatta aivan osiksi: minulla tuli ABS/EPS herja ja 10km myöhemmin pojalla koulumatkalla ohjaustehostin, nopeusmittari, kunnon rohina ja vikavalot. Tunkkasin kotona ja pyörässä klappia senttikaupalla. Jännä että tuon ääntä ei kuulunut ennakkoon mitenkään, toki talvikeli ja taajama-ajoa ollut viime viikot.
...noh, pajalla oli tässä yhteydessä vikakoodi laatikon luistosta. Koeajolla olivat ilmeisesti huomanneet tämän saman edellä kuvailemani asian ja epäilivät että vikakoodi aiheellinen, loota kehnona. Siitä aloin taas miettimään että eihän tuo varmasti kuuluisi tehdä noin.
Jos öljyä on liian vähän niin kylmän hörpii ilmaa ja kytkentä painetta ei tule,
sitten kun öljy lämpene=sen taso nousee ja ei vetele välillä ilmaa
Mökkillä
'
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W212 jossa 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja zukka »

puunakki kirjoitti: Su 16.01.2022 21:10 Itsellä 722.6 tekee ihan samaa. Tosin kylmänä myös nypyttää kyb -venttiilivian tyyliin. Johdinlevy ja kybi vaihdettu ja vika pysyy. Kokeilen itse seuraavaksi vaihtaa venttiilikoneistoon myytävää "korjauskittiä" jonka pitäisi parantaa tcc:n toimintaa. Venttiilikoneisto kuluu käytössä ja sitten päästää öljynpainetta "ohi" ja tcc ei kytkeydy kuten ohjainyksikkö sitä käskee. Myös välivapaille on oma korjauskittinsä, jonka laitan samalla kertaa.

https://vaihteistokauppa.fi/product/971 ... 6-mercedes
https://vaihteistokauppa.fi/product/132 ... sleeve-kit
Yhteen autoon kokeilin noita o-renkailla olevia venttiileitä,ei mitään apua. Vitutus ehkä vähän kasvoi rahan menosta ja ajan käytöstä.
Tälläisen laitoin mölliin viime vuonna ja laatikko toimi hyvin:
https://www.ebay.com/itm/Transgo-Shift- ... 632-2357-0
En ajanut vaihteistolla ennen noiden asennusta,joten en osaa verrata. Tuli puolasta tms käytetty vaihteisto johon nuo asensin ennen ensimmäistäkään ajoa.
Mutta tälläisen laittaisin jatkossakin.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W212 jossa 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja puunakki »

zukka kirjoitti: Ma 17.01.2022 19:46
puunakki kirjoitti: Su 16.01.2022 21:10 Itsellä 722.6 tekee ihan samaa. Tosin kylmänä myös nypyttää kyb -venttiilivian tyyliin. Johdinlevy ja kybi vaihdettu ja vika pysyy. Kokeilen itse seuraavaksi vaihtaa venttiilikoneistoon myytävää "korjauskittiä" jonka pitäisi parantaa tcc:n toimintaa. Venttiilikoneisto kuluu käytössä ja sitten päästää öljynpainetta "ohi" ja tcc ei kytkeydy kuten ohjainyksikkö sitä käskee. Myös välivapaille on oma korjauskittinsä, jonka laitan samalla kertaa.

https://vaihteistokauppa.fi/product/971 ... 6-mercedes
https://vaihteistokauppa.fi/product/132 ... sleeve-kit
Yhteen autoon kokeilin noita o-renkailla olevia venttiileitä,ei mitään apua. Vitutus ehkä vähän kasvoi rahan menosta ja ajan käytöstä.
Tälläisen laitoin mölliin viime vuonna ja laatikko toimi hyvin:
https://www.ebay.com/itm/Transgo-Shift- ... 632-2357-0
En ajanut vaihteistolla ennen noiden asennusta,joten en osaa verrata. Tuli puolasta tms käytetty vaihteisto johon nuo asensin ennen ensimmäistäkään ajoa.
Mutta tälläisen laittaisin jatkossakin.
Voisihan sitä tuolla kokeilla, ei edes pahan hintainen ebaysta
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 jossa 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

nuo orenkula ventilit autta vain jos vuotavat,
siellä kun on muuitakin jotka voi vuotaa, noissa joisaakin kitesä tule karojen
pienetyminen josta tulee joissakin tapuksissa omat haittansa niin että vaikka koneisto olisi tiivis mutta muu
laatikko hiukan vaiheesa vaikutus ei ole haluttu
Mökkillä
'
Purkkapallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 16.01.2022 17:46

Re: W212 jossa 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja Purkkapallo »

Kysytäänpä vielä sivukysymys: Onko näissä jonkinlainen ohjaus jolla turbiinia voi luistattaa enemmän kuin sen ns.stall speed on?
Jotain ohivuodatusta tms., en siis tajua näistä yhtään mitään. Kysyn kun tällä joskus aiempina kesinä vetänyt asuntovaunua, niin peruuttaessa helpostikkin nostatti kierroksia korkeammalle kuin mitä ykkösvaihteella nousee vastaavassa tilanteessa. Tokihan asuntovaunun jarru pistää peruuttaessa vastaan, mutta tarkoitan kuitenkin kierroksia (~2500) jossa pitäisi alkaa renkaiden sutimaan nurmikolla jos etteen päin.

Sama laatikko minulla oli edellisessä W203 mersussa, mutta onhan näissä eroja kun siinä lähdettiin comfortilla kakkosvaihteelle liikkeelle ja tässä ykkösellä, eikä siinä ollut mitään eroa ykkösvaihteeseen tässä edellä mainihtemaani luistatukseen peruuttaessa. Molemmilla laatikoilla sen 100tkm ajanut ja muuten samanlaisia niin hyvässä kuin pahassa....heh, olihan siinä edellisessä kun sport malli oli ne rattiläpyskät joilla saattoi esittää pyyntöjä jotka toteutui ehkä sekunnin tai parin tuumailun jälkeen.
Vastaa Viestiin