S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 07.12.2017 10:03
Paikkakunta: Pirkanmaa

S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja Henkar »

Nyt pitää pitkästä aikaa tukeutua foorumiapuun jos vaikka löytyisi hyviä vinkkejä. Aiheesta löysin jotain vanhoja keskusteluja, mutta en mielestäni löytänyt semmoista missä olisi homma kerrottu loppuun asti.

Tulipa siis hommattua tuollainen S204 vm. -09 tuossa kuukauden päivät sitten. Mielestäni ihan hyvä ja jämäkkä peli vaikka mittarissa onkin jo 366tkm, ainakin verraten edelliseen käyttikseen -08 V70 Volvoon (285tkm).

Viikko sitten kuitenkin alkoi tapahtumaan kummia. Ihan työmatkalla ihan normaalisti liikennevaloista lähtiessä kun takapyörä sutaisi hieman tuli mittaristoon liuta virheilmoituksia:
-EBV, ABS, ESP inoperative
-Power steering malfunction
-Run Flat Indicator inoperative

Eli luonnollisesti ABS-jarrut ja ajonvakautus pois pelistä, ohjaus vähän epämääräisemmäksi ja jäykemmäksi (?) ja vakionopeudensäädin pois pelistä.

Katselin sitten Icarsoft mb v2.0 "gameboylla" mitä vikakoodeja auto sisältään antaa.
-5001 Control module N30/4 (Electronic Stability Program control module). internal fault
-5944 Control module N30/4 (Electronic Stability Program control module). internal fault
-5945 Control module N30/4 (Electronic Stability Program control module). internal fault

Koodit saa tietysti nollattua ja ABS ja huutomerkki valot sammutettua, mutta koodeista tuo 5001 uusii valojen kanssa heti nollauksen jälkeen jos vauhti nousee yli 20km/h tai pyörä ruopasee (paikallaan taitaa antaa jarrua vasten vähän ruopiakin). Muut koodit tulee sitten vähän milloin haluaavat.

Tutkin auton mukana tulleita papereita ja edellinen omistaja oli viime vuonna loppu syksystä käyttänyt autoa kahdesti pajalla samanlaisen vian takia. Papereissa oli korjaamon lausunto, mikä meni kutakuinkin "Vikakoodit nollattua. Vika ei uusiutunut koeajolla" :problem:

Icarsoftilla mitä tutkin ajonaikana niin:
-Jarrupolkimen anturista tulee ilmeisesti joka painalluksella ainakin joku signaali, koska sen toiminta näkyy normaalisti.
-Pyörien pyörimisnopeudet näyttää oikeilta eikä ainakaan silminnähden huomaa mitään katkoja syötteessä.
-Kääntökulma-anturi seuraa ratin liikkeitä eikä silminnähden huomaa mitään katkoja syötteessä.
-Jarrupaineet poljin paineesta riippuen ~0.17-200bar.
-Kiihtyvyysanturit seuraa niin pitkittäistä kuin sivusuuntaistakin kiihtyvyyttä järkevän oloisesti. Tosin arvojahan en tiedä mitä ne pitäisi suunnilleen olla.

Toimenpiteet joilla olen kokeillut vikaa poistaa:
-Takapyörien ABS-anturit visuaalisesti tarkastettu ja puhdistettu.
-Kuskin puolen etu ABS-anturi visuaalisesti tarkastettu ja puhdistettu.
-ABS-yksikön, siis mistä jarruputken lähtee (N30/4?) sähköliittimen molemmat puolet puhdistettu.
-Yksikön sähköpurkki käytetty irti ja visuaalisesti tarkastettu / puhdistettu ettei mitään ylimääräistä ryönää ole purkissa tai yksikön "tuubeissa".
-Vikakoodeja luettu ja nollattu useita kertoja, sekä muutaman kerran ajettu "rig-testi" onnistuneesti mikä jälkeen kuitenkin lyö heti samat vikakoodit päälle.

Onko tässä nyt mitä muuta pientä helppoa näppärää tehtävissä millä voisi vikaa etsiä tai pois sulkea?

Oma epäilys kohdistuu ABS-yksikön moottoriin. Onko kukaan onnistunut vaihtamaan tuollaiseen rymppäyksellä kiinnitettyyn moottoriin hiiliä tai onko tietoa onko moottori modattavissa helposti pulttikiinnikkeisesi jos lähtee rymppejä aukomaan?

Muita mietteitä aiheesta muuta kuin, että "paskan ostit nän-nän-nää" :think: ?

Niin ja jos Mouhijärvi, Nokia, Pirkkala (Ylöjärvi, Tampere, Hämeenkyrö) seuduilta löytyy Star-väkeä niin saa ilmoittautua jos kohtuullista korvausta vastaan olisit valmis omaa aikaasi käyttämään ja kanssani Starilla aihetta tutkimaan. Se kun varmaan voisi vielä tarkentaa noita vikakoodeja vai mitä olette mieltä?
Viimeksi muokannut Henkar, Ti 18.01.2022 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S204 -09 220 C N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Henkar kirjoitti: Ti 18.01.2022 10:20 Nyt pitää pitkästä aikaa tukeutua foorumiapuun jos vaikka löytyisi hyviä vinkkejä. Aiheesta löysin jotain vanhoja keskusteluja, mutta en mielestäni löytänyt semmoista missä olisi homma kerrottu loppuun asti.

Tulipa siis hommattua tuollainen S204 vm. -09 tuossa kuukauden päivät sitten. Mielestäni ihan hyvä ja jämäkkä peli vaikka mittarissa onkin jo 366tkm, ainakin verraten edelliseen käyttikseen -08 V70 Volvoon (285tkm).

Viikko sitten kuitenkin alkoi tapahtumaan kummia. Ihan työmatkalla ihan normaalisti liikennevaloista lähtiessä kun takapyörä sutaisi hieman tuli mittaristoon liuta virheilmoituksia:
-EBV, ABS, ESP inoperative
-Power steering malfunction
-Run Flat Indicator inoperative

Eli luonnollisesti ABS-jarrut ja ajonvakautus pois pelistä, ohjaus vähän epämääräisemmäksi ja jäykemmäksi (?) ja vakionopeudensäädin pois pelistä.

Katselin sitten Icarsoft mb v2.0 "gameboylla" mitä vikakoodeja auto sisältään antaa.
-5001 Control module N30/4 (Electronic Stability Program control module). internal fault
-5944 Control module N30/4 (Electronic Stability Program control module). internal fault
-5945 Control module N30/4 (Electronic Stability Program control module). internal fault

Koodit saa tietysti nollattua ja ABS ja huutomerkki valot sammutettua, mutta koodeista tuo 5001 uusii valojen kanssa heti nollauksen jälkeen jos vauhti nousee yli 20km/h tai pyörä ruopasee (paikallaan taitaa antaa jarrua vasten vähän ruopiakin). Muut koodit tulee sitten vähän milloin haluaavat.

Tutkin auton mukana tulleita papereita ja edellinen omistaja oli viime vuonna loppu syksystä käyttänyt autoa kahdesti pajalla samanlaisen vian takia. Papereissa oli korjaamon lausunto, mikä meni kutakuinkin "Vikakoodit nollattua. Vika ei uusiutunut koeajolla" :problem:

Icarsoftilla mitä tutkin ajonaikana niin:
-Jarrupolkimen anturista tulee ilmeisesti joka painalluksella ainakin joku signaali, koska sen toiminta näkyy normaalisti.
-Pyörien pyörimisnopeudet näyttää oikeilta eikä ainakaan silminnähden huomaa mitään katkoja syötteessä.
-Kääntökulma-anturi seuraa ratin liikkeitä eikä silminnähden huomaa mitään katkoja syötteessä.
-Jarrupaineet poljin paineesta riippuen ~0.17-200bar.
-Kiihtyvyysanturit seuraa niin pitkittäistä kuin sivusuuntaistakin kiihtyvyyttä järkevän oloisesti. Tosin arvojahan en tiedä mitä ne pitäisi suunnilleen olla.

Toimenpiteet joilla olen kokeillut vikaa poistaa:
-Takapyörien ABS-anturit visuaalisesti tarkastettu ja puhdistettu.
-Kuskin puolen etu ABS-anturi visuaalisesti tarkastettu ja puhdistettu.
-ABS-yksikön, siis mistä jarruputken lähtee (N30/4?) sähköliittimen molemmat puolet puhdistettu.
-Yksikön sähköpurkki käytetty irti ja visuaalisesti tarkastettu / puhdistettu ettei mitään ylimääräistä ryönää ole purkissa tai yksikön "tuubeissa".
-Vikakoodeja luettu ja nollattu useita kertoja, sekä muutaman kerran ajettu "rig-testi" onnistuneesti mikä jälkeen kuitenkin lyö heti samat vikakoodit päälle.

Onko tässä nyt mitä muuta pientä helppoa näppärää tehtävissä millä voisi vikaa etsiä tai pois sulkea?

Oma epäilys kohdistuu ABS-yksikön moottoriin. Onko kukaan onnistunut vaihtamaan tuollaiseen rymppäyksellä kiinnitettyyn moottoriin hiiliä tai onko tietoa onko moottori modattavissa helposti pulttikiinnikkeisesi jos lähtee rymppejä aukomaan?

Muita mietteitä aiheesta muuta kuin, että "paskan ostit nän-nän-nää" :think: ?

Niin ja jos Mouhijärvi, Nokia, Pirkkala (Ylöjärvi, Tampere, Hämeenkyrö) seuduilta löytyy Star-väkeä niin saa ilmoittautua jos kohtuullista korvausta vastaan olisit valmis omaa aikaasi käyttämään ja kanssani Starilla aihetta tutkimaan. Se kun varmaan voisi vielä tarkentaa noita vikakoodeja vai mitä olette mieltä?
Tuossa alla reunassa onkin jo se seuraava vaihe vian hakuun eli Oikea Testeri
Mökkillä
'
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tämähän ulkomaanfoorumeita lukeneena on monasti päätynyt kuitenkin ESP/jarruyksikön vaihtoon, toki star varmaan vahvistaa että vika todella on 'internal' :) Uuden/käytetyn yksikön asennuksessa sitä staria sitten tarvitaan, meneeköhän tuo vielä ihan heittämällä xentryllä, luultavasti... tavii VINit ja ja ehkä jotain sisäänajoja.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
St,bertils
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 09.11.2021 21:46

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja St,bertils »

Kyllä noi 5001,5944,5945 On ihan selvät vikakoodit.
Jos kerran Tampereen seudulla vaikutat ni kaiva yksikkö irti ja kiikut Elehuoltoon.
Henkar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 07.12.2017 10:03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja Henkar »

MiHe kirjoitti: Ti 18.01.2022 11:59 Tämähän ulkomaanfoorumeita lukeneena on monasti päätynyt kuitenkin ESP/jarruyksikön vaihtoon, toki star varmaan vahvistaa että vika todella on 'internal' :) Uuden/käytetyn yksikön asennuksessa sitä staria sitten tarvitaan, meneeköhän tuo vielä ihan heittämällä xentryllä, luultavasti... tavii VINit ja ja ehkä jotain sisäänajoja.
Sitähän tässä nyt saa jännittää, että taasko menee touhutonni heti auton oston jälkeen :roll:

Mitä itse ulkomaan foorumeilta aiheesta lukenut, niin aika kirjavaa on tuo ongelman korjailu. Toisaalla selvitty mukamas ABS-antureilla, toisaalla kääntökulma-anturilla. Jotkut vaihtaneet ABS:n venttiiliyksikköä, toiset sähköpurkkia ja joku väitti että yli 90% tapauksista olleet vain huono kontakti purkin liittimissä. Täältäkin löytyi tarinoita missä tuo vika tulee ja menee itsestään ja oliko joku, että jopa peräkoukun pistokkeen johdotukset aiheuttaneet alkuun vain tätä ja myöhemmin lisäksi paljon muita ongelmia.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No tavallaan starilla voidaan 'varmentaa' noi koodit ja se ettei jäänyt joku muu koodi tunnistamatta. Ja näkishän siinä sen mitä se stari käskee tarkistamaan (ja vähän olosuhdetietoja), kaipa se sun lukijas oikeessa noilta osin livedatassa oli mitä sitä olet tutkinut. Joku CAN ongelmakin tuo voisi olla mutta siitä sitten pitäisi tulla oma koodinsa. Sitä ABS pumpun kuntoo ei kyllä tainnut helposti selvittää millään.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
St,bertils
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 09.11.2021 21:46

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja St,bertils »

Kylmiä juotoksia purkissa.Toi on ihan tyyppivika

Voihan sitä Xentryllä lukea.Hyvin varmasti antaa vikakoodin 5001 Rakenneosassa N30/4 (Ohjainlaite elektroninen ajonvakauden hallinta) on sisäinen vika.Siitä kun tekee korjaus protokolla läpi ja tarkastukset niin se sanoopi vaihda ohjainlaite N30/4.

Oli juuri syksyllä vastaavanlainen 204 potilaana,vauhti kun nousi yli 20km/h niin valot tauluun ja nopeuden mukaan säätyvä ohjaus jäykäksi.Siinä kävi purkki Elehuollossa,sitä ei saatu kuntoon.Oli kuollut.Vaihtolaite ja paritus...jos en muista väärin niin 600e
Henkar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 07.12.2017 10:03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja Henkar »

Pientä päivitystä ongelmaan. Xentryyn/ Stariin ei ole vielä päästy kiinni muista kiireistä johtuen, mutta Elehuollolta tiedustelin tuota vikaa onko heille kuinka tuttu ja vastaus tuli, että on tuttu vika eikä tähän ole keksitty mitään korjausta :shock: Lisäksi kuulemma käytetyissä vaihtopurkeissa yleensä sama ongelma jo valmiiksi, että niitäkään eivät mielellään välitä.

Alkaa siis kuulostamaan siltä, että tässä ollaan taas kyynärpäitä myöten p*skassa ja minä kun luulin että W204 on ns. turvallinen kapistus ostaa kun ei ole edes W211 tuttuja SBC pelotteluja.

Mitä tuossa googlea hakkasin, niin ulkomailla näihin näyttää olevan jotain korjailutoimintaa ja jopa korjauskittejä saatavilla, mutta luonnollisesti ei oikein kehtaisi lähetellä huvikseen purkkia minnekään rapakon taakse, varsinkin jos kotimaiset toimijat sanoo ettei näihin ole mitään korjausta keksittynä.

Jatketaan siis mietiskely ja tutkiskelua.
Pystyyköhän autoa käyttämään normaalisti jos tuon ohjausboksin nappaa irti vai tuleeko vielä pahemmat herjat? :think:
Henkar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 07.12.2017 10:03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja Henkar »

Jälleen päivitys vaikka vieläkään ei ole päästy kunnon koneeseen kiinni.

Tänään aamusta oli nimittäin ihmetys suuri kun huomasin parin km ajon jälkeen, että hetkinen ABS-merkkivalo ei pala eikä mittaristossa ole muita vikailmoituksia kuin palanut parkkipolttimo mikä sekin johtuu risasta umpiosta :o Mitään en ole konepellin alle tehnyt eilisestä jolloin vika oli vielä läsnä. Keli on lähes samanlainen. Ainoa erotus on, että olen eilen ja tänään aamulla ennen ajoon lähtöä räplännyt vetokoukun pistoketta kun kokeilin saada lainakärryyn valoja päälle tuloksetta.

Vika siis päätti näin kolmen viikon jälkeen mennä itsestään piiloon. Sitähän ei tiedä kuinka pitkäksi aikaa, mutta outoa on :think:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No ei olis eka auto missä vetokoukun sähköt aiheuttaa ongelmia.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja kankkis »

MiHe kirjoitti: Pe 28.01.2022 12:49 No ei olis eka auto missä vetokoukun sähköt aiheuttaa ongelmia.
Varsinkin jos tarvike väyläboxilla koukun sähköt
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Boxsin korjusta kantta kysyä tuolta
https://www.sercap.fi/?gclid=EAIaIQobCh ... gJ8__D_BwE
Mökkillä
'
Tuomarla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 10.08.2018 10:23

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja Tuomarla »

Nyt ilmestyi noi kolme ilmoitusta tähänkin kotteroon. Onko tämä mysteeri nyt sellainen että vika voi olla periaatteessa missä vain. Ainakin tullut sellainen olo kun vähän tutkin asiaa. Eilen ajoin melko kovasti töyssyyn,mahtaisiko liittyä asiaan. Voisitteko laittaa ehdotuksia mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään ja jos joku on saanut vian korjattua niin missä vika oli.Kiitos etukäteen.
marsutähtäin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2016 20:39

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja marsutähtäin »

Vaikka tuntuisi kaukaa haetulta (tai liian yksinkertainen) vialta niin oli aikoinaan w202 180 bensa mese ja siihen tuli abs ym. ilmoitusta mittariin niin hoitui jarruvalokatkaisian vaihdolla?
marsutähtäin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2016 20:39

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja marsutähtäin »

Tai abs kehä hajonnut/hajoamassa
pirhonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 14.09.2004 02:56
Paikkakunta: lahti

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja pirhonen »

>Itsellä samat oireet starilla katottiin jokapyörä erikseen pyöräyttämällä niin etupyöräsä oli ongelma abs oat vaihtoon .
wallu
Tuomarla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 10.08.2018 10:23

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja Tuomarla »

Nyt paikallinen korjaamo laittoi mesen piuhan päähän. Tuomio oli että ABS boxi vaihtoon.Voi piip sentään. Korjaamon kaveria kyllä pidetään aika velhona joten en ainakaan vielä alkanut kinaamaan mitään. Pitäiskö viedä oikein merkkiliikkeeseen ja katsoa mitä heidän atk laitteet sanoo. Onko kellään tietoa mitä uusi boxi maksaa ja jos joku on korjauttanut niin missä? Onko toiminut korjauksen jälkeen? Firmojen nimiä saa laittaa. Tämä nyt taitaa kumminkin olla aika yleinen vika.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tuomarla kirjoitti: Ti 08.11.2022 17:24 Nyt paikallinen korjaamo laittoi mesen piuhan päähän. Tuomio oli että ABS boxi vaihtoon.Voi piip sentään. Korjaamon kaveria kyllä pidetään aika velhona joten en ainakaan vielä alkanut kinaamaan mitään. Pitäiskö viedä oikein merkkiliikkeeseen ja katsoa mitä heidän atk laitteet sanoo. Onko kellään tietoa mitä uusi boxi maksaa ja jos joku on korjauttanut niin missä? Onko toiminut korjauksen jälkeen? Firmojen nimiä saa laittaa. Tämä nyt taitaa kumminkin olla aika yleinen vika.
Tarkista liitin ja pinnit että on varmasti kontakti,

tuolat https://www.sercap.fi/?gclid=EAIaIQobCh ... gJDyPD_BwE
kysyä yksikön korjausta
Mökkillä
'
Tuomarla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 10.08.2018 10:23

Re: S204 -09 220CDI N30/4 "internal fault"

Viesti Kirjoittaja Tuomarla »

Nyt on soiteltu ympäri Suomea kysyen tuon abs-yksikön korjausta. Kuuteen paikkaan soitin ja kaikki tunnistivat ongelman. Pari paikkaa jopa arvasi vikakoodit oikein kun selitin ongelmaa. On kuulemma hyvin yleinen vika. Kaikki väittivät saavansa yksikön kuntoon,ei pitäisi olla ongelmaa. Hinta haitari korjaukselle oli 300€-650€. Itse taidan kääntyä Synworks nimisen firman puoleen kun sattuu olemaan lähinpänä. Kun irrottaa yksikön piuhat niin kannattaako ottaa ensin akkukaapelit irti?
Vastaa Viestiin