W124 300DT 4Matic ja loota kiukuttelee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

W124 300DT 4Matic ja loota kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Hei rakas foorumin väki, tuli tosiaan tuossa pari viikkoa sitten noudettua tuollainen 1992 /loppuvuodesta tehtaalta pihalle saapunut 4Matic ja nyt kun olen halkaisemani kannen vaihtanut ehjään alkaisi se haasteellisen hauska osuus.. Eli vaihteisto saada toimimaan oikein.. :crazy:

Heti ostaissa ihmettelin, kun kelailee todella tiuhaan tahtiin isompaa vaihdetta ja kickdown ei tee mitään.

Tänään aloitin tutkinnan, tosissaan joku ihana oli piiloitellut lootan vikoja löysäämällä vaijerin, pumpun kyljestä säädin aivan toiseen reunaan säädetty ja vakkarin/kaasuvivuston likeltä jotain liittimiä irti..

Tottakai liittimet kiinni ja sitten vaijeriin tiukkuutta, ei mennyt kauaa kun syyt löysälle vaijereille löytyi. 2->3 ei vetopäällä tunnu vaihtavan koskaan, tai noh, ainakin 5krpm saa laulattaa.. Heti kun höllää niin aivan julmettu potku ja lovi ylöspäin (potki ennenkin).

Nähtävästi tämä kenkkuaminen ollut jo pitkään, tunnustaa että lootaan on paineitakin säädetty ihan tosissaan ylös, pumpun kupeesta sitä säädintä kääntelin, jotain tuntuu tekevän, mutta ei ihmeitä.

- Vähän olen lueksinut aiheesta, 2->3 korjaussarja kai enimmäkseen korjaa luistoa, auttaako tähänkin vikaan, ettei vaihda?

- Tuollainen ''superior shift correction package'', olisiko hyvä paketti kerralla laittaa, kokemuksia ei (suomalaisilta) löydy?

- Osakaasullakaan paineet eivät laske inhimillisiksi, kytkinpommilla mennään jopa moottorijarrulla, onko tämä lootan kupeessa olevan modulaattorin vika, pumpun säätimen, liikaa nostettujen paineiden.. vai?

- Autoon tullaan tekemään tehoa lisääviä muutoksia ajan kuluessa, kerta tuohon on (huonosti) 4Matic muutettu jatkuvaksi ja pumppukin on 7mm (väitetysti), niin sama ottaa ilo irti.

Ostaissa jo tiesin, ettei tässä ole vahvistettu loota, vaikka niin väitettiin, muidenkin muutoksien oikein suorituksesta ei voi olla varma.. Tai noh, tuo loota on ainakin aivan hirveää kuraa verrattuna yhteenkään muuhun ajamaani vahvistettuun 722.3..

Yhden vahvistetun c36 lootan olen kaverin kanssa saanut pelaamaan, kun tehtiin venttiilipöydän vaihto, eli 'perus' lootan raotus ei pelota. Isommat muutokset ja korjaukset jää jollekkin muulle, kuin minulle.
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300DT 4Matic ja loota kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onkos siinä kulkineessa ilmastointi? Se irtiollut liitin niin jos sen takana on mikrokytkin niin muistaakseni sen funktio on pudottaa ilmastoinnin kompura pois?

Alipainemittarilla näkis muuttuuko askille menevässä nylonputkessa alipaine kuormituksen mukaan. Jos ei muutu ni ihan ekkana se kuntoon. Oireet kyl viittaisi siihen ettei toimi. Kait aski joka paikallan on, on dieselin aski?

Tuo että on tehty jatkuva nelivedoksi on minusta kyl sellainen peliliike että ei ymmärrystä miksi niin tehdään? Noinkohan jakoaski on enään kunnossa? Toimiiko takavedonlukko tai syttyykö kolmiovalo koskaan?

Jakoaskinöljyt kannaattaa vaihtaa näissä 10t välein tai ainakin itte teen niin. Etuperälle ei ole öljynlaskuproppua joten siltä osastolta välttämättä koskaan ei öljyjä ole vaihdettu.
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W124 300DT 4Matic ja loota kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Jari Ke kirjoitti: Ke 19.01.2022 18:44 Onkos siinä kulkineessa ilmastointi? Se irtiollut liitin niin jos sen takana on mikrokytkin niin muistaakseni sen funktio on pudottaa ilmastoinnin kompura pois?

Alipainemittarilla näkis muuttuuko askille menevässä nylonputkessa alipaine kuormituksen mukaan. Jos ei muutu ni ihan ekkana se kuntoon. Oireet kyl viittaisi siihen ettei toimi. Kait aski joka paikallan on, on dieselin aski?

Tuo että on tehty jatkuva nelivedoksi on minusta kyl sellainen peliliike että ei ymmärrystä miksi niin tehdään? Noinkohan jakoaski on enään kunnossa? Toimiiko takavedonlukko tai syttyykö kolmiovalo koskaan?

Jakoaskinöljyt kannaattaa vaihtaa näissä 10t välein tai ainakin itte teen niin. Etuperälle ei ole öljynlaskuproppua joten siltä osastolta välttämättä koskaan ei öljyjä ole vaihdettu.
On kylmästöinti, laittelin liittimen kii. En tiedä muuttiko mitään

EGR ynnä roskat siivoilin ahtimen lämpösuojapellistä ja ilmanputsarin alta pois, paranti vaihtoja, mutta hyvin marginaalisesti.

Se kun alkaa jakis vuotaa ja ei kytke kunnolla etupyöriä peliin, niin sitten tehdäänkin kallista remonttia. Oikein tehtynä aivan erinomainen ajettava jatkuvana(kin). Kaverilla tommonen kanssa, johon väitetysti JM-Kone tehnyt lootan ja jatkuvan nelipyörävedon, etenee erinomaisesti ja loota kuuluu parhaimpiin mekaanisiin mersun lootiin, joihin olen hipaissutkaan. Kaverilla takalukko ja kolmiovalo muistaakseni pelaa silti. Mulla ei, mikä ei yllätä, vähän oikomalla lie tehty joitain remontteja (polttimot oli jopa paikallaan)..

Väitetysti kaikki öljyt vaihdettu, mutta edellinen seppä ei ole osannut edes oikeaa määrää lootaöljyjä laittaa, niin pakko varmistaa kaikki läpi. Ei tippaakaan luottoa mihinkään mitä on tehty tai ''tehty''


Paikallaan olevasta askista ei tietoa, toivotaan dieselin lootaksi.. Alipainelinjat ja pumpun säätimen pitävyyden testailin imeksimällä -> ei vuoda havaittavissa. Lootaöljyä on liikaa, pitää vähentää välittömästi ja samalla vaihtaa uudet ja kattoa muuttaako tuo jousisarja mitään (oli kirkkaat öljyt vielä)


Eli summa summarum, pumpun säädin tekee jotain ja ei vuoda. Säätimeltä -> lootan säätimelle asti ei havaittavia alipainevuotoja. Lootan vaijeri vaikuttaa suoraan vaihtoihin -> vaijeri kunnossa ja kiinni lootan päässä.


Hennosti veikkaan, että 2->3 luistanut ja joku muutaman kerran lapsena pudonnut on ruukannut lootan kylestä paineita ''riittävästi'', sitten säädetty kaikki muukin ketuilleen ja yritetty piilottaa tuota 2-3 vaihdon vikaa. Vaihdan tuon jousisarjan, öljyt, suotimen, puottelen paineita ja palaan sitten tänne, kertoakseni tekikö mitään, mitä. Jospa tästä tulisi muillekkin hyödyllinen topikki
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
St,bertils
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 09.11.2021 21:46

Re: W124 300DT 4Matic ja loota kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja St,bertils »

Koita ottaa kiksin vaijeri kokonaan irti.miten sitten vaihtaa?.Jos se on liian piukka niin 2-3 väli ei vaihdu
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W124 300DT 4Matic ja loota kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

St,bertils kirjoitti: To 20.01.2022 17:25 Koita ottaa kiksin vaijeri kokonaan irti.miten sitten vaihtaa?.Jos se on liian piukka niin 2-3 väli ei vaihdu
Ihan löysimmilleenkin säädettynä todella potkivia on vaihdot, kelaa ne vaan nopeammin lävitse :cry:
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W124 300DT 4Matic ja loota kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Tänään laskin teboilin veke, laittelin sen 2-3 jousisarjan ja oikean määrän Mobilin ATF220 sisään.

Hetken nyt ajellut (150km) ja todella huomattavasti parani jokainen vaihde, silti rytkii ja potkii jos jonkinverran.

Ei oo kallis investointi niin ostelen säätimen pumpun kupeeseen ja lootan kupeeseen. On vaan ikävä tehtävä, kun tuo etukardaani vähän tiellä, pitänee käyttää irti.

Lootankin varmistin olevan 722.344, mikä kuuluukin. Matic ohjainlaitteelta oli joku idiootti katkonut johdon, sen korjasin niin alkoi ASD:kin pelaamaan. Kehiä vaan pitää putsailla, kun vähän mielivaltaisesti sytyttelee valoa sopivissa nopeuksissa.

Pitää myös kikkarin toimimattomuuteen perehtyä, solenoidin vastus 13.8ohm, eli pitäisi olla siltäosin ok.
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Vastaa Viestiin