S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Taka-akselin ilmajousitus on "antautunut" kolme kertaa muutaman viikon aikana. Yön aikana kostealla pakkaskelillä perä pudonnut jonkinmoisen vuodon seurauksena hitaasti. Potilas siis S212 E200bt diesel vm.2015 ja ajettu 125tkm. Molemmat puolet ovat pudonneet alas ja käynnistyksen jälkeen kompura nostaa perän nopsasti ylös. Kyselin Veholta ja J&M Tech:ltä ja ilmapusseja ensisijaisesti arveltiin vian syyksi. Venttiilivika ehkä myös mahdollinen...

Harmillisesti JS takuusta iskunvaimentajat ja ilmajousituksen osat ilmeisesti rajattu pois. Näin ainakin tulkitsin saksankielisestä vakuutusehdosta (ja Veholta myös muistelivat näin). Vai onko joku saanut ilmajousien korjauksen Junge Sterne takuuseen? Ei kyllä oikein MB.n laatu vakuuta, luulisi kestävän kuitenkin hieman enemmän kuin 125tkm... :o Taitaa olla vikaherkkä systeemi. Kunnossa olleessaan kyllä varsin miellyttävä. :)

J&M Tech tarjoaa Arnott:a siedettävään hintaan, lienee ok laadultaan ? Vai onko jotain järkeä maksaa Bilstein:n ilmajousista ? Ihan halpiksia en ole innokas kokeilemaan.
J&M Tech foorumilaisten kommenttien pohjalta ok ? (jotain keskusteluja löysin)
Onko muita ehdotuksia korjaamoista näiden ilmajousihommien suhteen ? PKS ja länsi-Uusimaa alueena lähinnä mahdollinen
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Perussyy pakkasongelmiin on vesi kompurassa. Kompuran sisällä on kuivausryynit poistamassa vettä. Siitä kannattaa aloittaa, eli kuivaimen huolto.
Veho ei tee huoltoa, vaan vaihtaa koko kompuran.
Tuossa pitäisi olla myös Mersun vastaantulo, koska auto on huollettu ja vähän ajettu.

Kompura pitäisi kuulua Jungestern takuun piiriin. Kysy sieltä Saksasta takuun kattavuudesta
Pitäisi Vehon hiukan neuvoa asiakasta

JM tech huoltaa kompuroita, ei ole kallis.
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Samaa mieltä että merkkiliikkeiden touhu on kyllä melko onnetonta. Mitään ei haluta korjata, vaan toimenpiteenä aina koko osan vaihto. Globaalisti ajatellen myös aika haaskausta ja epäekologista, uutta osaa vaan aina tilalle. Tämän hetken tiedoilla olen kallistumassa J&M Tech kautta korjaukseen / ilmajousten vaihtoon. Vaikka saisin korjauksen JS takuuseen (mikä vaikuttaa epätodennäköiseltä), niin Vehon hinnoilla korjaus maksaa silloinkin useita satoja euroja. Kilometrejä yli 120tkm, jolloin osista korvataan 60%.
Onko foorumilaisilla kokemuksia Arnott vs. Bilstein ? Mitä sain googlettelalla selville niin edullisempi Arnott voisi olla OK...?
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Ilmajousitus teetettiin kuntoon J&M Tech:llä Tammisaaressa. Arnott:n jouset vikaantuneen/neiden tilalle ja kompuran huolto. Kosteutta oli kuulemma kompurassa reilusti. Taitaa olla valitettavasti pohjolan pakkaskeleissä vikaherkkä systeemi...
Asiallisen tuntuista oli J&M Techin touhu. Osien ja työn hinta ei vie kuluttajaa epätoivon partaalle kuten merkkihuollossa meinaa tapahtua. Toivottavasti uusilla jousilla pääsee nyt ainakin seuraavat 100 tkm. Toivotaan ainakin parasta ... :thumbup:
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Ei se ole pakkas- tai muissakaan sen vikaherkempi systeemi kuin rautajousinenkaan. Menee niitäkin poikki. Jos ei autoa huolleta ajallaan (moottoriöljyt 30000km välein jne) niin alkaa tulla siitäkin systeemistä aika äkkiä vikaherkkä.
Kompressoriin uusi suodatin ja vähintään ryynit 2-3 vuoden välein. Kustannukset itse tehtynä max 20-30e. Onnistuu vaikka kerrostalon parkkipaikalla.
Haten_MB kirjoitti: Ma 21.03.2022 23:24 Ilmajousitus teetettiin kuntoon J&M Tech:llä Tammisaaressa. Arnott:n jouset vikaantuneen/neiden tilalle ja kompuran huolto. Kosteutta oli kuulemma kompurassa reilusti. Taitaa olla valitettavasti pohjolan pakkaskeleissä vikaherkkä systeemi...
Asiallisen tuntuista oli J&M Techin touhu. Osien ja työn hinta ei vie kuluttajaa epätoivon partaalle kuten merkkihuollossa meinaa tapahtua. Toivottavasti uusilla jousilla pääsee nyt ainakin seuraavat 100 tkm. Toivotaan ainakin parasta ... :thumbup:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Suosittelen laittamaan kompuran ilmanoton takakonttiin puolelle ja rakentamaan sinne sen ilmankuivaimen. Olen foorumille laittanut pariin otteeseen kuvia aiheesta ja kustannukset ovat luokkaa 20e.

Helppo homma ja sen jälkeen loppuu kosteusongelmat. Jo toinen Eemeli menossa ja tässä viimeisessä laitoin heti "minulle uutena" tuon ilmanoton niin kuin se kuuluu olla, eikä sieltä lokarin päältä märkää ilmaa järjestelmään imemässä.

J&M tech teki ihan hyvää työtä edelliseen eemeliin ja hinta oli varsin edullinen silloin. Nykyisessä on jo 210 tkm ja verrattuna ensimmäiseen eemeliin, niin perä ei laske edes kovilla pakkasilla ja siitä tietää että pussit on kunnossa.

Venttiilivika on näissä harvinainen, kompuran jäätymistä jne on vastaan tullut, mutta kuten alussa mainitsin, laittaa sen imuputken järkevästi sinne, niin loppuu viat siihen paikkaan. Toki jos järjestelmä on ehtinyt kosteutta saamaan, niin sitten sitä riemua riittää pitkäksi aikaa. Kompuran ryynien vaihto on ihan leikkimistä, koska niitä on niin vähän ja kunnollinen ilmankuivain on ehdoton.

Vanhemmassa S212:ssa on takakontissa pohjassa valmiina läpiviennit, uudemmassa piti porata AdBlue pöntön vierestä läpivienti ja jotain sinkkimaalin jämiä laitoin niin ei vahingossa lähde ruostumaan porareiän kohdalta.

Helppo homma. Oman kokemuksen mukaan, mitä aiemmin tuon homman tekee, niin välttyy sitten vanhemmiten ongelmilta.

viewtopic.php?p=1319469#p1319469

Näin jälkikäteen hyvä viisastella, mutta uskallan väittää että noin vähän ajettu ja uusi auto olisi välttynyt ilmajousien vaihdosta, jos olisi ajoissa tehty tuo kompuran ilmanoton muutos, mutta mistä näitä asioita tietää, kuin foorumilta taikka itse kantapään kautta oppimalla.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Haten_MB kirjoitti: Ma 21.03.2022 23:24 Toivottavasti uusilla jousilla pääsee nyt ainakin seuraavat 100 tkm. Toivotaan ainakin parasta ... :thumbup:
Itse arvelisin että n. 300 tkm mennään, mutta se edellyttää, ettei järjestelmään pääse kosteutta.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 568
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Basso-73 kirjoitti: Su 27.03.2022 14:17 Suosittelen laittamaan kompuran ilmanoton takakonttiin puolelle ja rakentamaan sinne sen ilmankuivaimen. Olen foorumille laittanut pariin otteeseen kuvia aiheesta ja kustannukset ovat luokkaa 20e.

Helppo homma ja sen jälkeen loppuu kosteusongelmat. Jo toinen Eemeli menossa ja tässä viimeisessä laitoin heti "minulle uutena" tuon ilmanoton niin kuin se kuuluu olla, eikä sieltä lokarin päältä märkää ilmaa järjestelmään imemässä.

J&M tech teki ihan hyvää työtä edelliseen eemeliin ja hinta oli varsin edullinen silloin. Nykyisessä on jo 210 tkm ja verrattuna ensimmäiseen eemeliin, niin perä ei laske edes kovilla pakkasilla ja siitä tietää että pussit on kunnossa.

Venttiilivika on näissä harvinainen, kompuran jäätymistä jne on vastaan tullut, mutta kuten alussa mainitsin, laittaa sen imuputken järkevästi sinne, niin loppuu viat siihen paikkaan. Toki jos järjestelmä on ehtinyt kosteutta saamaan, niin sitten sitä riemua riittää pitkäksi aikaa. Kompuran ryynien vaihto on ihan leikkimistä, koska niitä on niin vähän ja kunnollinen ilmankuivain on ehdoton.

Vanhemmassa S212:ssa on takakontissa pohjassa valmiina läpiviennit, uudemmassa piti porata AdBlue pöntön vierestä läpivienti ja jotain sinkkimaalin jämiä laitoin niin ei vahingossa lähde ruostumaan porareiän kohdalta.

Helppo homma. Oman kokemuksen mukaan, mitä aiemmin tuon homman tekee, niin välttyy sitten vanhemmiten ongelmilta.

viewtopic.php?p=1319469#p1319469

Näin jälkikäteen hyvä viisastella, mutta uskallan väittää että noin vähän ajettu ja uusi auto olisi välttynyt ilmajousien vaihdosta, jos olisi ajoissa tehty tuo kompuran ilmanoton muutos, mutta mistä näitä asioita tietää, kuin foorumilta taikka itse kantapään kautta oppimalla.
Täytyykin omaan tehdä samanlainen modaus, samalla kun muutenkin otan kompuran irti ja kuivaan.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Se kompuran vaihto onnistuu "maallikollekin" varsin helposti, ite tein sen joskus pakkasessa pihalla siihen aikaan kun enemmän renasi se edellisessä autossa, eikä ollu autotallia. Muutamalla ruuvilla se koppa kiinni ja kompuran pultit kans hyvin näkösällä. Jatkossa ei sit kompuraa tarvii sen koomin tutkia saati sinne ne ryynejä turhaa laittaa, kun takaboksin levyn alla se kuivausfilteeri. Kompuran ilmanotossa on myös pieni pahvinen filtteri, ei ole sillä juurikaan mitään virkaa muutenkaan, mutta muutoksen jälkeen sen saa nakata kankaalle.

Työnä tuo on helppo ja kun katsoo, että on mukavan lämmin ja aurinkoinen keli, niin ei ole kuin tunnin parin homma tuossa. Itse näen kompuran ryynien vaihtamisen varsin turhana, vaikka siellä olisi kosteutta, ne kuivaa jatkossa itsekseen, koska järjestelmä saa jatkossa aina kuivaa ilmaa. Järjestelmä päästää ilmaa sieltä venttiiliryhmän kautta kun softa haluaa vähentää pusseista ilmaa, eli vain yhteen suuntaan se ilma kulkee sieltä kuivausryyniputken ja kompuran kautta ja siten järjestelmä kuivaantuu itsekseen. Näin ainakin minulla tuntui käyneen edellisessä autossa. Nykyiseen ei ole missään vaiheessa kosteutta onneksi ehtinyt pääsemäänkään, muutoin olisi tappelu tuon kanssa alkanut jo aikaa sitten.

Kompurassa niitä ryynejä on siellä tyyliin ruokalusikallinen, niin se on lähinnä vitsi jos niiden ajatellaan kuivattavan sen järjestelmän. Uudessa susteemissähän ryynejä on n litran verran. Onneksi siellä on hyvin tilaa tehdä tuo muutos ja lisänä siinä on se, että tämmöinen "harjaantunut" korva erottaa kaupunkiajossa esim liikennevaloissa, kuinka usein järjestelmä tankkaa ilmaa ja siitä on pääteltävissä missä kunnossa pussit ovat. Toinen hyvä merkki on jos pakkasella alkaa perä olemaan vuorokauden aikana tontista, niin ei kauaa mene niin tulee pakollinen pussien vaihto. Muistelen että se Tammisaaressa oleva J&M otti silloin n. 700 e molempien pussien vaihdosta ja pidin hintaa edullisena.

Just nyt ei tule muuta mieleen tuon osalta, mutta tosiaan kaksi Eemeliä ja n 500 000 kilometrejä näissä, niin aika hyvä perstuntuma tullut autoihin. Hyvää huoltoa, niin ennen 300 tkm ei saisi isompia vikoja tulla ja toistaiseksi hyvältä näyttää.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

@Puunakki, sullahan näyttää olevan Star, miksi irrottaa kompura? Teet tuon muutoksen, ja saat Staarilla ajettua perän muutaman kerran ylös ja alas, kyllä rupee ne kompuran ryynit kuivamaan. Jos siellä sattuisi olemaan kosteutta, niin käytössä kuivaantuu se, näin ainakin minulla kävi, varsinkin kun ilmatilavuus on tuolla varsin pieni.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 568
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Basso-73 kirjoitti: Su 27.03.2022 19:46 @Puunakki, sullahan näyttää olevan Star, miksi irrottaa kompura? Teet tuon muutoksen, ja saat Staarilla ajettua perän muutaman kerran ylös ja alas, kyllä rupee ne kompuran ryynit kuivamaan. Jos siellä sattuisi olemaan kosteutta, niin käytössä kuivaantuu se, näin ainakin minulla kävi, varsinkin kun ilmatilavuus on tuolla varsin pieni.
No pehkuna soikoon, sen enempää ajattelematta oli tarkoitus ottaa auki ja kuivata siten. Mutta totta turiset, kyllähän se tuolla tavalla kuivaa. Loput sitten käytössä kun on enempi kuivaavaa ainetta järjestelmässä.

Kokeilitko, onko tuo sinun modaus kuinka ahdistava? Vai onko nuo isot silica pussit hyvinkin läpivirtaavia?
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: S212 perän ilmajousitus vikaantunut, korjaamo suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Jos sen purkin halkaisija on 10cm, niin käytännössä siinä ei ole vastusta lainkaan. Varmaan tärkein juttu on siinä, että se saa sieltä kabiiinin puolelta kuivempaa ilmaa kuin ulkoa.

Juu, tuo on siitä hyvä tehdä, että se auttaa jo siinä tilanteessa kun siellä on jo kosteutta. Talven ekat pakkaset kertovat onko järjestämä kuiva vai ei, mutta aina parempi ettei sinne koskaan olisi sitä vettä edes päässyt, pääsee paljon helpommalla tulevaisuudessa.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Vastaa Viestiin