w203, 180kompressor, 2007 seisontajarru

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
w203mersumies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.01.2022 21:08

w203, 180kompressor, 2007 seisontajarru

Viesti Kirjoittaja w203mersumies »

Elikkäs seisontajarru ei pelitä, koetin takapenkin alta kiriä vaan ei paljoa vaikutusta, vähän auttoi mutta silti liikkuu seisontajarru päällä eli vaijereissa ei ilmeisesti ainakaan vikaa? Onko seisontajarrun kengät kuluneet takaa vai voiko joku muu tehdä tämän ? Viime vuonna katsastuksesta meni läpi huomatuksitta, sen jälkeempä ei juurikaan ollenkaan ole tullut käytettyä seisontajarrua kun automaatti on, voiko olla vaan esim paskaa jossain vai mistä lähtä vikaa tutkimaan ?
Viimeksi muokannut w203mersumies, Ke 26.01.2022 05:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: w203, 180kompressor, 2007

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ensin vaijerit löysälle,sitten jarruliinat säädetään lähelle rumpuja/levyjä ja sitten loppu kiristetään vaijereista.
Vaijeria ei pitäisi kiristää ensimmäisenä.
w203mersumies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.01.2022 21:08

Re: w203, 180kompressor, 2007

Viesti Kirjoittaja w203mersumies »

zukka kirjoitti: Ti 25.01.2022 22:09 Ensin vaijerit löysälle,sitten jarruliinat säädetään lähelle rumpuja/levyjä ja sitten loppu kiristetään vaijereista.
Vaijeria ei pitäisi kiristää ensimmäisenä.
Tapahtuuko se säätö sieltä takarenkaiden pulttien reikien kautta, josta näkee semmoisen ”rattaan” ? Kuinka mistä tietää mikä on oikea kireys ?
w203mersumies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.01.2022 21:08

Re: w203, 180kompressor, 2007

Viesti Kirjoittaja w203mersumies »

Tosiaan kokeilin säätää eilen illalla niitä pieniä rattaita sieltä, ei oikein onnistunut pulttien reikien kautta, videoita olen nähnyt jossa on semmoinen pieni reikä vähän pulttien reikien yläpuolella josta saa sitä säädettyä vaan minulla ei semmoista ole, täytyykö koko jarrulevy irroittaa että pääsee kiristämään tätä ratasta vai onko nopeampaa/helpompaa keinoa ?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: w203, 180kompressor, 2007 seisontajarru

Viesti Kirjoittaja zukka »

Sieltä reikien kautta se lopulta säädetään,mutta voi olla että joudut käyttämään jarrulevyn irti ja herkistelemään paikat ensin.
Muutenkin olisi järkevää käyttää levyt irti,koska vain niin pystyt näkemään että kaikki osat ovat paikoillaan ja liinoissa on kulutuspintaa.
Jarrupölytkin saat samalla pois rummun sisältä pyörimästä.

Kun olet kasannut levyn takaisin,niin sitten lopullinen kireys sieltä reikien kautta.
Kiristä sen verran että alkaa vähän laahaamaan,sitten kopauta pari kertaa moskalla järjellisellä voimalla rumpuun että osat hakevat paikkansa. Jos laahaa vieläkin niin löysää säätöä, jos ei laahaa niin voit koittaa vielä vähän kiristää.
Laahaamaan ei saa kuitenkaan jäädä kun kiristelet säätöä.
Lopulta kiristät vaijereista löysät pois,mutta silloinkaan ei saa alkaa laahaamaan.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w203, 180kompressor, 2007 seisontajarru

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Onnistuu se sieltä pultinreiästä, ensimmäisellä kerralla on olevinaan hankalaa toki.
Ota rengas pois, katso lampulla ja pyöritä tarkalleen oikeaan kohtaan jarrulevy, sitten hammas kerrallaan isolla talttapäisellä meisselillä käännät sitä.
Välillä kokeilet liikuttaa levyä, laahaako enemmän vai vähemmän.

Kon levy on kokonaan jumissa ettei käsivoimin liiku, ota pari napsua takaisinpäin.
Saa jäädä hieman laahaamaan.

EDIT: Hidas...
w203mersumies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.01.2022 21:08

Re: w203, 180kompressor, 2007 seisontajarru

Viesti Kirjoittaja w203mersumies »

Kiitokset vastauksista, täytyy illan päälle ruveta tutkailemaan tarkemmin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w203, 180kompressor, 2007 seisontajarru

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Risto113 kirjoitti: Ke 26.01.2022 08:29 Onnistuu se sieltä pultinreiästä, ensimmäisellä kerralla on olevinaan hankalaa toki.
Ota rengas pois, katso lampulla ja pyöritä tarkalleen oikeaan kohtaan jarrulevy, sitten hammas kerrallaan isolla talttapäisellä meisselillä käännät sitä.
Välillä kokeilet liikuttaa levyä, laahaako enemmän vai vähemmän.

Kon levy on kokonaan jumissa ettei käsivoimin liiku, ota pari napsua takaisinpäin.
Saa jäädä hieman laahaamaan.

EDIT: Hidas...
Tuosta viimeisestä olen hieman eri mieltä, ei yhtään laahausta koska se synnyttää kitkaa ja polttaa käsijarrukengät jotka muutenkin ovat hyvin hennot.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w203, 180kompressor, 2007 seisontajarru

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

No joo, mikä nyt on "laahausta".
Nehän asettuu hetken ajamalla tai kopauttamalla sitten kyllä niin etteivät laahaa.
Itse olen laittanut niin, että ääni kuuluu mutta käsin pyöritellessä vastus ei vielä muutu.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: w203, 180kompressor, 2007 seisontajarru

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Risto113 kirjoitti: Ke 26.01.2022 08:29 Onnistuu se sieltä pultinreiästä, ensimmäisellä kerralla on olevinaan hankalaa toki.
Ota rengas pois, katso lampulla ja pyöritä tarkalleen oikeaan kohtaan jarrulevy, sitten hammas kerrallaan isolla talttapäisellä meisselillä käännät sitä.
Välillä kokeilet liikuttaa levyä, laahaako enemmän vai vähemmän.

Kon levy on kokonaan jumissa ettei käsivoimin liiku, ota pari napsua takaisinpäin.
Saa jäädä hieman laahaamaan.

EDIT: Hidas...
Joo, kyllä se pitää mennä ihan jumiin, myös silloin kun se tehdään pyörä kiinni. En muista mistä luin, mutta ohje oli yksinkertaisesti, että ensin jumiin ja stten kymmenen napsua takaisin. Jos pyörä on pois, niin silloin pari napsua takaisin riittää, mutta ei tietenkään saa jäädä laahaamaan. Mutta kyllä se pelkästä levystä pyörittäen saa tuntua kuin käsijarru olisi hiukan päällä. Asian voi tarkistaa vielä ajamalla sellaiseen kohtaan, jossa on hieman kallistusta, että rullaako auto helposti ja laahaamatta.

Mutta kyllä se käsijarru joskus vaatii, että levyt on pois ja erityisesti ne linkut herkistellään liikkuvaksi. Heikoimmillaan se linkku on käytännössä jumissa eli liikkuu korkeintaan minimalistisesti josko ollenkaan. Silloin pelkkä säätäminen ei vaikuta oikein ollenkaan.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w203, 180kompressor, 2007 seisontajarru

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Se on totta, että linkku on heikko kohta ja kaipaa usein kääntelyä ja lämmönkestävää rasvaa, vaikka kuparitahnaa.

Toinen on vaijerit yhdistävä pala (w203 penkin alla luukun takana), joka jos jumittaa ei tasaa voimaa pyörien välillä.
Joissain malleissa arka kuralle ja usein jumissa.
Vastaa Viestiin