220cdi / 722.6 nykäisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jokke75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 11.08.2021 00:00

220cdi / 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja jokke75 »

Vm 2010 5g vaihteisto, ajettu reilut 150tkm. Laatikkoon on hiljan vaihdettu öljyt huuhtelemalla, kyb ja johdinlevy. Toiminta parani huomattavasti mutta yhä tekee välillä seuraavaa:
-P/R -> D koko auto nytkähtää, pykälä kolahtaa päälle?
-lähtee valoista raskaasti liikkeelle ja töksäyttää ykköselle, lähtee ilm kakkosella ensin (tämä vain kylmänä).

Mitään vikakoodeja laatikosta ei tule.

Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, viittaako hydrauliyksikköön/venttiilikoneistoon, turbiiniin/lukkoon vai mihin? Maantiellä / lämpimänä toimii nätisti ja kierrokset ei seilaa tms.

Kiitos avusta!
Viimeksi muokannut jokke75, Ke 26.01.2022 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: 220cdi / 722.626 nykäisee

Viesti Kirjoittaja zukka »

Yrittäisikö pitää lukkoa päällä ja siksi töksäyttää.
Sama homma valoista kakkosella lähtiessä,ettei jaksaisikaan mennä halutusti ja vaihtaa siksi ykköselle.

Mitä tekee jos lähdet kylmänä valoista S asetus päällä?

Samalla olisi vaihtanut uuden pistokkeenkin kun se irti oli.
jokke75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 11.08.2021 00:00

Re: 220cdi / 722.626 nykäisee

Viesti Kirjoittaja jokke75 »

zukka kirjoitti: Ke 26.01.2022 08:14 Yrittäisikö pitää lukkoa päällä ja siksi töksäyttää.
Sama homma valoista kakkosella lähtiessä,ettei jaksaisikaan mennä halutusti ja vaihtaa siksi ykköselle.

Mitä tekee jos lähdet kylmänä valoista S asetus päällä?

Samalla olisi vaihtanut uuden pistokkeenkin kun se irti oli.
En ole kylmänä testannut S -asennossa mutta se tuskin vaikuttaa tuohon P/R->D töksäytykseen kylmänä? Sori, pistoke vaihdettiin myös samalla kun huuhteluvaihto/kyb/johdinlevy.

Lähinnä tässä koetan haarukoida kumpi, vai molemmat, tässä lienee edessä..hydrauliyksikön korjaus/vaihto ja/tai turbiini?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 220cdi / 722.626 nykäisee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

jokke75 kirjoitti: Ke 26.01.2022 03:10 Vm 2010 5g vaihteisto, ajettu reilut 150tkm. Laatikkoon on hiljan vaihdettu öljyt huuhtelemalla, kyb ja johdinlevy. Toiminta parani huomattavasti mutta yhä tekee välillä seuraavaa:
-P/R -> D koko auto nytkähtää, pykälä kolahtaa päälle?
-lähtee valoista raskaasti liikkeelle ja töksäyttää ykköselle, lähtee ilm kakkosella ensin (tämä vain kylmänä).

Mitään vikakoodeja laatikosta ei tule.

Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, viittaako hydrauliyksikköön/venttiilikoneistoon, turbiiniin/lukkoon vai mihin? Maantiellä / lämpimänä toimii nätisti ja kierrokset ei seilaa tms.

Kiitos avusta!
Öljyä varmasti oikea määrä sekä laatu,
millä vak koodit taristettu ?
Mökkillä
'
jokke75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 11.08.2021 00:00

Re: 220cdi / 722.626 nykäisee

Viesti Kirjoittaja jokke75 »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 26.01.2022 17:28 Öljyä varmasti oikea määrä sekä laatu,
millä vak koodit taristettu ?
Ne luettiin siellä huollossa missä tehtiin huuhteluvaihto/kyb/johdilevy/liitin, Autokeskus Haapala, Kankaanpää

Mulla ei ole keinoa tarkistaa öljyn määrää, täytyy luottaa huollon asiantuntemukseen, laatu on varmasti Mersun spekseissä kyllä.

Siihen on nyt jo sen verran mennyt aikaa ja rahaa että kuntoon sen haluan ja vaihdatan venttiilikoneiston ja/tai turbiinin seuraavaksi kunhan muodostuu käsitys kummassa vika todennäköisimmin on. Kun ei itse ropaa laitteita niin mikään korjaussarjan tilaaminen/asentaminen esim venttiilikoneistoon tuskin tulee kokonaisuutena halvemmaksi.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 220cdi / 722.6 nykäisee

Viesti Kirjoittaja jusi »

Jos et ole itse tekemässä, niin paras vaihtoehto on viedä auto osaavalle vaihteistokorjaamolle, esimerkiksi Siekkiselle, jossa voivat testata venttiilikoneiston ja vaihtaa tarvittavat osat. Ei tule turhaa osien vaihtoa ja työtä. Esim. venttiilikoneiston korjauttaminen ei ole edes kallista.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Vastaa Viestiin