Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.
Kaverilla on vanha W124 260E ollut tosi pitkään. Toimi vuosia hyvin nyt on toiminut vuosia huonosti, eli kun kone lämpenee tai ilmat lämpenee niin lähtee huonosti lämpöisenä käyntiin. Saa sahata kaasu pohjassa muuten ei lähde, ja bensa haisee joka viittaisi siihen että saa liikaa. Pakkasella toimii kun Buick lähtee hyvin käyntiin ja toimii normaalisti, lämmetessään alkaa sahailu myös nykii lämpöisenä. Joku veden lämpötila-anturi vaihdettu, ja nyt on suuttimet tilattu mutta ruiskuun ei ole vaihdettu osia ei ehaa eikä hiilipotikkaa tai muutakaan. Ilmavuoto ei varmaan ole koska käy normaalisti, tai mistä sitä tietää. Mutta ongelma on että ei ole osaajaa, vanhoista KE-jeteistä ei kukaan ymmärrä mitään kun nykykorjaajat työntävät vaan töpselin OBD-pistokkeeseen ja katsovat koneelta mikä vaivaa. Nyt saa osaajat ilmoittautua, auto on kotkassa mutta sen voi tuoda kauemmaskin. Luottopeli pitäisi saada nyt kuntoon.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.
Onko ylijänniterele tinailtu uusiksi...???
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.
Kuule ei ole mitään hajua, on kaverin auto ja etsin kaverin puolesta korjaajaa.
Ei päivää ilman ongelmia :)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: La 22.08.2009 11:22
Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.
Kokeile Lambdan vaihtoa. Meillä pojan harrasteautona mb190e1, 8 sportline, - 92. Vuosi haettiin vikaa. Kylmästä käymään heti, mutta kun moottorin lämpö nousi 80 asteeseen, alkoi mahdoton pätkiminen. Kotiin ei päässyt jos ei antanut koneen jäähtyä. Ja aina sama 80 astetta kun ongelmat alkoivat. Ratkaisu oli että ruisku toimii mekaanisesti ko lämpötilaan saakka. Autolla pystyi ajamaan jos ei antanut eculle sähköä eli jos otti yj releen(alumiinikuori) ja pois tai sen päällä olevan 10A Sulakkeen pois. Vaihtoehtoisesti jos otti Lambdan johdon irti niin taas toimi mekaanisesti hyvin. Lopputulema oli että kun vaihdettiin lambda niin kone toimii niin kuin se on toiminut meillä jo toistakymmentä vuotta eli vaikka tehoa ei ole juuri nimeksikään niin tuo M102 moottori vetää nykimättä 4 vaihteella 40 km nopeudesta aina huippunopeuteen(kuulemma 190 kmh) saakka. Yksi miellyttävimmistä moottorista ikinä millä olen ajanut. Mutta potentiaalisia vika paikkoja on kyllä useita, mutta toimiva ke on kyllä hyvä. Niin ja ryyppy laitettiin vielä napilla akulta sulakkeen kautta 12 Volttia ryyppysuutyimelle niin lähtee eka pyöräytyksellä käymään.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.
Jos ei halua tarkemmin tutkia, niin vaihtaa vaikka bensapumpun?
Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.
Nyt alkaa olemaan sen verran vanhoja muistoja että KE jetissä taisi olla lämpöaika anturi, mikä määrää sen kylmäkäynnistys rikastuksen lämpötilan mukaan. Se kun menee niin lähtee kylmänä tai kuumana käyntiin hyvin mutta ei molemmissa tilanteissa.
Ei mersun systeemistä tietoa mutta Audissa ja suabissa oli moinen mutikka.
Toinen mikä vaikuttaa myös on se määränjakaja ja sen säätö, missä seokset ylipäätään huitelee kuumana?
Ei mersun systeemistä tietoa mutta Audissa ja suabissa oli moinen mutikka.
Toinen mikä vaikuttaa myös on se määränjakaja ja sen säätö, missä seokset ylipäätään huitelee kuumana?
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.
Konstikkaita laitteita nuo, kun asentajatkin kohta työntävät horsmaa.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.
Ylä- ja alakammiopaineiden mittaus eri lämpötiloissa on kaiken a ja o KE-jetin diagnosoinnissa. Ennen näitä kaikki muu on hakuammuntaa. Paineet ja niiden kehitys kertoo sitten mitä nippeliä kannattaa lähteä lähemmin tonkimaan.
Ainakin Autorep Oy Helsingissä on noita menestyksellä korjannut vuosikymmeniä.
Ainakin Autorep Oy Helsingissä on noita menestyksellä korjannut vuosikymmeniä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85