Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kaverilla on vanha W124 260E ollut tosi pitkään. Toimi vuosia hyvin nyt on toiminut vuosia huonosti, eli kun kone lämpenee tai ilmat lämpenee niin lähtee huonosti lämpöisenä käyntiin. Saa sahata kaasu pohjassa muuten ei lähde, ja bensa haisee joka viittaisi siihen että saa liikaa. Pakkasella toimii kun Buick lähtee hyvin käyntiin ja toimii normaalisti, lämmetessään alkaa sahailu myös nykii lämpöisenä. Joku veden lämpötila-anturi vaihdettu, ja nyt on suuttimet tilattu mutta ruiskuun ei ole vaihdettu osia ei ehaa eikä hiilipotikkaa tai muutakaan. Ilmavuoto ei varmaan ole koska käy normaalisti, tai mistä sitä tietää. Mutta ongelma on että ei ole osaajaa, vanhoista KE-jeteistä ei kukaan ymmärrä mitään kun nykykorjaajat työntävät vaan töpselin OBD-pistokkeeseen ja katsovat koneelta mikä vaivaa. Nyt saa osaajat ilmoittautua, auto on kotkassa mutta sen voi tuoda kauemmaskin. Luottopeli pitäisi saada nyt kuntoon.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Onko ylijänniterele tinailtu uusiksi...???
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kuule ei ole mitään hajua, on kaverin auto ja etsin kaverin puolesta korjaajaa.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Ramilton211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 22.08.2009 11:22

Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Ramilton211 »

Kokeile Lambdan vaihtoa. Meillä pojan harrasteautona mb190e1, 8 sportline, - 92. Vuosi haettiin vikaa. Kylmästä käymään heti, mutta kun moottorin lämpö nousi 80 asteeseen, alkoi mahdoton pätkiminen. Kotiin ei päässyt jos ei antanut koneen jäähtyä. Ja aina sama 80 astetta kun ongelmat alkoivat. Ratkaisu oli että ruisku toimii mekaanisesti ko lämpötilaan saakka. Autolla pystyi ajamaan jos ei antanut eculle sähköä eli jos otti yj releen(alumiinikuori) ja pois tai sen päällä olevan 10A Sulakkeen pois. Vaihtoehtoisesti jos otti Lambdan johdon irti niin taas toimi mekaanisesti hyvin. Lopputulema oli että kun vaihdettiin lambda niin kone toimii niin kuin se on toiminut meillä jo toistakymmentä vuotta eli vaikka tehoa ei ole juuri nimeksikään niin tuo M102 moottori vetää nykimättä 4 vaihteella 40 km nopeudesta aina huippunopeuteen(kuulemma 190 kmh) saakka. Yksi miellyttävimmistä moottorista ikinä millä olen ajanut. Mutta potentiaalisia vika paikkoja on kyllä useita, mutta toimiva ke on kyllä hyvä. Niin ja ryyppy laitettiin vielä napilla akulta sulakkeen kautta 12 Volttia ryyppysuutyimelle niin lähtee eka pyöräytyksellä käymään.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Jos ei halua tarkemmin tutkia, niin vaihtaa vaikka bensapumpun?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Nyt alkaa olemaan sen verran vanhoja muistoja että KE jetissä taisi olla lämpöaika anturi, mikä määrää sen kylmäkäynnistys rikastuksen lämpötilan mukaan. Se kun menee niin lähtee kylmänä tai kuumana käyntiin hyvin mutta ei molemmissa tilanteissa.
Ei mersun systeemistä tietoa mutta Audissa ja suabissa oli moinen mutikka.
Toinen mikä vaikuttaa myös on se määränjakaja ja sen säätö, missä seokset ylipäätään huitelee kuumana?
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Konstikkaita laitteita nuo, kun asentajatkin kohta työntävät horsmaa.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Apua vanhan mersun korjaamiseen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ylä- ja alakammiopaineiden mittaus eri lämpötiloissa on kaiken a ja o KE-jetin diagnosoinnissa. Ennen näitä kaikki muu on hakuammuntaa. Paineet ja niiden kehitys kertoo sitten mitä nippeliä kannattaa lähteä lähemmin tonkimaan.

Ainakin Autorep Oy Helsingissä on noita menestyksellä korjannut vuosikymmeniä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin