M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Onko kellään kokemusta M 104 koneen ruiskusuuttimien vaihdosta ? Tarkoitus olisi vaihtaa alkuperäiset ruiskusuuttimet
Bosch 0 280 155 209 EV4-tyypiset uudemman tyypin EV6 Bosch 0 280 155 757 . Alustavien tutkimusten mukaa pitäisi käydä kokonsa ja ruiskutus arvojen puolesta. :?: Noiden uudempien pitäisi käydä kaikkiin M 104 koneisiin ja niiden ruiskutuksen suihku pitäisi olla paremmin sumuttava ja sekoituva ilmamassaan. :thumbup:
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, Pe 28.01.2022 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Pistän tähän suuttimien arvot EV4 - tyyppi 0 280 155 209 ruiskutusarvo 228 cc/min. 159,9 g/min.
EV6 - tyyppi 0 280 155 757 ruiskutusarvo 222 cc/min. 155,5 g/min.
Hieman pienemmät arvot -6 cc/min ja - 4,4 g/min.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Onko tuolla 6:n kuutiosenttimetriä pienemällä ruiskutus määrällä minuutissa mitään merkitystä ? Kun 6 kuutisenttiä jakaa
60 sekunnilla tulee tulokseksi 0,1 kuutiosenttimetriä / sekuntti .
Meseillään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nuitten asioitten muuttaminen kait on aikalailla perustavaa laatua olevia muutoksia noin niikun moottorin toimintaa ajatellen?

En ole mikään spesialisti mutta voisin kuvitella että mosan toiminta on alkuperin varmaankin suunniteltu niille komponenteille mitä sinä nyt on ja jos niistä yhtä lähtee muuttamaan erilaiseksi niin saattaapi edessä olla enempikin muutoksia.

Minkäs syyn takia päädyit vaihtamaan?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Jari ! Ihan päästöjen vuoksi, kun epäilen että nuo vanhat suuttimet ovat aikansa palvelleet ja kuluneet. Ne on kerran huollettu Finninjectorin toimesta useita vuosia sitten. Löytämieni tietojen perusteella nuo uudemman malliset EV6 korvaavat nämä alkuperäiset EV4 tyypin suuttimet.
Meseillään
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Noin pienen eron ruiskutusmäärässä kone säätää kohdalleen kyllä, jos siinä on toimiva lambda.
Vaikka ei olisi, toiminnassa ei huomaa eroa.
Suuttimissa on kappalekohtaisia eroja muutenkin mitkä on melkein tuota luokkaa.

Onhan suuttimien vastus (ohmilukema) sama?
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Vaihtaisin ehkä kuitenkin virtaukseltaan hiukan isompiin kuin pienempiin. Oletuksena tietenkin että kummankin suuttimen virtausmäärä on ilmoitettu saman mittausmenetelmän mukaisesti. Osakaasulla lambda säätää, joo, mutta isolla kuormituksella mennään "Open loopissa" eli ruiskutusmäärät luetaan kartalta. Se kartta on tehty 90-luvun bensoille joissa ei ollut etanolia seassa joten hiukan pienempikin määrä oli riittävä.
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Ohmit on samat. Löysin toisesta luettelosta seuraavat suutimien arvot:
Alkuperäinen suutin bosch 0 280 155 209 LBS/HR = 18,8 CC/MIN = 197,6 Gramsia = 142,1
Korvaava suutin bosch 0 280 155 757 LBS/HR = 19,0 CC/MIN = 199,7 Gramsia = 143,6
Ruiskutus lukemat LBS/HR = + 0,2 . CC/MIN = + 2,1 . Gramsia = + 1,5 suuremmat.
Löytyi myös muilla kolmella viimeisellä mallinumerolla olevia suuttimia joilla on samat arvot : 702, 744, 746, 758 ja 917.
Joten tuo korvaava on hieman suurempi ja sehän olisi hyvä. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Koko suuttimen vaihto ajatus lähti FlexFuel järjestelmän asennus suunnitelmasta. Tuota FlexFuel poksia on mahdollista säätää
Windows 10 ohjelmalla tai kännykällä tarpeen mukaan.
Meseillään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mese 320 TE kirjoitti: Ti 01.02.2022 12:22 Hei Palstalaiset ! Koko suuttimen vaihto ajatus lähti FlexFuel järjestelmän asennus suunnitelmasta. Tuota FlexFuel poksia on mahdollista säätää
Windows 10 ohjelmalla tai kännykällä tarpeen mukaan.
Mähän kysyin tuossa aiemmin syytä suuttimien vaihtoon. Hieman kummastelin vastausta meinaan muistelen että päästöjen takia ekayrittämän leima jäi saamatta? Päästöt sittemin sit tuli kuntoon? Eikö ne sit tullukaan? No nyt sitte syy suuttimien vaihtoon onkin FlexFuel päivitys eikä päästöt?

En halua olla tyly mutta jos lähtee hakemaan näinkin perustavaa laatua olevaan muutokseen neuvoja niin mielestäni vaihdon syyt sekä tavoitteet kannattaisi artiguloida heti kärkeen niin että kaikki puhuu aiheesta täsmällisesti?

Uskoisin että näitä päivityksiä on tehty vastaaviin kulkineiseiin ja siinä mielessä on kokemusta siitä mitä osia tarttee vaihtaa ja mitä ei tarvitse?
MB:stä ei kokemusta mutta tiedän yhdestä toisesta merkistä sen ettei suuttimia tuon syyn takia ole vahdettu. Muita osia sitten on vaihdeltu eli pelkän boksin lisäämien ei välttämättä ole kovinkaan pitkäikäinen ratkaisu vaikka säädöt saisikin alkuun kohdilleen?

Kun saat tuon boksin ja asennettua sen paikalleen niin mielenkiinnolla seurataan :thumbup:
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Jari ! Päästöt saatin konsteilla kuriin ja leima. Kaikki muut päästöihin vaikuttavat osat on läpikäyty ja testattu. Epäilys on suuttimien kuluneisuudessa ja mahdollisissa tahmomissa auki kiinni joskus toimi joskus ei. Irti otettuna 4 bar paineella ei yksikään kussut.
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, Ti 01.02.2022 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meseillään
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vaatiiko tuo FlexiFuel isommat suuttimet kuin pelkkä bensa? Eikö etanolia kulu enemmän kuin bensaa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei tomant ! Joissain asiaa käsittelevissä jutuissa suositellaan isompaa suutinkokoa. Tuo FelxFuel boksi itsessään pidentää ruiskutusaikoja ja siitä johtuen kulutus lisääntyy.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M 104 koneen suuttimien vaihto uudempiin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Kirjoittelen lisää asiasta, kun saan FlexFuel boxin ja uudet suutimet asennettua.
Meseillään
Vastaa Viestiin