C350e täysin virraton

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

Moikka.
Autoon ei siis tule mitään virtoja. Ei edes merkkivaloja.
Ajettu viimeksi sunnuntaina, ajoakkuun jäi n. 15%, auto ollut sen jälkeen molempina öinä noin 4h latauksessa.
Tänään kokeilin päästä autoon sisälle, ei luonnollisesti onnistunut kuin mekaanisella avaimella. Pellin alta ei löytynyt akkua, jokin apuvirralta näyttävä + napa siellä oli. En kyllä uskaltanut yrittää virtaa antaa. Latausjohtoa ei nyt anna irroittaa kun ei ole virtaa avata keskuslukkoa ja sähköinen käsijärru tietysti kiinni.
Mitä tehdä vai soittaako huomenna hinurille?
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Voi antaa apuvirtaa sieltä konehuoneen pisteistä, vaikka korkeajännite akussa olisi virtaa ei auto sitä pysty käyttämään jos 12v akku tyhjä
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

Ok. Eli irtoakku kaapeleilla kiinni tonne pellin alle (onko väliä mistä maa?) ja jonkin aika oottelee josko heräis virrat?
Edit: voiko käyttää akkulaturia?
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja markoala »

Sen plus pisteen vieressä on todennäköisesti maapiste. Voi ladata ja antaa apuvirtaa siihen koska se on tarkoitettu näihin tarpeisiin.

Ja Mercedes me huolto osiossa on opasvideo
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

Laturi polttaa sulakkeen (10A, lataus ehtii hypätä maksimiin mittarin mukaan) lähes heti kytkennän jälkeen. Saa olla tältä iltaa, karanteenissa on aikaa miettiä eikä tarve mennä mihinkään.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Olisiko sun akkusi kaput? Silloin ei auta apuvirta, jos se autonakku on oikosulussa ja siihenhän sun laturisi sulakkeen palaminen viittaa. Ei taida olla älylaturi. Älä yritä enää tyrkyttää vialliseen akkuun virtaa. Se pitää vaihtaa.
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

Laturina tyhmä bilteman tuote. Voihan se olla sökö, lienee kontissa jossain kun ei sitä pellin alta löydy? Miten tuosta vehkeestä saa kontin auki, kaikki ml. penkkien kaato sähköllä eli ei nyt onnistu. Varmaan pitää vaihdon lisäksi kertoa starilla/xentryllä että uusi akku pantu?
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Jos se on oikarissa, se ei ehkä anna avata edes ulkoisella apuvirralla ja kontista se akku löytyy, joo. 211 versiossa akunvaihtoa ei voi kertoa. Noi uudemmat vaatinee senkin.
Löytynee Veholta tai huollosta nero kertomaan avauskikan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kai C-korisessa on takaluukun saa auki rauta-avaimella? Onko tämä farkku vai sedan?

Akkua voisi kokeilla ladata irrallisena. Veikkaan että tyhmä laturi vaan polttaa sulakkeen kun tyhjä akku nappaa liikaa virtaa. Älylaturi ei taas välttämättä lataa jos akussa ei ole yhtään jännitettä (ei pysty varmistamaan onko napaisuus oikein). Jos akku ei ihan oikkarissa ole niin herättää ensin kohtuu virralla tavalla tai toisella.
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

2015 s205 kyseessä, farkku siis. Hinuri kävi auton hakemassa, saatiin älykkäällä laturilla sen verran autoa käyntiin että vaihteet vapaalle ja kässäri pois. 10.2v näytti laturi ja katkoi kokoajan virtaa.
Auto lähti nyt korjaamolle, siinä on vielä 6kk vaihtoplussan turvaa jäljellä. Saavat samalla katsoa jo aiemmin reklamoimani jäätyvä airmaticin kompuran.
Viimeksi muokannut skl, Ke 02.02.2022 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

DBFI kirjoitti: Ke 02.02.2022 11:50 Kai C-korisessa on takaluukun saa auki rauta-avaimella? Onko tämä farkku vai sedan?

Akkua voisi kokeilla ladata irrallisena. Veikkaan että tyhmä laturi vaan polttaa sulakkeen kun tyhjä akku nappaa liikaa virtaa. Älylaturi ei taas välttämättä lataa jos akussa ei ole yhtään jännitettä (ei pysty varmistamaan onko napaisuus oikein). Jos akku ei ihan oikkarissa ole niin herättää ensin kohtuu virralla tavalla tai toisella.
Meillä on usein ladattu syväpurkautunutta akkua ensin perinteisellä laturilla koska älylaturi ei ala lataamaan suoraan vaan jää perustilaan. Mutta jos saa hiemankin alkuvirtaa akkuun, lähtee tyhmä "älylaturi" lataamaan kun sille on näytetty mallia miten ladata.

Perinteinen laturi harvoin polttaa (ei ole koskaan sattunut omalle kohdalle) sulaketta vaikka akku olisi miten tyhjä. Viittaa oikosulkuun jossakin.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Hienoa että sait pajalle. Kerro sitten, mikä oli lopullinen diagnoosi. Opin aikoinaan, että kun akun saa syväpurkautumaan, hyväkään akku rinnalla ei pyöritä. Kun sai akun veks ja toisen tilalle, hörähti heti. Akut on oma maailmansa, myös prätkissä. Mersujen akut kestää monasti ällistyttävästi, vaan ei ikuisesti.

Ehkäpä se vanha laturikaan ei ole huoltovapaiden akkujen kanssa paras mahdollinen. Sulakkeen palaminen kuulostaa vekkulilta. Ei kai siinä ole vielä jännitetasokytkintä?
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

6v/12v kytkin on, vaan ihan oikein tuo oli asetettu. Menestyksellä tuolla olen 12 voltin vapaa-ajan akkua lataillut.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Älylaturin yksi ominaisuus on, että se lopettaa latauksen, kun se noteeraa jotain vikaa ladattavassa. Noita museolatureita joutuu joskus käyttämään syväpurkautuneen kanssa, jotta on joku vastajännite, kun älylaturi pannaan kiinni. Muuten älylaturi ei ala lataamaan. Älylatureista osa kanssa näyttää sen vaiheen, missä akunlatauksessa ollaan menossa. Jopa ne latausvirrat näkyy digitaalissa. Laiskalle, kuten mulle, mukavinta on, että älylaturin voi jättää kiinni vaikka viikoksi, eikä se tee akulle hallaa. Ärsyttävintä on tietysti se, että jos akku on vaikka 80-prosenttinen, ylläpitolaturi tekee diagnoosin fault, jos napajännite tippuu liian nopeasti latauksen jälkeen. Tieto lisää tuskaa. Näissä nykyrotteloissa, kun ne jättää seisomaan, usein joku purkaa sitä varausta ja vamistajan mielestä se on ihan normihommaa. Se on kuulemma kehityksen nykytaste. Sitten on nämä webastot, jne, mukavia, mutta vaatii taas ymmärrystä.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Vanha hyväksihavaittu konsti täysin omia aikojaan tyhjäksi menneelle akulle on pyöritellä sitä muutama kymmenen rinkiä nurmikolla ja sen jälkeen puikkohitsauskoneen (tasasuuntaaja) johtoihin hetkeksi kiinni. Siinä kun hetken kupluttaa niin on starttivalmis :). Tämä sitten omalla vastuulla... nykyajan inventtereillä ei vaan onnistu kun toimivat älylaturin kaltaisesti eli virrat poikki kun täysin oikosessa... eli tarvitaan vanha kunnon tasasuuntaaja.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Uusissa mersuissa näkyy olevan yleisesti AGM-akkuja ja niiden latausohjeissa osassa maalataan piruja seinille, jos käytät vääränlaista laturia.
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

Sen verran päivitystä, että 12v akku nyt vaihdettu. Ei ollut alkanut lataamaan korkeajänniteakkua heti ainakaan. Korkeajänniteakku oli jostain syystä täysin tyhjä. Ehkä vetänyt sen viimeisen 15-20% varausta pakkaspäivän aikana eikä yöllä kun pitäisi ladata enää virta kelpaakaan. Miksi? näin sitä on koko tämä talvi ladattu, lataus on ajastettu alkaen n. 22.30 eteenpäin koska sähkö on niin halpaa. Käsittääkseni näitä vehkeitä ei kaikki lataa ikinä ja silti toimivat.
Lisähuomiona, myyjäliikkeen ja sen myymän lisäturvan mukaan airmatic on 6v 1kk vanhana ja 130tkm ajettuna käyttöikänsä päässä, eivät aio osallistua korjaukseen. Kuivaan siis ryynit itse kunhan tulee semmonen keli (ja auto kotia) että kehtaa kontata alle.
Viimeksi muokannut skl, Pe 04.02.2022 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Maastis kirjoitti: Ke 02.02.2022 17:50 Vanha hyväksihavaittu konsti täysin omia aikojaan tyhjäksi menneelle akulle on pyöritellä sitä muutama kymmenen rinkiä nurmikolla ja sen jälkeen puikkohitsauskoneen (tasasuuntaaja) johtoihin hetkeksi kiinni. Siinä kun hetken kupluttaa niin on starttivalmis :). Tämä sitten omalla vastuulla... nykyajan inventtereillä ei vaan onnistu kun toimivat älylaturin kaltaisesti eli virrat poikki kun täysin oikosessa... eli tarvitaan vanha kunnon tasasuuntaaja.

TJ
Minäkin olen tämän saman kuullut. Siinä ilmeisesti on sekin mahdollisuus että kun akuista irtoaa "tavaraa" pohjalle ja kun se lähtee leijumaan "kiehumisen" seurauksena ni sit se on totaaliloppu sen akun kohdalla. Toisaalta eipä sinä hyvä pilalle mene. Itte joskus kauan aikaa sitten koitin huuhdella ihan raanavedellä tuota moskaa pois yhdestä kennosta mutta lopulta luovutin meinaan sitä tuntui vaan riittävän ja riittävän.

Mutta tämä hitsauskone -ohje taitaa olla aikaa ennen tätä ns. uudempaa akkusukupolvea? Mitä niitä nyt oli,, Pakkasakku ja Salama-akku jne. Näissähän oli kennoja yhdistävä elektrodi akun pinnalla näkyvissä. Pystyi kiusaamaan vaikka yhtä kennoa kerrallaan :) Mutta tyyliin Bakeliittikuorisia joille tämmöistäkin hoitoa on jotku joskus antanu :)

Ei ehkä kannata alkaa tekohengittämään ja onhan siinä vaara että mossahtaa silmille jos soppelisti kipinää saa. Se kupliminen niin kait siinä vetyä muodostuu?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jari Ke kirjoitti: To 03.02.2022 21:19
Maastis kirjoitti: Ke 02.02.2022 17:50 Vanha hyväksihavaittu konsti täysin omia aikojaan tyhjäksi menneelle akulle on pyöritellä sitä muutama kymmenen rinkiä nurmikolla ja sen jälkeen puikkohitsauskoneen (tasasuuntaaja) johtoihin hetkeksi kiinni. Siinä kun hetken kupluttaa niin on starttivalmis :). Tämä sitten omalla vastuulla... nykyajan inventtereillä ei vaan onnistu kun toimivat älylaturin kaltaisesti eli virrat poikki kun täysin oikosessa... eli tarvitaan vanha kunnon tasasuuntaaja.

TJ
Minäkin olen tämän saman kuullut. Siinä ilmeisesti on sekin mahdollisuus että kun akuista irtoaa "tavaraa" pohjalle ja kun se lähtee leijumaan "kiehumisen" seurauksena ni sit se on totaaliloppu sen akun kohdalla. Toisaalta eipä sinä hyvä pilalle mene. Itte joskus kauan aikaa sitten koitin huuhdella ihan raanavedellä tuota moskaa pois yhdestä kennosta mutta lopulta luovutin meinaan sitä tuntui vaan riittävän ja riittävän.

Mutta tämä hitsauskone -ohje taitaa olla aikaa ennen tätä ns. uudempaa akkusukupolvea? Mitä niitä nyt oli,, Pakkasakku ja Salama-akku jne. Näissähän oli kennoja yhdistävä elektrodi akun pinnalla näkyvissä. Pystyi kiusaamaan vaikka yhtä kennoa kerrallaan :) Mutta tyyliin Bakeliittikuorisia joille tämmöistäkin hoitoa on jotku joskus antanu :)

Ei ehkä kannata alkaa tekohengittämään ja onhan siinä vaara että mossahtaa silmille jos soppelisti kipinää saa. Se kupliminen niin kait siinä vetyä muodostuu?
Reilun puolen vuoden aikana kahta akkua (Varta Silver Kalcium) pyöritellyt pitkin tallin lattiaa ja pihaa. Ensimmäinen 80Ah pimeni ennen käsittelyä laakista kun illalla ajettiin parkkiin niin aamulla ei enää tehnyt mitään muuta kuin mittarivalot. Älylaturi ei lähtenyt lataamaan.
Käsittelyn jälkeen lähti lataamaan ja latauksen jälkeen jännite pysyi 12,6V -12,7V ainakin pari viikkoa.

Toinen hieman pienempi 60Ah Varta ennen käsittelyä napajännite noin 12,4V ja käsittelyn jälkeen 12,6V.

Molempia odottaa jatkokäyttö sähköperämoottorin voimanlähteenä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jaa :) No mkkäs siinä. Pitäiskö oikein ittekin koittaa meinaan mulla on tossa 250:ssä Vartan akku aivan ehtoolla Soppeli hitsauskonekkin olis mitä käyttää 😃
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

skl kirjoitti: To 03.02.2022 21:12 Sen verran päivitystä, että 12v akku nyt vaihdettu. Ei ollut alkanut lataamaan korkeajänniteakkua heti ainakaan. Korkeajänniteakku oli jostain syystä täysin tyhjä. Ehkä vetänyt sen viimeisen 15-20% varausta pakkaspäivän aikana eikä yöllä kun pitäisi ladata enää virta kelpaakaan. Miksi? näin sitä on koko tämä talvi ladattu, lataus on ajastettu alkaen n. 22.30 eteenpäin koska sähkö on niin halpaa. Käsittääkseni näitä vehkeitä ei kaikki lataa ikinä ja silti toimivat.
Korkeajänniteakullako tarkoitat AGM-akkua? Sen sielutiede lähtee siitä, että napajännite pysyy jopa korkeampana, kuin se vanha, ikuinen oppi siitä 12,7 volttia. Ne pirujen seinille maalaamiset AMG-akun kanssa lähtenee siitä, että sitä ei pitäisi jättää keittämään. Vaikka siinä ei ole geeliä. joka tuhoutuisi keittäessä, se pitäisi ladata älyakulla, joka siirtää latauksen ylläpitotilaan, kun tavoiteltu lataustaso on saavutettu. AGM-akun lataus ulkona näyttää olevan sielutiedettä, eli sitä mukaa kun pakkanen lisääntyy, latausjännitteen tulisi olla suurempi. Latausjännitteen tulisi olla aina normaalia suurempi, mitä se museolaturi ei tiedä. Akku muuten on kuin vanhat akut, mutta elektrolyytti on imeytetty lasikuitumattoon, joka ei ole kiehuttamiselle paljon parempi, kuin geelikään.
Akuissa on kanssa käynnistysvirtaa ja varausta mahtavasti, eli jotain vastinetta rahalle saa, mutta "huoltovapaus" edellyttää vähän käyttöohjeen lukua. Pitänee sotkeutua tuollaiseenkin. Prätkässä semmoinen oli, mutta se nyt on pieni verrattuna näihin autoversioihin.
Jos se uusikin akku on "huoltovapaa", tuhoat senkin sillä museolaturilla ajan kanssa.
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

Ajoakkua sillä tarkoitan, se agm on huollon mukaan vaihdettu.
Tänään ei ole vielä mitään sieltä kuulunut, oletan ettei se vieläkään toimi kun eivät tarjoa autoa pois haitolta. Menee jännittäväksi.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Se ajoakku on nykyisin mersussa usein AGM, jonka seisomisvaiheen napajännite voi olla yli 12,9 volttia. Hieno akku, mutta tuo elämään tarpeen tiedon tuskasta. Mulla on kokemuksia vasta kohta kaksi vuotta tommosesta ja olen pitänyt Vartaa geeliakkuna, mutta tämän ideoinnin myötä täytyykin ruveta tarkemmin tutkimaan, mitä olen mersun kanssa tullut ostaneeksi (Mese vm. 2007). Mulla se on kerran per kaksi kuukautta älylaturin perässä ja kun se on futannut, en ole syventynyt sen täsmällisemmin, vaikka meinasin sen jo vuosi sitten varmuudeksi vaihtaa. 2007 en ollut kuullutkaan AGM-akuista.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mtn3 kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:09 Se ajoakku on nykyisin mersussa usein AGM, jonka seisomisvaiheen napajännite voi olla yli 12,9 volttia. Hieno akku, mutta tuo elämään tarpeen tiedon tuskasta. Mulla on kokemuksia vasta kohta kaksi vuotta tommosesta ja olen pitänyt Vartaa geeliakkuna, mutta tämän ideoinnin myötä täytyykin ruveta tarkemmin tutkimaan, mitä olen mersun kanssa tullut ostaneeksi (Mese vm. 2007). Mulla se on kerran per kaksi kuukautta älylaturin perässä ja kun se on futannut, en ole syventynyt sen täsmällisemmin, vaikka meinasin sen jo vuosi sitten varmuudeksi vaihtaa. 2007 en ollut kuullutkaan AGM-akuista.
Pientä tarkkuutta viestien lukemiseen. Osaan itsekin lukea huolimattomasti mutta otsikossa lukee C350e tekstissä ajoakku, ei todellakaan keskustella perinteisestä 12 voltin akusta versus 12 voltin AGM. Tarkemmat tutkimuksesi varmaan kiinnostaa palstalaisia mutta mielellään jossain toisessa threadissä.
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

Soittelin äsken huoltoon. Auto on elossa, 12v agm vaihdettu, ja jossain kohtaa tänään yrittävät etsiä sen juurisyyn miksi yleensäkään on akut tyhjäksi imaissut. Ajoakussa (se korkeajännite) oli 3% varausta jäljellä. Auto itse yrittää pitää sen yli 9% joka tilanteessa.

Lisää uutisia ostetusta lisäturvasta ja autoliikkeen mielipide, 6v1kk 130tkm ajetun hybridin akku saa olla kuollut, ei ole mitenkään takuunalainen asia. Tämä turva myytiin sanoilla "voi ajella huolettomasti, kuin uudella autolla" ja "lähtökohtaisesti ehjää autoa myydään"
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

skl kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:44 Soittelin äsken huoltoon. Auto on elossa, 12v agm vaihdettu, ja jossain kohtaa tänään yrittävät etsiä sen juurisyyn miksi yleensäkään on akut tyhjäksi imaissut. Ajoakussa (se korkeajännite) oli 3% varausta jäljellä. Auto itse yrittää pitää sen yli 9% joka tilanteessa.

Lisää uutisia ostetusta lisäturvasta ja autoliikkeen mielipide, 6v1kk 130tkm ajetun hybridin akku saa olla kuollut, ei ole mitenkään takuunalainen asia. Tämä turva myytiin sanoilla "voi ajella huolettomasti, kuin uudella autolla" ja "lähtökohtaisesti ehjää autoa myydään"
Oliko puhetta paljonko mahdollinen ajoakku plus vaihto maksaa autoon jossa se alkuperäinen on käyttöiän ylittänyt?
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Akun pyörittely irrottaa kennolevyihin kiteytynyttä sulfaattia, jolloin levyn toimivaa pintaa paljastuu. Se ei silti poista sitä ongelmaa, että se kiteytyminen on laimentanut akun happoa, eli pellepeloton akun tekohengittäjä lisäisi seuraavaksi akkuun hieman happoa.

Se sulfatoitumisen syy on kuitenkin ymmärrettävä, ja korjattava. Tavanomaista nopeamman sulfatoitumisen syy on akun syväpurkautumisissa. Moni kuvittelee, että syväpurkautuminen on vain sitä, kun akun jännite laskee niin alas, että starttauksessa tapahtuu enää naks. Mutta akun elinikää lyhentää jo nekin kerrat, kun jännite pääsee siihen, että starttaus on nihkeää.

Hybrideissä 12V-akkuna käytetään juurikin siksi AGM- (tai EFB-) akkuja, ne kestävät paremmin syväpurkautumista. Akkuahan ei niissä ladatakaan polttomoottorilla täyteen saakka, vaan pidetään varaus jossain alle 80% tasolla, ja se 80-100% lataus tehdään silloin, kun se ei rasita polttomoottoria, kuten esim moottorijarrutuksessa, aivan kuten korkeajänniteakunkin rekuperaatio.

Suosittelisin vahvasti hankkimaan AGM-akuille tarkoitetun akkulaturin, ja varmistamaan lataamalla sen kanssa säännöllisesti, että 12V-akku ei ole jatkuvasti alivarattu. Tai sitten ajamaan välillä muutakin kuin pääosin sähkömoottorin kanssa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
skl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.08.2021 09:51
Paikkakunta: Tupos

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja skl »

E200kompressor kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:49
Oliko puhetta paljonko mahdollinen ajoakku plus vaihto maksaa autoon jossa se alkuperäinen on käyttöiän ylittänyt?
Ei ollut, ei sitä olla nyt vaihtamassa. Auto on siis sinänsä toimintakunnossa, selvittävät vielä syyn akkujen purkautumiseen.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei aiheeseen liity vaan aiempiin kommentteihin: hybrideissä jarrutusenergia menee korkeajänniteakkuun. Normi mersuissa 12 voltin AGM akkuun, siinä määrin kuin normi laturi pystyy puskemaan.

350e hybridissä normiakun lataamiseksi ei tarvitse käynnistää polttomoottoria. Autossa kun ei edes ole normi laturia niin sen takia ei moottorin tarvitse pyöriä akun lataamiseksi.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: C350e täysin virraton

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

DBFI kirjoitti: Pe 04.02.2022 11:30
Pientä tarkkuutta viestien lukemiseen. Osaan itsekin lukea huolimattomasti mutta otsikossa lukee C350e tekstissä ajoakku, ei todellakaan keskustella perinteisestä 12 voltin akusta versus 12 voltin AGM. Tarkemmat tutkimuksesi varmaan kiinnostaa palstalaisia mutta mielellään jossain toisessa threadissä.
Hups! Ihan saatanan totta. Pitää vaihtaa lukulasit! :D :) :(
Vastaa Viestiin