W124 200D kaikki teho irti
W124 200D kaikki teho irti
Ei löytyny aiheesta just sellasta mitä ite etsin. Vapari 200d mersusta haluaisin koittaa saada sen irti mitä siitä saa, jos vaikka vakio 300d pärjäisi.
Nyt on pumpusta 2.5 kiekkaa syöttöä auki, mutta muutama kysymys askarruttaa ja täällä saattaa olla syvällisempää tietämystä. Egr tulpattu. Konetta en siis aio avata.
Auttaako
- pumpun ajoitus
- virtaavampi putki, vai riittääkö vakioputki
- parempi hengitys putsaamalla imusarja ja vaihtamalla 3" imuputki, ehkä vapaavirtaussuodatin?
Käykö viton 6mm pumppu tuohon vapari om601 suoraan, onko siitä vaparina hyötyä?
Kaikki maholliset vinkit tähän, alotetaan nyt siitä että pärjäisi edes busseille kiihdytyksessä, sitten sen 300d löylytys. Syötön lisäys kyllä lisäs puhtia, mutta kahen kierroksen jälkeen tuntu että savutus vaa lisäänty, eikä kulku. Tarviis ilmaa.
Huom. Huumori mielessä, tiedossa on ettei kule mihinkään vaikka tekis mitä, mutta kokeillaan.
Nyt on pumpusta 2.5 kiekkaa syöttöä auki, mutta muutama kysymys askarruttaa ja täällä saattaa olla syvällisempää tietämystä. Egr tulpattu. Konetta en siis aio avata.
Auttaako
- pumpun ajoitus
- virtaavampi putki, vai riittääkö vakioputki
- parempi hengitys putsaamalla imusarja ja vaihtamalla 3" imuputki, ehkä vapaavirtaussuodatin?
Käykö viton 6mm pumppu tuohon vapari om601 suoraan, onko siitä vaparina hyötyä?
Kaikki maholliset vinkit tähän, alotetaan nyt siitä että pärjäisi edes busseille kiihdytyksessä, sitten sen 300d löylytys. Syötön lisäys kyllä lisäs puhtia, mutta kahen kierroksen jälkeen tuntu että savutus vaa lisäänty, eikä kulku. Tarviis ilmaa.
Huom. Huumori mielessä, tiedossa on ettei kule mihinkään vaikka tekis mitä, mutta kokeillaan.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 200D kaikki teho irti
Niin, siinäpä sen itse sanoitkin.
Ilman puutteeseen tuo homma tyssää, mitkään muut taikatemput ei auta. Ja vapariin sitä ilmaa et tule saamaan riittävästi, vaikka rakentasit imuputket kaivonrenkaista ja jättäsit suodattimen kokonaan pois välistä ahistamasta.
Oikein säädetyllä pumpulla pärjäät nipin napin vakiolle 250d:lle, 300d on jo mahoton saavuttaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 200D kaikki teho irti
Joo, auttaa, jos se on pielessä, niin sen korjaaminen auttaa. Riippuen tietysti, että paljonko se on pielessä niin paljonko se sitten auttaa.
Ohjearvot kolmossivulla ja mittalaitteen sijaan asetuksen voi tarkastaa tapilla, jonka päässä on ura, johon toi pumpun sisällä oleva osoitin osuu silloin, kun se on keskellä reikää. Olikohan 8mm tappi, ei muista ulkoa, mutta aiheesta löytyy kyllä varmasti paljon keskustelua sekä täältä että mese.fi -sivustolta.
https://w124performance.com/service/w12 ... 1/0760.pdf
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 200D kaikki teho irti
Ok; toki, jos syöttöä lisätään reippaasti niin ajoitusta pitää säätää vähän aikaisemmalle. Mutta ei se silti poista sitä ongelmaa, että koneen pitäs saaha enemmän henkeä.
Vaparikoneessa nämä Viton pumput, pumpun ajoitukset, ram-air efektin luominen isommilla imuputkilla, vapaavirtaussuodattimet, isompi pakoputki ja mitä näitä nyt onkaan; niin ne on jos nyt ei ihan plasebojuttuja niin ei paljon muutakaan. Kannen porttauksella saattais saaha jotain hyötyä, mutta se vaatii sitten sen koneen purkamisen ensi eskeleet. Muuten se on ihan pari hevosvoimaa lisää/toimenpide. Ja siltikään se ei asiaa muuksi muuta, ei mopolla moottoritielle niin sanoakseni.
Ilmaa pitäs saaha, ja sitä ei vaparikoneeseen tarpeeksi saa, vaikka mitä tekis.
Vaparikoneessa nämä Viton pumput, pumpun ajoitukset, ram-air efektin luominen isommilla imuputkilla, vapaavirtaussuodattimet, isompi pakoputki ja mitä näitä nyt onkaan; niin ne on jos nyt ei ihan plasebojuttuja niin ei paljon muutakaan. Kannen porttauksella saattais saaha jotain hyötyä, mutta se vaatii sitten sen koneen purkamisen ensi eskeleet. Muuten se on ihan pari hevosvoimaa lisää/toimenpide. Ja siltikään se ei asiaa muuksi muuta, ei mopolla moottoritielle niin sanoakseni.
Ilmaa pitäs saaha, ja sitä ei vaparikoneeseen tarpeeksi saa, vaikka mitä tekis.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 200D kaikki teho irti
Juu, tuo mun ajoitukseen liittyvä kommentti ei ollut ollenkaan kyseenalaistus mihinkään aiemmin kirjoitettuun, vaan ihan pelkästään vastaus siihen, että onko siitä ajoituksen säädöstä jotain hyötyä. Eli jos jakoketju on venynyt tai ajoitus on muuten jostain syystä pielessä, niin sen korjaaminen auttaa jotain. Onko sillä käytännössä havaittavaa merkitystä muuhun kuin käyntiääneen, niin riippunee siitä paljonko se alun perin on pielessä.
Pakardisen kanssa mulla on täsmälleen sama käsitys siitä mitä hän kirjoittaa.
Pakardisen kanssa mulla on täsmälleen sama käsitys siitä mitä hän kirjoittaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: W124 200D kaikki teho irti
se on todella noloa kun joku yrittää polkea ison mustan savun saattelemana ja silti ei liiku mihinkään.
pistä turbo. Vaparilla ei vaan ole mitään mahdollisuutta, ihan sama kun virittäisi mopoautoa. ketunhäntä perässä vaan koko ajan.
pistä turbo. Vaparilla ei vaan ole mitään mahdollisuutta, ihan sama kun virittäisi mopoautoa. ketunhäntä perässä vaan koko ajan.
W212 E350cdi
Re: W124 200D kaikki teho irti
Foorumia kun selasin, niin tuli vastaan 300d vapari josta penkattu 170-180hp. Mietin vaan että jos moottorit on samoja, paits sylinterimäärä eri, niin eikö tuosta 200d pitäs samalla reseptillä saada 100hp+
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W124 200D kaikki teho irti
Tuollainen 100hp eikä yhtään lisää vääntöä on hyvin vaatimaton lopputulos kun ottaa huomioon kaiken sen vaivan ja kustannuksen.
Laita saman korisarjan 300 turboversio niin sitten eron huomaa.
Re: W124 200D kaikki teho irti
Ahdin kylkeen, ihan sama oikeastaan mistä peräisin. Joku pieni 25 Garrett, Ihi tai mikä vaan snadi hyrrä. Saat savun pois ja liemen palamaan kunnolla. Muuten voit unohtaa koko homman. Toinen vaihtoehto on ruiskuttaa nitrometaania sinne koneeseen mutta sen saamisen on vihervassarieutelaketjulepakot saanut vähän vaikeaksi.
Re: W124 200D kaikki teho irti
Turbo 601 kylkeen on käyny mielessä, mutta onkohan miten iso homma saaha otteeseen, mihin tota pitäs verrata jos mennään nykysellä "Ahdin tuo vähintään 30% tehoa" säännöllä? Auto on vuosimallia 1993.
Re: W124 200D kaikki teho irti
Jonnekin vajaan 90hv paikkeille kai pääsee ja vääntö lisääntyy mukavasti sitä lähtötilanteen olemattomasta väännöstä, kun pumppu säädetään + ennakko kohdalleen. Kaikenlainen muu värkkääminen on turhaa eli seuraava askel se ahtaminen sitten.
PP-Dieselin (ei enää toiminnassa) säätämällä pumpulla tuli muistaakseni 86 hv (?) ja ennen säätöjä samasta koneesta samassa penkissä aika tarkkaan vakiolle luvattu teho. Vääntö nousi suhteessa enemmän kuin teho.
Ahtimen saa "otteeseen" hyvin vaivattomasti kun ei penkitä lisätehoa 40-50hv enempää, vertailutodistuksen ja penkkilapun tarvitsee leimalle.
Minä voin tehdä vertailulapun tarvittaessa.
PP-Dieselin (ei enää toiminnassa) säätämällä pumpulla tuli muistaakseni 86 hv (?) ja ennen säätöjä samasta koneesta samassa penkissä aika tarkkaan vakiolle luvattu teho. Vääntö nousi suhteessa enemmän kuin teho.
Ahtimen saa "otteeseen" hyvin vaivattomasti kun ei penkitä lisätehoa 40-50hv enempää, vertailutodistuksen ja penkkilapun tarvitsee leimalle.
Minä voin tehdä vertailulapun tarvittaessa.
Penkkilappu esille, niin uskotaan. Tokihan tuo on ollut 24V kone, mutta silti.tuli vastaan 300d vapari josta penkattu 170-180hp
oulaistenliikenne.fi
Re: W124 200D kaikki teho irti
Ahtimen sekä välijäähyn nyt tietty voi laittaa mutta samalla vakavaan harkintaan öljylauhdutin suodattimenjalkoineen sekä isomman syylarin myös että on mahdollisuksia sillä mosalla selvitä "hengissä". Nuo taitaa olla melki vaatimus jos meinaa et vähääkään kestää se mosa?
Perus 200D moottoreissa voi kamalalla munkilla olla öljysuihkut männille mutta tuo on poikkeus jos on. Yleensä ei ole ja kun niitä ei ole niin jokatapauksessakaan pitkää ikää ei ehkä ole ennusteissa? Sitä tulee kuitenkin komennettua jolloin on vaarana et männät lämpöleikkaa sylinteriin. Kun yksi leikkaa komennettaessa ni siitä männästä menee kanki poikki ja sit tulee huoltoaukko lohkoon.
Aski siinä sit hetikohta seuraavana sulakkeena toimii.
Mutta harrasteissa on aina se juttu jota järjellä ei kannata edes yrittää ajatella ja ittekin kyllä lukeudun tuohon sakkiin
Rohkeasti vaan rakentelemaan
Perus 200D moottoreissa voi kamalalla munkilla olla öljysuihkut männille mutta tuo on poikkeus jos on. Yleensä ei ole ja kun niitä ei ole niin jokatapauksessakaan pitkää ikää ei ehkä ole ennusteissa? Sitä tulee kuitenkin komennettua jolloin on vaarana et männät lämpöleikkaa sylinteriin. Kun yksi leikkaa komennettaessa ni siitä männästä menee kanki poikki ja sit tulee huoltoaukko lohkoon.
Aski siinä sit hetikohta seuraavana sulakkeena toimii.
Mutta harrasteissa on aina se juttu jota järjellä ei kannata edes yrittää ajatella ja ittekin kyllä lukeudun tuohon sakkiin
Rohkeasti vaan rakentelemaan
Re: W124 200D kaikki teho irti
Joo kyllä tästä touhusta on järki kaukana, mutta päättäny että pidän auton nii samapa sitä on roplailla.
6mm pumpun vaikutus vaparissa kiinnostaa, halpoja näkyy olevan. Eikös isommilla tapeilla ole kuitenkin muukin hyöty kun pelkkä polttoaineen saanti?
6mm pumpun vaikutus vaparissa kiinnostaa, halpoja näkyy olevan. Eikös isommilla tapeilla ole kuitenkin muukin hyöty kun pelkkä polttoaineen saanti?
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 200D kaikki teho irti
No mikäs sen syöttöpumpun virka on?
Sillä on vain ja ainoastaan yksi tehtävä, annostella polttoainetta palotapahtumaan. Mitään muuta se ei tee, kun syöttää polttoainetta.
Jos sulla on nyt jo tilanne, että vakiopumpustakin on syöttö niin isollaan, että savu vaan kasvaa ja muuta ei tapahu, niin mitä aiot saada aikaan isompitappisella pumpulla ja sitäkautta vielä isommalla syötöllä? Ei siitä tule mitään muuta kuin entistä paksumpaa mustaa savua ja hyöty vaan pienenee.
Usko nyt ystävä hyvä, että sinä tarviit lisää ILMAA sille koneelle, et polttoainetta. Ja ilmaa sinä et sinne lisää saa ilman turboa. Kaiken muun ajattelu tässä sinun tilanteessa on turhaa haihattelua, ikävä kyllä...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 200D kaikki teho irti
Miksi kansan mielessä öljynjäähdytin on aina lauhdutin? Se kun ei koskaan muuta olomuotoaan siellä jäähdyttimessä.
Mä olen tätä pohtinut jo jonkin aikaa että mistä se johtuu?
Mä olen tätä pohtinut jo jonkin aikaa että mistä se johtuu?
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W124 200D kaikki teho irti
Jos nyt vaan suosiolla laittaa isomman vakiomoottorin ja ajelee sillä huolettomasti auringonlaskuun. Toimii varmasti, on helppo vaihtaa ja paljon halvempikin.
Re: W124 200D kaikki teho irti
Tämä on kyllä täysin totta. Empä osaa sanoa miksi ittekin käytän tuota nimitystä. Eipä se äidinkieli tainnu vahvimpia osaamisenalueita olla Toisaalta kaikki varmaankin tietää millaisesta kapistuksesta on kyse joten siinä mielessä aihe varmaankin on selkeä.
Re: W124 200D kaikki teho irti
Jostain syystä jäänyt puhekieleen synonyyminä jäähdyttimelle. Työpaikalla myös usein puhutaan lauhareista, vaikka kyseessä aina jäähdytin (ja ero kyllä ymmärretään).
Ei ihan sama asia, mutta puhekielessä monesti myös jokin tunnettu valmistaja nimittää koko asiaa. Esim. polttoainekäyttöinen lisälämmitin on yleisesti "vepasto" ja akselitiiviste on aina "stefa".